1 2 Vrijdag 2 maart 2007 PZC
Geflitst worden
Een aantal digitale camera's meet hier de snelheid ter plaatse én gemiddeld over een traject.
Hightech in auto's helpt hardrijders om niet
geflitst te worden. In de 'wapenwedloop'
tussen politie en automobilisten duiken steeds
weer nieuwe foefjes op. Er is zelfs een
kantelkenteken.
door Rudi Buis
Trajectcontrole? Even op een knop druk
ken en het nummerbord klapt weg.
Een van de laatste 'vindingen' van
hardrijders in hun strijd tegen de con
troles is het Zweedse kantelkenteken.
De camera's flitsen wel als je voertuig voorbij
raast, maar de bekeuring komt nooit.
De 'foxplate' is bedoeld om de plaat van sneeuw
en modder te ontdoen en kost ongeveer r4o euro.
Hardrijders denken vooral trajectcamera's ermee
te ontduiken. Het systeem is eenvoudig te installe
ren. Bestuurders kunnen het foefje ook gebruiken
bij stoplichten waar flitscamera's staan.
Een automobilist die het systeem heeft en die
anoniem wil blijven: „Het is vooral 's nachts ide
aal, als je lekker door wilt rijden. Je moet natuur
lijk niet elke dag op dezelfde tijd en plaats je num
merbord omklappen. Dan val je op."
Wie te snel wil rijden, hoéft niet geflitst te wor
den. Anno 2007 beschikken bestuurders over zo
veel informatie en hightech, dat het niet moeilijk
is een bekeuring te ontlopen. De opsomming van
alle flitsers elk uur op de radio is de eenvoudigste
vorm.
Zeker nu alle nieuwe radio's zijn uitgerust met
RDS, waarop doorlopend tekstberichten verschij
nen met mobiele flitslocaties. Bang voor de vaste
flitskasten, waarvan er nog een kleine 1500 in Ne
derland staan? Bij de Blokker of via de website
van Wehkamp bestel je voor een paar tientjes
een Radar Alert-kastje, dat begint te piepen bij al
le vaste snelheidsmeters.
Uit onvrede over de massale politiecontroles be
gon Martijn Hurks zes jaar geleden de site flitsser-
vice.nl, die inmiddels is uitgegroeid tot een plat
form voor automobilisten die de politie te slim af
willen zijn. Honderden bestuurders die dagelijks
op de weg zitten geven vrijwillig flitslocaties
door, die op de site worden gemeld. „Echt, geflitst
worden hoeft niet meer", zegt Hurks. „Als er er
gens een driepoot wordt opgesteld, duurt het niet
lang voordat wij die melden."
De site levert gegevens aan grote radiostations als
SkyRadio, Q;Music, Veronica en CAZ. Via een
0900-nummer kunnen meldingen ook worden
beluisterd.
Nieuw is FlitsNav, gratis software die snelheids
meldingen om het kwartier uit de lucht pikt, en
vervolgens weergeeft op het navigatiesysteem van
de automobilist. Dat systeem moet dan wel zijn
uitgerust met bluetooth en GPRS, zodat de infor
matie via de satelliet op het schermpje verschijnt.
Fabrikant van het navigatiesysteem TomTom
heeft eenzelfde soort dienst voor gebruikers van
de nieuwe ONE of GO: de flitscameradienst. De
TomTom-gebruiker die een mobiele camera ziet,
drukt op een knopje van zijn navigatiescherm,
waarna er automatisch een waarschuwing gaat
naar andere TomTom-gebruikers in de buurt.
„Als mensen de exacte locaties van flitscamera's
weten, zijn ze zich bewuster van hun snelheid en
rijden ze rustiger over het gehele traject", ver
klaart Anette Hendrickx van de fabrikant. Voor
bestuurders zonder navigatie is nog altijd de ille
gale variant te koop: de radardetector. Al wordt
daarmee wel een boete geriskeerd van 250 euro.
Naast camera's zijn er nog de onopvallende video
wagens van de verkeerspolitie. Hoewel, zo on
opvallend zijn die niet, want de meeste wa
gens staan gewoon met foto op de site van
flitsservice. Hurks: „Ik ken veel bestuur
ders die een lijstje met kentekens op hun
dashboard hebben liggen. Ik woon in
de provincie Flevoland. Daar rijden ze
met een Passat. Als ik er een zie rij
den met een kenteken dat begint
met 52, let ik even op."
Verkeersofficier van justitie Koos
Spee noemt alle ontwikkelingen
'niet hartverwarmend', al is het
niet illegaal. „Ik geef regelmatig
interviews op de radio. Soms
kom ik net na de flitsmeldin-
gen. Dan kan ik het niet laten
daar wat van te zeggen."
Spee ziet één lichtpuntje:
door alle meldingen zien au
tomobilisten soms door de
bomen het bos niet meer,
waardoor ze, bang als ze zijn
om een bon te krijgen, zich
op de hele route keurig aan de
snelheid houden. „Bovendien
blijven we handhaven. Je kunt
nog zoveel techniek in je auto
hebben, je komt een keer aan
de beurt", waarschuwt hij.
Spee verwacht de komende ja
ren een uitbreiding van het
aantal trajectcontroles. Op die
routes wordt de gemiddelde
snelheid van alle bestuurders
gemeten, zeven dagen per
week, 24 uur per dag. 'Pakkans
100 procent', meldt justitie op
haar site. Maar in de wedloop
met de verkeerspolitie hebben
autorijders daar alweer wat op
gevonden. „Justitie stelt dat het
aantal verkeersdoden daalt door
allle controles", vertelt Martijn
Hurks. „Onzin. Spee moet wel
flitsen om z'n organisatie te
betalen. Auto's zijn veel veili
ger dan vroeger. Wegen zijn be
ter ingericht. Daardoor daalt het
aantal verkeersdoden."
Controle gemiddelde snelheid
Trajectcontroles op de Nederlandse wegen:
(SNEL)WEG
A4
A10
A12
A12
A12
A12
A12
A13
A20
N919
Westerscheldetunnel
Flevoland
N381
N256
MAXIMUM-
TRAJECT SNELHEID
tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep 120 km/u.
tussen Nieuwe Meer en Coentunnel (in beide richtingen) 80 km/u.
parallelrijbanen, tussen Oudenrijn en Lunetten (in beide richtingen) 80 km/u.
hoofdrijbaan, tussen Lunetten en De Meern (in beide richtingen) 00 km/u.
tussen De Meern en Woerden 120 km/u.
Utrechtsebaan, tussen Prins Clausplein en Den Haag (in beide richtingen) 80 km/u.
Arnhem/Velp, tussen knooppunt Velperbroek en knooppunt Waterberg (in beide richtingen) 100 km/u.
Overschie, tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein (in beide richtingen) 80 km/u.
tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein (in beide richtingen) 80 km/u.
bij Veenhuizen - maximum snelheid: 80 km/u; Flevoland (verplaatsbaar systeem) 100/80 km/u.
in beide richtingen 100 km/u.
verplaatsbaar systeem 100/80 km/u.
in Friesland, van Drachten naar de Drentse grens 80 km/u.
in Zeeland, Zierikzee-Goes 80 km/u.
Aan het begin van het traject
maken camera's boven of naast de weg
opnames van elk passerend voertuig.
Met een rel
(lengte traject j
door de tijd)be
computer hoe I