Verveling slaat toe bij missie in Bosnië
Speciaal vignet voor
auto in Duitse steden
medewerker Bedrijfsbureau m/v
PZC Zaterdag 3 maart 2007 9
De langste Nederlandse
vredesoperatie ooit
eindigt na ruim elf jaar.
door onze correspondent
Marloes de Koning
BANJA LUKA - Hoewel moslims,
Kroaten en Serviërs nog niet veel
dichter tot elkaar zijn gekomen,
beëindigen Europese landen hun
vredesmissie in Bosnië. Zij vinden
een groot buitenlands militair ver
toon niet meer nodig om de vrede
in Bosnië-Herzegovina te handha
ven. De langste Nederlandse vre
desmissie ooit eindigt na meer
dan elf jaar. Ook de Britten en
Duitsers vetrekken.
Nu het vertreksein is gegeven, gaat
het snel. Helmen worden in krat
ten gestopt, de definitieve aftocht
is begonnen. Van het houten af
dak tussen de containers in de Ne
derlandse hoek van de internatio
nale basis bij Banja Luka in
Bosnië-Herzegovina, is na een uur
weinig meer over. De Nederlandse
en Bulgaarse militairen storten
zich in de winterzon op de sloop.
Veel anders dan opruimen, heb
ben zij in Bosnië niet meer te
doen. De militaire taak van de in
ternationale gemeenschap zit er
vrijwel op. Basis 'de Metaalfa-
briek', de enige waar nog een sub
stantieel aantal Nederlanders is ge
legerd, sluit. Commandant luite
nant-kolonel lohan de Jongh mag
eind deze maand de laatste medail
leparade afnemen. Hij had 22 voor
gangers, maar hij krijgt geen opvol
ger. De sluiting van de basis op het
voormalige fabrieksterrein in Ban
ja Luka betekent in de praktijk het
einde van de langste Nederlandse
defensiemissie ooit. Als de militai
ren vertrokken zijn, dan wil een
nieuwe eigenaar een doorstart ma
ken met het oud-staatsbedrijf dat
in de oorlog werd stilgelegd.
Na de vredesakkoorden van Day
ton werd in 2995 de eerste vredes
macht, IFOR, op de Balkan gesta
tioneerd. Later werd de macht ver
vangen door SFOR, in 2004 overge
gaan in het huidige Eufor. Dat be
staat nu nog uit zesduizend militai
ren, maar wordt teruggebracht tot
2500 manschappen.
Groepscommandant Michel Hens-
sen is voor de vierde keer in
Bosnië. Een bijzondere band met
het land heeft het niet opgeleverd.
„Het is werk. Je hebt het niet voor
het uitzoeken." De militairen
staan nog paraat, maar de verve
ling slaat toe. 'Bosnië' is geen
brandhaard meer, zoals Afghanis
tan of Irak. Het land lijkt stabiel
en heeft de afgelopen maanden be
langrijke tests zoals parlementsver
kiezingen, zonder onrust door
staan.
De Jongh: „Er is wel af en toe van
dalisme, meestal gericht op mos
keeën, maar dat is niet omvang
rijk. Als ik het vergelijk met de be
richten over Nederland in de Tele
graaf iedere ochtend, valt het nog
mee."
Het is tijd om te gaan, zegt ook
contingentsadjudant Tjeerd Boom-
sma. Hij zat negen jaar geleden
ook in Bosnië. Toen moest de mili
taire aanwezigheid zowel zichtbaar
'Bosnische problemen
moeten door Bosniërs
opgelost worden'
en dreigend als geruststellend zijn.
Nu is de opdracht tegenoverge
steld. De militairen komen hun ba
sis amper af, rijden geen patrouil
les meer.
De militaire trucks, de 'groene
vloot', zijn vervangen door de 'wit
te vloot', personenwagens met een
EU-logo op de voorruit. De militai
ren komen alleen in actie als de lo
kale autoriteiten om ondersteu
ning vragen, en dat komt zelden
voor. „Bosnische problemen moe
ten door Bosniërs opgelost wor
den", vat luitenant-kolonel De
Jongh samen.
