De trajectcontrole doet het altijd
'Justitie stelt dat het aantal verkeersdoden daalt door de controles. Dat is onzin'
Martijn Hurks van f1itsservice.nl
PZC Vrijdag 2 maart 2007 1 3
hóeft niet meer
Boetes
De politie deelde vorig jaar
8.987.964 boetes uit voor snel
heidsovertredingen, circa
900.000 meer dan in 2005.
Die stijging kwam vooral door
de invoering van extra traject
controles, die in totaal 1,8 mil
joen hardrijders signaleerden.
Van alle flitsboetes wordt on
geveer 40 procent binnen de
bebouwde kom uitgeschreven,
20 procent buiten de bebouw
de komen en 40 procent op
snelwegen.
De verkeershandhavingsteams,
het KLPD en enkele regiokorp
sen beschikken in totaal over
circa 30 onopvallende video
wagens. Die plukten vorig jaar
1100 jakkeraars van de weg
die hun rijbewijs kwijtraakten.
iiiderop in het traject maken camera's meer opnames,
'orden automatisch gekoppeld aan de opname van het i
ffende voertuig bij de start van het traject.
meetpunt 2
nsom
deeld
kent de
rd ieder voertuig heeft gereden.
Anders dan bij een flits-
installatie of andere
snelheidsapparatuur is
de trajectcontrole bedoeld
om de gemiddelde snelheid
van de weggebruiker te meten
over een afstand van vele kilome
ters. Het is geen momentopname.
De controle werkt in principe ze
ven dagen per week en 24 uur per
dag. Het systeem volgt alle soorten
voertuigen, ook als ze over de
vluchtstrook rijden. Met radarver
klikkers is niet vast te stellen of
het systeem misschien toch een
keertje uit staat. Weggebruikers
blijken zich bij trajectcontrole
goed aan de snelheidslimiet te hou
den. Op trajecten waar aanvanke
lijk vaak de snelheid werd over
schreden, wordt nog maar een
klein percentage bekeurd.
Er zijn in Nederland momenteel
14 trajectcontroles. Bij deze syste
men hangen camera's op verschil
lende punten langs de weg, die
continu opnames maken, van ie
der passerend voertuig. Met deze
beelden berekent een computer de
gemiddelde snelheid. Ligt die ho
ger dan de maximumsnelheid, dan
krijgt de weggebruiker een bekeu
ring. Als het systeem is ingescha
keld, is de pakkans 100 procent.
De opnames van weggebruikers
die zich keurig aan de snelheid
houden, worden direct gewist.
Net als bij andere snelheidsmetin
gen, wordt bij trajectcontrole in ge
val van een boete een meetcorrec-
tie toegepast. Enigszins coulant is
het systeem ook als er matrixbor-
den zijn die tussentijds een ander
maximum aangeven: er wordt dan
een kleine pardontijd aangehou
den. Daarna wordt weer gecontro
leerd op de 'matrix-snelheid'.
Wie toch beboet wordt, hoeft zich
niet meer tot de rechter te wen
den. De Hoge Raad heeft inmid
dels beslist dat overschrijding van
de gemiddelde snelheid op een
weg echt bekeurd mag worden.
Het resultaat van trajectcontrole is
dat vrijwel iedereen even hard
rijdt. Dat levert een rustig verkeers
beeld op. De doorstroming is beter
en de milieuschade kleiner, In wij
ken rond snelwegen heeft TNO
een daling van de hoeveelheid fijn-
stof gemeten. De kans dat Neder
land uiteindelijk wordt overspoeld
met trajectcontroles is klein. Niet
elke weg leent zich voor trajectcon
trole (kruisend verkeer, veel boch
ten) en sommige verkeersonveilige
situaties zijn beter op andere ma
nieren aan te pakken (roodlichtca-
mera's op kruispunten). Het is wel
waarschijnlijk dat het aantal tra
jectcontroles in de toekomst ver
der wordt uitgebreid.
Tegen het nieuwe kantelkenteken
waarmee hardrijders proberen de
trajectcontrole te slim af te zijn
zegt landelijk verkeersofficier van
justitie Koos Spee dat hij 'keihard
zal optreden' „Dit is gewoon een
misdrijf Iedereen die we betrap
pen. slepen we voor de rechter."