Kritiek op herinrichting Schuttershofgebied Sluis wil blik CDA vreest veiligheid lospunt gastankers Wegbaggeren slibberg op bodem Kanaal Gent-Terneuzen begint 1 ^jj? fïf X -5r f A J j v' 26 Donderdag 8 maart 2007 PZC Z Poortdoorgang volgens GroenLinks oplossing overlast vrachtverkeer. door Eugène Verstraeten terneuzen - Het plan voor de ont wikkeling van het Schuttershofge bied in Terneuzen verdient zoals dat nu gepresenteerd is geen schoonheidsprijs. Raadslid Peter Clijsen (Groen Links) concludeert dat in schrifte lijke raadsvragen. Volgens hem is er niemand tegen het herinrichtingsplan op zich, maar moeten er wel zaken beter geregeld worden om de overlast voor omwonenden weg te nemen. Vooral daar waar het gaat om la den en lossen en de verkeersafwik keling. Het plan Schuttershof voorziet in de bouw van een nieuwe super markt, winkelruimten voor drie tot zes andere zaken (in totaal 5500 vierkante meter voor detail handel), een parkeerdek voor 210 auto's en meer dan tachtig huur- en koopappartementen. Het win kelgebied Schuttershof is bedoeld voor gerichte aankopen. De (nieu we) winkels in het gebied moeten in de optiek van de gemeente een aanvulling vormen op het winkel areaal in de Terneuzense binnen stad. In overleg met de stichting voor het citymanagement en de winkeliersverenging is afgesproken dat die verscheidenheid wordt vastgelegd in een bestemmings plan. Het logistieke plan waarin het la den en lossen is geregeld is vol gens Clijsen 'zonder meer discuta bel' te noemen. „Oplossingen wor den niet binnen-, maar buitenom het project gezocht." Dat is volgens GroenLinks niet no dig gezien de grootte van het com plex en de aanwezige ruimte om al les intern op te lossen. Het nieuwe plan Schuttershof in Terneuzen houdt in de huidige vorm te weinig rekening met de belangen van omwonenden, vindt raadslid Peter Clijsen. Clijsen denkt dat het niet nodig is omwonenden en aangrenzende be drijven te belasten met de vracht- verkeerbewegingen die er te ver wachten zijn. De GroenLinkser denkt dat een poortdoorgang zoals bij het Schel- detheater een oplossing kan zijn. „Wij begrijpen niet waarom dit niet als reële optie behandeld is. Het is hiervoor nog niet te laat." Het raadslid wil ook weten hoe het zit met mogelijke schade als ge volg van de werkzaamheden. Verder wil GroenLinks de toezeg ging van het college van B en W dat het plantsoen aan de Verlang de Van Steenbergenlaan met de ka rakteristieke bomenpartij volledig wordt ontzien. Tenslotte wil Clijsen de toezeg ging dat de vragen en opmerkin gen in de bezwaren van de omwo nenden en naburige bedrijven 'se rieus en met bereidheid tot bijstel ling' zullen worden behandeld. Het nieuwe winkelgebied Schut tershof zal eind 2008 klaar moeten zijn. Christendemocraten willen dat Hulst bij plan wordt betrokken. door Raymond de Frel hulst - De CDA-fractie in de ge meente Hulst is verontrust over de plannen van de Belgische gastan kerrederij Exmar voor gasoverslag op de Schelde. Het bedrijf wil net over de grens tussen het Land van Saeftinge en de kerncentrales bij Doel én voor de kust van Zeebrug- ge twee lospunten voor de wal rea liseren. Exmar wil nog dit jaar de vergun ningsaanvragen voor de lospunten de deur uitdoen. De rederij laat voor de overslag zeven tankers bouwen van 230 miljoen euro per stuk. De tankers beschikken over installaties die het vloeibare gas aan boord kunnen bewerken, zo dat het vanaf het schip meteen als gewoon aardgas in het aardgasnet kan worden gepompt. Peperdure gasterminals aan de wal, uiterst ge voelig voor bijvoorbeeld terroris tische aanslagen, worden