Zeeland
Ach, de Abdij heeft
oversale ANWB vreest gevolgen WCT
8 1
48 Zaterdag 10 maart 2007 PZC
1221 VRAGEN AAN
De politie zal dit jaar meer controleren op
automobilisten die met hun gsm in de hand
bellen. John Prins juicht de maatregel toe,
ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Naam: John Prins
Leeftijd: 67
Woonplaats: Nieuwerkerk
Functie: voorzitter Veilig Verkeer Nederland
(WN), afdeling Schouwen-Duiveland
door Marcel Modde
Verkeersofficier van justitie Koos Spee heeft een offensief aangekondigd te
gen automobilisten die nu vijf jaar na invoering van de handsffeeplicht nog
steeds met de telefoon in de hand bellen. Terecht?
„Daar ben ik het gloeiend mee eens. Al die keren dat ik onderweg nog
mensen tegenkom met zo'n lulijzer aan hun oor. Het is echt onvoorstel
baar gevaarlijk. Je hebt maar één hand vrij om te sturen. Op het mo
ment dat er zich iets voordoet wat een snelle reactie vereist, ben je dus
altijd trager. Maar dat niet alleen. Wanneer je onderweg zit te bellen, is
de aandacht op de weg verdeeld. Dat heeft z'n weerslag op het rijgedrag.
Je ziet sommige mensen echt zwalken. Of ze vergeten gas te geven waar
het mag en houden de boel op. Ik heb de cijfers nu even niet paraat,
maar het aantal ongelukken dat verband houdt met het bellen onder
weg is aantoonbaar."
Dus eigenlijk zou mobiel bellen tijdens het rijden helemaal moeten worden
verboden?
„Vind ik wel. Dat zou het effectiefst zijn. Het is ook het duidelijkst voor
iedereen. Dan ben je gelijk van al die goedkope smoesjes en discussies
af.
Besteed WN speciale aandacht aan bellen onderweg?
„Op dit moment is dat landelijk geen speerpunt. Eigenlijk zou dat best
wel eens handig zijn. In de praktijk blijkt gewoon dat ontzettend veel
mensen zich absoluut niet realiseren waar ze mee bezig zijn, wanneer
ze het vertikken een carkit of iets vergelijkbaars voor dat apparaat aan te
schaffen. En ook te gebruiken, want die groep moet je evenmin uitvlak
ken!"
Maar het is toch ook knap irritant dat je voor iedere nieuwe telefoon gelijk
een nieuwe handsfreeset moet kopen?
„Klopt. Dat blijkt in de praktijk vaak het probleem. Bijna niks in dit
land is voorzien van een standaard aansluiting. Zo blijft er altijd wat te
verdienen."
Dus feitelijk wordt in dit geval financieel gewin voor veiligheid gesteld?
„Ja, wanneer je het zo bekijkt wel."
Zou de overheid daar iets aan moeten doen? Bijvoorbeeld door een stan
daard telefoonaansluiting in auto's af te dwingen bij fabrikanten?
„Daar zou ik voorstander van zijn. Technisch moet dat ook niet zo moei
lijk zijn. We gaan tegenwoordig naar de maan en zelfs naar Mars, dus
waarom zouden we dan geen degelijke, universele carkit kunnen maken
voor die stomme telefoon."
Nou heeft Spee gelijk ook gezegd dat de scherpere controle op het bellen ten
koste gaat van de controle op het dragen van de autogordel. De politie kan
namelijk niet overal tegelijk zijn. Terecht?
„Binnen die afweging spelen wat mij betreft twee aspecten. Het percen
tage dat een gordel draagt, zowel voorin als op de achterbank, is tegen
woordig hoog. Dat merken wij heel duidelijk bij onze acties. Het is nog
geen honderd procent, maar dat is bijna niks in dit leven. Dus als één
van de huidige vijf speerpunten van de politie zou moeten wijken, ligt
de gordelcontrole voor de hand. Op de tweede plaats zijn de auto's te
genwoordig stukken veiliger met airbags die er bij een botsing van alle
kanten uitschieten. En krijg je een ongeluk en je hebt je gordel niet om,
dan keert de verzekering niet uit. Ook dat stimuleert de mensen nog
eens extra tot het omgespen."
