Biobrandstof is nu Noord-Beveland ziet geen heil meer in koolzaadolie Met 15 jaar aan de coke Johan Cruijff en God PZC ff- nr? hui De krant 10 weken voor €15,- 2 Vrijdag 2 maart 2007 pzc COLOFON DIRECTIE Directeur: Ad Verrest HOOFDREDACTIE Hoofdredacteur: Peter Jansen pjansen@pzc.nl Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl INTERNET: www.pzc.nl CENTRALE REDACTIE Goes, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes, 0113-315500. Fax: 0113-315609. redactie@pzc.nl KANTOREN Middelburg, Buitenruststraat 18, postbus 8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000 Terneuzen, W. Alexanderlaan 45, postbus 145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769 Zierikzee, Grachtweg 23a, postbus 80, 4300 AB Zierikzee, 0111 -454651 Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst, 0114-371379 ADVERTENTIES Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Personeelsadvertenties: 076-5312240 Business to business; onroerend goed: 076-5312277. Kleintjes: 076-5312104 Familieberichten: 076-5312550, ma t/m vrij 9.00-17.00 uur; zo 16.00-18.00 uur LEESHANDICAP Het Zeeuwse nieuws uit de PZC in gespro ken vorm. Inlichtingen: 0113-613141 Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Auteursrecht voorbehouden. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van de Koninklijke Wegener NV. De door u aan ons verstrek te gegevens hebben wij opgenomen in een bestand, dat wordt gebruikt voor on ze (abonnementen) administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevan te diensten en producten van de titels en de werkmaatschappijen van de Koninklij ke Wegener NV of door ons zorgvuldig ge selecteerde derden. Als u op deze infor matie geen prijs stelt, kunt u dit schrifte lijk melden bij: Abonneeservice, Postbus 99, 7300 AB Apeldoorn. KRANT NIET ONTVANGEN? Onze excuses. Bel gratis 0800-0231231 maandag tot en met vrijdag 7.00-17.00 uur, zaterdag 8.00-12.00 uur. Een nieuwe fabriek van Nedalco in Sas van Gent zal een impuls aan de productie van biobrandstof geven. Merkt de automobilist daar iets van aan de pomp? door Ernstjan Rozendaal Elke auto in Nederland rijdt al op biobrandstof Sinds begin dit jaar is het namelijk verplicht om 2 procent biodiesel bij te mengen bij diesel en eenzelf de percentage bio-ethanol in ben zine. In 2010 moet dat 5,75 procent zijn. Dat zorgt niet voor verschillen aan de pomp, want iedereen heeft er mee te maken. Anders wordt het wanneer automobilisten veel meer groene brandstof in hun tank willen. Bijmengen van biodiesel kan tot 80 procent. In Duitsland gebeurt dat volop. De landbouwcorporatie CZAV wil nog voor de zomer in Wissenkerke een B20-pomp ope nen, vooral om Duitse toeristen te plezieren. De 20 staat voor het per centage biodiesel dat is bijge mengd. Adjunct-directeur Ton van der Meer van de GZAV schat dat de B20 ongeveer 8 cent duurder Gemeente overweegt om over te stappen op bio-diesel. door Jan van Damme WISSENKERKE - De gemeente Noord-Beveland ziet af van het plan om haar hele wagenpark op koolzaadolie te laten rijden. De productie van koolzaadolie op gro te schaal blijkt veel lastiger dan ge dacht. Bovendien houdt de ge meente rekening met een verho ging van de accijns op koolzaado lie. Zonder belasting is de olie nu 8 cent goedkoper dan diesel. Vorig jaar januari nam de gemeen te de bio-auto in gebruik. Volgens Noord-Beveland functioneert de bio-auto goed. De buitendienst heeft een eigen opslagtank voor de wordt dan de gewone diesel. „Die centen geef je nu dus uit voor het milieu. De vraag is wat de olieprijs gaat doen. Wij doen zoiets op grond van een verwachting voor de toekomst." De CZAV laat in Limburg pure plantaardige olie (PPO) persen uit koolzaad van Zeeuwse telers die bij de coöperatie zijn aangesloten. Maandag wordt een vrachtwagen gepresenteerd die is omgebouwd om op die PPO te rijden. Voor de doorsnee consument is deze bio brandstof nog niet interessant. Per liter is het een kwartje duurder dan gewone diesel. De uit PPO ge maakte biodiesel (de glycerine wordt er door 'verestering' uitge haald) komt dan dichter in de buurt. Het groene alternatief voor benzi ne is bio-ethanol. Dat is de brand stof die Nedalco op een revolutio naire manier in Sas van Gent wil gaan maken. Het afgelopen jaar zijn in Rotterdam, Rijswijk en Beesd pompen geopend waar E85 kan worden getankt, benzine dus met 85 procent bio-ethanol. De prijs is wel schrikken: 60 cent duurder dan gewone benzine. Toch is het de brandstof van de toekomst, denkt directeur Kees Groeneveld van Auto Adria in Goes. Hij verkoopt flexifuel-model- len van Ford. Daarbij kun je Euro loodvrij in de tank gooien maar ook E85. „De auto rekent zelf uit welke brandstof is getankt", ver olie. Wat de kosten betreft is er minder reden tot tevredenheid. De ombouw van een auto op PPO (Puur Plantaardige Olie) kost 2.500 euro. Omdat de bio-auto weinig ki lometers maakt is het moeilijk om klaart Groeneveld. „Op dit mo ment heb je er in Nederland niet zoveel aan. E85 kost nog te veel en is maar beperkt verkrijgbaar. Maar wie nu een flexiftiel-auto koopt, is voorbereid. In de aanschaf