Zeeland Ach, de Abdij heeft oversale ANWB vreest gevolgen WCT 8 1 48 Zaterdag 10 maart 2007 PZC 1221 VRAGEN AAN De politie zal dit jaar meer controleren op automobilisten die met hun gsm in de hand bellen. John Prins juicht de maatregel toe, ter verbetering van de verkeersveiligheid. Naam: John Prins Leeftijd: 67 Woonplaats: Nieuwerkerk Functie: voorzitter Veilig Verkeer Nederland (WN), afdeling Schouwen-Duiveland door Marcel Modde Verkeersofficier van justitie Koos Spee heeft een offensief aangekondigd te gen automobilisten die nu vijf jaar na invoering van de handsffeeplicht nog steeds met de telefoon in de hand bellen. Terecht? „Daar ben ik het gloeiend mee eens. Al die keren dat ik onderweg nog mensen tegenkom met zo'n lulijzer aan hun oor. Het is echt onvoorstel baar gevaarlijk. Je hebt maar één hand vrij om te sturen. Op het mo ment dat er zich iets voordoet wat een snelle reactie vereist, ben je dus altijd trager. Maar dat niet alleen. Wanneer je onderweg zit te bellen, is de aandacht op de weg verdeeld. Dat heeft z'n weerslag op het rijgedrag. Je ziet sommige mensen echt zwalken. Of ze vergeten gas te geven waar het mag en houden de boel op. Ik heb de cijfers nu even niet paraat, maar het aantal ongelukken dat verband houdt met het bellen onder weg is aantoonbaar." Dus eigenlijk zou mobiel bellen tijdens het rijden helemaal moeten worden verboden? „Vind ik wel. Dat zou het effectiefst zijn. Het is ook het duidelijkst voor iedereen. Dan ben je gelijk van al die goedkope smoesjes en discussies af. Besteed WN speciale aandacht aan bellen onderweg? „Op dit moment is dat landelijk geen speerpunt. Eigenlijk zou dat best wel eens handig zijn. In de praktijk blijkt gewoon dat ontzettend veel mensen zich absoluut niet realiseren waar ze mee bezig zijn, wanneer ze het vertikken een carkit of iets vergelijkbaars voor dat apparaat aan te schaffen. En ook te gebruiken, want die groep moet je evenmin uitvlak ken!" Maar het is toch ook knap irritant dat je voor iedere nieuwe telefoon gelijk een nieuwe handsfreeset moet kopen? „Klopt. Dat blijkt in de praktijk vaak het probleem. Bijna niks in dit land is voorzien van een standaard aansluiting. Zo blijft er altijd wat te verdienen." Dus feitelijk wordt in dit geval financieel gewin voor veiligheid gesteld? „Ja, wanneer je het zo bekijkt wel." Zou de overheid daar iets aan moeten doen? Bijvoorbeeld door een stan daard telefoonaansluiting in auto's af te dwingen bij fabrikanten? „Daar zou ik voorstander van zijn. Technisch moet dat ook niet zo moei lijk zijn. We gaan tegenwoordig naar de maan en zelfs naar Mars, dus waarom zouden we dan geen degelijke, universele carkit kunnen maken voor die stomme telefoon." Nou heeft Spee gelijk ook gezegd dat de scherpere controle op het bellen ten koste gaat van de controle op het dragen van de autogordel. De politie kan namelijk niet overal tegelijk zijn. Terecht? „Binnen die afweging spelen wat mij betreft twee aspecten. Het percen tage dat een gordel draagt, zowel voorin als op de achterbank, is tegen woordig hoog. Dat merken wij heel duidelijk bij onze acties. Het is nog geen honderd procent, maar dat is bijna niks in dit leven. Dus als één van de huidige vijf speerpunten van de politie zou moeten wijken, ligt de gordelcontrole voor de hand. Op de tweede plaats zijn de auto's te genwoordig stukken veiliger met airbags die er bij een botsing van alle kanten uitschieten. En krijg je een ongeluk en je hebt je gordel niet om, dan keert de verzekering niet