Biobrandstof is nu
Noord-Beveland ziet geen
heil meer in koolzaadolie
Met 15 jaar aan de coke
Johan Cruijff en God
PZC
ff- nr? hui
De krant 10 weken voor €15,-
2 Vrijdag 2 maart 2007 pzc
COLOFON
DIRECTIE
Directeur: Ad Verrest
HOOFDREDACTIE
Hoofdredacteur: Peter Jansen
pjansen@pzc.nl
Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
INTERNET: www.pzc.nl
CENTRALE REDACTIE
Goes, Stationspark 28, Postbus 31, 4460
AA Goes, 0113-315500.
Fax: 0113-315609. redactie@pzc.nl
KANTOREN
Middelburg, Buitenruststraat 18, postbus
8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000
Terneuzen, W. Alexanderlaan 45, postbus
145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769
Zierikzee, Grachtweg 23a, postbus 80,
4300 AB Zierikzee, 0111 -454651
Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst,
0114-371379
ADVERTENTIES
Noord- en Midden-Zeeland:
0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Personeelsadvertenties: 076-5312240
Business to business; onroerend goed:
076-5312277. Kleintjes: 076-5312104
Familieberichten: 076-5312550, ma t/m
vrij 9.00-17.00 uur; zo 16.00-18.00 uur
LEESHANDICAP
Het Zeeuwse nieuws uit de PZC in gespro
ken vorm. Inlichtingen: 0113-613141
Publicatierecht beeldende kunst via
Beeldrecht.
Auteursrecht voorbehouden.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant
BV is een onderdeel van de Koninklijke
Wegener NV. De door u aan ons verstrek
te gegevens hebben wij opgenomen in
een bestand, dat wordt gebruikt voor on
ze (abonnementen) administratie en om u
te (laten) informeren over voor u relevan
te diensten en producten van de titels en
de werkmaatschappijen van de Koninklij
ke Wegener NV of door ons zorgvuldig ge
selecteerde derden. Als u op deze infor
matie geen prijs stelt, kunt u dit schrifte
lijk melden bij: Abonneeservice, Postbus
99, 7300 AB Apeldoorn.
KRANT NIET ONTVANGEN?
Onze excuses. Bel gratis 0800-0231231
maandag tot en met vrijdag 7.00-17.00
uur, zaterdag 8.00-12.00 uur.
Een nieuwe fabriek van
Nedalco in Sas van Gent zal
een impuls aan de productie
van biobrandstof geven.
Merkt de automobilist daar
iets van aan de pomp?
door Ernstjan Rozendaal
Elke auto in Nederland
rijdt al op biobrandstof
Sinds begin dit jaar is
het namelijk verplicht
om 2 procent biodiesel
bij te mengen bij diesel en eenzelf
de percentage bio-ethanol in ben
zine. In 2010 moet dat 5,75 procent
zijn.
Dat zorgt niet voor verschillen aan
de pomp, want iedereen heeft er
mee te maken. Anders wordt het
wanneer automobilisten veel
meer groene brandstof in hun
tank willen.
Bijmengen van biodiesel kan tot
80 procent. In Duitsland gebeurt
dat volop. De landbouwcorporatie
CZAV wil nog voor de zomer in
Wissenkerke een B20-pomp ope
nen, vooral om Duitse toeristen te
plezieren. De 20 staat voor het per
centage biodiesel dat is bijge
mengd. Adjunct-directeur Ton van
der Meer van de GZAV schat dat
de B20 ongeveer 8 cent duurder
Gemeente overweegt
om over te stappen op
bio-diesel.
door Jan van Damme
WISSENKERKE - De gemeente
Noord-Beveland ziet af van het
plan om haar hele wagenpark op
koolzaadolie te laten rijden. De
productie van koolzaadolie op gro
te schaal blijkt veel lastiger dan ge
dacht. Bovendien houdt de ge
meente rekening met een verho
ging van de accijns op koolzaado
lie. Zonder belasting is de olie nu
8 cent goedkoper dan diesel.
