Meningen Senioren staan aan de zijlijn The Phone House 1 O Donderdag 8 maart 2007 PZC Laagste prijsgarantie. Omruilgarantie. Inruilgarantie. Vanaf 0,-* kpn SONY ERICSSON K750i Incl. inruil 129,95* van 46995 voor 139,95 T* 'Mobile* MOTOROLA H700 autoladertW.V 19W 'l 0 Bluetooth' Acnes gelö.g t/m 14-03-2007 Vermelde prijzen zijn vanal prijzen. Prijswijzigingen, druk- en zetfouten voorbehouden Vraag noar de voorwaarden in de winkel. Bezoek één van de 177 winkels oi kijk op www.ptionohouse.nl Ouderen hebben geen stem en macht in het poldermodel. Geert Braam is opgegroeid in een klein dorpje op Zuid-Beveland, een Zeeuw van vele generaties. Hij is ver bonden geweest aan de universitei ten van Utrecht, Amsterdam en Gro ningen. Prof. dr. G.P.A. Braam is naast emeritus hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Twente ook mede-redacteur van het Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie. Hij vindt dat ouderen in het poldermo del aan de kant staan. Er worden mooie woorden gesproken, maar 'al het geschrijf over Wijffels mooie pol deren moet de prullenmand in'. door Geert Braam De Zeeuwse polder honderd jaar geleden: Als de storm langs de hui zen raasde en het zeewater hoog werd opgestuwd, dan luidden in de dorpjes de klokken. Alle man nen werden opgeroepen om aan de bedreigde dijken te werken. Zo voerde Nederland eeuwenlang strijd tegen het water. Het is een heroïsch beeld van overleg, een dracht en samenwerking. Maar er is een andere kant aan de medail le. In diezelfde polder leefden gro te boeren, keuterboertjes en arbei ders. Het verschil tussen rijk en arm was groot. Er waren grote ver schillen in macht: de grotere boe ren bezetten de posities in de pol derbesturen, in de kerken en in de gemeenten. Eeuwenlang werden die verhou dingen als vanzelfsprekend aan vaard en de mensen werden rustig gehouden met uitdrukkingen als 'de standen zijn door God gewild, er zullen altijd armen en rijken zijn en men moet tevreden zijn met zijn lot'. Een jaar of vijfentwintig geleden kwam, naar ik meen Wim Kok, op het idee om het politieke overleg in Nederland tussen vakbonden en werkgevers de naam poldermo del te geven. Inderdaad vindt ook in deze tijd veel overleg plaats. Dat geldt niet alleen voor de dijken, maar bijvoorbeeld ook voor de bij dragen aan de verzorgingstaat. Pol dermodel leek een aardige bena ming. Toch werd vergeten dat de bovengenoemde schrijnende kan ten van de vroegere polder niet he lemaal zijn verdwenen. Er werd nauwelijks bij stil gestaan hoe dat poldermodel eigenlijk in elkaar zit. Het is beperkt, het draait vooral om vakbonden en werkgeversorga nisaties. Een betrekkelijk kleine kring van machtigen. Instellingen als de Sociaal-Econo mische Raad (SER), waarvan Wijf fels lang voorzitter was, zijn een duidelijk voorbeeld. Lang niet alle groepen zijn in het polderoverleg vertegenwoordigd. Onlangs werd TE CAST Prof. dr. G.P.A. Braam is emiritus hoog leraar sociologie aan de Universiteit Twente. een Alternatieve Vakbond opge richt van jongere werknemers die een zetel in de SER eisten. Nog schrijnender is de afwezig heid van ouderen. De ouderbon den zijn niet in de SER vertegen woordigd en evenmin in de bestu ren van pensioenfondsen - bij uit stek een belang van ouderen. Er is onmacht van ouderen. In het jongste regeerakkoord zien wij hoe de vroegere tijden voortle ven. Er wordt lyrisch gesproken over de fraaie naoorlogse jaren. Dit is ronduit absurd, want er was toen veel armoede en een giganti sche woningnood. Ook wordt er hoogdravend gepre dikt dat de mensen solidair moe ten zijn. Maar er staat weinig in het akkoord over hoe onze be stuurders zich zelf moeten gedra gen. Grote beloften van het CDA over het