Tweespalt in islam als wapen in de str Sjiieten en soennieten willen broeder 1 6 Zaterdag 10 maart 2007 PZC 'We zijn in de eerste plaats allemaal burgers van Nederland'. Niet alleen gelovigen maar alle mensen in de Arabische wereld worden momenteel tegen hun wil mee gesleurd in een van bovenaf gere gisseerd religieus drama. Islamo loog Pieter Sjoerd van Konings veld: „Je wordt op straat aange sproken en naar je naam ge vraagd. Als dat een soennitische of sjiitische is, kun je al in de pro blemen komen. Ook al ben je reli gieus of politiek niet actief. Een verschrikkelijke ontwikkeling waar ik voorlopig nog geen einde aan zie komen." En dat terwijl soennieten en sjiie ten eeuwenlang vreedzaam naast en mét elkaar hebben geleefd. Er waren zelfs gemengde huwelijken en gezamenlijke politieke bewegin gen. Maar hoe anders is dat nu. Van Koningsveld: „De extreme fundamentalistische bewegingen zijn vooral soennitisch van oor sprong. Met een duidelijk anti-sjii- tische filosofie die ze echter lang verborgen hebben weten te hou den. Ze zijn er zelfs in geslaagd sympathie te wekken in sjiitische kringen. Terwijl ze sjiieten toch echt beschouwen als kafirs, ongelo vigen." „Het 'wahabisme' in Saoedi-Ara- bië, waar Osama Bin Laden uit voortkomt, is altijd fel anti-sjii- tisch geweest. Die oude erfenis heeft het moderne fundamentalis me van Bin Laden overgenomen. En ook de diehards onder de Saoedische sjeiks denken nog zo." Daarnaast is de Iraanse revolutie van 1979 van groot belang geweest voor de huidige verhouding tus sen soennieten en sjiieten. Ook aan sjiitische klant is sprake van ra dicalisering. „Sjiieten onderwier pen zich tot dan aan het bestaan de gezag, in afwachting van de te rugkeer van hun 'messias', de twaalfde imam al-Mahdi", vertelt Van Koningsveld. „Die moet dan recht en orde her stellen. Maar ayatollah Khomeini besloot niet langer op het einde der tijden te wachten. Hij ging het zelf doen. Iran voerde een theocra tie in waarbij de hoogste geeste lijke voortaan tevens de staatslei der is." Het past in de vergelijking die vaak wordt gemaakt met de tegen stelling binnen de christelijke we reld tussen protestanten en katho lieken. Sjiieten lijken daarin meer op katholieken, met hun nadruk op hiërarchie. Katholieken luisteren naar de paus, sjiieten naar hun ayatollahs. Soennieten erkennen alleen het gezag van Allah zelf en hebben een meer rechtstreekse band met Hem, net als protestanten met hun God. Om het verhaal nog ingewikkel der te maken, is binnen het sjiis- me bepaald geen sprake van grote eensgezindheid. Van Koningsveld: „Een beweging als Hezbollah wordt geïnspireerd en wellicht ook gefinancierd door Iran. Maar er zijn ook heel veel sjiieten die niets met Iran te maken willen hebben. Irakezen bijvoorbeeld. In de golfstaten en Saoedi-Arabië daarentegen krijgt Iran onder sjiie ten wel voet aan de grond." De tegenstelling tussen soennie ten en sjiieten speelt weer op sinds de bloedige aanslag op de De sjiitische en soennitische organisaties in Nederland willen maar één ding: dat Nederland spanningen tussen de geloofsgroepen bespaard blijft. door Miriam van den Brand Een winkelier in Dor drecht die wordt be dreigd omdat hij sjiiet is, een man in Utrecht die uitgescholden wordt om dat hij het sjiitische gedachtegoed uitdraagt. Ook in Nederland be gint de spanning tussen sjiitische moslims en soennieten langzaam op te lopen, zegt Zainab al- Tourai- hi van de Overkoepelende Sjiiti sche Vereniging (OSV). Tot grote problemen is het nog niet gekomen, maar al-Touraihi merkt dat de bloederige proble men in Irak ook hier de relatie tus sen moslims verandert. „Tot een paar jaar geleden was de scheiding tussen soennieten en sjiieten hele maal geen onderwerp. We waren gewoon moslims. Nu vragen men sen me waar ik vandaan kom, dus wat voor moslim ik ben. Ze willen me classificeren." De soennieten zijn in Nederland veruit in de meerderheid. De sjiie ten zijn vooral Irakezen die in de jaren negentig, onder meer na de Golfoorlog, hun land ontvlucht zijn. Al-Touraihi vindt het geen enkel probleem dat er meer aandacht komt voor de verschillen tussen soennieten en sjiieten. „Alleen wel als er een negatieve draai aan wordt gegeven, als geprobeerd wordt groepen tegen elkaar op te zetten. We zijn in de eerste plaats allemaal burgers van Nederland." Driss el-Boujoufi, voorzitter van het overwegend soennitische Con tactorgaan Moslims en de Over heid (CMO), noemt de verschillen tussen de twee stromingen 'een bij zaak'. Van grote tegenstellingen wil hij niets weten. „De koran en de profeet zijn voor beide groepen doorslaggevend. Dat er na de dood van de profeet verschillen zijn ont staan vind ik minder belangrijk." El-Boujoufi noemt de sjiitische moslims in Nederland daarom met nadruk 'broeders'. Hij merkt nog weinig van spannin gen tussen moslims in Nederland. Toch kent El-Boujoufi wel de dis cussies op internet, waar bezoe kers van fora soms geprikkeld rea geren als het verschil tussen soen nieten en sjiieten aan bod komt. „Er zijn altijd mensen die de zaken op de spits willen drijven. Wij wil len daar als moslimgemeenschap niet in trappen. In het Mid den-Oosten hebben soennieten en sjiieten eeuwenlang vreedzaam naast elkaar gewoond." Volgens El-Boujoufi leeft de schei ding tussen de gelovigen niet on der veel moslims. „Toen ik naar Ne derland kwam uit Marokko had ik eigenlijk helemaal niet gehoord

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16