Molukkers verruilen strijd voor hulp
Chipkaart en privacy
reiziger onder de loep
4 Dinsdag 6 maart 2007 PZC
Onderhandelaar Metiary
Elektronisch
treinkaartje dit jaar in
het hele land.
utrecht - Het College Bescher
ming Persoonsgegevens (CBP)
gaat onderzoek doen naar de proef
projecten met de OV-chipkaart in
Rotterdam en Amsterdam.
Het verkennende onderzoek be
kijkt een aantal aspecten van het
nieuwe vervoersbewijs, zoals de
privacy van reizigers, de bewaarter
mijnen van klantgegevens, de in
formatievoorziening naar de klant
en de beveiliging van privacygevoe
lige informatie.
„Vervoerders moeten duidelijk ma
ken dat ze hun positie niet mis
bruiken", aldus een CBP-woord-
voerder gisteren. „Dit gaat alle bur
gers raken en dus gaan wij het
zeer kritisch volgen."
De Nederlandse Spoorwegen to
nen begrip voor de opstelling van
het CBP. „Dit houdt ons scherp",
aldus een NS-zegsman.
De NS voorziet nog dit jaar alle sta
tions in Nederland van toegangs
poortjes en/of paaltjes, zodat ze ge
schikt zijn voor de OV-chipkaart.
Daardoor kunnen reizigers eind
2007 overal in het land hun enkel
tje of retourreis betalen met de
nieuwe kaart.
Dat meldde de NS gisteren bij het
begin van een nieuwe campagne
om het gebruik van de chipkaart
in de proefregio Rotterdam te sti
muleren.
Het vervoersbedrijf deelt tiendui
zenden kaarten uit met een tegoed
van 4,5 euro. Bij de proefin Rotter
dam en omgeving werkt NS sa
men met stadsvervoerder RET en
regiovervoerder Connexxion.
In 2009 verdwijnt de strippen
kaart als betaalmiddel in het open
baar vervoer.
Bijna 2 miljoen mensen
recreëren soms naakt
nieuwegein - Bijna twee miljoen
Nederlanders recreëren wel eens
naakt. De meesten doen dat op
het naaktstrand en in hun eigen
achtertuin (60 procent) of in de
vrije natuur (40 procent). Dit
blijkt uit onderzoek door Motivac-
tion in opdracht van de Naturis
ten Federatie Nederland. Tot nu
toe ging men ervan uit dat zo'n r,r
miljoen Nederlanders regelmatig
naakt recreëren.
Ouderen leggen meer
autokilometers af
voorburg - Ouderen zijn in de af
gelopen vijf jaar meer gaan rijden
en legden ook meer kilometers af
Dit komt doordat er meer senio
ren zijn die gemiddeld langere af
standen overbruggen. In 2005 re
den 65-plussers ruim 1 miljard kilo
meters meer dan in 2000. Dit is
een toename van 20 procent, zo
blijkt uit recente cijfers van het
Centraal Bureau voor de Statistiek.
Dominee Samuel Metiary werd
onder meer bekend tijdens de
treinkapingen in Wijster en De
Punt in de jaren zeventig.
Hij bemiddelde tussen de Ne
derlandse autoriteiten en de
Molukkers.
Metiary werd vorig jaar be
noemd tot Officier in de Orde
van Oranje Nassau, voor zijn
bewezen diensten.
De dominee was in de jaren
vijftig kampleider van Schatten
berg, op de plek van het voor
malig doorgangskamp Wester-
bork, waar Molukkers in 1951
werden opgevangen.
PETER
9
/-HOE MET NOU AAET A/\
De jongste generaties Molukkers gebruiken geen geweld, maar demonstreren, zoals in 2000 in Amsterdam.