Heeft u zelf een carkit?
„Reken maar! Ik heb net een nieuwe telefoon gekocht, die natuurlijk
niet in dat ding paste. Dat heb ik gelijk laten aanpassen."
Karla Peijs (1944, Tilburg) is
sinds 1 maart commissaris
van de koningin in Zeeland.
Daarvoor was ze onder
meer minister van Verkeer
en Waterstaat en lid van het
Europees Parlement. Ze is
getrouwd met Rinus
Platschorre. Voor de PZC
hield ze van haar eerste
werkweek een dagboek bij,
beginnend op zaterdag 3
maart.
door
Karla Peijs
Voor de derde dag ben
ik commissaris van de
koningin in Zeeland.
Zevenduizend Zeeuw
en bezoeken de Open
dag op het Abdijplein in Middel
burg. Als ik 's morgens om 10.00
uur de dag open, staat er een
Zeeuws windje: windkracht 9. De
tent waarin het fietsknooppunten-
netwerk (mooi Scrabble-woord)
zou worden gepresenteerd ligt al
plat. Terwijl ik door de tenten, ker
ken, het prachtige Prinsenloge
ment en de Statenzaal loop, maak
ik kennis met heel veel inwoners
van Zeeland. Steeds terugkerende
vraag: waar gaat u wonen? „In Mid
delburg, in een heel oud huis, zo
dat ik kan lopen naar mijn dienst-
je." Het antwoord lucht de vragen
stellers op. Ik zeg er bij dat het vast
en zeker het huis van Michiel de
Ruyter is geweest. Het prikkelt in
ieder geval mijn verbeelding.
De 'open dag' eindigt met een
tv-debat tussen de lijsttrekkers in
de Statenzaal. Peter loosse van Om
roep Zeeland 'overvalt' mij met
een vraag over het Verdrag met Bel
gië over de Westerschelde. Ik be
grijp heel goed dat ontpolderen ge
voelig ligt in Zeeland. Aan de ande
re kant hebben de staat én de pro
vincie een verdrag ondertekend
met de Belgen. Natuurlijk kunnen
we naar oplossingen en alternatie
ven zoeken die minder gevoelig lig
gen, maar wél met zijn drieën op
trekken.
Zondag 4 maart
Rinus' dochter woont in de Noord-
waard. Haar man is jarig. We rij
den naar hen toe door het prachti
ge Brabantse polderlandschap vlak
bij de Merwede. Volgens de 'Ruim
te voor de Rivier' plannen zal dit
mooie landschap ingrijpend gewij
zigd worden. Kinderen en kleinkin
deren zijn vol optimisme over de
terp waarop ze gaan wonen.
De discussie over de ruimte die de
rivier moet krijgen verloopt hier
anders dan de ontpolderin^sdiscus-
sie in Zeeland. Ze maken zich zor
gen over de reeën die nu aan de
deur knabbelen. De geit en de po
ny, die nu onder aan de dijk staan,
gaan mee hogerop. Hoog en
droog.
Maandag 5 maart
Om 8 uur vertrek naar Middel
burg. En weer geen file. Vanoch
tend diverse kennismakingsge
sprekken. Eerst met het Directie
team. Zij leggen mij uit hoe de or
ganisatie in elkaar zit. Met een van
de directies gaan we de diepte in
met een enthousiaste presentatie
over het integraal jeugdbeleid. Zee
land loopt echt voorop in Neder
land.
Ik zie ook de digitale atlas van Zee
land. Werkelijk alles is daarin opge
nomen, van archeologische vind
plaatsen tot de monumenten van
Middelburg en de historische ele
menten in het landschap. Werke
lijk fascinerend. Na te lezen op
www.zeeland.nl.
Lunch met mijn secretaresse en
dan óp naar Gent. Vergadering
van de Schelde-Rijn DeltaRaad,
met mijn collega's uit Zuid-Hol
land en Noord-Brabant: (an Frans-
sen en Hanja Maij-Weggen en drie
Vlaamse Gouverneurs.
Vlaanderen wil meer economie in
het programma, bijvoorbeeld door
nauwere samenwerking van de zes
Deltahavens. 4 juni vervolg mét de
havens, in Middelburg. Om 9 uur
stap ik thuis binnen, Rinus gaat
nét met griep naar bed.
