Audi R8 Porsche killer uit Ingolstadt
een vertrouwde naam
op een nieuw adres!
Volkswagen Polo Blue Motion Lekker spaarvarkentje
Opel Corsa
1.3 CDTi
Enjoy
MOTO POPPE
Uw Volkswagen en Audi dealer
van Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen.
Autobedrijf Van Strien
Audi
Wanneer er een nieuwe genera
tie Opels Corsa wordt geïntro
duceerd weet je: hier gaan we
er weer veel van zien. Ook bij
de generatie Corsa's die nu in
de showroom staan, zal dat het
geval zijn. Opel heeft een truc
je gevonden om zich niet te
zeer te branden aan nieuwe
vormgevingen. De populaire
Astra werd in dit geval te heet
gewassen et voila: de Corsa.
Zowel de drie- als vijfdeurs
versies lijken als twee druppels
water op elkaar. Slechts de
driedeurs Corsa heeft een wat
sportievere uitstraling door zijn
uigebouwde wielkasten; ook
zo getekend omdat anders door
de geringere breedte van de
carrosserie, een flink setje ban
den er aan de zijkant zou uit
steken. Maar hoe dan ook: de
Corsa ziet er gelikt uit. Ook
van binnen al is wel erg ruim
hartig gebruik gemaakt van
kunststof dat op aluminium
moet lijken maar dat net niet
doet. De stoelen zijn hard maar
bieden, na enige gewenning,
voldoende steun.
Opel heeft er voor gekozen
direct een groot aantal motoren
aan te bieden. Drie keuzes voor
klanten die een benzinemotor
willen (1.0, 1.2 en 1.4 liter) en
drie voor de dieselaars onder
ons (1.3-75 pk; 1.3-90 pk en
1.7-90 pk). De Ondernemer
reed met de minst opgefokte
dieselmotor met 75 paarden
onder de kap en was enigszins
teleurgesteld over de prestaties
van dit blok. De motor moet er
erg aan trekken om tot enigs
zins aansprekende prestaties te
komen en dan nog zie je de
snelheidsmeter maai- langzaam
langs de cijfertjes lopen. Wel
heel prettig is de rustige loop
van dit blok. Na de luidruchti
ge nagelende start, loopt de
motor heel stil. Qua souplesse
ben je waarschijnlijk bij de
andere dieselblokken wat beter
af. Het verbruik kwam tijdens
de test uit op 1:17. Heel inno
vatief is het optionele Flex-Fix
draagsysteem voor fietsen dat
in de achterbumper zit inge
bouwd.
De Corsa 1.3 CDTi Enjoy,
komt met wat actiepakketten,
uit om een prijs van 22 mille
(inclusief BTW). Kaal kost hij
19.000 euro (inclusief BTW).
De economie leeft wereldwijd op
en autofabrikanten speelden
daar al enige tijd op in. Audi bij
voorbeeld. Het prestigemerk uit
de Volkswagengroep trok op de
Paris Mondial de l'Automobile
2006 de voiles van de R8; een
prestigieuze sportwagen die op
basis van pure kwaliteiten het
erkende sportwagenmerken als
Porsche en Ferrari nog wel eens
lastig zou kunnen maken. Het
enige wat deze beschaafde bulle
bak in de wielen zou kunnen rij
den is het (te) keurige imago van
het merk zelf.
Ogenschijnlijk heeft de nieuwe R8
veel weg van de magistrale
Lamborghini Gallardo, ook een
beest met middenmotor, net als de
R8. Hij ziet er dus absoluut fan
tastisch uit, deze R8. Zowel van
binnen als van buiten heeft deze
auto wat je van een wagen in dit
prijssegment (vanafprijs rond
150.000 euro) verwacht. Maar die
ondernemer die zich na het lezen
van prettige eindejaarscijfers eens
lekker wil verwennen, doet er
goed aan vanaf het tweede kwar
taal van dit jaar, eens bij de Audi-
dealer langs te gaan.
Onder de - verlichte- motorkap
achterin ligt onder een glazen huif
de machtige 4.2 liter motor die
ook de RS4 aandrijft. Omdat deze
R8 alle andere Audi's in de scha
duw moet stellen, heeft het merk
met de ringen er voor gezorgd dat
er toch een en ander aan is veran
derd. De smering van de motor is
verbeterd door toepassing van een
dry-sump systeem, waardoor ook
bij extreme bochtsnelheden de
toevoer van olie naar vitale delen,
gewaarborgd blijft. Ook wordt de
snelheidsbegrenzer op de R8 niet
toegepast waardoor deze rasspor
ter een topsnelheid haalt van meer
dan 300 km/h en daardoor veel
Porsches achter zich laat. Ook de
acceleratie is indrukwekkend. In
4,6 seconde wordt je van stilstand
naar 100 km/h gekatapulteerd.
