Verveling slaat toe bij missie in Bosnië Speciaal vignet voor auto in Duitse steden medewerker Bedrijfsbureau m/v PZC Zaterdag 3 maart 2007 9 De langste Nederlandse vredesoperatie ooit eindigt na ruim elf jaar. door onze correspondent Marloes de Koning BANJA LUKA - Hoewel moslims, Kroaten en Serviërs nog niet veel dichter tot elkaar zijn gekomen, beëindigen Europese landen hun vredesmissie in Bosnië. Zij vinden een groot buitenlands militair ver toon niet meer nodig om de vrede in Bosnië-Herzegovina te handha ven. De langste Nederlandse vre desmissie ooit eindigt na meer dan elf jaar. Ook de Britten en Duitsers vetrekken. Nu het vertreksein is gegeven, gaat het snel. Helmen worden in krat ten gestopt, de definitieve aftocht is begonnen. Van het houten af dak tussen de containers in de Ne derlandse hoek van de internatio nale basis bij Banja Luka in Bosnië-Herzegovina, is na een uur weinig meer over. De Nederlandse en Bulgaarse militairen storten zich in de winterzon op de sloop. Veel anders dan opruimen, heb ben zij in Bosnië niet meer te doen. De militaire taak van de in ternationale gemeenschap zit er vrijwel op. Basis 'de Metaalfa- briek', de enige waar nog een sub stantieel aantal Nederlanders is ge legerd, sluit. Commandant luite nant-kolonel lohan de Jongh mag eind deze maand de laatste medail leparade afnemen. Hij had 22 voor gangers, maar hij krijgt geen opvol ger. De sluiting van de basis op het voormalige fabrieksterrein in Ban ja Luka betekent in de praktijk het einde van de langste Nederlandse defensiemissie ooit. Als de militai ren vertrokken zijn, dan wil een nieuwe eigenaar een doorstart ma ken met het oud-staatsbedrijf dat in de oorlog werd stilgelegd. Na de vredesakkoorden van Day ton werd in 2995 de eerste vredes macht, IFOR, op de Balkan gesta tioneerd. Later werd de macht ver vangen door SFOR, in 2004 overge gaan in het huidige Eufor. Dat be staat nu nog uit zesduizend militai ren, maar wordt teruggebracht tot 2500 manschappen. Groepscommandant Michel Hens- sen is voor de vierde keer in Bosnië. Een bijzondere band met het land heeft het niet opgeleverd. „Het is werk. Je hebt het niet voor het uitzoeken." De militairen staan nog paraat, maar de verve ling slaat toe. 'Bosnië' is geen brandhaard meer, zoals Afghanis tan of Irak. Het land lijkt stabiel en heeft de afgelopen maanden be langrijke tests zoals parlementsver kiezingen, zonder onrust door staan. De Jongh: „Er is wel af en toe van dalisme, meestal gericht op mos keeën, maar dat is niet omvang rijk. Als ik het vergelijk met de be richten over Nederland in de Tele graaf iedere ochtend, valt het nog mee." Het is tijd om te gaan, zegt ook contingentsadjudant Tjeerd Boom- sma. Hij zat negen jaar geleden ook in Bosnië. Toen moest de mili taire aanwezigheid zowel zichtbaar 'Bosnische problemen moeten door Bosniërs opgelost worden' en dreigend als geruststellend zijn. Nu is de opdracht tegenoverge steld. De militairen komen hun ba sis amper af, rijden geen patrouil les meer. De militaire trucks, de 'groene vloot', zijn vervangen door de 'wit te vloot', personenwagens met een EU-logo op de voorruit. De militai ren komen alleen in actie als de lo kale autoriteiten om ondersteu ning vragen, en dat komt zelden voor. „Bosnische problemen moe ten door Bosniërs opgelost wor den", vat luitenant-kolonel De Jongh samen. „Onze aanwezigheid heeft nu geen enkel militair doel meer. De politiek is aan zet", zegt adjudant Boomsma. Als hij in uniform reist merkt hij aan reacties van mensen dat hij hen herinnert aan een oor log die zij achter zich proberen te laten. De zeventig lokale medewer kers die door het vertrek van de Nederlanders