Ongeval legt zwakte Provincies vervullen een sleutelrol in milieubeleid Omleidingen leiden Echte Zeeuwse Poppelaars D7C rlAj De krant 10 weken voor €15,-! 2 Woensdag 7 maart 2007 PZC ERNSTJAN ROZENDAAL Gedeputeerde Toine Poppelaars heeft geen vrienden. Tenminste, niet op de site Hyves. Daar kun je virtuele vrienden maken. 'Nou en?', zult u denken. Maar u bent dan ook geen lijsttrekker van het CDA. Toine wel. Enige tijd geleden lekte de geheime strategie van het CDA voor de Statenverkiezingen uit. Daarin raadde spindoctor Jack de Vries alle provinciale voormannen aan vrienden te maken op Hy ves. Zo werk je vandaag de dag aan je eigen populariteit. Kijk naar popartiesten als Lily Allen en Arctic Monkeys. Die bouw den een enorme schare fans op nog voor ze een platencon tract hadden. Waarom trekt Poppelaars zich niets aan van het advies van de partijstrateeg die mede-Zeeuw Balkenende (55.000 vrienden op Hyves!) vier keer achter elkaar in het Catshuis heeft geholpen? Ook de tip om zijn campagne te pim- pen, heeft hij in wind geslagen. In Amsterdam zag ik een poster van de Noord-Hollandse CDA-lijsttrekker Jaap Bond. Voorafgaand aan zijn naam stond daarop: 'Stem 007 maart:' Al stond er niet bij: 'Mijn naam is Bond. laap Bond', toch was het een aardige poging. De poster van Poppelaars daarentegen, lijkt wel uit 1984. Als je toch kiest voor retro, waarom dan niet het blauw van een blikje babbelaars, met de spreuk: 'Echte Zeeuwse Poppelaars'? Ik roep maar wat. Is Toine zo eigenwijs? Of gewoon zelfverzekerd? Naar het schijnt, loopt hij neuriënd door de gangen van de Abdij. Al we ken hetzelfde wijsje. Sinds de peiling van de PZC en Omroep Zeeland harder dan ooit. Geen popdeuntje van Lily Allen of de Arctic Monkeys, maar een gouwe ouwe van Herman Brood en Henny Vrienten: Als je wint, heb je vrienden, rijen dik, échte vrienden... Is Toine zo eigenwijs? Of gewoon zelfverzekerd? COLOFON DIRECTIE Directeur: Ad Verrest HOOFDREDACTIE Hoofdredacteur: Peter Jansen pjansen@pzc.nl Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl INTERNET: www.pzc.nl CENTRALE REDACTIE Goes, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes, 0113-315500. Fax: 0113-315609. redactie@pzc.nl KANTOREN Middelburg, Buitenruststraat 18, postbus 8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000 Terneuzen, W. Alexanderlaan 45, postbus 145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769 Zierikzee, Grachtweg 23a, postbus 80, 4300 AB Zierikzee, 0111 -454651 Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst, 0114-371379 ADVERTENTIES Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Personeelsadvertenties: 076-5312240 Business to business; onroerend goed: 076-5312277. Kleintjes: 076-5312104 Familieberichten: 076-5312550, ma t/m vrij 9.00-17.00 uur; zo 16.00-18.00 uur LEESHANDICAP Het Zeeuwse nieuws uit de PZC in gespro ken vorm. Inlichtingen: 0113-613141 Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Auteursrecht voorbehouden. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van de Koninklijke Wegener NV. De door u aan ons verstrek te gegevens hebben wij opgenomen in een bestand, dat wordt gebruikt voor on ze (abonnementen) administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevan te diensten en producten van de titels en de werkmaatschappijen van de Koninklij ke Wegener NV of door ons zorgvuldig ge selecteerde derden. Als u op deze infor matie geen prijs stelt, kunt u dit schrifte lijk melden bij: Abonneeservice, Postbus 99, 7300 AB Apeldoorn. KRANT NIET ONTVANGEN? Onze excuses. Bel gratis 0800-0231231 maandag tot en met vrijdag 7.00-17.00 uur, zaterdag 8.00-12.00 uur. ik neem de krant 10 weken voor 15 en O Ik neem een proefabonnement van aansluitend neem ik een vast abonnement. 