Audi R8 Porsche killer uit Ingolstadt een vertrouwde naam op een nieuw adres! Volkswagen Polo Blue Motion Lekker spaarvarkentje Opel Corsa 1.3 CDTi Enjoy MOTO POPPE Uw Volkswagen en Audi dealer van Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen. Autobedrijf Van Strien Audi Wanneer er een nieuwe genera tie Opels Corsa wordt geïntro duceerd weet je: hier gaan we er weer veel van zien. Ook bij de generatie Corsa's die nu in de showroom staan, zal dat het geval zijn. Opel heeft een truc je gevonden om zich niet te zeer te branden aan nieuwe vormgevingen. De populaire Astra werd in dit geval te heet gewassen et voila: de Corsa. Zowel de drie- als vijfdeurs versies lijken als twee druppels water op elkaar. Slechts de driedeurs Corsa heeft een wat sportievere uitstraling door zijn uigebouwde wielkasten; ook zo getekend omdat anders door de geringere breedte van de carrosserie, een flink setje ban den er aan de zijkant zou uit steken. Maar hoe dan ook: de Corsa ziet er gelikt uit. Ook van binnen al is wel erg ruim hartig gebruik gemaakt van kunststof dat op aluminium moet lijken maar dat net niet doet. De stoelen zijn hard maar bieden, na enige gewenning, voldoende steun. Opel heeft er voor gekozen direct een groot aantal motoren aan te bieden. Drie keuzes voor klanten die een benzinemotor willen (1.0, 1.2 en 1.4 liter) en drie voor de dieselaars onder ons (1.3-75 pk; 1.3-90 pk en 1.7-90 pk). De Ondernemer reed met de minst opgefokte dieselmotor met 75 paarden onder de kap en was enigszins teleurgesteld over de prestaties van dit blok. De motor moet er erg aan trekken om tot enigs zins aansprekende prestaties te komen en dan nog zie je de snelheidsmeter maai- langzaam langs de cijfertjes lopen. Wel heel prettig is de rustige loop van dit blok. Na de luidruchti ge nagelende start, loopt de motor heel stil. Qua souplesse ben je waarschijnlijk bij de andere dieselblokken wat beter af. Het verbruik kwam tijdens de test uit op 1:17. Heel inno vatief is het optionele Flex-Fix draagsysteem voor fietsen dat in de achterbumper zit inge bouwd. De Corsa 1.3 CDTi Enjoy, komt met wat actiepakketten, uit om een prijs van 22 mille (inclusief BTW). Kaal kost hij 19.000 euro (inclusief BTW). De economie leeft wereldwijd op en autofabrikanten speelden daar al enige tijd op in. Audi bij voorbeeld. Het prestigemerk uit de Volkswagengroep trok op de Paris Mondial de l'Automobile 2006 de voiles van de R8; een prestigieuze sportwagen die op basis van pure kwaliteiten het erkende sportwagenmerken als Porsche en Ferrari nog wel eens lastig zou kunnen maken. Het enige wat deze beschaafde bulle bak in de wielen zou kunnen rij den is het (te) keurige imago van het merk zelf. Ogenschijnlijk heeft de nieuwe R8 veel weg van de magistrale Lamborghini Gallardo, ook een beest met middenmotor, net als de R8. Hij ziet er dus absoluut fan tastisch uit, deze R8. Zowel van binnen als van buiten heeft deze auto wat je van een wagen in dit prijssegment (vanafprijs rond 150.000 euro) verwacht. Maar die ondernemer die zich na het lezen van prettige eindejaarscijfers eens lekker wil verwennen, doet er goed aan vanaf het tweede kwar taal van dit jaar, eens bij de Audi- dealer langs te gaan. Onder de - verlichte- motorkap achterin ligt onder een glazen huif de machtige 4.2 liter motor die ook de RS4 aandrijft. Omdat deze R8 alle andere Audi's in de scha duw moet stellen, heeft het merk met de ringen er voor gezorgd dat er toch een en ander aan is veran derd. De smering van de motor is verbeterd door toepassing van een dry-sump systeem, waardoor ook bij extreme bochtsnelheden de toevoer van olie naar vitale delen, gewaarborgd blijft. Ook wordt de snelheidsbegrenzer op de R8 niet toegepast waardoor deze rasspor ter een topsnelheid haalt van meer dan 300 km/h en daardoor veel Porsches achter zich laat. Ook de acceleratie is indrukwekkend. In 4,6 seconde wordt je van stilstand naar 100 km/h gekatapulteerd. Reken erop dat alle andere cijfers navenant zijn. Audi heeft mis schien niet eens zo heel