Geld en werk Gratis is fijn, betalen doet pijn A Samsung Sony Ericsso Vanaf KPN Mobiel €25,- abon GEEN aansluitkosten t.w.v €5 Tot 12 maanden 25% korting Samsunc PZC Woensdag 7 maart 2QQ7 1 5 De consument wordt overspoeld door het fenomeen gratis. Zelfs de overheid doet een potje mee. Helemaal voor niks. 'Als je wilt, kan je wekenlang gratis doucheschuim krijgen.' door Dylan de Gruijl en Thomas Olivier 1.3 Megapixi Videocamera Stereo heads Sluit nu een abonnement af en ontvang de Samsung E350. Het nieuwste model nog wel en dat helemaal voor niks! Gratis! Heeft u al een mobiele telefoon? Kijk dan nog even verder bij de andere aanbie ders. Misschien krijgt u liever een gratis navigatiesysteem, een gratis breedbeeldtelevisie, een gratis mul timedia-computer of toch die hon derd dvd's voor noppes. Gratis is het nieuwe modewoord. Nederland kent drie gratis kranten - straks vier. Bedrijven hebben de kracht van het weggeven ontdekt. Bij de lancering van een nieuw product - van shampoo tot katten voer - hebben zij twee zaken op or de: een website met een pakkende naam én een grote lading wegge vertjes. „Als je wilt, kan je weken gratis doucheschuim en tandpasta krij gen", lacht Laurens den Boer (23). Hij en zijn tweelingbroer Imre heb ben het fenomeen gratis razend snel zien groeien. Toen ze hun website www.xgratis.nl in 1998 be gonnen, trok die zo'n tien bezoe kers per dag. Dat is inmiddels opge lopen tot vierduizend bezoekers, die allemaal zoeken naar gratis shampoos, posters, t-shirts, glazen en nog veel meer. luist internet heeft volgens Lau rens de reikwijdte van weggever tjes enorm vergroot. „Vroeger wa ren acties veel kleinschaliger en aparter", vertelt hij. „Op grote aan vragen waren bedrijven nog niet voorbereid. We zijn wel eens ge beld door een bedrijf dat ons vrien delijk vroeg of we hun link van on ze site wilde halen. Dat gebeurt niet meer. Bedrijven zijn veel be ter ingespeeld op 'gratisacties'." Zelfs de overheid doet mee met het fenomeen gratis. De laatste ja ren gonst het van plannen voor gratis openbaar vervoer, gratis kin deropvang en gratis schoolboeken, wat zelfs in het regeerakkoord is opgenomen. Maar bestaat gratis eigenlijk wel? Hoogleraar economische psycholo gie aan de Universiteit van Til burg, Fred van Raaij, is sceptisch. „Volgens de economische theorie is niets gratis." Uiteindelijk krijgt altijd iemand de rekening op zijn bord, vaak de consument. De belas tingbetaler draait op voor de schoolboeken. En de kosten van gratis mobieltjes worden altijd te rugverdiend via de telefoonkosten. Wie geen fonkelnieuw toestel neemt, betaalt slechts de helft aan abonnementsgeld. „Het is een lok middel, waarvan de kosten moe ten worden terugverdiend", zegt hoogleraar marketing Peter Ver hoef van de Rijksuniversiteit Gro ningen. Ook bij gratis kranten zet Verhoef zijn vraag tekens. „De prijs van een product geeft toch een signaal over de kwaliteit. Door de enorme concurrentie kan de kwaliteit van de berichtgeving wel eens verslechteren." Toch gaan Nederlanders massaal voor gratis. „Ze spannen de kroon als het om gratis monsters gaat", zegt internetondernemer Laurens. De Verenigde Staten en Duitsland kennen ook populaire websites voor weggevertjes, maar de storm loop in Nederland is volgens hem uniek. „Gratis is fijn", zegt hoogleraar eco nomische psychologie Gerrit Anto- nides van de Wageningen Universi teit. „Betalen doet pijn." Dat ver klaart ook het succes achter de slo gan 'Gratis bij aankoop van...'