Reken erop dat alle andere cijfers
navenant zijn. Audi heeft mis
schien niet eens zo heel veel moei
te hoeven doen om de R8 te ont
wikkelen. Immers, met supersnel
le S- en RS-versies had het merk
al veel kennis in huis over het ont
wikkelen van sportieve auto's.
Bovendien is Lamborghini sinds
een aantal jaren een volbloed
dochter van het merk met de rin
gen en kan het dus naar hartenlust
putten uit de magazijnen van het
merk met de briesende stier. Audi
maakt zijn lijfspreuk Voorsprong
door Techniek waar met de intro
ductie van LED-koplampen die
volgend jaar leverbaar worden. Nu
al is onder de bi-xenonverlichting
een rijtje LED's geplaatst
waardoor je ook bij daglicht met
verlichting rijdt.
Het is wel duidelijk dat Audi een
geweldige sportauto heeft ontwik
keld. Door BPM en BTW is de
auto in ons land helaas erg duur.
Kwalitatief zal hem echter weinig
aan te rekenen zijn.
www.autopoppe.nl
Audi
Auto Poppe
Vlissingen
Gildeweg 22
c 0118 424000
Auto Poppe
Terneuzen
Handelspoort 4
■t 0115 647333
Auto Poppe
Hulst (servicevestiging)
Afrikaweg 18
■r> 0114 370100
Volkswagen is al een aantal jaren
bezig om zich te profileren als
een merk dat naast betrouw bare
en goede auto's, ook zeer zuinige
milieubewuste wagens bouwt. De
Lupo 3L, met een gemiddeld ver
bruik van 1:33 was daar een
goed voorbeeld van.
Echter, deze VW met onder meer
zijn start/stop automaat waarbij de
motor afsloeg bij een stop langer
dan 3 seconden, leek wat doorge
schoten in zijn manie om deze lage
verbruikscijfers te halen. Dat
moest anders en zo ontwikkelden
de Wolfsburgers de Blue Motion
familie. Zuinige auto's die ook nog
eens heel goed rijden zonder last te
hebben van die zuinigheid. Als eer
ste werd eind vorige jaar de Polo
1.4 TDI Blue Motion geïntrodu
ceerd. Dit compacte middenklas-
sertje heeft ten opzichte van de
'gewone' Polo diesel wat uiterlijke
wijzigingen die zijn stroomlijn ver
beteren en een aangepaste (smalle)
bandenset die zijn rol weerstand
verlagen. Zijn motor is uiteraard
zuinig afgesteld en genereert 80
paardenkrachten met een koppel
van tegen de 200 Nm. Ruim vol
doende om deze Polo helemaal
mee te kunnen laten gaan in de
snelle verkeersstromen van het
hedendaagse verkeer. Het interieur
is helemaal van deze tijd; fraai
afgewerkt met hoogwaardige
materialen. De stoelen zitten -
Volkswagen eigen - prima met vol
doende steun aan elke zijde.
Helemaal top dus eigenlijk, deze
Volkswagen? Nou, zo sterk is het
ook weer niet helemaal, want zijn
zuinigheid zorgt ook voor wat bij
werkingen. In de eerste plaats zor
gen de smalle bandjes ervoor datje
bij sterke zijwind doorlopend moet
corrigeren wat enige gewenning
vraagt. Daarnaast wordt het beloof
de gemiddelde verbruik, bij nor
maal gebruik, niet gehaald.
Volkswagen pretendeert een
gemiddeld verbruik aan diesel
brandstof van 1:25. Dat is niet
meer het fenomenale gemiddelde
van de eerdergenoemde Lupo,
maar naar hedendaagse maatsta
ven, heel erg zuinig. Tijdens de tijd
dat ik met de Polo Blue Motion
reed kwam ik aan een gemiddeld
verbruik van 1:20; heel netjes maar
niet écht spectaculair. Volkswagen
had er misschien toch goed aan
gedaan bijvoorbeeld een cruis
econtrole te installeren. Daardoor
worden verbruikscijfers op lange
snelwegritten doorgaans wel wat
naar beneden gebracht. In plaats
daarvan heeft VW ervoor gekozen
de auto zo basaal mogelijk uit te
rusten. Waarschijnlijk om de prijs
van krap 20 mille, inclusief BTW,
te drukken. Met die prijs concur
reert de Blue Motion in eigen huis
met de 'gewone' Polo TDI met 80
pk. Hij is wat eenvoudiger uitge
rust maar neemt genoegen met nog
minder brandstof. Het is aan de
consument om een keuze te maken
tussen wat meer luxe of een lager
brandstofverbruik. Met de stijgen
de brandstofprijzen die ons onge
twijfeld nog boven het hoofd zul
len hangen en in combinatie met
een eventuele inruil over een aantal
jaren zou de keuze voor mij niet
moeilijk zijn. Ik ga voor de Polo
Blue Motion en neem zijn kleine
nadelen maar voor lief.
Car Village
Peary weg 13-15,4462 GT Goes
Telefoon 0113-27 57 00
Website www.autobedrijfvanstrien.nl