10 weken voor 15. Ik betaal vervolgens per kwartaal 61.50 Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, via automatische incasso Ok heb de laatste 3 mnd geen proef gehad) Stuur de bon naar PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713, 4460 WB GOES. Gratis Sudoku-spelcomputer bij vast Bellen kan ook. 0800 - 0231 231 (gratis) abonnement met automatische betaling Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Geboortedatum Ingangsdatum Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig or met persocmsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie Een ongeval waarbij de rijbanen van de A58 worden geblokkeerd, maakt al snel duidelijk hoe kwetsbaar Zeeland is: er ligt tenslotte maar één snelweg. door Marcel Modde Twee minuten voor zes dinsdagochtend. De alar mcentrale meldt een 'ver keersongeval met letsel' op de A58 bij Rilland. Zeeland gaat aan het werk, het is druk op de snelweg. Een vrachtwagen botst tegen een stilstaande auto en rijdt dwars door de vangrail in de midden berm. Vier tegemoetkomende wa gens moeten uitwijken om erger te voorkomen. Binnen de kortste tijd staat het verkeer in beide rich tingen muurvast. Op het hoogte punt meet wegbeheerder Rijkswa terstaat tien kilometer file en is het hart van Zeeland aangewezen op de omliggende aders. De provincie uit, vormt het groot ste probleem, vertelt E. de Feijter van Rijkswaterstaat. De Oude Rijksweg wordt als belangrijkste uitvalsroute gebruikt, maar raakt al snel verstopt. In overleg met de politie wordt één rijbaan in de snelweg vrijgegeven voor verkeer. Umleitung of Uitwijkroute In Duitsland worden bij onge lukken of rampen omleidingen aangegeven door bordjes met een U erop. Duitsters lezen die als afkor ting voor Umleitung, ofwel om leiding. Ook in Nederland verschijnen de bordjes met de U dit jaar langs de wegen: bij ongeluk ken, filevorming of omleidin gen wegens gevaarlijke stoffen. Nederland koos ervoor de U te handhaven omdat dat handig is vanwege de vele Duitse toeris ten. Nederlanders moeten de U dan maar als de eerste letter van Uitwijkroute lezen. Vijf uur na het ongeluk is de file geslonken tot een afstand van drie kilometer tussen Yerseke en Ril land. Tot begin van de avond is er sprake van vertraging, in verband met opruimwerkzaamheden. De botsing heeft weer eens pijn lijk duidelijk gemaakt hoe kwets baar Zeeland is met één echte hoofdtoegang. De provinciale we gen schieten tekort om de spits te verwerken, aldus J. Magnée van de ANWB, met alle overlast van dien. Rijkswaterstaat noch de provincie kan daar iets aan veranderen, zeg gen De Feijter en gedeputeerde A. Poppelaars. Aanleg van een extra rijbaan aan weerszijden van de snelweg gaat te ver. Volgens de hui dige capaciteitsnormen en de prog noses tot 2020 kan de A58 de ver- keerstroom goed aan. Een ongeluk zoals gisteren en dat van septem ber vorig jaar (waar eveneens een vrachtwagen zorgde voor een com plete blokkade), zijn uitzonderin gen. De Feijter: „Dat Zeeland maar één snelweg heeft, wil niet zeggen dat de provincie dan meteen van de buitenwereld is afgesloten. Je kunt altijd nog uitwijken via de zuidelijke en noordelijke routes." Een ander alternatief ligt niet voor het oprapen. Poppelaars: „Dus moet Zeeland er aan wennen dat het in geval van calamiteiten even behelpen is." Bijkomend pro bleem vormt het ontbreken van sa menhang tussen de proviciale we gen, zegt Magnée. Hij zit namens de ANWB in het Regionaal Or gaan Verkeersveiligheid Zeeland. Omleidingen houden op, of voe ren het verkeer naar wegen met drempels danwel een zestig-kilo- meterregime, stelt hij. „Klinklare onzin", reageert Poppelaars. „Ons