maakt het geen verschil en als straks de biobrandstof veel goedkoper wordt of de benzine veel duurder, dan kun je kiezen. Deze auto's tij dig aanbieden, dat is onze manier om aan het milieu te denken." Ook Saab en Volvo hebben in Zwe den flexifiiel-auto's ontwikkeld. Geen toeval, want daar wordt het gebruik van biobrandstof door de regering gestimuleerd. Belasting maatregelen zorgen er voor lage prijzen, net als in Duitsland. Daar kost een liter E85 90 cent. Met een volle tank biobrandstof kan min der ver worden gereden dan met Euro 95, zodat de kosten voor de automobilist ongeveer gelijk zijn. „Van rijkswege zouden biobrand stoffen meer moeten worden ge promoot", meent Groeneveld. Het nieuwe kabinet gaat zijn wens waarschijnlijk vervullen. In het re geerakkoord staat dat marktprij zen van producten door positieve of negatieve financiële prikkels kunnen worden beïnvloed als dat gunstig is voor het milieu. Volgens Van der Meer lijkt het op de discussie van de kip en het ei. „Eerst lagere prijzen voor er meer biobrandstof kan worden getankt of andersom? Wij hebben gewoon gezegd: we gaan beginnen." die investering terug te verdienen. Burgemeester en wethouders pra ten komende week over de moge lijke introductie van biodiesel. Daarvoor hoeven geen motoren te worden omgebouwd. 'ffK MATTY VERKAMMAN Nog 54 dagen en dan viert Johan Cruijff zijn zestigste verjaardag. Dat zal Nederland weten. Diverse uitgeverij en brengen Cruijff-boeken op de markt. Zelf speel ik ook een rol in die aanstaande hype. In samenwerking met Voetbal International Nummer 14 brengt mijn uitgeverij de Buitenspelers het vier kilo wegende, in groot formaat gedruk te, vele honderden unieke foto's bevattende en 512 bladzijden tellende boek lohan Cruijff op de markt. De opbrengst is voor het goede doel: de Johan Cruyff Foundation. Vijf maanden aan een stuk ben ik met dit kolossale boek bezig geweest. Thans kan ik weer ademhalen, want de Cruijff Bijbel is eergisteren gesloten. Flet was buitengewoon enerverend om als uitgever, maar ook als schrij vend lid van het auteurscollec tief met verder Frits Barend, Hu- go Borst, Cees van Cuilenborg, lohan Derksen, Jaap de Groot en Bert Nederlof in de huid van Neerlands beroemdste zoon sinds Vincent van Gogh te kruipen. Vijf maanden lang leven en werken van lohan Cruijff doorgronden; ook thuis kon ik op zeker moment nergens anders over praten, lohan Cruijff heeft mij vaak ontroerd. Op 7 september 1966 zag ik als schooljongen in de orkestbak van de Kuip zijn onver getelijke interlanddebuut tegen Hongarije. Ik wist niet wat ik meemaakte. Hij was een jochie dat voetbalde op z'n instinct, op snelheid en op techniek, maar ook toen al met een extra oog voor tijd en ruimte. Over deze zaken praat Johan in de bio grafie. Maar bijvoorbeeld ook over zijn band met God. „Als ik fouten maak in het leven waarschuwt God mij." Elders in het boek beziet hij God weer van de andere kant. „In Spanje bid den de spelers van beide ploegen voor de overwinning. Daar kan God natuurlijk niet aan beginnen, want dan zouden alle wedstrijden in een gelijkspel eindigen." Aldus I.C., ook wel De Verlosser genoemd. 'Neerlands beroemdste zoon sinds Van Gogh' Ik neem de krant 10 weken voor 15 en Ik neem een proefabonnement van aansluitend neem ik een vast abonnement. 10 weken voor 15. v Ik betaal vervolgens per kwartaal 61,50 Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, j via automatische incasso (ik heb de laatste 3 mnd geen proef gehad) Stuur de bon naar PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorlei Gratis Sudoku-spelcomputer bij vast abonnement met automatische betaling Woonplaats Emailadres Ingangsdatum Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens, tn het colofon treft u nadere informatie Noord-Bevelandse 'pillenmannen' horen celstraf tegen zich eisen. door Emile Calon middelburg - Een dwarsdoorsne de van de Walcherse en Beveland- se twintigers getuigde gisteren voor de Middelburgse rechtbank over harddrugshandel vanuit wo ningen op Kamperland en Colijns- plaat. Een taxichauffeur, een stu dent, een bloemiste, een heftruck- bestuurder en nog vier anderen. Allemaal gebruiken ze cocaïne, xtc en/of speed. De student begon op zijn vijftiende al met coke toen hij nog op het vwo in Goes zat, ver klaarde hij gewoontjes. Officier van justitie G. Oosterveld stelde ook dat het cocaïnegebruik op het platteland enorm is toege nomen. Heel veel tieners en twin tigers vinden het volgens haar de normaalste zaak van de wereld om regelmatig coke te gebruiken. Ze eiste tegen een dealer uit Colijns- plaat en de hulp van een dealer uit Kamperland elk één jaar celstraf waarvan drie maanden voorwaar delijk. De beide mannen van 22 en 35 jaar oud werden 18 november vorig jaar opgepakt. De strafzaak tegen een derde man (25) uit Kam perland, die door het OM be schouwd wordt als de hoofddader, is aangehouden omdat de verdedi ging nog enkele getuigen wil ho ren. De drie stonden bekend als de pillenmannen. Uitspraak 14 maart. De bio-auto van de gemeente Noord-Beveland. foto Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2