verwerpen van de 'Bosbelas- ting' werden gebroken, topinko mens worden nauwelijks aange pakt en over verpleeghuizen (Pv dA) vinden wij niet veel terug. Concreet zien wij hoe de polder faalt bij de pensioenen. Er wordt geknaagd aan de welvaartsvast heid, waarop mensen een leven lang hebben gerekend. Collega Van Praag riep onlangs op tot actie van gepensioneerden. Mooie woorden over een dialoog met de samenleving voor ouderen zijn zeer misleidend, want zij staan in de polder aan de zijlijn. Al het geschrijf over Wijffels mooie polderen moet de prullen mand in. LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nt TBS Nu weer een moord door een tbs' er in Enschede, PZC 05-03. Hoe komt zo'n kerel, ondanks het toe zicht aan een wapen? Dat dat kan gebeuren met de moord op Jesse uit Hoogerheide en andere kwalij ke zaken met tbs'ers nog vers in het geheugen. Is het nonchalance, onkunde of wanbeleid van het Openbaar Ministerie dat deze uit wassen mogelijk maakt? Wie of wat blijft er in gebreke? De toe zichthouders, het OM of het sys teem zelf? Het OM kan wellicht voor de moorden niet wettelijk aansprakelijk worden gesteld, maar de familie en vrienden van de slachtoffers zullen daar onge twijfeld anders over denken. Het huidige systeem deugt niet. De rechten van de delinquenten lij ken zwaarder te wegen dan de vei ligheid en welzijn van hun poten tiële slachtoffers. Mensen dienen te weten welke 'fi guren' er in hun omgeving als tijd bommen rondlopen. Het is een taak voor minister Hirsch Ballin van Justitie om de maatregelen die door zijn softe voorganger(s) zijn verknald, aan te scherpen. Wim van Gilst Boogerdlaan 23, Kortgene Tafeltje-dek-je Als je de foto in de PZC van 06-03 ziet waarin het college en ambtena ren van Goes de lunch gebruiken ter ere van het 50-jarige bestaan van Tafeltje-dek-je, dan vraag je je toch wel af of dat niet beter be steed had kunnen worden. Ik denk daarbij aan mensen die aan gewezen zijn op de voedselbank en moeite hebben financieel de maand door te komen. Het had 'van gdëd sociaal gedrag gétüigd, als ook het college en ambtenaren op het idee waren gekomen om niet zelf te profiteren, maar tegen tafeltje-dek-je hadden gezegd, geef tegen Pasen die lunch maar aan de schrijnendste gevallen van de voed selbank. Nu tafeltje-dek-je maak het als nog goed en doe iets voor deze mensen die aan de onder kant van onze maatschappij leven. P. Floresse Nieuwerkerckeplein 42, Middelburg Kemstroom Kernstroom remt duurzame ener gie (PZC 06-03). Ik heb al veel on zin over duurzame energie gele zen; het genoemde artikel spant echter de kroon. Volgens Groen- Links staat kernenergie de ontwik keling van werkelijke duurzame energie in de weg. Als voorbeeld werd, in een bijeenkomst in Goes, door professor C. Daey Ouwens het Fisher-Tropsch proces ge noemd. Bij deze FT synthese wordt koolwaterstof (CxHy) gepro duceerd uit CO (koolmonoxide) en H2 (waterstof). Met dit proces worden zogenaamde groene trans portbrandstoffen geproduceerd. Shell en Sasol produceren reeds in fabrieken in Maleisië en Zuid-Afri- ka deze zogenmaamde groene die sel uit aardgas en steenkool. Maar wat heeft deze ontwikkeling, al dan niet met overheidssteun, te maken met de productie van elek triciteit uit kernenergie? Het ant woord is helemaal niets. A. Lafeber Sleedoornlaan 3, Burgh-Haamstede Diekstra (2) In zijn lezersbrief stelt L. Tromp (PZC, 06-03) dat het René Diekstra niet gaat om geloof in ir rationele dingen, maar om geloof in ('n) God. Er zijn vele goden die zich God laten noemen, maar om dat Diekstra schrijft over kerk- of moskeegang blijven Jezus Christus of Allah over. En, omdat Diekstra het nieuwe kabinet hoofdzakelijk als een club met protestanten en