Meningen
Senioren staan aan de zijlijn
The Phone House
1 O Donderdag 8 maart 2007 PZC
Laagste prijsgarantie.
Omruilgarantie. Inruilgarantie.
Vanaf 0,-*
kpn
SONY ERICSSON K750i
Incl. inruil 129,95*
van 46995
voor 139,95
T* 'Mobile*
MOTOROLA H700 autoladertW.V 19W 'l
0 Bluetooth'
Acnes gelö.g t/m 14-03-2007
Vermelde prijzen zijn vanal prijzen.
Prijswijzigingen, druk- en zetfouten
voorbehouden Vraag noar de
voorwaarden in de winkel.
Bezoek één van de 177 winkels
oi kijk op www.ptionohouse.nl
Ouderen hebben
geen stem en macht
in het poldermodel.
Geert Braam is opgegroeid in een
klein dorpje op Zuid-Beveland, een
Zeeuw van vele generaties. Hij is ver
bonden geweest aan de universitei
ten van Utrecht, Amsterdam en Gro
ningen. Prof. dr. G.P.A. Braam is
naast emeritus hoogleraar sociologie
aan de Universiteit van Twente ook
mede-redacteur van het Tijdschrift
voor Gerontologie en Geriatrie. Hij
vindt dat ouderen in het poldermo
del aan de kant staan. Er worden
mooie woorden gesproken, maar 'al
het geschrijf over Wijffels mooie pol
deren moet de prullenmand in'.
door Geert Braam
De Zeeuwse polder honderd jaar
geleden: Als de storm langs de hui
zen raasde en het zeewater hoog
werd opgestuwd, dan luidden in
de dorpjes de klokken. Alle man
nen werden opgeroepen om aan
de bedreigde dijken te werken. Zo
voerde Nederland eeuwenlang
strijd tegen het water. Het is een
heroïsch beeld van overleg, een
dracht en samenwerking. Maar er
is een andere kant aan de medail
le. In diezelfde polder leefden gro
te boeren, keuterboertjes en arbei
ders. Het verschil tussen rijk en
arm was groot. Er waren grote ver
schillen in macht: de grotere boe
ren bezetten de posities in de pol
derbesturen, in de kerken en in de
gemeenten.
Eeuwenlang werden die verhou
dingen als vanzelfsprekend aan
vaard en de mensen werden rustig
gehouden met uitdrukkingen als
'de standen zijn door God gewild,
er zullen altijd armen en rijken
zijn en men moet tevreden zijn
met zijn lot'.
Een jaar of vijfentwintig geleden
kwam, naar ik meen Wim Kok, op
het idee om het politieke overleg
in Nederland tussen vakbonden
en werkgevers de naam poldermo
del te geven. Inderdaad vindt ook
in deze tijd veel overleg plaats. Dat
geldt niet alleen voor de dijken,
maar bijvoorbeeld ook voor de bij
dragen aan de verzorgingstaat. Pol
dermodel leek een aardige bena
ming. Toch werd vergeten dat de
bovengenoemde schrijnende kan
ten van de vroegere polder niet he
lemaal zijn verdwenen. Er werd
nauwelijks bij stil gestaan hoe dat
poldermodel eigenlijk in elkaar zit.
Het is beperkt, het draait vooral
om vakbonden en werkgeversorga
nisaties. Een betrekkelijk kleine
kring van machtigen.
Instellingen als de Sociaal-Econo
mische Raad (SER), waarvan Wijf
fels lang voorzitter was, zijn een
duidelijk voorbeeld. Lang niet alle
groepen zijn in het polderoverleg
vertegenwoordigd. Onlangs werd
TE CAST
Prof. dr. G.P.A. Braam is emiritus hoog
leraar sociologie aan de Universiteit
Twente.
een Alternatieve Vakbond opge
richt van jongere werknemers die
een zetel in de SER eisten.
Nog schrijnender is de afwezig
heid van ouderen. De ouderbon
den zijn niet in de SER vertegen
woordigd en evenmin in de bestu
ren van pensioenfondsen - bij uit
stek een belang van ouderen. Er is
onmacht van ouderen.
In het jongste regeerakkoord zien
wij hoe de vroegere tijden voortle
ven. Er wordt lyrisch gesproken
over de fraaie naoorlogse jaren.
Dit is ronduit absurd, want er was
toen veel armoede en een giganti
sche woningnood.
Ook wordt er hoogdravend gepre
dikt dat de mensen solidair moe
ten zijn. Maar er staat weinig in
het akkoord over hoe onze be
stuurders zich zelf moeten gedra
gen.