Dooft met de dood van
ds. Metiary ook de hoop
op de Vrije Molukken?
door Niek Opten
Molukkers en kapingen zul
len nog decennia met el
kaar in verband worden
gebracht. De gijzelingen in De
Punt, Wijster, Bovensmilde en As
sen zorgden dertig jaar geleden
voor grote opschudding in ons
land. Maar dit soort geweld om
een eigen republiek af te dwingen
is onder Molukkers voorgoed verle
den tijd. „Het is een strijd van de
pen geworden", zegt antropoloog
Fridus Steijlen, die veel onderzoek
heeft verricht onder Molukkers.
Molukkers voor Nederland
Molukkers vochten na de Tweede Wereldoorlog mee tegen de onafhanke
lijkheid van Indonesië, omdat Nederland hen een eigen republiek had be
loofd. Toen in 1949 voormalig Nederlands-lndië toch onafhankelijk werd,
was er voor deze Molukkers geen plaats meer.
In 1951 kwamen 4000 militairen met hun gezinnen, in totaal 12.500 men
sen, naar Nederland. Ze werden gehuisvest in speciale kampen.
Tegenwoordig telt ons land ruim 45.000 inwoners van Molukse afkomst.
Waar het onder andere aan ont
breekt is een charismatische leider.
Dominee Samuel Metiary, die zon
dag op 89-jarige leeftijd overleed,
had wel die uitstraling. „Maar hij
speelde de afgelopen vijftien jaar
al geen belangrijke rol meer", weet
Steijlen, die is verbonden aan het
Koninklijk Instituut voor Taal-,
Land- en Volkenkunde in Leiden.
Hij publiceerde vorig jaar een ge
schiedenis over de Molukkers in
Nederland.
Een eigen republiek, Republik Ma
luku Selatan (RMS), blijft voor de
meesten hoe dan ook het ideaal.
In de jaren tachtig kwam het besef
bij de Molukkers dat met praten
meer bereikt kan worden dan met
grof geweld.
foto Marcel Antonisse/ANP
In 2000 deden radicale jongeren
onder de noemer Vrije Molukse
Jongeren het vuur weer even op
laaien. Ze dreigden met aanslagen
op onder anderen toenmalig pre
mier Wim Kok, als die zich niet
hard zou maken voor een VN-vre-
desmacht op de Molukken. Op dat
moment was op de eilandengroep
een bloedige strijd ontbrand tus
sen moslims en christenen.
Radicale geluiden zijn nog steeds
hoorbaar, maar de mensen die ze
uiten komen steeds meer alleen te
staan.
Het overgrote deei van de Moluk
kers in Nederlanders is veel gema
tigder van toon, zegt Steijlen. „De
derde en vierde generatie raakt
steeds meer geïntegreerd in de Ne
derlandse samenleving. Individua
lisering speelt daarbij ook een rol",
aldus de antropoloog. Bovendien
is de eigen organisatie uitgehold.
De structuur met wijkraden, waar
mee de achterban makkelijk werd
bereikt, is grotendeels verdwenen
omdat Molukkers zijn uitge
waaierd over het land.
„De treinkapingen pasten in het
toenmalige politieke klimaat. De
grootste groep Molukkers in ons
land denkt nu heel genuanceerd.
Ze vinden dat de mensen daar
moeten beslissen of ze onafhanke
lijk willen worden van Indonesië."
De wonden van het verleden ra
ken geheeld. Daardoor is het poli
tieke aspect in Nederland steeds
meer op de achtergrond geraakt.
„Molukkers hier zetten zich in om
het leven daar te verbeteren, met
geld en ontwikkelingshulp." Er
zou ook bijna geen animo meer
zijn om terug te keren, mocht de
droom van de RMS ooit uitko
men.
Dominee Metiary sloot in 1986
een akkoord met de regering, waar
in afspraken stonden over onder
meer de huisvesting en uitkerin
gen voor Molukkers. Sindsdien
heeft de Molukse gemeenschap in
de ogen van de overheid geen apar
te status meer in ons land. De Mo
lukkers hebben daarmee min of
meer dezelfde positie gekregen als
Marokkanen en Turken. „De mees
te Molukkers hebben zich daar bij
neergelegd."