De trajectcontrole doet het altijd 'Justitie stelt dat het aantal verkeersdoden daalt door de controles. Dat is onzin' Martijn Hurks van f1itsservice.nl PZC Vrijdag 2 maart 2007 1 3 hóeft niet meer Boetes De politie deelde vorig jaar 8.987.964 boetes uit voor snel heidsovertredingen, circa 900.000 meer dan in 2005. Die stijging kwam vooral door de invoering van extra traject controles, die in totaal 1,8 mil joen hardrijders signaleerden. Van alle flitsboetes wordt on geveer 40 procent binnen de bebouwde kom uitgeschreven, 20 procent buiten de bebouw de komen en 40 procent op snelwegen. De verkeershandhavingsteams, het KLPD en enkele regiokorp sen beschikken in totaal over circa 30 onopvallende video wagens. Die plukten vorig jaar 1100 jakkeraars van de weg die hun rijbewijs kwijtraakten. iiiderop in het traject maken camera's meer opnames, 'orden automatisch gekoppeld aan de opname van het i ffende voertuig bij de start van het traject. meetpunt 2 nsom deeld kent de rd ieder voertuig heeft gereden. Anders dan bij een flits- installatie of andere snelheidsapparatuur is de trajectcontrole bedoeld om de gemiddelde snelheid van de weggebruiker te meten over een afstand van vele kilome ters. Het is geen momentopname. De controle werkt in principe ze ven dagen per week en 24 uur per dag. Het systeem volgt alle soorten voertuigen, ook als ze over de vluchtstrook rijden. Met radarver klikkers is niet vast te stellen of het systeem misschien toch een keertje uit staat. Weggebruikers blijken zich bij trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet te hou den. Op trajecten waar aanvanke lijk vaak de snelheid werd over schreden, wordt nog maar een klein percentage bekeurd. Er zijn in Nederland momenteel 14 trajectcontroles. Bij deze syste men hangen camera's op verschil lende punten langs de weg, die continu opnames maken, van ie der passerend voertuig. Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die ho ger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeu ring. Als het systeem is ingescha keld, is de pakkans 100 procent. De opnames van weggebruikers die zich keurig aan de snelheid houden, worden direct gewist. Net als bij andere snelheidsmetin gen, wordt bij trajectcontrole in ge val van een boete een meetcorrec- tie toegepast. Enigszins coulant is het systeem ook als er matrixbor- den zijn die tussentijds een ander maximum aangeven: er wordt dan een kleine pardontijd aangehou den. Daarna wordt weer gecontro leerd op de 'matrix-snelheid'. Wie toch beboet wordt, hoeft zich niet meer tot de rechter te wen den. De Hoge Raad heeft inmid dels beslist dat overschrijding van de gemiddelde snelheid op een weg echt bekeurd mag worden. Het resultaat van trajectcontrole is dat vrijwel iedereen even hard rijdt. Dat levert een rustig verkeers beeld op. De doorstroming is beter en de milieuschade kleiner, In wij ken rond snelwegen heeft TNO een daling van de hoeveelheid fijn- stof gemeten. De kans dat Neder land uiteindelijk wordt overspoeld met trajectcontroles is klein. Niet elke weg leent zich voor trajectcon trole (kruisend verkeer, veel boch ten) en sommige verkeersonveilige situaties zijn beter op andere ma nieren aan te pakken (roodlichtca- mera's op kruispunten). Het is wel waarschijnlijk dat het aantal tra jectcontroles in de toekomst ver der wordt uitgebreid. Tegen het nieuwe kantelkenteken waarmee hardrijders proberen de trajectcontrole te slim af te zijn zegt landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee dat hij 'keihard zal optreden' „Dit is gewoon een misdrijf Iedereen die we betrap pen. slepen we voor de rechter."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13