veel moei te hoeven doen om de R8 te ont wikkelen. Immers, met supersnel le S- en RS-versies had het merk al veel kennis in huis over het ont wikkelen van sportieve auto's. Bovendien is Lamborghini sinds een aantal jaren een volbloed dochter van het merk met de rin gen en kan het dus naar hartenlust putten uit de magazijnen van het merk met de briesende stier. Audi maakt zijn lijfspreuk Voorsprong door Techniek waar met de intro ductie van LED-koplampen die volgend jaar leverbaar worden. Nu al is onder de bi-xenonverlichting een rijtje LED's geplaatst waardoor je ook bij daglicht met verlichting rijdt. Het is wel duidelijk dat Audi een geweldige sportauto heeft ontwik keld. Door BPM en BTW is de auto in ons land helaas erg duur. Kwalitatief zal hem echter weinig aan te rekenen zijn. www.autopoppe.nl Audi Auto Poppe Vlissingen Gildeweg 22 c 0118 424000 Auto Poppe Terneuzen Handelspoort 4 ■t 0115 647333 Auto Poppe Hulst (servicevestiging) Afrikaweg 18 ■r> 0114 370100 Volkswagen is al een aantal jaren bezig om zich te profileren als een merk dat naast betrouw bare en goede auto's, ook zeer zuinige milieubewuste wagens bouwt. De Lupo 3L, met een gemiddeld ver bruik van 1:33 was daar een goed voorbeeld van. Echter, deze VW met onder meer zijn start/stop automaat waarbij de motor afsloeg bij een stop langer dan 3 seconden, leek wat doorge schoten in zijn manie om deze lage verbruikscijfers te halen. Dat moest anders en zo ontwikkelden de Wolfsburgers de Blue Motion familie. Zuinige auto's die ook nog eens heel goed rijden zonder last te hebben van die zuinigheid. Als eer ste werd eind vorige jaar de Polo 1.4 TDI Blue Motion geïntrodu ceerd. Dit compacte middenklas- sertje heeft ten opzichte van de 'gewone' Polo diesel wat uiterlijke wijzigingen die zijn stroomlijn ver beteren en een aangepaste (smalle) bandenset die zijn rol weerstand verlagen. Zijn motor is uiteraard zuinig afgesteld en genereert 80 paardenkrachten met een koppel van tegen de 200 Nm. Ruim vol doende om deze Polo helemaal mee te kunnen laten gaan in de snelle verkeersstromen van het hedendaagse verkeer. Het interieur is helemaal van deze tijd; fraai afgewerkt met hoogwaardige materialen. De stoelen zitten - Volkswagen eigen - prima met vol doende steun aan elke zijde. Helemaal top dus eigenlijk, deze Volkswagen? Nou, zo sterk is het ook weer niet helemaal, want zijn zuinigheid zorgt ook voor wat bij werkingen. In de eerste plaats zor gen de smalle bandjes ervoor datje bij sterke zijwind doorlopend moet corrigeren wat enige gewenning vraagt. Daarnaast wordt het beloof de gemiddelde verbruik, bij nor maal gebruik, niet gehaald. Volkswagen pretendeert een gemiddeld verbruik aan diesel brandstof van 1:25. Dat is niet meer het fenomenale gemiddelde van de eerdergenoemde Lupo, maar naar hedendaagse maatsta ven, heel erg zuinig. Tijdens de tijd dat ik met de Polo Blue Motion reed kwam ik aan een gemiddeld verbruik van 1:20; heel netjes maar niet écht spectaculair. Volkswagen had er misschien toch goed aan gedaan bijvoorbeeld een cruis econtrole te installeren. Daardoor worden verbruikscijfers op lange snelwegritten doorgaans wel wat naar beneden gebracht. In plaats daarvan heeft VW ervoor gekozen de auto zo basaal mogelijk uit te rusten. Waarschijnlijk om de prijs van krap 20 mille, inclusief BTW, te drukken. Met die prijs concur reert de Blue Motion in eigen huis met de 'gewone' Polo TDI met 80 pk. Hij is wat eenvoudiger uitge rust maar neemt genoegen met nog minder brandstof. Het is aan de consument om een keuze te maken tussen wat meer luxe of een lager brandstofverbruik. Met de stijgen de brandstofprijzen die ons onge twijfeld nog boven het hoofd zul len hangen en in combinatie met een eventuele inruil over een aantal jaren zou de keuze voor mij niet moeilijk zijn. Ik ga voor de Polo Blue Motion en neem zijn kleine nadelen maar voor lief. Car Village Peary weg 13-15,4462 GT Goes Telefoon 0113-27 57 00 Website www.autobedrijfvanstrien.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 72