. Zo als die oranje WK-toeter bij drie kratten bier; één kratje was waar schijnlijk ook genoeg voor een avondje voetbal. Antonides: „Je koopt daardoor dingen die je niet echt nodig hebt." Met dergelijke trucs spelen bedrijven handig in op het gevoel van de klant. Zoals de dvd-speler die geleverd wordt met de complete filmreeks van la- mes Bond. Die gezamenlijke aankoop gaat in de reclamewereld schuil onder de naam productbundeling. „De con sument hoeft maar één keer geld uit te geven voor twee dingen, dat voelt beter. Het lijkt gratis, maar dat is het niet." Gratis lunch bestaat niet „There is no such thing as a free lunch." De Amerikaanse econoom Milton Friedman ver zon het niet, maar riep het des te vaker. Zijn citaat werd als af korting uiteindelijk bekend on der de naam TINSTAAFLE. Het betekent dat gratis niet be staat; er is altijd iemand die de rekening van de lunch op zijn bord krijgt. TINSTAAFLE siaat terug op de 'gratis' lunch waar mee saloons in de Verenigde Staten halverwege de negen tiende eeuw klanten lokten. Zo gratis was het eten - meestal koud en van matige kwaliteit - namelijk niet. Klanten waren verplicht iets te drinken. En zo betaalden zij via de dure drank jes alsnog voor hun lunch. ALLEMENSEN Jan Paparazzi laat Robert Jensen zitten Jan Paparazzi, de vaste sidekick van Robert Jensen in diens talk show Jensen!, verlaat zijn tv-part- ner. Hij gaat vanaf 2 april weer radio maken en wordt sidekick bij de ochtendshow van Patrick Kicken op Radio Veronica. Dat maakte de radiozender gisteren bekend. Paparazzi werkte in de jaren negentig al met Jensen bij onder meer Hitradio Veronica en Veronica FM. De laatste jaren was hij in Jensen! iedere werkdag te zien bij RTL5. Connie Breukhoven klaagt website aan Connie en Hans Breukhoven wil len de maker van Zijonline.nl een halt toeroepen. Leo van Rooijen, hoofdredacteur van de internetpagina, biedt sinds vori ge week 'grof geld' voor filmpjes van bekende Nederlanders. Nu hij beelden heeft geplaatst van een picknick van de familie Breukhoven, willen zij bekijken of ze dit soort publicaties kun nen verbieden. Zijonline.nl sug gereert naar aanleiding van het filmpje dat Marvin Breukhoven 'de mannenliefde aanhangt'. „Mijn zoon heeft recht op priva cy", aldus Connie Breukhoven gisteren. Van een rechtszaak is nog geen sprake, maar Breukho ven hoopt dat die niet lang op zich laat wachten. Henkjan Smits mag van RTL4 niet in jury Henkjan Smits mag niet in de ju ry van het SBS6-programma So you wannabe a popstar. In het oude contract van de voor malige RTL4-presentator staat dat hij het komende halfjaar niet in een muziek- jury mag zitten of een muzi kaal programma mag pre senteren. So you wannabe a popstar begint vrijdag 16 maart. SBS6 en Smits gaan ervan uit dat zijn oude en nieu we werkgever eruit komen. Smits jureerde voor RLT4 in de programma's Idols en X-Factor. Spullen dode zanger INXS te koop op eBay Rhett Hutchence, de broer van Michael Hutchence de voor malige zanger van popgroep INXS, biedt persoonlij ke spullen van zijn overleden broer aan op internet. Hij doet dat om geld te verzamelen voor een reis naar zijn geliefde die in Nederland woont. Op veilingsite eBay biedt hij on der meer de handgeschreven tekst van de hitsingle Listen li ke thieves uit 1985, een T-shirt, een zonnebril en een fax met liefdesver klaring uit 2990 van Michael naar zijn toenmalige vriendin Kylie Minogue aan. Michael Hutchence hing zichzelf in 1997 op in een hotelkamer in Sydney. Michael Hutchen ce foto EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15