„Onze aanwezigheid heeft nu
geen enkel militair doel meer. De
politiek is aan zet", zegt adjudant
Boomsma. Als hij in uniform reist
merkt hij aan reacties van mensen
dat hij hen herinnert aan een oor
log die zij achter zich proberen te
laten. De zeventig lokale medewer
kers die door het vertrek van de
Nederlanders een goed betaalde
baan verliezen, reageerden gelaten
op de aankondiging. Boomsma:
„Je blijft toch een bezettings
macht." Wat overblijft van de hui
dige 280 manschappen tellende
macht, is een groep van negentig
mensen die verspreid over
Bosnië-Herzegovina civiel aan
doende taken verrichten in zogehe
ten LOT-huizen. „Militairen hou
den zo contact met de lokale bevol
king en bestuurders om te kunnen
rapporteren over eventuele span
ningen. En om ontwikkelingen
hier en daar bij te kunnen sturen",
aldus Boomsma.
Weblog: www.bureaubelgrado.nl
HEROS
GROEP
Heros Sluiskil B.V.
Oostkade 5
4541 HH Sluiskil
tel. 0115-471258
fax 0115 - 472749
www.heros.nl
Vanwege uitbreiding van onze werkzaamheden zijn wij op zoek naar een:
Functieomschrijving:
- In deze functie bent u zowel beleidsmatig als uitvoerend
verantwoordelijk voor het administratieve proces van afvalstof tot
bouwstof, certificering en productinnovatie.
- De contacten met externe instanties worden mede door u onderhouden.
- U rapporteert aan de manager Bedrijfsbureau KAM.
Functie eisen:
- HBO werk- en denkniveau
- ervaring met certificering (ISO, BRL, CE)
- affiniteit met milieuwetgeving (EVOA)
- gevoel voor productinnovatie
- goede uitdrukkingsvaardigheid in woord en geschrift
Voor informatie over deze vacature kunt u contact opnemen met
dhr. M.W. Stouten, manager Bedrijfsbureau.
Schrijf uw brief met c.v. binnen 14 dagen naar:
Heros Sluiskil B.V.
Postbus 1
4540 AA Sluiskil
Binnensteden met te
veel fijnstof in de lucht
werpen barrières op.
door onze correspondent
Achille Prick
Berlijn - Wie vanaf komende zo
mer bepaalde Duitse steden in wil
met de auto, heeft mogelijk een
speciaal vignet nodig. Oude auto's
en auto's zonder katalysator ko
men de steden helemaal niet meer
in. De maatregel is bedoeld om
fijnstof die auto's uitstoten in de
stad terug te dringen. Fijnstof kan
onder meer leiden tot astma en
kanker. In veel Duitse binnenste
den hangt naar Europese normen
te veel fijnstof inde lucht.
Sinds 1 maart geldt in Duitsland
nu een verordening die het moge
lijk maakt om steden op te delen
in 'milieuzones'. Wie met de auto
zo'n zone wil binnenrijden, heeft
daar straks een vignet voor nodig.
De regel geldt ook voor buitenlan
ders die met hun auto een Duitse
stad in willen.
Hoe milieuvriendelijker de auto,
des te goedkoper het vignet. Er ko
men groene, gele en rode vignet
ten. Met een groen vignet kan de
automobilist overal rijden. Een
rood vignet, wat duidt op een iets
minder milieuvriendelijke auto,
mag bijvoorbeeld niet de zones
met een groene kleur in. De vig
netten kosten tussen de 5 en to eu
ro. Zij moeten straks ook bij het
Duitsland wil met vignetten en
milieuzones de fijnstof die auto's
uitstoten in de binnensteden te
rugdringen. De maatregel geldt
ook voor buitenlanders.
tankstation te koop zijn. Op basis
van de autopapieren wordt be
paald welk vignet gekocht kan wor
den.
Stuttgart is van plan om de rege
ling per 1 juli als eerste in te voe
ren. Andere steden die snel willen
volgen zijn onder meer Keulen,
Düsseldorf, München, Hamburg,
Frankfurt en Berlijn. Wie straks
zonder passend vignet in een mi
lieuzone rijdt, riskeert een boete
van 40 euro.
Volgens Adac, de Duitse zusteror
ganisatie van de ANWB, zal het al
lemaal zo'n vaart niet lopen. „Er
bestaan nog veel vragen rondom
het hele idee", zegt woordvoerder
Peter Meintz. „Het klopt dat er nu
een wettelijke basis is om milieuzo
nes in te richten, maar er is nog
geen uniforme regeling voor heel
Duitsland."
Nederlandse militairen zijn op basis De Metaalfabriek' bij Banja Luka in Bosnië begonnen met opbreken.
foto Marloes de Koning/GPD