Culti Balletstudio Free volgt Hoe Hannibal monster werd 36 Donderdag 8 maart 2007 PZC VRAGEN AAN Stijn van der Loo Schrijver/zanger/componist Stijn van der Loo vertelt vrijdagavond in Podium 't Beest in Goes met de voorstelling Gezang verha len over brullende vaders en hun kinderen. Naam: Stijn van der Loo Leeftijd: 43 Beroep: schrijver/musicus door Ali Pankow Muziek is je eerste liefde? „Ja, dat klopt wel. Ik was altijd bezig met liedjes maken en als kind kreeg ik muziekles en speelde ik piano en klarinet en ik had een drumstelletje. Ik wilde drummer worden, maar omdat ik op het conservatorium al leen melodisch slagwerk kon studeren, heb ik toen de klarinet weer op gepakt. Ik heb schoolmuziek gestudeerd met de bedoeling leraar te wor den, maar het liep anders toen ik met klasgenoten de a capellagroep In termezzo heb opgericht en daarmee vijftien jaar heb getourd." Literatuur werd je tweede liefde? „Jaaaa, met daarnaast ook andere liefdes hoor, vrouw en kind en zo. De aanleiding Schrijversvakschool 't Colofon te gaan volgen, was de Zilve ren Harp voor onze cd Still Crazy. In het juryrapport werd ik geprezen voor het gebruik van samples - wat toen nog vrij nieuw was - en voor mijn poëtische teksten. Het leek handig me daar nader op toe te leggen. Voor muziek had ik al klankbord genoeg om me heen. Bij 't Colofon kreeg ik het advies me meer te gaan toeleggen op proza. Zes weken alleen erop uit trekken met het boek Reis naar het einde van de wereld van Céline bracht een geweldige ontwikkeling te weeg. Schrij ven is nu misschien wel mijn eerste liefde, het gaat in ieder geval dieper dan de muziek." Biedt de voorstelling 'Gezang' een combinatie van beide? „Er zitten twee verhaallijnen in over vaders die brullen tegen hun kinde ren dat ze het anders moeten doen. De liedjes bieden een belangrijk on derdeel van de voorstelling. Ze hebben een functie, ze stuwen het ver haal voort. Ik vertel het verhaal over een overgrootvader, een tabakspro ducent, die zijn zoon becommentarieert over de manier waarop hij het bedrijf voortzet. Die zoon wil liever schrijver zijn in plaats van sigaren produceren. Er zit in het programma een brief van Willem Kloos verweven waarin deze grote schrijver commentaar levert op de poging van de zoon een roman te schrijven. Die brief van Kloos is echt, mijn vader was literator. Daarnaast zit er ook een verhaal over het heden in waarin ik zelf brul tegen mijn zoon dat hij sommige dingen eens anders moet doen. Toneel speekt je als kunstvorm blijkbaar ook zeer aan? „Een beetje wel ja. Ik heb zelf ook toneelteksten geschreven en de uitge ver van mijn boeken zegt best bereid te zijn ook die uit te brengen. Voor mezelf biedt de toneelvorm een uitkomst, omdat ik nogal graag de ik-vorm gebruik in liedteksten en in proza. Als personage een verhaal vertellen is heel prettig. Dat doe je toch iets gemakkelijker dan als jezelf. In je jonge jaren kan dat nog wel. Dan mag je nog als een jonge God, een soort Idol op het podium staan, maar op latere leeftijd wordt dat toch wat potsierlijker." Een bewuste keus dus voor Shireen Strooker, een toneelregisseur? „Shireen is absoluut geweldig. Vroeger coachte haar man, Bram Vermeu len me. Zij was bereid de regie te doen voor het hommage-programma dat we aan hem hebben gewijd en nu voert ze ook de regie voor Ge zang. Ik ben natuurlijk geen acteur, snapte in het begin niet eens wat ze zei als ze het over 'subtekst' had. Ik leer veel van haar en soms doet ze me gewoon ook dingen voor." Ook de didactische kant van je vak spreekt je aan? „Onderwijs is het mooiste wat er is. Het kan heel inspirerend zijn als het op natuurlijke wijze gebeurt. Als een gildemeester met zijn leerlin gen, zodat er een soort natuurlijke hiërarchie ontstaat, lammer alleen dat het huidige onderwijssysteem zo dramatisch slecht is. Het lijkt soms of onderwijs er alleen maar is om banen voor docen ten te creëren. Bonte en magische lieden langs exotische zijderoute. door Ali Pankow GOES - In snelle opvolging zullen ze zich presenteren: gondeliers, no maden, fakiers, bergvolk, Boed- dhaatjes, een sultan en zijn sulta na's. En tussen door fladderen er duiven en zijden vlinders, voeren Commedia dell'Arte-spelers hun kunsten op, dienen woestijnbees ten zich aan, gloeien de Lakshmi en groeien de lotusbloemen. Balletstudio Free uit Goes brengt morgenavond in Schouwburg De Mythe de première van de twee jaarlijkse uitvoering. De tot ieders verbeelding sprekende wereldreizi ger Marco Polo en de magische zij deroute bieden dit keer de inspira tiebronnen voor dit grootscheepse dansspektakel. De zes geplande voorstellingen waren binnen een week uitverkocht. Reden voor Lia Sorber van Studio Free een extra voorstelling in te lassen op zater dagmiddag 