Ongeval legt zwakte
Provincies vervullen een
sleutelrol in milieubeleid
Omleidingen leiden
Echte Zeeuwse Poppelaars
D7C
rlAj
De krant 10 weken voor €15,-!
2 Woensdag 7 maart 2007 PZC
ERNSTJAN ROZENDAAL
Gedeputeerde Toine Poppelaars heeft geen vrienden.
Tenminste, niet op de site Hyves. Daar kun je virtuele
vrienden maken. 'Nou en?', zult u denken. Maar u
bent dan ook geen lijsttrekker van het CDA. Toine wel. Enige
tijd geleden lekte de geheime strategie van het CDA voor de
Statenverkiezingen uit. Daarin raadde spindoctor Jack de Vries
alle provinciale voormannen aan vrienden te maken op Hy
ves. Zo werk je vandaag de dag aan je eigen populariteit. Kijk
naar popartiesten als Lily Allen en Arctic Monkeys. Die bouw
den een enorme schare fans op nog voor ze een platencon
tract hadden. Waarom trekt Poppelaars zich niets aan van het
advies van de partijstrateeg die mede-Zeeuw Balkenende
(55.000 vrienden op Hyves!)
vier keer achter elkaar in het
Catshuis heeft geholpen? Ook
de tip om zijn campagne te pim-
pen, heeft hij in wind geslagen.
In Amsterdam zag ik een poster
van de Noord-Hollandse
CDA-lijsttrekker Jaap Bond.
Voorafgaand aan zijn naam stond daarop: 'Stem 007 maart:' Al
stond er niet bij: 'Mijn naam is Bond. laap Bond', toch was het
een aardige poging. De poster van Poppelaars daarentegen,
lijkt wel uit 1984. Als je toch kiest voor retro, waarom dan niet
het blauw van een blikje babbelaars, met de spreuk: 'Echte
Zeeuwse Poppelaars'? Ik roep maar wat.
Is Toine zo eigenwijs? Of gewoon zelfverzekerd? Naar het
schijnt, loopt hij neuriënd door de gangen van de Abdij. Al we
ken hetzelfde wijsje. Sinds de peiling van de PZC en Omroep
Zeeland harder dan ooit. Geen popdeuntje van Lily Allen of
de Arctic Monkeys, maar een gouwe ouwe van Herman Brood
en Henny Vrienten: Als je wint, heb je vrienden, rijen dik, échte
vrienden...
Is Toine zo eigenwijs?
Of gewoon
zelfverzekerd?
COLOFON
DIRECTIE
Directeur: Ad Verrest
HOOFDREDACTIE
Hoofdredacteur: Peter Jansen
pjansen@pzc.nl
Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
INTERNET: www.pzc.nl
CENTRALE REDACTIE
Goes, Stationspark 28, Postbus 31, 4460
AA Goes, 0113-315500.
Fax: 0113-315609. redactie@pzc.nl
KANTOREN
Middelburg, Buitenruststraat 18, postbus
8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000
Terneuzen, W. Alexanderlaan 45, postbus
145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769
Zierikzee, Grachtweg 23a, postbus 80,
4300 AB Zierikzee, 0111 -454651
Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst,
0114-371379
ADVERTENTIES
Noord- en Midden-Zeeland:
0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Personeelsadvertenties: 076-5312240
Business to business; onroerend goed:
076-5312277. Kleintjes: 076-5312104
Familieberichten: 076-5312550, ma t/m
vrij 9.00-17.00 uur; zo 16.00-18.00 uur
LEESHANDICAP
Het Zeeuwse nieuws uit de PZC in gespro
ken vorm. Inlichtingen: 0113-613141
Publicatierecht beeldende kunst via
Beeldrecht.
Auteursrecht voorbehouden.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant
BV is een onderdeel van de Koninklijke
Wegener NV. De door u aan ons verstrek
te gegevens hebben wij opgenomen in
een bestand, dat wordt gebruikt voor on
ze (abonnementen) administratie en om u
te (laten) informeren over voor u relevan
te diensten en producten van de titels en
de werkmaatschappijen van de Koninklij
ke Wegener NV of door ons zorgvuldig ge
selecteerde derden. Als u op deze infor
matie geen prijs stelt, kunt u dit schrifte
lijk melden bij: Abonneeservice, Postbus
99, 7300 AB Apeldoorn.
KRANT NIET ONTVANGEN?
