Cultiiu rrijst aan de horizon Voorstelling in lijnen en bogen Wegdromen in een stad van speelgoed en kartonnen decors PZC Donderdag 1 maart 2007 3 7 zestiende-eeuwse Terneuzense ka pitein Willem Vanderdecken over zich afriep dat zijn schip voor al tijd tegen de wind in over de we reldzeeën zwerft. Zelfs anno 2007 zien sommige zeelieden het spook schip aan de horizon herrijzen. Meeusen baseerde zich groten deels op het essay van zijn grootva der en koos bewust voor het Neus- ens Spookschip als titel. De opzet voor de productie lag er allang voordat Zeeland Nazomer Festival Wagners opera lanceerde. Was dat schrikken? „Nou even, maar dat bleek allemaal mee te vallen. De opera vertelt een heel ander ver haal over De Vliegende Hollander." Hij is niet uit op een grootschalige manifestatie, maar koestert een intensieve aanpak met een groep enthousiastelingen. Die wordt gevormd door het Vocaal Kwartet Terneuzen met als vaste kern Bertha Kaaschieter (sopraan), Ani ta den Hamer (alt), Albert Plat- teeuw (tenor) en Meeusen (bari ton) zelf. Het kwartet wordt voor deze productie danig versterkt met twaalf gastleden uit Zeeuws-Vlaan- deren en enkele zangers uit Wal cheren. Voor de instrumentale begeleiding tekenen Arie Karreman (piano) en Tinus de Vries (viool). Meeusen leverde het raamwerk van het script. Hij schreef de tek sten voor de verteller en is daarbij dichtbij het taalgebruik in het es say uit 1936 gebleven. „Dat wijkt af van het hedendaagse. Voor sommi gen zal het wel wat wollig klin ken", verwacht de scriptschrijver. Twee jeugdige leden van Toneel groep Terneuzen nemen de beel dende rollen van kapitein Willem Vanderdecken en zijn vrouw Ca- therina voor hun rekening. Zij heb ben geen tekst maar accentueren in beweging en expressie het ver haal dat via de voice-over wordt verteld. Met het Neusens Spookschip komt er uiteraard ook veel muziek en zang Porgy en Bess binnengeva ren. Musicus Arie Karreman, zan geres Bertha Kaaschieter en Meeu sen zelf zochten daarvoor composi ties uit de gehele muziekliteratuut van Bach tot werk van hedendaag se componisten. Of ze het altijd eens waren? „Nou dat is niet altijd van leien dakje gegaan hoor. Maar dat geldt niet alleen voor het uit zoeken van de muziek. De kos tuums brachten ook nogal wat te weeg", erkent de regisseur. Hij prijst zich gelukkig dat uiteindelijk twee kennissen van hem zich spe cifiek met de aankleding hebben belast, zodat er eenheid in het ge heel is ontstaan. De Sage van het Neusense Spook- schip.Porgy en Bess, vrij. 2 en zat. 3 maart 20.00 uur en zon. 5 maart 15.00 uur. De matinee is uitver kocht. Dominique Cardito en Erik van Duijvenbode in de film- en dansvoorstelling 'Linee e curve'. Architectenbureau sluit jubileumjaar af met film en dans. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Architecten- en ste denbouwkundig bureau Rothui zen van Doorn 't Hooft (RDH) be stond in 2006 75 jaar. Als afsluiting van het jubileumjaar hebben de Zeeuwse kunstenaars Paul en Men- no de Nooijer een film- en dans voorstelling gemaakt: Linee e curve. De voorstelling is al opgevoerd in besloten kring, voor het personeel van RDH. Morgenavond zijn er twee opvoeringen in Technum (de nieuwe techniekhal van ROC Zee land) in Vlissingen, die wel toegan kelijk zijn voor alle belangstellen den. Vader en zoon De Nooijer hebben zich voor Linee e curve laten inspi reren door architectuur. In de voor stelling staan zes projecten cen traal die RDH de afgelopen jaren heeft gerealiseerd. Paul en Menno de Nooijer hebben voor de voor stelling - waarin architectuur, beeld, licht, dans en muziek sa menkomen - opnamen gemaakt in het kantoor van waterschap Zeeuwse Eilanden in Middelburg, het bedieningsgebouw van Rijks waterstaat in Wemeldinge, op de Grote Markt in Goes en in De Lu net B, een negentiende-eeuws ver dedigingswerk