17 maart. Anders im mers moest ze te veel mensen te leurstellen. Alleen voor die extra matinee dus zijn nog enkele kaar ten verkrijgbaar. Docente [ikke van Loo van de bal letstudio lanceerde het idee voor deze uitvoering. „Een goed idee is het belangrijkste. ]e kunt met ge mak een hele serie onderwerpen opnoemen, maar ook direct weer 'Ik wil wel, maar ik vind het zo eng. Ik ga liever filmen met opa' verwerpen. Het is immers een ver eiste dat het thema heel veel ver schillende facetten kan overkoepe len. Zevenentwintig verschillende groepen zullen zich presenteren", legt Lia Sorber uit. Verdeeld over de hele opvoeringsreeks treden er circa vijfhonderd cursisten op. Ze variëren in leeftijd tussen vier jaar en zestig plus. Ze verdienen een echte show, vindt Lia. Ze stoorde zich destijds mateloos aan ouders die even naar het rondhuppelen van hun eigen kind kwamen kijken en vervol gens vertrokken. „Dat kan anders, maar dan moeten we de toeschou wers ook echt wat bieden", nam ze zichzelf voor. Inmiddels kan Studio Free op een aardig bestand aan eigen avondvullende produc ties bogen. Marco Polo's omzwervingen bie den een schat aan mogelijkheden. Daar komt bij dat Lia en haar echt genoot Kees Sorber zelf grote affi niteit met Zuid-Oost Azië hebben. Hun verbijstering over een impo sante moskee in Thailand heeft bij voorbeeld een prominent decor stuk tot resultaat. Vader Kees en zoon Rick zijn al een jaar lang twee dagen per week in touw voor decor bouw. De uren van ontwerper an nex schilder los de Waal zijn in middels ook behoorlijk opgelopen. Om ideeën op te doen voor de vormgeving maakte het echtpaar Sorber nog een extra reisje naar Egypte. Overigens kijkt Lia in het buitenland altijd scherp om zich heen op zoek naar mogelijke attri buten. Zo kan het gebeuren dat ze in een dorpje in Thailand zomaar alle rijk met belletjes versierde kin derhoedjes opkoopt. Naar ver wachting zullen die straks in De Mythe een geweldig leuk effect ge ven. De makers hebben er verder al lerlei boeken op nageslagen en films over de reizen van Marco Polo voor beke ken. Vanuit het feestelijke Vene- Repetitie voor de De Magische Nacht. Een Hannibal-film zonder Antho ny Hopkins, dat is een beetje als een King Kong-ftlm zonder aap. Maar om een of andere reden voel de Thomas Harris zich niet geroe pen om een vervolg te schrijven op de reeds bestaande horrortrilo gie, terwijl hij voor het ontwerpen van een prequel wél de motivatie kon opbrengen. Derhalve krijgen we in Hannibal rising uiteengezet hoe tijdens de laatste fase van de 1\veede Wereldoorlog een klein jongetje in Litouwen zulke ver schrikkelijke dingen meemaakte dat hij zich wel móest ontwikke len tot een monster. In de openingsfase van de film woont de kleine Hannibal met zijn adellijke ouders en jongere zusje nog op een kasteel. Tegen de tijd dat de Duitsers verjaagd zijn door de Russen is de kleine Lector wees. Speciaal de lugubere manier waarop zijn zusje kwam te ster ven, door toedoen van verdwaalde plunderaars, schreeuwt om wraak. HANNIBAL RISING Film. Regie: Peter Webber. Te zien in Vlissingen, Terneuzen, Hulst, Bergen op Zoom. door Pieter van Lierop Het treft dat het gespuis gevlucht is naar Parijs. Daar had Hannibal een oom wonen. Zijn lapanse we duwe neemt de jongen in huis en brengt hem een paar dingen bij over geestkracht, samoerai-moraal en scherpe zwaarden. Aan de me dische faculteit van de Sorbonne ontwikkelt hij bovendien anatomi sche kennis en chirurgische vaar digheden. Het verhaal dat Harris nu aanle vert, is minder gelaagd en complex dan we van hem gewend zijn. Re gisseur Peter Webber kon er niet veel meer van maken dan een ta melijk ordinair vergeldingsdrama met de jonge Fransman Gaspard Ulliel als een hoofdrolspeler die wel een sadistische griezel te acte ren weet, maar niet eentje die voorstelbaar is als jeugdige gedaan te van de charismatische kanni baal die we al kennen. Wat in de film trouwens eveneens ontbreekt is de adequate vervanger van Jodie Foster of Julianne Moore of Edward Norton, oftewel de politie man die de feitelijke hoofdper soon van het verhaal is, maar die zijn hersens moet scherpen aan het genie van de beruchte serie moordenaar. Gong Li is als de falende lapanse beschermengel eigenlijk het enige interessante nevenpersonage in een film waarvan de oorlogsscè nes en later de Parijse jaren-vijftig setting overtuigen. Rommel mag je deze De Laurentiis-productie dan ook niet noemen, maar je voelt dat de makers van Hannibal rising zelfs geen seconde hebben gedacht dat ze Silence of the lambs zouden kunnen evenaren. SWlSStFUl^' Perfectionisme in slaapcomfort De Slaapvoorlichter® voor Zeeland Beestenmarkt 12 Goes Tel. (0113) 23 22 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38