Vorig jaar januari nam de gemeen
te de bio-auto in gebruik. Volgens
Noord-Beveland functioneert de
bio-auto goed. De buitendienst
heeft een eigen opslagtank voor de
wordt dan de gewone diesel. „Die
centen geef je nu dus uit voor het
milieu. De vraag is wat de olieprijs
gaat doen. Wij doen zoiets op
grond van een verwachting voor
de toekomst."
De CZAV laat in Limburg pure
plantaardige olie (PPO) persen uit
koolzaad van Zeeuwse telers die
bij de coöperatie zijn aangesloten.
Maandag wordt een vrachtwagen
gepresenteerd die is omgebouwd
om op die PPO te rijden. Voor de
doorsnee consument is deze bio
brandstof nog niet interessant. Per
liter is het een kwartje duurder
dan gewone diesel. De uit PPO ge
maakte biodiesel (de glycerine
wordt er door 'verestering' uitge
haald) komt dan dichter in de
buurt.
Het groene alternatief voor benzi
ne is bio-ethanol. Dat is de brand
stof die Nedalco op een revolutio
naire manier in Sas van Gent wil
gaan maken. Het afgelopen jaar
zijn in Rotterdam, Rijswijk en
Beesd pompen geopend waar E85
kan worden getankt, benzine dus
met 85 procent bio-ethanol. De
prijs is wel schrikken: 60 cent
duurder dan gewone benzine.
Toch is het de brandstof van de
toekomst, denkt directeur Kees
Groeneveld van Auto Adria in
Goes. Hij verkoopt flexifuel-model-
len van Ford. Daarbij kun je Euro
loodvrij in de tank gooien maar
ook E85. „De auto rekent zelf uit
welke brandstof is getankt", ver
olie. Wat de kosten betreft is er
minder reden tot tevredenheid.
De ombouw van een auto op PPO
(Puur Plantaardige Olie) kost 2.500
euro. Omdat de bio-auto weinig ki
lometers maakt is het moeilijk om
klaart Groeneveld. „Op dit mo
ment heb je er in Nederland niet
zoveel aan. E85 kost nog te veel en
is maar beperkt verkrijgbaar. Maar
wie nu een flexiftiel-auto koopt, is
voorbereid. In de aanschaf maakt
het geen verschil en als straks de
biobrandstof veel goedkoper
wordt of de benzine veel duurder,
dan kun je kiezen. Deze auto's tij
dig aanbieden, dat is onze manier
om aan het milieu te denken."
Ook Saab en Volvo hebben in Zwe
den flexifiiel-auto's ontwikkeld.
Geen toeval, want daar wordt het
gebruik van biobrandstof door de
regering gestimuleerd. Belasting
maatregelen zorgen er voor lage
prijzen, net als in Duitsland. Daar
kost een liter E85 90 cent. Met een
volle tank biobrandstof kan min
der ver worden gereden dan met
Euro 95, zodat de kosten voor de
automobilist ongeveer gelijk zijn.
„Van rijkswege zouden biobrand
stoffen meer moeten worden ge
promoot", meent Groeneveld. Het
nieuwe kabinet gaat zijn wens
waarschijnlijk vervullen. In het re
geerakkoord staat dat marktprij
zen van producten door positieve
of negatieve financiële prikkels
kunnen worden beïnvloed als dat
gunstig is voor het milieu.
Volgens Van der Meer lijkt het op
de discussie van de kip en het ei.
„Eerst lagere prijzen voor er meer
biobrandstof kan worden getankt
of andersom? Wij hebben gewoon
gezegd: we gaan beginnen."
die investering terug te verdienen.
Burgemeester en wethouders pra
ten komende week over de moge
lijke introductie van biodiesel.
Daarvoor hoeven geen motoren te
worden omgebouwd.
'ffK
MATTY VERKAMMAN
Nog 54 dagen en dan viert Johan Cruijff zijn zestigste
verjaardag. Dat zal Nederland weten. Diverse uitgeverij
en brengen Cruijff-boeken op de markt. Zelf speel ik
ook een rol in die aanstaande hype. In samenwerking met
Voetbal International Nummer 14 brengt mijn uitgeverij de
Buitenspelers het vier kilo wegende, in groot formaat gedruk
te, vele honderden unieke foto's bevattende en 512 bladzijden
tellende boek lohan Cruijff op de markt. De opbrengst is voor
het goede doel: de Johan Cruyff Foundation.