een goed betaalde baan verliezen, reageerden gelaten op de aankondiging. Boomsma: „Je blijft toch een bezettings macht." Wat overblijft van de hui dige 280 manschappen tellende macht, is een groep van negentig mensen die verspreid over Bosnië-Herzegovina civiel aan doende taken verrichten in zogehe ten LOT-huizen. „Militairen hou den zo contact met de lokale bevol king en bestuurders om te kunnen rapporteren over eventuele span ningen. En om ontwikkelingen hier en daar bij te kunnen sturen", aldus Boomsma. Weblog: www.bureaubelgrado.nl HEROS GROEP Heros Sluiskil B.V. Oostkade 5 4541 HH Sluiskil tel. 0115-471258 fax 0115 - 472749 www.heros.nl Vanwege uitbreiding van onze werkzaamheden zijn wij op zoek naar een: Functieomschrijving: - In deze functie bent u zowel beleidsmatig als uitvoerend verantwoordelijk voor het administratieve proces van afvalstof tot bouwstof, certificering en productinnovatie. - De contacten met externe instanties worden mede door u onderhouden. - U rapporteert aan de manager Bedrijfsbureau KAM. Functie eisen: - HBO werk- en denkniveau - ervaring met certificering (ISO, BRL, CE) - affiniteit met milieuwetgeving (EVOA) - gevoel voor productinnovatie - goede uitdrukkingsvaardigheid in woord en geschrift Voor informatie over deze vacature kunt u contact opnemen met dhr. M.W. Stouten, manager Bedrijfsbureau. Schrijf uw brief met c.v. binnen 14 dagen naar: Heros Sluiskil B.V. Postbus 1 4540 AA Sluiskil Binnensteden met te veel fijnstof in de lucht werpen barrières op. door onze correspondent Achille Prick Berlijn - Wie vanaf komende zo mer bepaalde Duitse steden in wil met de auto, heeft mogelijk een speciaal vignet nodig. Oude auto's en auto's zonder katalysator ko men de steden helemaal niet meer in. De maatregel is bedoeld om fijnstof die auto's uitstoten in de stad terug te dringen. Fijnstof kan onder meer leiden tot astma en kanker. In veel Duitse binnenste den hangt naar Europese normen te veel fijnstof inde lucht. Sinds 1 maart geldt in Duitsland nu een verordening die het moge lijk maakt om steden op te delen in 'milieuzones'. Wie met de auto zo'n zone wil binnenrijden, heeft daar straks een vignet voor nodig. De regel geldt ook voor buitenlan ders die met hun auto een Duitse stad in willen. Hoe milieuvriendelijker de auto, des te goedkoper het vignet. Er ko men groene, gele en rode vignet ten. Met een groen vignet kan de automobilist overal rijden. Een rood vignet, wat duidt op een iets minder milieuvriendelijke auto, mag bijvoorbeeld niet de zones met een groene kleur in. De vig netten kosten tussen de 5 en to eu ro. Zij moeten straks ook bij het Duitsland wil met vignetten en milieuzones de fijnstof die auto's uitstoten in de binnensteden te rugdringen. De maatregel geldt ook voor buitenlanders. tankstation te koop zijn. Op basis van de autopapieren wordt be paald welk vignet gekocht kan wor den. Stuttgart is van plan om de rege ling per 1 juli als eerste in te voe ren. Andere steden die snel willen volgen zijn onder meer Keulen, Düsseldorf, München, Hamburg, Frankfurt en Berlijn. Wie straks zonder passend vignet in een mi lieuzone rijdt, riskeert een boete van 40 euro. Volgens Adac, de Duitse zusteror ganisatie van de ANWB, zal het al lemaal zo'n vaart niet lopen. „Er bestaan nog veel vragen rondom het hele idee", zegt woordvoerder Peter Meintz. „Het klopt dat er nu een wettelijke basis is om milieuzo nes in te richten, maar er is nog geen uniforme regeling voor heel Duitsland." Nederlandse militairen zijn op basis De Metaalfabriek' bij Banja Luka in Bosnië begonnen met opbreken. foto Marloes de Koning/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 9