daardoor overbodig. Desondanks volgt ook de Hulster CDA-fractie in navolging van de milieuorganisaties in Vlaanderen en de Zeeuwse Milieu Federatie de ontwikkeling in de Prosperhaven met vrees. CDA-fractievoorzitter D. Steijaert uit zijn twijfels in schriftelijke vragen aan burgemees ter J.F. Mulder. „Wij maken ons zorgen over de veiligheid van de inwoners van de gemeente Hulst. De Westerschel- de wordt erg druk bevaren en is er ter hoogte van het lospunt voor de gastankers vrij smal. Dat brengt extra gevaar met zich mee", stelt Steijaert. Hij refereert daarbij, net als de ZMF, aan de drukte op dit punt, die vooral wordt veroor- CDA-fractievoorzitter D. Steijaert. foto Camile Schelstraete zaakt door de kerncentrales bij Doel en de scheepvaart bij de slui zen van Antwerpen. Steijaert wil ook duidelijkheid over mogelijke gevolgen voor de natuur in het Verdronken Land van Saeftinge. Ook vraagt de CDA-voorman zich af op welke manier de gemeente Hulst in het kader van 'goed nabuurschap' bij de plannen wordt betrokken. Parkeerders willen best wandelen als er iets te doen is onderweg. door René Hoonhorst cadzand - Bezoekers van het strand of de boulevard van Cad zand willen best een minuut of tien wandelen vanaf een parkeer plaats als er onderweg iets te bele ven is. Een kunstwerk, een kin derspeelplaats of een mooie bloe mentuin maakt het de moeite waard om iets langer te lopen naar de plaats van bestemming. Het lijkt een wensdroom van be stuurders en planologen. Maar het is het antwoord dat stagiair Thijs van Opdurp het meeste kreeg toen hij bezoekers van Cadzand-Bad vo rig najaar vroeg of ze hun auto iets verder van het dorpscentrum wil den parkeren. Ruim twee derde van de - op vier verschillende, zon nige én bewolkte, dagen - 145 on dervraagde bezoekers kwam welis waar met de auto naar het kust dorp, maar bleek niet te beroerd te zijn om ook voordat ze bij of op het strand waren een stukje te wandelen. De route van de parkeerplaats naar de boulevard en de strandop gangen moet dan wel verkeersvei lig zijn. Verder helpt het als het pad kindvriendelijk is, in het groen ligt, zitjes langs de kant heeft en kunstwerken laat zien. Speelplaatsen, het liefst met water, zijn ook een extra attractie voor wandelpaden naar het dorpscen trum en het strand, wees het on derzoek uit. Van Opdurp en beleidsambtenaar recreatie Tiny Maenhout achten de enquête representatief Wethou der Leen Wille schuift het onder zoekje niet aan de kant, maar wijst er wel op dat parkeerplaatsen in het dorpshart van Cadzand nodig blijven. De gemeente wil het blik weliswaar zo veel mogelijk uit de badplaats weren, maar wil men sen niet wegjagen. „In de winter en op regenachtige dagen willen mensen toch dichtbij de voorzie ningen in het dorp kunnen parke ren. Om de winkels te bezoeken blijft het ook nodig de auto in het dorp te kunnen parkeren. We den ken niet voor niets aan de aanleg van een parkeergarage onder het Duinplein." Een ondergrondse parkeergarage houdt de heilige koeien uit de stra ten. Hotels en appartementencom plexen moeten in hun eigen par keerplaatsen voorzien en daar naast krijgen mensen dus ook de mogelijkheid wat verder van het centrum te parkeren. De wethou der verwacht dat de parkeeront- haalkamers vooral in de zomer hun diensten zullen bewijzen. Maenhout, enthousiast als altijd, hoopt dat de 'perfect in het land schap opgenomen en passende' parkeerplaatsen op afstand ook in de stille tijd van het jaar mensen trekken. Vóór de zomer is de parkeeront- haalkamer in Nieuwvliet klaar, be loofden Sluise bestuurders en amb tenaren vorige week nog. Dat