Mode De Mexx-vrouw houdt van zekerheid m pmiRflRi PZC Maandag 12 maart 2007 I 11 Ook bij de grote ketens is het ontwerpen van kleding gewoon mensenwerk. Bij Mexx in Amsterdam gebeurt dat in het design centrum. Een kijkje in de keuken van Nederlands grootste exportproduct op het gebied van mode. door Koos van Wees foto's CPD Op de tafel in het hart van het Mexx Design Centre in Amsterdam is het een en al cat walk. Van elke ontwerper van eni ge betekenis ligt er een rijtje cat- walkfoto's. Geselecteerd op kleur, lijn en uitstraling. Ter inspiratie van het ontwerpteam. De muren zijn behangen met ont- werpschetsen en kleurkaarten. In het midden de basiskleuren, links en rechts daarvan de kleuren die er mooi mee combineren. Een ont werpster werkt aan haar collectie. Ze is verantwoordelijk voor de for mele kleding. TWee items springen er onmiddellijk uit. Een smoking blazer, ook te combineren met ge wone kleding, en een rok met op vallend hoge taille, met veterslui ting. Beide voor de wintercollectie. Dit is het kloppend hart van de ontwerpafdeling van Mexx, en dan van de vrouwencollectie. Hier komen elk jaar twaalf collecties vandaan, elke maand één, met zes hoofdthema's: het vroege voorjaar, lente en zomer, vroege herfst, herfst en winter. Elke ontwerper houdt zich bezig met een onder deel. De een doet T-shirts, de an der prints, weer een ander rokken. De samenstelling van een collectie van een bedrijf als Mexx, met meer dan 10.000 verkooppunten in 66 landen, is lange termijnwerk, vertelt hoofdontwerpster Rianne te Winkel. Het begint met de voor spellingen van de trendbureaus, met de stoffenbeurzen en de cat- walkshows. „In het begin is het vooral verzamelen. Als we alles binnen hebben, bespreken we sa men het algemene gevoel: draait het straks om mat of glanzend, om wijd of strak, om eighties of sixties? Aan de hand daarvan ma ken we de eerste plannen." Daarna gaan de ontwerpers 'shop pen'. Er wordt gekeken en gekocht bij modehuizen en ontwerpers, bij tweedehands kledingzaken en op \l*KtSBRSl SE LIBER1 •>Rf) E5j (Ill SCUCHflRijl .EXPRESflRS tflRSE U8E 10 PflRfl OPRRi I IBf Rlfili PRpj LIBfRTBOp/ -CUCHflR L. XPRESRRSE '3$E LIBERT' nRRR miRi 1IRRRI JBERTf RSE LIB :W-ilCHRR'l JSfffï* PfD PflRfl EXPf tfPRfSflRSHI pflRR miRfl Links: Rianne te Winkel, hoofdontwerpster van de vrouwencollectie van Mexx. Je probeert te vernieu wen zonder dat je je door elk nieuwigheidje laat meeslepen." Boven: voorbeelden van de stijlvolle en rustig ge kleurde zomercollectie 2007 van Mexx. Onder: een van de ontwerpsters van Mexx aan het werk op de computer. internet. Niet om te kopiëren, maar om 'het gevoel' te krijgen en te vertalen in een eigen Mexx-sig- natuur. Want niet elke nieuwe hy pe wordt gevolgd. De Mexx-vrouw volgt de wijzigingen in het mode beeld met kleine stapjes. „Ie laat zien dat je probeert te vernieuwen zonder dat je je door elk nieuwig heidje laat meeslepen. Je ontwerpt voor de grootste gemene deler, dus moet je compromissen slui ten", zegt Te Winkel. De ideeën worden omgezet in teke ningen, waarvan in het Verre Oos ten prototypes worden gemaakt. Dat is het moment dat bij Mexx be halve de productieafdeling ook de verkoopafdeling gaat meepraten. Want hoe leuk bedacht ook, het moet ook nog verkocht worden. Het is niet de bedoeling dat Mexx aan het eind van het seizoen is op gezadeld met enorme uitverkoop- voorraden. „Ik heb er wel eens sla peloze nachten van gehad", bekent Te Winkel op de vraag hoe ze die bemoeienis van het verkoopteam ervaart. „Als de verkoop in een be paald seizoen een beetje moei zaam is geweest kost het soms moeite het verkoopteam ervan te overtuigen dat een trend nu wel een succes zal zijn", zegt ze. s iedereen het over de collectie eens, dan volgt de monstercol lectie, waaruit de inkopers hun keuze maken. „Duitsland maakt een heel andere keus dan Frankrijk, en het Midden-Oosten doet weer wat anders dan Ameri ka. Voor de zuidelijker landen moet het allemaal kleuriger. Van uit het Midden-Oosten kregen we het verzoek om voor de rama- dan-tijd kleuriger kleding te ont werpen. Ze wilden het feestelijker, maar niet bloot." Anders dan in Nederland dus, waar de Mexx-vrouw nu niet be paald uitblinkt door een extrava gant gebruik van kleuren. „Dat zal altijd zo blijven", vermoedt Te Winkel. „De Mexx-vrouw gaat niet voor heel opvallende kleuren, die houdt meer van gedempte tin ten. Officieel is de Mexx-vrouw ge middeld 28 jaar, maar het gaat mij meer om een levensinstelling. Vrouwen, vaak met een kind en een carrière, die de trend willen volgen, maar niet te vooruitstre vend zijn. Die gewoon de zeker heid willen dat ze niet de plank misslaan met wat ze kopen." Wat is dat deze zomer? „Smallere broeken, tuniekachtige tops, en veel contrasten. Óf heel zachte flad derende stofjes, of juist stevige en robuuste stoffen. En héél veel jurk jes. Op knielengte, en met een ho ge taillelijn, net onder de borstlijn. Dit wordt echt het seizoen van de jurkjes." Mexx begon met de hippielook Mexx werd opgericht door de Indiër Rattan Chadha, die op 21-jarige leeftijd met een kof fer vol kleren naar Nederland kwam en ontdekte dat de hip pielook het best verkocht. Hij begon twee lijnen, Moustache voor mannen en Emanuelle voor vrouwen, eerst voor boe tieks, later ook voor de waren huizen. In 1986 liet hij ze fuse ren: promotie maken voor twee merken was ingewikkel der dan voor één merk. Het werd Mexx. „De eerste twee letters van de bestaande mer ken en twee kusjes om de fu sie te bezegelen", zoals hij later zei. Inmiddels is Mexx uitgegroeid tot een lifestyle-merk met kle ding, schoenen, sieraden, horlo ges, parfums, badkleding, bed dengoed en schrijfwaren. De omzet bedraagt meer dan een miljard euro, het aantal perso neelsleden meer dan zesdui zend. Chadha verkocht het be drijf in 2001 aan het Ameri kaanse concern Liz Claiborne. Hoofdkantoor, ontwerpafdeling en distributiecentrum zitten nog steeds in Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11