Statenverkiezing Haagse nachten van Wiegel en Van Thijn een beste 1 4 Zaterdag 3 maart 2007 PZC Het was mooie televisie. Sta tig als een veldheer die de overwinning voelde aanko men, liep senator Hans Wiegel naar de regeringstafel om minister Peper van Binnenlandse Zaken en premier Kok de hand te drukken. Een prachtig beeld, maar premier Kok en minister Peper konden niet zo genieten van de Nacht van Wiegel. In het regeerakkoord was afgespro ken dat er een correctief referen dum zou komen. Burgers zouden daardoor de mogelijkheid krijgen om een door de Staten-Generaal (Eerste- en Tweede Kamer) aange nomen wetsvoorstel alsnog af te wijzen. Nadat het wetsvoorstel voor een correctief referendum door de Tweede Kamer was aange nomen, boog de Eerste Kamer zich op 18 mei 1999 over het wets voorstel. Om het voorstel aan te nemen zouden gezien de krachts verhoudingen in de Eerste Kamer geen WD-leden mogen tegen stemmen. Omdat lang onduidelijk was welke WD'ers voor zouden stemmen, oefenden WD-leider Dijkstal en vice-premier Jorritsma druk uit op de WD-ffactie om het wetsvoorstel aan te nemen. Om half twee 's nachts meldde WD-fractievoorzitter in de Se naat Ginjaar dat het voorstel voor één lid onacceptabel was. Die te genstemmer bleek Hans Wiegel te zijn, waardoor het voorstel één stem te weinig voor een tweeder de meerderheid zou krijgen. Een dag later bood het kabinet zijn ont slag aan. Vooral D66 was zeer te leurgesteld omdat het referendum een van de 'kroonjuwelen' van de partij was. Na een lijmpoging kon het kabinet overigens weer aan de slag. Ook PvdA-senator Ed van Thijn heeft 'zijn' nacht gehad. Als woordvoerder van zijn fractie ver oorzaakte hij op 22 maart 2005 me de de val van minister van Bestuur lijke Vernieuwing Thom de Graaf (D66). De PvdA-fractie stemde (evenals GroenLinks en de SP) te gen het wetsvoorstel om de geko zen burgemeester uit de grondwet te schrappen. Daarmee zou de weg vrijgemaakt worden voor de gekozen burgemeester. De tegen stemmers vonden dat het kabinet de gekozen burgemeester te snel wilde invoeren. Een dag later trad De Graaf af Het is verkiezingstijd. Niet dat het opvalt, want de strijd draait woensdag 7 maart om de Provinciale Staten. Het stemgedrag van de kiezer wordt vaak beïnvloed door de landelijke politiek. Logisch, want de Provinciale Staten kiezen de leden van de Eerste Kamer. Over nut en noodzaak van de Senaat. De se Senator Hans Wiegel geeft premier Kok een hand terwijl minister Peper toe kijkt. foto Marcel Antonisse/ANP Getrapte verkiezingen De Eerste Kamer telt 75 leden, de Tweede Kamer 150. L- Sinds 1848 kiezen de leden van de Provincia- Ie Staten de leden van de Eerste Kamer. Dit worden getrapte verkiezingen genoemd. Een volksvertegenwoordiger kan niet in zo wel de Eerste- als de Tweede Kamer zitten. Tot 1983 werden leden van de Eerste Kamer voor zes jaar gekozen, waarbij om de drie jaar de helft werd vernieuwd. Nu wordt de Kamer in haar geheel voor vier jaar gekozen. Binnen drie maanden na de verkiezingen van de Provinciale Staten, wordt de Eerste Ka mer gekozen. De nieuwe Eerste Kamer wordt op 27 mei gekozen. De stemmen van de Statenleden wegen niet even zwaar. Door 'weging' wordt een relatie gelegd met het aantal inwoners van de pro vincie. De provincies hebben allemaal een ei gen stemwaarde. Een stemwaarde is het aan tal inwoners van de provincie gedeeld door het aantal Statenleden maal honderd. door Joost Sijtsma Het is tragisch, bestuurlijk gezien. De bij de kiezer al niet bijster populaire Provinciale Staten kiezen op hun beurt de Eerste Kamer waarvan ve len vinden dat die overbodig is. De twijfel over het nut van de Eerste Kamer, ofwel Senaat, zat er al vroeg in. De antirevolutionair Groen van Prinsterer noemde de Kamer in 1840 'een mislukte copie naar Engelsch model'. Ook de liberalen waren kritisch in die jaren, Thorbecke vond de Eerste Kamer 'zonder grond en doel'. Mi nister van Justitie Donker Curtius was in 1848 posi tiever toen hij stelde dat de taak van de Eerste Ka mer niet lag 'in het stichten van het goede, maar in het voorkomen van het kwade'. De Kamer moest waken tegen de waan van de dag door al te radica le voorstellen van de Tweede Kamer, die sinds 1848 rechtstreeks werd gekozen, tegen te houden. De discussie over nut en noodzaak van de Eerste Kamer komt af en toe weer op. Zonder veel resul taat overigens, alles blijft bij het oude. „Onder het tweede kabinet-Kok was er een discussiestuk van minister Peper van Binnenlandse Zaken", zegt dr. Bert van den Braak, „er was wel een beetje over eenstemming dat sommige dingen niet gelukkig zijn, maar er is geen enkel uitzicht op verandering omdat daarvoor de benodigde tweederde meerder heid ontbreekt." Van den Braak is gepromoveerd op de geschiedenis en betekenis van de Eerste Ka mer. Als voorbeeld van de patstelling rond de Se naat noemt Van den Braak het verlenen van een te rugzendrecht aan de Eerste Kamer. Die kan dan wetsvoorstellen voor wijziging terugsturen naar de Tweede Kamer. Van den Braak: „Daar zou een meerderheid voor te vinden zijn. Maar de vraag is dan wie er over het gewijzigde wetsvoorstel het laatste woord heeft, de Eerste- of de Tweede Ka mer? CDA en WD vinden dat het voorstel dan te rug moet naar de Eerste Kamer, de linkse partijen vinden van niet." Ook is niet iedereen gelukkig met de getrapte ver kiezingen, maar ook hier geldt dat er geen meerder heid is om dat te veranderen. Voorstanders vinden rechtstreekse verkiezing van de Senaat democrati scher, maar tegenstanders vrezen dat de Eerste Ka mer minder afstand kan nemen tot de dagelijkse politiek als ze tegelijk met de Tweede Kamer wordt gekozen. Waarmee het probleem van de getrapte verkiezing blijft bestaan: als je, bijvoorbeeld, de PvdA-fractie in de Staten slecht vindt en er niet op stemt, maar wel wilt dat de PvdA in de Senaat sterk is, hoe moet je dan stemmen? Van den Braak: „Je kunt je

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14