uit. Ook dat stimuleert de mensen nog eens extra tot het omgespen." Heeft u zelf een carkit? „Reken maar! Ik heb net een nieuwe telefoon gekocht, die natuurlijk niet in dat ding paste. Dat heb ik gelijk laten aanpassen." Karla Peijs (1944, Tilburg) is sinds 1 maart commissaris van de koningin in Zeeland. Daarvoor was ze onder meer minister van Verkeer en Waterstaat en lid van het Europees Parlement. Ze is getrouwd met Rinus Platschorre. Voor de PZC hield ze van haar eerste werkweek een dagboek bij, beginnend op zaterdag 3 maart. door Karla Peijs Voor de derde dag ben ik commissaris van de koningin in Zeeland. Zevenduizend Zeeuw en bezoeken de Open dag op het Abdijplein in Middel burg. Als ik 's morgens om 10.00 uur de dag open, staat er een Zeeuws windje: windkracht 9. De tent waarin het fietsknooppunten- netwerk (mooi Scrabble-woord) zou worden gepresenteerd ligt al plat. Terwijl ik door de tenten, ker ken, het prachtige Prinsenloge ment en de Statenzaal loop, maak ik kennis met heel veel inwoners van Zeeland. Steeds terugkerende vraag: waar gaat u wonen? „In Mid delburg, in een heel oud huis, zo dat ik kan lopen naar mijn dienst- je." Het antwoord lucht de vragen stellers op. Ik zeg er bij dat het vast en zeker het huis van Michiel de Ruyter is geweest. Het prikkelt in ieder geval mijn verbeelding. De 'open dag' eindigt met een tv-debat tussen de lijsttrekkers in de Statenzaal. Peter loosse van Om roep Zeeland 'overvalt' mij met een vraag over het Verdrag met Bel gië over de Westerschelde. Ik be grijp heel goed dat ontpolderen ge voelig ligt in Zeeland. Aan de ande re kant hebben de staat én de pro vincie een verdrag ondertekend met de Belgen. Natuurlijk kunnen we naar oplossingen en alternatie ven zoeken die minder gevoelig lig gen, maar wél met zijn drieën op trekken. Zondag 4 maart Rinus' dochter woont in de Noord- waard. Haar man is jarig. We rij den naar hen toe door het prachti ge Brabantse polderlandschap vlak bij de Merwede. Volgens de 'Ruim te voor de Rivier' plannen zal dit mooie landschap ingrijpend gewij zigd worden. Kinderen en kleinkin deren zijn vol optimisme over de terp waarop ze gaan wonen. De discussie over de ruimte die de rivier moet krijgen verloopt hier anders dan de ontpolderin^sdiscus- sie in Zeeland. Ze maken zich zor gen over de reeën die nu aan de deur knabbelen. De geit en de po ny, die nu onder aan de dijk staan, gaan mee hogerop. Hoog en droog. Maandag 5 maart Om 8 uur vertrek naar Middel burg. En weer geen file. Vanoch tend diverse kennismakingsge sprekken. Eerst met het Directie team. Zij leggen mij uit hoe de or ganisatie in elkaar zit. Met een van de directies gaan we de diepte in met een enthousiaste presentatie over het integraal jeugdbeleid. Zee land loopt echt voorop in Neder land. Ik zie ook de digitale atlas van Zee land. Werkelijk alles is daarin opge nomen, van archeologische vind plaatsen tot de monumenten van Middelburg en de historische ele menten in het landschap. Werke lijk fascinerend. Na te lezen op www.zeeland.nl. Lunch met mijn secretaresse en dan óp naar Gent. Vergadering van de Schelde-Rijn DeltaRaad, met mijn collega's uit Zuid-Hol land en Noord-Brabant: (an Frans- sen en Hanja Maij-Weggen en drie Vlaamse Gouverneurs. Vlaanderen wil meer economie in het programma, bijvoorbeeld door nauwere samenwerking van de zes Deltahavens. 