er douches en sanitair voor plakkeri ge en onder het zand zittende 'Op regenachtige dagen en in de winter blijft parkeer plek in het centrum nodig' strandgangers aanwezig zijn, staat vast. Maenhout hoopt dat er tus sen de strandpaviljoens Saint Pier re en De Boekanier ook fietsen en eventueel strandspeelgoed worden verhuurd. „We hopen dat onderne mers snel op de vraag van gebrui kers inspringen als de parkeeront- haalkamers draaien." Wethouder Wille meldt dat het ook andersom kan zijn. Mochten de douches bijvoorbeeld te koud zijn, dan verdwijnen ze weer. Een evaluatie aan het eind van het sei zoen moet duidelijk maken welke voorzieningen gewenst zijn dan wel kunnen worden gemist. Ook moet het gemeentebestuur dan be slissen of en wanneer de parkeer ders in Cadzand, Groede en Bres- kens met alle egards worden ont haald. Als bescheiden beleidsambtenaar gaat Maenhout niet op het pluche van de bestuurders zitten. Maar de onthaalkamer van Cadzand moet toch wel volgend jaar zijn inge richt. Cadzand is tenslotte het pa radepaardje van de West-Zeeuws-Vlaamse kust. Waar Nieuwvliet zich vooral richt op ge zinnen met kinderen moet Cad zand-Bad grandeur en stijl uitstra len. „Over de boulevard naar een restaurant of café rijden in een luxe golfkarretje bijvoorbeeld." door Wout Bareman terneuzen - Rijkswaterstaat en de Vlaamse dienst Waterwegen pak ken de groeiende slibberg in het Kanaal Gent-Terneuzen aan. Het gaat om een miljoenenproject In het Zeeuws-Vlaamse deel van het kanaal wordt 750.000 kubieke me ter slib weggebaggerd, aan de Vlaamse kant een vergelijkbare hoeveelheid. Waterstaat hikt al jaren aan tegen de groeiende sliblaag op de bodem en tegen het talud. Aanvankelijk was voor de berging daarvan alle hoop gevestigd op het geplande, immense slibdepot in de Koegors- polder bij Sluiskil, maar nu dat is afgeketst, is een overeenkomst ge sloten met de Belgische baggeraar Jan De Nul (Evisan), die de bagger- berg weghaalt en voor hergebruik in onder meer de wegenbouw be werkt. Volgens een woordvoerster van waterstaat beginnen de bagger- werken, die over de hele lengte van het kanaal tot aan de grens worden uitgevoerd, eind april. Zij moeten begin 2009 zijn afgerond. Het havenschap Zeeland Seaports legt voor het slib voor de eigen ka des een depot aan op de Axelse Vlakte. Bij een bezoek aan de haven van Gent, eerder deze week, heeft Vlaams minister K. Peeters van Openbare Werken 12 miljoen euro toegezegd om de capaciteit van het enorme slibdepot van Calle- mansputte op de westelijke kanaal oever bij Zelzate uit te breiden. Sa menwerking met het slibverwer- kende bedrijf DEC uit Zwijnd- recht moet een extra opslagruimte voor één miljoen kuub Vlaams slib opleveren. Voor de verwer king neemt DEC een terrein van 25 hectare, pal aan het kanaal, in gebruik. Het depot bij Zelzate is ge vestigd in een oude zandwinnings- put van ruim twintig meter diep, met veertig meter hoge wanden. Er ligt al 2,3 miljoen kuub zwaar verontreinigd slib opgeslagen. De gemeente Zelzate en de bewo ners van de belendende arbeiders wijk Klein-Rusland verzetten zich Ifff! ÏA-Aii» Het slibdepot van Callemansputte bij Zelzate krijgt een extra bergingscapa citeit van één miljoen kuub. foto Peter Nicolai al jaren fel tegen de aanwezigheid en zeker tegen een mogelijke uit breiding van de slibberging. De kans is groot dat een actiegroep, ge vormd rond de socialistische huis artsenpraktijk Geneeskunde voor het Volk de benodigde vergunnin gen zal dwarsbomen. Eerdere po gingen van het gemeentebestuur liepefl op nigts uit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 62