Onze excuses. Bel gratis 0800-0231231
maandag tot en met vrijdag 7.00-17.00
uur, zaterdag 8.00-12.00 uur.
ik neem de krant 10 weken voor 15 en O Ik neem een proefabonnement van
aansluitend neem ik een vast abonnement. 10 weken voor 15.
Ik betaal vervolgens per kwartaal 61.50 Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
via automatische incasso Ok heb de laatste 3 mnd geen proef gehad)
Stuur de bon naar
PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713, 4460 WB GOES. Gratis Sudoku-spelcomputer bij vast
Bellen kan ook. 0800 - 0231 231 (gratis) abonnement met automatische betaling
Naam
voorletters
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Geboortedatum
Ingangsdatum
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig or
met persocmsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
Een ongeval waarbij de
rijbanen van de A58 worden
geblokkeerd, maakt al snel
duidelijk hoe kwetsbaar
Zeeland is: er ligt tenslotte
maar één snelweg.
door Marcel Modde
Twee minuten voor zes
dinsdagochtend. De alar
mcentrale meldt een 'ver
keersongeval met letsel'
op de A58 bij Rilland. Zeeland
gaat aan het werk, het is druk op
de snelweg.
Een vrachtwagen botst tegen een
stilstaande auto en rijdt dwars
door de vangrail in de midden
berm. Vier tegemoetkomende wa
gens moeten uitwijken om erger
te voorkomen. Binnen de kortste
tijd staat het verkeer in beide rich
tingen muurvast. Op het hoogte
punt meet wegbeheerder Rijkswa
terstaat tien kilometer file en is
het hart van Zeeland aangewezen
op de omliggende aders.
De provincie uit, vormt het groot
ste probleem, vertelt E. de Feijter
van Rijkswaterstaat. De Oude
Rijksweg wordt als belangrijkste
uitvalsroute gebruikt, maar raakt
al snel verstopt. In overleg met de
politie wordt één rijbaan in de
snelweg vrijgegeven voor verkeer.
Umleitung of Uitwijkroute
In Duitsland worden bij onge
lukken of rampen omleidingen
aangegeven door bordjes met
een U erop.
Duitsters lezen die als afkor
ting voor Umleitung, ofwel om
leiding.
Ook in Nederland verschijnen
de bordjes met de U dit jaar
langs de wegen: bij ongeluk
ken, filevorming of omleidin
gen wegens gevaarlijke stoffen.
Nederland koos ervoor de U te
handhaven omdat dat handig is
vanwege de vele Duitse toeris
ten.
Nederlanders moeten de U
dan maar als de eerste letter
van Uitwijkroute lezen.
Vijf uur na het ongeluk is de file
geslonken tot een afstand van drie
kilometer tussen Yerseke en Ril
land. Tot begin van de avond is er
sprake van vertraging, in verband
met opruimwerkzaamheden.
De botsing heeft weer eens pijn
lijk duidelijk gemaakt hoe kwets
baar Zeeland is met één echte
hoofdtoegang. De provinciale we
gen schieten tekort om de spits te
verwerken, aldus J. Magnée van de
ANWB, met alle overlast van dien.
Rijkswaterstaat noch de provincie
kan daar iets aan veranderen, zeg
gen De Feijter en gedeputeerde A.
Poppelaars. Aanleg van een extra
rijbaan aan weerszijden van de
snelweg gaat te ver. Volgens de hui
dige capaciteitsnormen en de prog
noses tot 2020 kan de A58 de ver-
keerstroom goed aan. Een ongeluk
zoals gisteren en dat van septem
ber vorig jaar (waar eveneens een
vrachtwagen zorgde voor een com
plete blokkade), zijn uitzonderin
gen. De Feijter: „Dat Zeeland maar
één snelweg heeft, wil niet zeggen
dat de provincie dan meteen van
de buitenwereld is afgesloten. Je
kunt altijd nog uitwijken via de
zuidelijke en noordelijke routes."
Een ander alternatief ligt niet voor
het oprapen. Poppelaars: „Dus
moet Zeeland er aan wennen dat
het in geval van calamiteiten even
behelpen is." Bijkomend pro
bleem vormt het ontbreken van sa
menhang tussen de proviciale we
gen, zegt Magnée. Hij zit namens
de ANWB in het Regionaal Or
gaan Verkeersveiligheid Zeeland.