beleid is dat we mogelijke alterna tieve routes goed berijdbaar hou den." Dat een provinciale weg de capaciteit van een snelweg niet aankan, mag volgens de gedepu teerde ook niet worden verwacht. Na het ongeluk in september heb ben provincie en Rijkwaterstaat af gesproken dat omleidingsroutes sneller en duidelijker worden aan gegeven. Volgens De Feijter is het •de bedoeling binnenkort 'dynami sche routepanelen' boven de A58 te plaatsen, zoals ook in de Rand stad gebruikelijk is. Die borden ma ken het mogelijk vroegtijdig te waarschuwen voor eventuele af sluitingen. Voorzitter D. Luteijn van de Bra bants Zeeuwse Werkgeversvereni ging pleit voor verbreding van het stuk bij Rilland. Zodra het ontbre kende deel van de A4 naar Antwer pen in gebruik wordt genomen, zal het in die hoek flink drukker worden. „De kans dat er dan iets gebeurt, wordt groter. En daarmee ook de kans dat het verkeer in Zeeland vastloopt." Hij koestert evenwel de ervaring dat Zeeland vooralsnog per definitie beter bereikbaar is dan Randstedelijke regio's. In de file door een omleiding. Dat is straks hopelijk verleden tijd. door Ondine van der Vleuten COES - Rijkswaterstaat gaat in april nieuwe scenario's voor omleidin gen bij calamiteiten beproeven. Dat zegt Marco Heijdens, hootd wegendistrict van Rijkswaterstaat. Daarmee hoopt Rijkswaterstaat de kans dat een automobilist door een omleiding in de file komt, te verkleinen. Gistermorgen kreeg Heijdens om 6.40 een telefoontje van de wegin- specteur van dienst, met de mede deling dat een half uur daarvoor een vrachtwagen door de midden berm van de A58 was geschoten en daarbij vijf andere auto's had geraakt. De weginspecteur was op zijn beurt uit zijn bed gebeld door de verkeerscentrale in Geldrop. Die waakt over de doorstroming van het verkeer op de A58 en de N61 in Zeeuws-Vlaanderen. Een andere centrale, in Rhoon, gaat over Schouwen-Duiveland en Goe- ree-Overflakkee. De weginspecteur gaat direct aan de slag om de doorstroming van het verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te garanderen. „Hij is meestal de eerste die ter plaatse is en zet zijn auto dwars op de weg om het verkeer te waar- Groenlinks denkt dat de economische groei ook groen kan zijn. door Ernst Jan Rozendaal GOES - Provincies kunnen een hoofdrol spelen in het milieube leid. Dat stelde partijleider Femke Halsema van GroenLinks gisteren op campagne in Goes. „Het provin ciebestuur gaat bijvoorbeeld over de toegankelijkheid van steden en dorpen, over de ruimtelijke inrich ting, over openbaar vervoer. Onze verkiezingsleus Zet groen op 1 is daarop toegesneden, ik ben hier niet om campagne te voeren voor de Eerste Kamer, maar voor de pro vincie." Zeeland worstelt met de keuze tus sen economie en ecologie. Halse ma pleit ervoor die thema's direct mer elkaar te verbinden. „Wij wil len bedrijven belastingen opleg gen om ze te dwingen milieuvrien delijker te zijn. Aan de andere kan ten willen we de lasten van bedrij- Femke Halsema (GroenLinks) stelt dat provincies de omgeving groener kunnen maken. Dat hoeft niet ten koste te gaan van economische ontwikkeling. ven verlagen op het gebied van ar beid. Vooral het midden- en klein bedrijf en de landbouw worden daarmee geholpen. Je maakt het voor hen goedkoper om mensen in dienst te nemen. Zo maken wij de groei groen." Halsema noemt het beleid van de regeringspartijen CDA, PvdA en Christenunie halfslachtig. Wel in zetten op groen, maar niet door pakken. „De 50 miljoen die het ka binet uittrekt voor milieubeheer wordt rechtstreeks uit het provin ciefonds gelicht. En van de 25 mil joen voor openbaar vervoer kun je net t56 meter spoor aanleggen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2