Grote beloften van het CDA over
het verwerpen van de 'Bosbelas-
ting' werden gebroken, topinko
mens worden nauwelijks aange
pakt en over verpleeghuizen (Pv
dA) vinden wij niet veel terug.
Concreet zien wij hoe de polder
faalt bij de pensioenen. Er wordt
geknaagd aan de welvaartsvast
heid, waarop mensen een leven
lang hebben gerekend. Collega
Van Praag riep onlangs op tot actie
van gepensioneerden.
Mooie woorden over een dialoog
met de samenleving voor ouderen
zijn zeer misleidend, want zij
staan in de polder aan de zijlijn.
Al het geschrijf over Wijffels
mooie polderen moet de prullen
mand in.
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nt
TBS
Nu weer een moord door een tbs'
er in Enschede, PZC 05-03. Hoe
komt zo'n kerel, ondanks het toe
zicht aan een wapen? Dat dat kan
gebeuren met de moord op Jesse
uit Hoogerheide en andere kwalij
ke zaken met tbs'ers nog vers in
het geheugen. Is het nonchalance,
onkunde of wanbeleid van het
Openbaar Ministerie dat deze uit
wassen mogelijk maakt? Wie of
wat blijft er in gebreke? De toe
zichthouders, het OM of het sys
teem zelf? Het OM kan wellicht
voor de moorden niet wettelijk
aansprakelijk worden gesteld,
maar de familie en vrienden van
de slachtoffers zullen daar onge
twijfeld anders over denken. Het
huidige systeem deugt niet. De
rechten van de delinquenten lij
ken zwaarder te wegen dan de vei
ligheid en welzijn van hun poten
tiële slachtoffers.
Mensen dienen te weten welke 'fi
guren' er in hun omgeving als tijd
bommen rondlopen. Het is een
taak voor minister Hirsch Ballin
van Justitie om de maatregelen die
door zijn softe voorganger(s) zijn
verknald, aan te scherpen.
Wim van Gilst
Boogerdlaan 23, Kortgene
Tafeltje-dek-je
Als je de foto in de PZC van 06-03
ziet waarin het college en ambtena
ren van Goes de lunch gebruiken
ter ere van het 50-jarige bestaan
van Tafeltje-dek-je, dan vraag je je
toch wel af of dat niet beter be
steed had kunnen worden. Ik
denk daarbij aan mensen die aan
gewezen zijn op de voedselbank
en moeite hebben financieel de
maand door te komen. Het had
'van gdëd sociaal gedrag gétüigd,
als ook het college en ambtenaren
op het idee waren gekomen om
niet zelf te profiteren, maar tegen
tafeltje-dek-je hadden gezegd, geef
tegen Pasen die lunch maar aan de
schrijnendste gevallen van de voed
selbank. Nu tafeltje-dek-je maak
het als nog goed en doe iets voor
deze mensen die aan de onder
kant van onze maatschappij leven.
P. Floresse
Nieuwerkerckeplein 42, Middelburg
Kemstroom
Kernstroom remt duurzame ener
gie (PZC 06-03). Ik heb al veel on
zin over duurzame energie gele
zen; het genoemde artikel spant
echter de kroon. Volgens Groen-
Links staat kernenergie de ontwik
keling van werkelijke duurzame
energie in de weg. Als voorbeeld
werd, in een bijeenkomst in Goes,
door professor C. Daey Ouwens
het Fisher-Tropsch proces ge
noemd. Bij deze FT synthese
wordt koolwaterstof (CxHy) gepro
duceerd uit CO (koolmonoxide)
en H2 (waterstof). Met dit proces
worden zogenaamde groene trans
portbrandstoffen geproduceerd.
Shell en Sasol produceren reeds in
fabrieken in Maleisië en Zuid-Afri-
ka deze zogenmaamde groene die
sel uit aardgas en steenkool. Maar
wat heeft deze ontwikkeling, al
dan niet met overheidssteun, te
maken met de productie van elek
triciteit uit kernenergie? Het ant
woord is helemaal niets.
A. Lafeber
Sleedoornlaan 3, Burgh-Haamstede
Diekstra (2)
In zijn lezersbrief stelt L. Tromp
(PZC, 06-03) dat het René
Diekstra niet gaat om geloof in ir
rationele dingen, maar om geloof
in ('n) God. Er zijn vele goden die
zich God laten noemen, maar om
dat Diekstra schrijft over kerk- of
moskeegang blijven Jezus Christus
of Allah over. En, omdat Diekstra
het nieuwe kabinet hoofdzakelijk
als een club met protestanten en
katholieken ziet (slechts één mos
lim en één rasatheïst), lijkt hij
toch meer zijn'ongeloof in dé God
van de christenen te willen uitspre
ken.