Dinsdag 6 maart
Met de provinciesecretaris spreek
ik de agenda door voor de vergade
ring van Gedeputeerde Staten
(GS). Het is mijn eerste en voor de
gedeputeerden de laatste in deze
collegeperiode. Vanaf volgende
week nemen zij de zaken waar tot
er een nieuw college is gevormd.
In Zeeland wordt net als in mijn
vorig leven het meest gesproken
over veiligheid. In de scheepvaart
op de Schelde, achter duinen en
dijken, in het verkeer, 's Middags
breng ik dan ook mijn eerste werk
bezoek aan de politie en het cala
miteitencentrum.
Korpsbeheerder en korpschef zet
ten uiteen dat het Zeeuwse korps
staat voor niet zeuren maar poet-
Wim Kolijn overhandigt als waarnemend
sen. Dat staat me aan. Iedere regio
heeft een specifiek probleem.
Zeeuws-Vlaanderen met het grens
overschrijdende drugsverkeer, in
clusief het Vlaamse onbegrip voor
ons gedoogbeleid. Op Schouwen
verdubbelt de bevolking in de zo
mer met de nadruk op jongelui in
de hormonenleeftijd. Op Walche
ren zorgen de steden voor werk
aan de winkel.
Het calamiteitencentrum is indruk
wekkend. Tijdens de storm van 18
januari was het voor het laatst in
bedrijf Er zijn aparte, goed toege
ruste ruimten voor alle groepen
die daar hun werk moeten doen.
Samenwerken kan dan soepel en
je loopt elkaar niet voor de voeten.
Morgen verkiezingen. Voor het
eerst sinds 1978 speel ik geen actie
ve rol in een verkiezingscampagne.
Voelt wel vreemd.
middelburg - CDA-lijsttrekker A.
Poppelaars rondt maandag de eer
ste gespreksronde af met de ande
re lijsttrekers van de partijen die
in de Staten zijn gekozen. Daarna
neemt hij een besluit over het aan
wijzen van een informateur, die
de vorming van een nieuw dage
lijks provinciebestuur moet verken
nen. Als voorman van de grootste
partij had Poppelaars gisteren de
eerste gesprekken met drie lijstaan
voerders. Maandag komen de ande
re vier naar de Abdij.
Belangenorganisatie
beducht voor nadelen
voor toerisme.
door Rinus Antonisse
den haag - De ANWB ziet de aan
leg van de Westerschelde Contai
ner Terminal als een voldongen
feit. De belangenorganisatie is be
zorgd over de gevolgen ervan op
de omgeving: lawaai, lichthinder,
luchtvervuiling en veel extra ver
keer.
„De invloed die de WCT heeft zal
naar verwachting groot zijn",
schrijft de ANWB in een brief aan
de politieke partijen in Provinciale
Staten. Om de nadelige effecten
van de aanleg van de containerter-
minal voor recreatie en toerisme
te beperken, pleit de organisatie
voor een zorgvuldige inpassing
van de WCT in de omgeving.
De brief bevat aanbevelingen met
het oog op de onderhandelingen
voor een nieuw dagelijks provincie
bestuur. Naast die over inpassing
van de WCT, wijst de ANWB op
het verdwijnen van vele oversteek-
mogelijkheden op provinciale we
gen. Dat zorgt voor een zogeheten
barrièrewerking en de ANWB
vindt dat een onjuiste ontwikke
ling.
De organisatie wil 'maatwerk'
voor het langzame verkeer, zodat
het maken van ommetjes en het
gebruik van de bestaande toeris
tische routes niet worden belem
merd. Ook wordt aandacht ge
vraagd voor de (toeristische) veer-
pontjes. De financiële positie van
deze vorm van openbaar vervoer
is wankel. Daardoor is bijvoor
beeld vervanging van boten erg
moeilijk. Ook elders speelt dit pro
bleem. Een aantal provincies en
particulieren hebben ter onder
steuning een veerfonds opgericht.
De ANWB stelt dat ook Zeeland
aan dat fonds moet meedoen. An
ders gaan op termijn veerdiensten
verloren, 'met alle gevolgen van
dien voor de gebruikers en het toe
ristisch imago van de provincie'.