Kritiek op herinrichting
Schuttershofgebied
Sluis wil blik
CDA vreest veiligheid
lospunt gastankers
Wegbaggeren slibberg op bodem
Kanaal Gent-Terneuzen begint
1 ^jj?
fïf X
-5r
f A J
j
v'
26 Donderdag 8 maart 2007 PZC
Z
Poortdoorgang volgens
GroenLinks oplossing
overlast vrachtverkeer.
door Eugène Verstraeten
terneuzen - Het plan voor de ont
wikkeling van het Schuttershofge
bied in Terneuzen verdient zoals
dat nu gepresenteerd is geen
schoonheidsprijs.
Raadslid Peter Clijsen (Groen
Links) concludeert dat in schrifte
lijke raadsvragen.
Volgens hem is er niemand tegen
het herinrichtingsplan op zich,
maar moeten er wel zaken beter
geregeld worden om de overlast
voor omwonenden weg te nemen.
Vooral daar waar het gaat om la
den en lossen en de verkeersafwik
keling.
Het plan Schuttershof voorziet in
de bouw van een nieuwe super
markt, winkelruimten voor drie
tot zes andere zaken (in totaal
5500 vierkante meter voor detail
handel), een parkeerdek voor 210
auto's en meer dan tachtig huur-
en koopappartementen. Het win
kelgebied Schuttershof is bedoeld
voor gerichte aankopen. De (nieu
we) winkels in het gebied moeten
in de optiek van de gemeente een
aanvulling vormen op het winkel
areaal in de Terneuzense binnen
stad. In overleg met de stichting
voor het citymanagement en de
winkeliersverenging is afgesproken
dat die verscheidenheid wordt
vastgelegd in een bestemmings
plan.
Het logistieke plan waarin het la
den en lossen is geregeld is vol
gens Clijsen 'zonder meer discuta
bel' te noemen. „Oplossingen wor
den niet binnen-, maar buitenom
het project gezocht."
Dat is volgens GroenLinks niet no
dig gezien de grootte van het com
plex en de aanwezige ruimte om al
les intern op te lossen.
Het nieuwe plan Schuttershof in
Terneuzen houdt in de huidige
vorm te weinig rekening met de
belangen van omwonenden,
vindt raadslid Peter Clijsen.
Clijsen denkt dat het niet nodig is
omwonenden en aangrenzende be
drijven te belasten met de vracht-
verkeerbewegingen die er te ver
wachten zijn.
De GroenLinkser denkt dat een
poortdoorgang zoals bij het Schel-
detheater een oplossing kan zijn.
„Wij begrijpen niet waarom dit
niet als reële optie behandeld is.
Het is hiervoor nog niet te laat."
Het raadslid wil ook weten hoe
het zit met mogelijke schade als ge
volg van de werkzaamheden.
Verder wil GroenLinks de toezeg
ging van het college van B en W
dat het plantsoen aan de Verlang
de Van Steenbergenlaan met de ka
rakteristieke bomenpartij volledig
wordt ontzien.
Tenslotte wil Clijsen de toezeg
ging dat de vragen en opmerkin
gen in de bezwaren van de omwo
nenden en naburige bedrijven 'se
rieus en met bereidheid tot bijstel
ling' zullen worden behandeld.
Het nieuwe winkelgebied Schut
tershof zal eind 2008 klaar moeten
zijn.
Christendemocraten
willen dat Hulst bij plan
wordt betrokken.
door Raymond de Frel
hulst - De CDA-fractie in de ge
meente Hulst is verontrust over de
plannen van de Belgische gastan
kerrederij Exmar voor gasoverslag
op de Schelde. Het bedrijf wil net
over de grens tussen het Land van
Saeftinge en de kerncentrales bij
Doel én voor de kust van Zeebrug-
ge twee lospunten voor de wal rea
liseren.
Exmar wil nog dit jaar de vergun
ningsaanvragen voor de lospunten
de deur uitdoen. De rederij laat
voor de overslag zeven tankers
bouwen van 230 miljoen euro per
stuk. De tankers beschikken over
installaties die het vloeibare gas
aan boord kunnen bewerken, zo
dat het vanaf het schip meteen als
gewoon aardgas in het aardgasnet
kan worden gepompt. Peperdure
gasterminals aan de wal, uiterst ge
voelig voor bijvoorbeeld terroris
tische aanslagen, worden daardoor
overbodig.