in Breda waar het architectenbureau recent een vesti ging heeft kunnen openen door er een glazen kubus overheen te bou wen. De dans in de voorstelling wordt verzorgd door Dominique Cardito en Erik van Duijvenbode, allebei professionele dansers en choreo grafen. Zij waren eerder te zien in de korte film Strip Show 1850 van Paul en Menno de Nooijer uit 2004. Daarin kleedden ze zich langzaam uit, waardoor zichtbaar werd welke lagen kleding allemaal schuilgaan onder een negentien- de-eeuws Walchers kostuum. De film zorgde voor ophef doordat aan het slot wat bloot is te zien. De muziek voor Strip Show 1850 werd destijds gecomponeerd door Herbert Boland. Hij heeft hetzelf de gedaan voor de voorstelling Li nee e curve. 'Linee e curve' van Paul en Menno de Nooijer, morgenavond in Tech num (ROC Zeeland, Oude Veerha- venweg 3), 19.30 en 20.30 uur. Aanmelden mogelijk tot morgen 12.00 uur via rdh@rdh.nl of bij Irene Gijlstra (0113-276868). voor het bloeden, zeperds en nat geregende rotjes. Het is echt on voorstelbaar. En als dan een keer toch per onge luk de vlam in de pan dreigt te slaan, wordt alle effect teniet ge daan omdat de regisseur er niks van weet te bakken. Dan zijn er in eens rellende jonge Marokkanen los in West-Amsterdam, waar de Mobiele Eenheid op af moet wor den gestuurd. Maar dan ziet dat er zo klein, suf en zielig uit dat het te pijnlijk wordt om naar te kijken. Dat kun je dan ook maar beter niet gaan doen. Tenzij je toch zou willen meemaken hoe vaardig Mi- moun Ouled Radi uit de voeten kan met liedjes van Boudewijn de Groot, want dat lijkt op een rare manier relevanter en hoopgeven der dan de hele rest van de film. Het verhaal van The science of sleep is simpel: een verlegen jongeman wordt verliefd op het nieuwe buur meisje. Maar gaandeweg blijkt de film vooral om een verkenning van het gebied tussen fantasie en werkelijkheid te draaien. Regisseur Michel Gondry is daarbij niet zui nig met coole camerabewegingen, woordgrappen en visuele vond sten. Twintiger Stéphane is heer en meester in zijn eigen wereld. Als hij slaapt, tenminste. Dan presen teert hij vanuit een met eierdoos- jes beklede amateurstudio het pro gramma Stéphane-TV. Die studio is de binnenkant van zijn hoofd, en de luiken zijn de ogen waar door soms de grauwe werkelijk heid naar binnen dringt. Zolang Stéphane (met ontwapenende naïviteit gespeeld door Gael Garcia THE SCIENCE OF SLEEP Film. Regie: Michel Gondry. Te zien in Fizi, Zierikzee op 2 en 3 maart om 20.30 uur. door Fritz de Jong Bernal) zijn kijkers sluit, kan hij wegdromen in een stad die is op getrokken uit speelgoed en kar tonnen decors. De vrolijke chaos van Stéphane's droomwereld en de ontnuchterende realiteit van al ledag beginnen door elkaar te lo pen, wanneer de jongeman ver liefd wordt op zijn nieuwe buur vrouw, de al bijna net zo wereld vreemde Stéphanie (Charlotte Gainsbourg). Met zijn verkenning van het grens gebied tussen fantasie en werkelijk heid sluit Michel Gondry thema tisch aan bij zijn vorige film, het ronduit briljante Eternal sunshine of the spotless mind. Hij bewees als videoregisseur voor Björk en The White Stripes ook al dat hij een ei genzinnig visueel talent is. De met klassieke animatietechnieken ge creëerde droomwereld van Stépha ne staat dan ook bol van spranke lende kinderlijke verbeeldings kracht. The science of sleep is zo'n zeldza me film die pas echt begint te werken als je de bioscoop al lang en breed verlaten hebt. Beelden van Gondry's kartonnen stad en flarden van de humoristische dialogen komen steeds terug. Als een welkome dagdroom die komt en gaat wanneer het hem zo be lieft. pookschip uitgebreid met twaalf gastzangers uit Zeeuws-Vlaanderen en Walche- idling. foto Camile Schelstraete Scene uit Kicks, te zien in CineCity te Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 61