Vijf maanden aan een stuk ben ik met dit kolossale boek bezig
geweest. Thans kan ik weer ademhalen, want de Cruijff Bijbel
is eergisteren gesloten. Flet was buitengewoon enerverend om
als uitgever, maar ook als schrij
vend lid van het auteurscollec
tief met verder Frits Barend, Hu-
go Borst, Cees van Cuilenborg,
lohan Derksen, Jaap de Groot
en Bert Nederlof in de huid van
Neerlands beroemdste zoon
sinds Vincent van Gogh te kruipen. Vijf maanden lang leven
en werken van lohan Cruijff doorgronden; ook thuis kon ik
op zeker moment nergens anders over praten,
lohan Cruijff heeft mij vaak ontroerd. Op 7 september 1966
zag ik als schooljongen in de orkestbak van de Kuip zijn onver
getelijke interlanddebuut tegen Hongarije. Ik wist niet wat ik
meemaakte. Hij was een jochie dat voetbalde op z'n instinct,
op snelheid en op techniek, maar ook toen al met een extra
oog voor tijd en ruimte. Over deze zaken praat Johan in de bio
grafie. Maar bijvoorbeeld ook over zijn band met God. „Als ik
fouten maak in het leven waarschuwt God mij." Elders in het
boek beziet hij God weer van de andere kant. „In Spanje bid
den de spelers van beide ploegen voor de overwinning. Daar
kan God natuurlijk niet aan beginnen, want dan zouden alle
wedstrijden in een gelijkspel eindigen."
Aldus I.C., ook wel De Verlosser genoemd.
'Neerlands
beroemdste zoon
sinds Van Gogh'
Ik neem de krant 10 weken voor 15 en Ik neem een proefabonnement van
aansluitend neem ik een vast abonnement. 10 weken voor 15. v
Ik betaal vervolgens per kwartaal 61,50 Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, j
via automatische incasso
(ik heb de laatste 3 mnd geen proef gehad)
Stuur de bon naar
PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam voorlei
Gratis Sudoku-spelcomputer bij vast
abonnement met automatische betaling
Woonplaats
Emailadres
Ingangsdatum
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens, tn het colofon treft u nadere informatie
Noord-Bevelandse
'pillenmannen' horen
celstraf tegen zich eisen.
door Emile Calon
middelburg - Een dwarsdoorsne
de van de Walcherse en Beveland-
se twintigers getuigde gisteren
voor de Middelburgse rechtbank
over harddrugshandel vanuit wo
ningen op Kamperland en Colijns-
plaat. Een taxichauffeur, een stu
dent, een bloemiste, een heftruck-
bestuurder en nog vier anderen.
Allemaal gebruiken ze cocaïne, xtc
en/of speed. De student begon op
zijn vijftiende al met coke toen hij
nog op het vwo in Goes zat, ver
klaarde hij gewoontjes.
Officier van justitie G. Oosterveld
stelde ook dat het cocaïnegebruik
op het platteland enorm is toege
nomen. Heel veel tieners en twin
tigers vinden het volgens haar de
normaalste zaak van de wereld om
regelmatig coke te gebruiken. Ze
eiste tegen een dealer uit Colijns-
plaat en de hulp van een dealer uit
Kamperland elk één jaar celstraf
waarvan drie maanden voorwaar
delijk. De beide mannen van 22 en
35 jaar oud werden 18 november
vorig jaar opgepakt. De strafzaak
tegen een derde man (25) uit Kam
perland, die door het OM be
schouwd wordt als de hoofddader,
is aangehouden omdat de verdedi
ging nog enkele getuigen wil ho
ren. De drie stonden bekend als de
pillenmannen.
Uitspraak 14 maart.
De bio-auto van de gemeente Noord-Beveland.
foto Marijke Folkertsma