Desondanks volgt ook de Hulster
CDA-fractie in navolging van de
milieuorganisaties in Vlaanderen
en de Zeeuwse Milieu Federatie de
ontwikkeling in de Prosperhaven
met vrees. CDA-fractievoorzitter
D. Steijaert uit zijn twijfels in
schriftelijke vragen aan burgemees
ter J.F. Mulder.
„Wij maken ons zorgen over de
veiligheid van de inwoners van de
gemeente Hulst. De Westerschel-
de wordt erg druk bevaren en is er
ter hoogte van het lospunt voor de
gastankers vrij smal. Dat brengt
extra gevaar met zich mee", stelt
Steijaert. Hij refereert daarbij, net
als de ZMF, aan de drukte op dit
punt, die vooral wordt veroor-
CDA-fractievoorzitter D. Steijaert.
foto Camile Schelstraete
zaakt door de kerncentrales bij
Doel en de scheepvaart bij de slui
zen van Antwerpen.
Steijaert wil ook duidelijkheid
over mogelijke gevolgen voor de
natuur in het Verdronken Land
van Saeftinge. Ook vraagt de
CDA-voorman zich af op welke
manier de gemeente Hulst in het
kader van 'goed nabuurschap' bij
de plannen wordt betrokken.
Parkeerders willen best
wandelen als er iets
te doen is onderweg.
door René Hoonhorst
cadzand - Bezoekers van het
strand of de boulevard van Cad
zand willen best een minuut of
tien wandelen vanaf een parkeer
plaats als er onderweg iets te bele
ven is. Een kunstwerk, een kin
derspeelplaats of een mooie bloe
mentuin maakt het de moeite
waard om iets langer te lopen naar
de plaats van bestemming.
Het lijkt een wensdroom van be
stuurders en planologen. Maar het
is het antwoord dat stagiair Thijs
van Opdurp het meeste kreeg toen
hij bezoekers van Cadzand-Bad vo
rig najaar vroeg of ze hun auto iets
verder van het dorpscentrum wil
den parkeren. Ruim twee derde
van de - op vier verschillende, zon
nige én bewolkte, dagen - 145 on
dervraagde bezoekers kwam welis
waar met de auto naar het kust
dorp, maar bleek niet te beroerd te
zijn om ook voordat ze bij of op
het strand waren een stukje te
wandelen.
De route van de parkeerplaats
naar de boulevard en de strandop
gangen moet dan wel verkeersvei
lig zijn. Verder helpt het als het
pad kindvriendelijk is, in het
groen ligt, zitjes langs de kant
heeft en kunstwerken laat zien.
Speelplaatsen, het liefst met water,
zijn ook een extra attractie voor
wandelpaden naar het dorpscen
trum en het strand, wees het on
derzoek uit.
Van Opdurp en beleidsambtenaar
recreatie Tiny Maenhout achten
de enquête representatief Wethou
der Leen Wille schuift het onder
zoekje niet aan de kant, maar wijst
er wel op dat parkeerplaatsen in
het dorpshart van Cadzand nodig
blijven. De gemeente wil het blik
weliswaar zo veel mogelijk uit de
badplaats weren, maar wil men
sen niet wegjagen. „In de winter
en op regenachtige dagen willen
mensen toch dichtbij de voorzie
ningen in het dorp kunnen parke
ren. Om de winkels te bezoeken
blijft het ook nodig de auto in het
dorp te kunnen parkeren. We den
ken niet voor niets aan de aanleg
van een parkeergarage onder het
Duinplein."
Een ondergrondse parkeergarage
houdt de heilige koeien uit de stra
ten. Hotels en appartementencom
plexen moeten in hun eigen par
keerplaatsen voorzien en daar
naast krijgen mensen dus ook de
mogelijkheid wat verder van het
centrum te parkeren. De wethou
der verwacht dat de parkeeront-
haalkamers vooral in de zomer
hun diensten zullen bewijzen.
Maenhout, enthousiast als altijd,
hoopt dat de 'perfect in het land
schap opgenomen en passende'
parkeerplaatsen op afstand ook in
de stille tijd van het jaar mensen
trekken.
