1 2 Vrijdag 2 maart 2007 PZC Geflitst worden Een aantal digitale camera's meet hier de snelheid ter plaatse én gemiddeld over een traject. Hightech in auto's helpt hardrijders om niet geflitst te worden. In de 'wapenwedloop' tussen politie en automobilisten duiken steeds weer nieuwe foefjes op. Er is zelfs een kantelkenteken. door Rudi Buis Trajectcontrole? Even op een knop druk ken en het nummerbord klapt weg. Een van de laatste 'vindingen' van hardrijders in hun strijd tegen de con troles is het Zweedse kantelkenteken. De camera's flitsen wel als je voertuig voorbij raast, maar de bekeuring komt nooit. De 'foxplate' is bedoeld om de plaat van sneeuw en modder te ontdoen en kost ongeveer r4o euro. Hardrijders denken vooral trajectcamera's ermee te ontduiken. Het systeem is eenvoudig te installe ren. Bestuurders kunnen het foefje ook gebruiken bij stoplichten waar flitscamera's staan. Een automobilist die het systeem heeft en die anoniem wil blijven: „Het is vooral 's nachts ide aal, als je lekker door wilt rijden. Je moet natuur lijk niet elke dag op dezelfde tijd en plaats je num merbord omklappen. Dan val je op." Wie te snel wil rijden, hoéft niet geflitst te wor den. Anno 2007 beschikken bestuurders over zo veel informatie en hightech, dat het niet moeilijk is een bekeuring te ontlopen. De opsomming van alle flitsers elk uur op de radio is de eenvoudigste vorm. Zeker nu alle nieuwe radio's zijn uitgerust met RDS, waarop doorlopend tekstberichten verschij nen met mobiele flitslocaties. Bang voor de vaste flitskasten, waarvan er nog een kleine 1500 in Ne derland staan? Bij de Blokker of via de website van Wehkamp bestel je voor een paar tientjes een Radar Alert-kastje, dat begint te piepen bij al le vaste snelheidsmeters. Uit onvrede over de massale politiecontroles be gon Martijn Hurks zes jaar geleden de site flitsser- vice.nl, die inmiddels is uitgegroeid tot een plat form voor automobilisten die de politie te slim af willen zijn. Honderden bestuurders die dagelijks op de weg zitten geven vrijwillig flitslocaties door, die op de site worden gemeld. „Echt, geflitst worden hoeft niet meer", zegt Hurks. „Als er er gens een driepoot wordt opgesteld, duurt het niet lang voordat wij die melden." De site levert gegevens aan grote radiostations als SkyRadio, Q;Music, Veronica en CAZ. Via een 0900-nummer kunnen meldingen ook worden beluisterd. Nieuw is FlitsNav, gratis software die snelheids meldingen om het kwartier uit de lucht pikt, en vervolgens weergeeft op het navigatiesysteem van de automobilist. Dat systeem moet dan wel zijn uitgerust met bluetooth en GPRS, zodat de infor matie via de satelliet op het schermpje verschijnt. Fabrikant van het navigatiesysteem TomTom heeft eenzelfde soort dienst voor gebruikers van de nieuwe ONE of GO: de flitscameradienst. De TomTom-gebruiker die een mobiele camera ziet, drukt op een knopje van zijn navigatiescherm, waarna er automatisch een waarschuwing gaat naar andere TomTom-gebruikers in de buurt. „Als mensen de exacte locaties van flitscamera's weten, zijn ze zich bewuster van hun snelheid en rijden ze rustiger over het gehele traject", ver klaart Anette Hendrickx van de fabrikant. Voor bestuurders zonder navigatie is nog altijd de ille gale variant te koop: de radardetector. Al wordt daarmee wel een boete geriskeerd van 250 euro. Naast camera's zijn er nog de onopvallende video wagens van de verkeerspolitie. Hoewel, zo on opvallend zijn die niet, want de meeste wa gens staan gewoon met foto op de site van flitsservice. Hurks: „Ik ken veel bestuur ders die een lijstje met kentekens op hun dashboard hebben liggen. Ik woon in de provincie Flevoland. Daar rijden ze met een Passat. Als ik er een zie rij den met een kenteken dat begint met 52, let ik even op." Verkeersofficier van justitie Koos Spee noemt alle ontwikkelingen 'niet hartverwarmend', al is het niet illegaal. „Ik geef regelmatig interviews op de radio. Soms kom ik net na de flitsmeldin- gen. Dan kan ik het niet laten daar wat van te zeggen." Spee ziet één lichtpuntje: door alle meldingen zien au tomobilisten soms door de bomen het bos niet meer, waardoor ze, bang als ze zijn om een bon te krijgen, zich op de hele route keurig aan de snelheid houden. „Bovendien blijven we handhaven. Je kunt nog zoveel techniek in je auto hebben, je komt een keer aan de beurt", waarschuwt hij. Spee verwacht de komende ja ren een uitbreiding van het aantal trajectcontroles. Op die routes wordt de gemiddelde snelheid van alle bestuurders gemeten, zeven dagen per week, 24 uur per dag. 'Pakkans 100 procent', meldt justitie op haar site. Maar in de wedloop met de verkeerspolitie hebben autorijders daar alweer wat op gevonden. „Justitie stelt dat het aantal verkeersdoden daalt door allle controles", vertelt Martijn Hurks. „Onzin. Spee moet wel flitsen om z'n organisatie te betalen. Auto's zijn veel veili ger dan vroeger. Wegen zijn be ter ingericht. Daardoor daalt het aantal verkeersdoden." Controle gemiddelde snelheid Trajectcontroles op de Nederlandse wegen: (SNEL)WEG A4 A10 A12 A12 A12 A12 A12 A13 A20 N919 Westerscheldetunnel Flevoland N381 N256 MAXIMUM- TRAJECT SNELHEID tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep 120 km/u. tussen Nieuwe Meer en Coentunnel (in beide richtingen) 80 km/u. parallelrijbanen, tussen Oudenrijn en Lunetten (in beide richtingen) 80 km/u. hoofdrijbaan, tussen Lunetten en De Meern (in beide richtingen) 00 km/u. tussen De Meern en Woerden 120 km/u. Utrechtsebaan, tussen Prins Clausplein en Den Haag (in beide richtingen) 80 km/u. Arnhem/Velp, tussen knooppunt Velperbroek en knooppunt Waterberg (in beide richtingen) 100 km/u. Overschie, tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein (in beide richtingen) 80 km/u. tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein (in beide richtingen) 80 km/u. bij Veenhuizen - maximum snelheid: 80 km/u; Flevoland (verplaatsbaar systeem) 100/80 km/u. in beide richtingen 100 km/u. verplaatsbaar systeem 100/80 km/u. in Friesland, van Drachten naar de Drentse grens 80 km/u. in Zeeland, Zierikzee-Goes 80 km/u. Aan het begin van het traject maken camera's boven of naast de weg opnames van elk passerend voertuig. Met een rel (lengte traject j door de tijd)be computer hoe I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12