4 juni vervolg mét de havens, in Middelburg. Om 9 uur stap ik thuis binnen, Rinus gaat nét met griep naar bed. Dinsdag 6 maart Met de provinciesecretaris spreek ik de agenda door voor de vergade ring van Gedeputeerde Staten (GS). Het is mijn eerste en voor de gedeputeerden de laatste in deze collegeperiode. Vanaf volgende week nemen zij de zaken waar tot er een nieuw college is gevormd. In Zeeland wordt net als in mijn vorig leven het meest gesproken over veiligheid. In de scheepvaart op de Schelde, achter duinen en dijken, in het verkeer, 's Middags breng ik dan ook mijn eerste werk bezoek aan de politie en het cala miteitencentrum. Korpsbeheerder en korpschef zet ten uiteen dat het Zeeuwse korps staat voor niet zeuren maar poet- Wim Kolijn overhandigt als waarnemend sen. Dat staat me aan. Iedere regio heeft een specifiek probleem. Zeeuws-Vlaanderen met het grens overschrijdende drugsverkeer, in clusief het Vlaamse onbegrip voor ons gedoogbeleid. Op Schouwen verdubbelt de bevolking in de zo mer met de nadruk op jongelui in de hormonenleeftijd. Op Walche ren zorgen de steden voor werk aan de winkel. Het calamiteitencentrum is indruk wekkend. Tijdens de storm van 18 januari was het voor het laatst in bedrijf Er zijn aparte, goed toege ruste ruimten voor alle groepen die daar hun werk moeten doen. Samenwerken kan dan soepel en je loopt elkaar niet voor de voeten. Morgen verkiezingen. Voor het eerst sinds 1978 speel ik geen actie ve rol in een verkiezingscampagne. Voelt wel vreemd. middelburg - CDA-lijsttrekker A. Poppelaars rondt maandag de eer ste gespreksronde af met de ande re lijsttrekers van de partijen die in de Staten zijn gekozen. Daarna neemt hij een besluit over het aan wijzen van een informateur, die de vorming van een nieuw dage lijks provinciebestuur moet verken nen. Als voorman van de grootste partij had Poppelaars gisteren de eerste gesprekken met drie lijstaan voerders. Maandag komen de ande re vier naar de Abdij. Belangenorganisatie beducht voor nadelen voor toerisme. door Rinus Antonisse den haag - De ANWB ziet de aan leg van de Westerschelde Contai ner Terminal als een voldongen feit. De belangenorganisatie is be zorgd over de gevolgen ervan op de omgeving: lawaai, lichthinder, luchtvervuiling en veel extra ver keer. „De invloed die de WCT heeft zal naar verwachting groot zijn", schrijft de ANWB in een brief aan de politieke partijen in Provinciale Staten. Om de nadelige effecten van de aanleg van de containerter- minal voor recreatie en toerisme te beperken, pleit de organisatie voor een zorgvuldige inpassing van de WCT in de omgeving. De brief bevat aanbevelingen met het oog op de onderhandelingen voor een nieuw dagelijks provincie bestuur. Naast die over inpassing van de WCT, wijst de ANWB op het verdwijnen van vele oversteek- mogelijkheden op provinciale we gen. Dat zorgt voor een zogeheten barrièrewerking en de ANWB vindt dat een onjuiste ontwikke ling. De organisatie wil 'maatwerk' voor het langzame verkeer, zodat het maken van ommetjes en het gebruik van de bestaande toeris tische routes niet worden belem merd. Ook wordt aandacht ge vraagd voor de (toeristische) veer- pontjes. De financiële positie van deze vorm van openbaar vervoer is wankel. Daardoor is bijvoor beeld vervanging van boten erg moeilijk. Ook elders speelt dit pro bleem. Een aantal provincies en particulieren hebben ter onder steuning een veerfonds opgericht. De ANWB stelt dat ook Zeeland aan dat fonds moet meedoen. An ders gaan op termijn veerdiensten verloren, 'met alle gevolgen van dien voor de gebruikers en het toe ristisch imago van de provincie'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 50