Vóór de zomer is de parkeeront-
haalkamer in Nieuwvliet klaar, be
loofden Sluise bestuurders en amb
tenaren vorige week nog. Dat er
douches en sanitair voor plakkeri
ge en onder het zand zittende
'Op regenachtige dagen en
in de winter blijft parkeer
plek in het centrum nodig'
strandgangers aanwezig zijn, staat
vast. Maenhout hoopt dat er tus
sen de strandpaviljoens Saint Pier
re en De Boekanier ook fietsen en
eventueel strandspeelgoed worden
verhuurd. „We hopen dat onderne
mers snel op de vraag van gebrui
kers inspringen als de parkeeront-
haalkamers draaien."
Wethouder Wille meldt dat het
ook andersom kan zijn. Mochten
de douches bijvoorbeeld te koud
zijn, dan verdwijnen ze weer. Een
evaluatie aan het eind van het sei
zoen moet duidelijk maken welke
voorzieningen gewenst zijn dan
wel kunnen worden gemist. Ook
moet het gemeentebestuur dan be
slissen of en wanneer de parkeer
ders in Cadzand, Groede en Bres-
kens met alle egards worden ont
haald.
Als bescheiden beleidsambtenaar
gaat Maenhout niet op het pluche
van de bestuurders zitten. Maar de
onthaalkamer van Cadzand moet
toch wel volgend jaar zijn inge
richt. Cadzand is tenslotte het pa
radepaardje van de
West-Zeeuws-Vlaamse kust. Waar
Nieuwvliet zich vooral richt op ge
zinnen met kinderen moet Cad
zand-Bad grandeur en stijl uitstra
len. „Over de boulevard naar een
restaurant of café rijden in een
luxe golfkarretje bijvoorbeeld."
door Wout Bareman
terneuzen - Rijkswaterstaat en de
Vlaamse dienst Waterwegen pak
ken de groeiende slibberg in het
Kanaal Gent-Terneuzen aan. Het
gaat om een miljoenenproject In
het Zeeuws-Vlaamse deel van het
kanaal wordt 750.000 kubieke me
ter slib weggebaggerd, aan de
Vlaamse kant een vergelijkbare
hoeveelheid.
Waterstaat hikt al jaren aan tegen
de groeiende sliblaag op de bodem
en tegen het talud. Aanvankelijk
was voor de berging daarvan alle
hoop gevestigd op het geplande,
immense slibdepot in de Koegors-
polder bij Sluiskil, maar nu dat is
afgeketst, is een overeenkomst ge
sloten met de Belgische baggeraar
Jan De Nul (Evisan), die de bagger-
berg weghaalt en voor hergebruik
in onder meer de wegenbouw be
werkt. Volgens een woordvoerster
van waterstaat beginnen de bagger-
werken, die over de hele lengte
van het kanaal tot aan de grens
worden uitgevoerd, eind april. Zij
moeten begin 2009 zijn afgerond.
Het havenschap Zeeland Seaports
legt voor het slib voor de eigen ka
des een depot aan op de Axelse
Vlakte.
Bij een bezoek aan de haven van
Gent, eerder deze week, heeft
Vlaams minister K. Peeters van
Openbare Werken 12 miljoen euro
toegezegd om de capaciteit van
het enorme slibdepot van Calle-
mansputte op de westelijke kanaal
oever bij Zelzate uit te breiden. Sa
menwerking met het slibverwer-
kende bedrijf DEC uit Zwijnd-
recht moet een extra opslagruimte
voor één miljoen kuub Vlaams
slib opleveren. Voor de verwer
king neemt DEC een terrein van
25 hectare, pal aan het kanaal, in
gebruik. Het depot bij Zelzate is ge
vestigd in een oude zandwinnings-
put van ruim twintig meter diep,
met veertig meter hoge wanden.
Er ligt al 2,3 miljoen kuub zwaar
verontreinigd slib opgeslagen.
De gemeente Zelzate en de bewo
ners van de belendende arbeiders
wijk Klein-Rusland verzetten zich
Ifff!
ÏA-Aii»
Het slibdepot van Callemansputte bij Zelzate krijgt een extra bergingscapa
citeit van één miljoen kuub. foto Peter Nicolai
al jaren fel tegen de aanwezigheid
en zeker tegen een mogelijke uit
breiding van de slibberging. De
kans is groot dat een actiegroep, ge
vormd rond de socialistische huis
artsenpraktijk Geneeskunde voor
het Volk de benodigde vergunnin
gen zal dwarsbomen. Eerdere po
gingen van het gemeentebestuur
liepefl op nigts uit.