Omleidingen houden op, of voe
ren het verkeer naar wegen met
drempels danwel een zestig-kilo-
meterregime, stelt hij. „Klinklare
onzin", reageert Poppelaars. „Ons
beleid is dat we mogelijke alterna
tieve routes goed berijdbaar hou
den." Dat een provinciale weg de
capaciteit van een snelweg niet
aankan, mag volgens de gedepu
teerde ook niet worden verwacht.
Na het ongeluk in september heb
ben provincie en Rijkwaterstaat af
gesproken dat omleidingsroutes
sneller en duidelijker worden aan
gegeven. Volgens De Feijter is het
•de bedoeling binnenkort 'dynami
sche routepanelen' boven de A58
te plaatsen, zoals ook in de Rand
stad gebruikelijk is. Die borden ma
ken het mogelijk vroegtijdig te
waarschuwen voor eventuele af
sluitingen.
Voorzitter D. Luteijn van de Bra
bants Zeeuwse Werkgeversvereni
ging pleit voor verbreding van het
stuk bij Rilland. Zodra het ontbre
kende deel van de A4 naar Antwer
pen in gebruik wordt genomen,
zal het in die hoek flink drukker
worden.
„De kans dat er dan iets gebeurt,
wordt groter. En daarmee ook de
kans dat het verkeer in Zeeland
vastloopt." Hij koestert evenwel de
ervaring dat Zeeland vooralsnog
per definitie beter bereikbaar is
dan Randstedelijke regio's.
In de file door een
omleiding. Dat is straks
hopelijk verleden tijd.
door Ondine van der Vleuten
COES - Rijkswaterstaat gaat in april
nieuwe scenario's voor omleidin
gen bij calamiteiten beproeven.
Dat zegt Marco Heijdens, hootd
wegendistrict van Rijkswaterstaat.
Daarmee hoopt Rijkswaterstaat de
kans dat een automobilist door
een omleiding in de file komt, te
verkleinen.
Gistermorgen kreeg Heijdens om
6.40 een telefoontje van de wegin-
specteur van dienst, met de mede
deling dat een half uur daarvoor
een vrachtwagen door de midden
berm van de A58 was geschoten
en daarbij vijf andere auto's had
geraakt. De weginspecteur was op
zijn beurt uit zijn bed gebeld door
de verkeerscentrale in Geldrop.
Die waakt over de doorstroming
van het verkeer op de A58 en de
N61 in Zeeuws-Vlaanderen. Een
andere centrale, in Rhoon, gaat
over Schouwen-Duiveland en Goe-
ree-Overflakkee.
De weginspecteur gaat direct aan
de slag om de doorstroming van
het verkeer en de veiligheid van
de weggebruikers te garanderen.
„Hij is meestal de eerste die ter
plaatse is en zet zijn auto dwars op
de weg om het verkeer te waar-
Groenlinks denkt dat
de economische groei
ook groen kan zijn.
door Ernst Jan Rozendaal
GOES - Provincies kunnen een
hoofdrol spelen in het milieube
leid. Dat stelde partijleider Femke
Halsema van GroenLinks gisteren
op campagne in Goes. „Het provin
ciebestuur gaat bijvoorbeeld over
de toegankelijkheid van steden en
dorpen, over de ruimtelijke inrich
ting, over openbaar vervoer. Onze
verkiezingsleus Zet groen op 1 is
daarop toegesneden, ik ben hier
niet om campagne te voeren voor
de Eerste Kamer, maar voor de pro
vincie."
Zeeland worstelt met de keuze tus
sen economie en ecologie. Halse
ma pleit ervoor die thema's direct
mer elkaar te verbinden. „Wij wil
len bedrijven belastingen opleg
gen om ze te dwingen milieuvrien
delijker te zijn. Aan de andere kan
ten willen we de lasten van bedrij-
Femke Halsema (GroenLinks)
stelt dat provincies de omgeving
groener kunnen maken. Dat
hoeft niet ten koste te gaan van
economische ontwikkeling.
ven verlagen op het gebied van ar
beid. Vooral het midden- en klein
bedrijf en de landbouw worden
daarmee geholpen. Je maakt het
voor hen goedkoper om mensen
in dienst te nemen. Zo maken wij
de groei groen."
Halsema noemt het beleid van de
regeringspartijen CDA, PvdA en
Christenunie halfslachtig. Wel in
zetten op groen, maar niet door
pakken. „De 50 miljoen die het ka
binet uittrekt voor milieubeheer
wordt rechtstreeks uit het provin
ciefonds gelicht. En van de 25 mil
joen voor openbaar vervoer kun je
net t56 meter spoor aanleggen."