katholieken ziet (slechts één mos lim en één rasatheïst), lijkt hij toch meer zijn'ongeloof in dé God van de christenen te willen uitspre ken. Hoewel hij iedere religie aan een god wil verbinden, lijkt hij intuï tief ook aan te voelen dat dit niet noodzakelijk is, want evolutieleer, humanisme of atheïsme kan men toch ook religie noemen? Een atheïst bijvoorbeeld 'gelooft' dat de God (van de Bijbel) niet be staat, maar hoe zou hij of zij dat dan zeker kunnen weten? Zou ie mand die zegt atheïst te zijn juist daarom niet méér geloof kunnen hebben dan iemand die zegt gelo vig te zijn? Ontkennen kan toch ook het geval zijn. Diekstra lijkt nuttig religieus te wil len zijn. De (schijnbaar rationele) evolutie zou inderdaad zijn bedrie ger kunnen zijn (zie Tromp), want zonder evolutie kan hij vlugger in de Waarheid komen. Atheïst lijkt hij niet te zijn en zonder evolutie kan hij de (schijnbaar irrationele) God van de katholieken en protes tanten op de plaats zetten van zijn (schijnbaar rationele) god? Jan de Vaan Hattingalaan 2, Hulst Gratis bussen De heer Van Waveren weet te ver teilen dat wij maar 0,65 kilometer per dag gemiddeld met de bus rei zen en 18,17 kilometer als automo bilist. Wordt het dan niet eens de hoogste tijd om te overwegen of het dure busvervoer op te ruimen of de bussen vol, gratis of bijna gra tis rond te laten rijden. Iedereen is tegenwoordig verplicht een legitimatie bij zich te hebben. Wanneer de gemeenten of de pro vincie de burgers een jaarabonne ment, een plastic kaartje voor bij voorbeeld 10 euro laten ophalen bij interesse in het openbaar ver voer, dan komt de heer Van Wave- ren er wellicht achter dat ook de burger minder kooldioxide-uit stoot toejuicht. Het geïsoleerde Zeeuws-Vlaanderen zou een prach tig proefgebied kunnen zijn als voorbeeld voor heel Nederland. J. van Laun Slickenburgsch'ans '2-13, OostBurg Elektronisch stemmen Elektronische stemmachines zijn onbetrouwbaar; de totstandko ming van het eindresultaat beden kelijk. De controle bij stemmachi nes is, voor zover ik kan zien, com pleet verdwenen. Het stemproces moet zo goed als mogelijk fraude bestendig zijn, zo transparant mo gelijk en goed controleerbaar. Soft ware van de computers is gemak kelijk ondoorzichtig te maken en manipuleerbaar. Blijkbaar is men er zich niet van bewust hoe kwets baar we uiteindelijk zijn. We druk ken op een knop maar hoe weten we of die bij de juiste kandidaat te recht komt? Mogelijk werden er elementaire tests gedaan, maar een echte con trolemogelijkheid is er niet. Bij pa pieren stembiljetten kan ik er zelf zorg voor dragen dat mijn biljet in de stembus valt en na het sluiten van de stemming kan ik zien dat alle biljetten geteld worden. Bij het gebruik van een stemmachine kan ik niet zien dat mijn stem cor rect in het geheugen wordt ge schreven en daar blijft totdat er ge teld wordt. Luk Brusselaers Hoefkensdijk 11Kuitaart Vlissingen Wij weten nu hoe Vlissingen te gen ondernemers aankijkt. Als een bedrijf miljoenen investeert in het opknappen van een monumentaal pand in het hart van de binnen stad, dan zegt wethouder T. Verha- ge (PZC, 06-03): „Je moet blij zijn dat iemand zo zot is om er zoveel geld in te steken." Het gemeentebestuur vindt dus dat ondernemers van lotje zijn ge tikt wanneer ze dik investeren in Vlissingen. Haar onverantwoord taalgebruik typeert de slordige wij ze waarop het gemeentebestuur omgaat met ondernemers die de stad een warm hart toedragen. De wethouders etaleren elk gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef. Een stad die vooruit wil, is dergelij ke bestuurders liever kwijt dan rijk. Carina Dumais Tooropfaan 2, VlissingeB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10