Hoewel hij iedere religie aan een
god wil verbinden, lijkt hij intuï
tief ook aan te voelen dat dit niet
noodzakelijk is, want evolutieleer,
humanisme of atheïsme kan men
toch ook religie noemen?
Een atheïst bijvoorbeeld 'gelooft'
dat de God (van de Bijbel) niet be
staat, maar hoe zou hij of zij dat
dan zeker kunnen weten? Zou ie
mand die zegt atheïst te zijn juist
daarom niet méér geloof kunnen
hebben dan iemand die zegt gelo
vig te zijn?
Ontkennen kan toch ook het geval
zijn.
Diekstra lijkt nuttig religieus te wil
len zijn. De (schijnbaar rationele)
evolutie zou inderdaad zijn bedrie
ger kunnen zijn (zie Tromp), want
zonder evolutie kan hij vlugger in
de Waarheid komen. Atheïst lijkt
hij niet te zijn en zonder evolutie
kan hij de (schijnbaar irrationele)
God van de katholieken en protes
tanten op de plaats zetten van zijn
(schijnbaar rationele) god?
Jan de Vaan
Hattingalaan 2, Hulst
Gratis bussen
De heer Van Waveren weet te ver
teilen dat wij maar 0,65 kilometer
per dag gemiddeld met de bus rei
zen en 18,17 kilometer als automo
bilist. Wordt het dan niet eens de
hoogste tijd om te overwegen of
het dure busvervoer op te ruimen
of de bussen vol, gratis of bijna gra
tis rond te laten rijden.
Iedereen is tegenwoordig verplicht
een legitimatie bij zich te hebben.
Wanneer de gemeenten of de pro
vincie de burgers een jaarabonne
ment, een plastic kaartje voor bij
voorbeeld 10 euro laten ophalen
bij interesse in het openbaar ver
voer, dan komt de heer Van Wave-
ren er wellicht achter dat ook de
burger minder kooldioxide-uit
stoot toejuicht. Het geïsoleerde
Zeeuws-Vlaanderen zou een prach
tig proefgebied kunnen zijn als
voorbeeld voor heel Nederland.
J. van Laun
Slickenburgsch'ans '2-13, OostBurg
Elektronisch stemmen
Elektronische stemmachines zijn
onbetrouwbaar; de totstandko
ming van het eindresultaat beden
kelijk. De controle bij stemmachi
nes is, voor zover ik kan zien, com
pleet verdwenen. Het stemproces
moet zo goed als mogelijk fraude
bestendig zijn, zo transparant mo
gelijk en goed controleerbaar. Soft
ware van de computers is gemak
kelijk ondoorzichtig te maken en
manipuleerbaar. Blijkbaar is men
er zich niet van bewust hoe kwets
baar we uiteindelijk zijn. We druk
ken op een knop maar hoe weten
we of die bij de juiste kandidaat te
recht komt?
Mogelijk werden er elementaire
tests gedaan, maar een echte con
trolemogelijkheid is er niet. Bij pa
pieren stembiljetten kan ik er zelf
zorg voor dragen dat mijn biljet in
de stembus valt en na het sluiten
van de stemming kan ik zien dat
alle biljetten geteld worden. Bij
het gebruik van een stemmachine
kan ik niet zien dat mijn stem cor
rect in het geheugen wordt ge
schreven en daar blijft totdat er ge
teld wordt.
Luk Brusselaers
Hoefkensdijk 11Kuitaart
Vlissingen
Wij weten nu hoe Vlissingen te
gen ondernemers aankijkt. Als een
bedrijf miljoenen investeert in het
opknappen van een monumentaal
pand in het hart van de binnen
stad, dan zegt wethouder T. Verha-
ge (PZC, 06-03): „Je moet blij zijn
dat iemand zo zot is om er zoveel
geld in te steken."
Het gemeentebestuur vindt dus
dat ondernemers van lotje zijn ge
tikt wanneer ze dik investeren in
Vlissingen. Haar onverantwoord
taalgebruik typeert de slordige wij
ze waarop het gemeentebestuur
omgaat met ondernemers die de
stad een warm hart toedragen. De
wethouders etaleren elk gebrek
aan verantwoordelijkheidsbesef.
Een stad die vooruit wil, is dergelij
ke bestuurders liever kwijt dan
rijk.
Carina Dumais
Tooropfaan 2, VlissingeB