Neusens Spookschip h( Dit moet u horen en meemaken Mozaïekfilm vol nachtkaarsenzeperds aflopende sissers en nat geregende rotjes 36 Donderdag 1 maart 2007 pzc PETER WONDERCEM VRAGEN AAN In de Sint Jacobskerk Vlissingen wordt zater dag de achtste editie van de Messiah From Scratch gehouden. Peter Wondergem (bari ton) is een van de solisten. Naam: Peter Wondergem Leeftijd: 57 Woonplaats: Oostkapelle Beroep: Process Engineer EPZ Hobby: Zingen door Ali Pankow Waarom doet u mee aan deze Handel Messiah from Scratch? „Omdat het een grote, perfect georganiseerde happening is. Ik doe nu voor de vierde keer mee. Na twaalf jaar zangles van Titia Dijkstra aan de muziekschool en nadat ik daar het B-examen had gehaald, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Zingen bij een groot orkest trok me ook aan. Ik heb auditie gedaan en werd aangenomen." Scratch is beginnen vanaf het nulpunt, klopt dat na acht edities nog? „Die hele scratch-gedachte van her en der mensen van de straat pluk ken, met elkaar in een gebouw zetten, gaan oefenen en opvoeren, klopt natuurlijk niet. Mensen krijgen ruim vooraf bandjes en teksten toege stuurd om terdege voorbereid aan zo'n dag te beginnen. Zelf neem ik er les voor bij Annemarijke de Jong, tevens dirigente van het Madrigaal koor van de Muziekschool Middelburg waar ik zelf ook in zing." Blijft het een uitdaging? „Het is nog steeds een uniek gebeuren. Elke keer als het formulier met de aankondiging komt, denk ik 'yes'daar gaan we weer." Moet je een religieuze overtuiging hebben om mee te kunnen doen? „Dat is zeker niet noodzakelijk. Volgens mij gaan lang niet alle deelnemers naar de kerk. Je moet natuurlijk wel het verhaal kennen en weten wat je staat te zingen. Dat geldt voor de solisten én de koorle den." Is het wel respectvol die race tegen de klok met de Messiah van Handel? „Het wordt absoluut niet als wedstrijd beschouwd. We zijn allemaal juist heel respectvol bezig. De uitvoering kan nooit perfect zijn, maar het blijft prachtige muziek. De Messiah is veel toegankelijker voor zowel- uitvoeren als toehoorders dan bijvoorbeeld de Matthaus Passion." 7 MAART 2007 or:|4 Woord en Muziek Eigenzinnige versie van Vliegende Hollander in Porgy en Bess. door Ali Pankow terneuzen - Zingen zat bij zijn ge boorte al in de genen, veronder stelt Paul Meeusen uit Terneuzen. Hij staat aan de vooravond van een weekend waar hij al maanden naar toe heeft geleefd: Drie opvoe ringen van muziektheatervoorstel ling Sage van het Neusense Spook schip in Porgy en Bess, Terneuzen. Meeusen is de initiator. Omdat hij het niet kan laten, omdat hij nou eenmaal graag zingt, maar ook om dat zingen alleen hem eigenlijk niet genoeg is. Hij wil meer. Niet direct een grootscheepse musical, maar wel graag een muzikaal verhaal met een kop en een staart, bijpassende kostuums, decors, attributen én een beetje drama tiek. 'Ik denk dat mijn grootvader een beetje een dromer moet zijn geweest' Lang voordat hij de baard in zijn keel kreeg, zong de jonge Paul al bij schoolclubjes, een kinderkoor, een jeugdkoor en later bij vocaal ensemble La Chorale, dat hij zelf had opgericht. Inmiddels had zijn stem zich ontwikkeld tot een ver dienstelijke bariton. Ook volgde hij een opleiding tot dirigent Enkele jaren geleden voelde hij de aandrift de creatieve luiken eens wat verder open te zetten. Het re sultaat was de voorstelling Mozart, een muzikaal verhaal met een ac teur en natuurlijk veel Mozart lie deren en composities. „Dat is zo goed bevallen, dat ik direct ben gaan broeden op een vervolg. Toen via mijn broer dat essay van mijn grootvader Arie Littooij bo ven water kwam, wist ik gelijk dat het over De Vliegende Hollander zou gaan", vertelt de zanger/regisseur. Meeusen heeft zijn opa, een boek handelaar, nooit gekend, maar heeft wel diverse verhalen over Het Vocaal Kwartet Terneuzen is voor de uitvoering van de Sage van het Neusens ren. De groep repeteert al enkele maanden intensief voor deze muziektheatervoe hem gehoord. „Volgens mij moet hij een beetje een dromer zijn ge weest. Hij beschrijft in dat essay niet de sage zelf natuurlijk, maar onderzoekt de invloed van het ver haal op Terneuzen", vertelt de re gisseur. Hij kreeg er het thema voor zijn muzikale voorstelling mee in de schoot geworpen. „Ik zocht iets herkenbaars voor Terneuzen en de Vliegende Hollander is nou een maal volledig verbonen met deze stad." Wellicht elke inwoner hier kent de uitroep 'God of de duivel de Kaap vaar ik om, al moet ik varen tot het laatste oordeel', waarmee de Het idee moet zijn geweest om na drie multicultikluchten Shouf ShoufHabibi, Het Schnitzelparadijs, 'n Beetje verliefd) het onderwerp in tegratie van nieuwe Nederlanders nu maar eens serieus in een bio scoopfilm te behandelen. Het resul taat heet Kicks. Niet alleen het onderwerp, maar ook de door Albert ter Heerdt ge hanteerde vorm blijkt trendy. Het moest een mozaïekfilm worden, een caleidoscopisch verteld meer voudig verhaal. Het door Ter Heerdt zelf ontworpen scenario zet in korte-lontjesland een stuk of zes verhaallijnen uit die onder ling worden verbonden via een in cident met een politieman die overhaast had geschoten op een al lochtone inbreker. Helaas leveren de zes afzonderlijke lijnen in dra matisch opzicht louter armzalig heid op en ook het verbindende vuurkoord laat weinig ontbran- Film. Regie: Albert ter Heerdt. Met o.a. Mimoun Oaïssa, Maryam Hassouni, Mo Chaara. Te zien in CineCity, Vlissingen. door Pieter van Lierop den. De samenhang blijkt niet te functioneren, alsof het cement niet deugt. Eén verhaallijn gaat over Marok kaan Marouan (Mo Chaara), die sergeant wordt bij de landmacht en heibel krijgt met zijn aanstaan de schoonvader omdat hij trouw zweert aan de koningin van Neder land: „En wat doe jij straks als er oorlog komt tussen Nederland en Marokko?" Ik zou nieuwsgieriger zijn geweest hoe deze Marokkaan se Limburgse Jager zou denken over eventuele uitzending naar Af ghanistan of Irak. Marouan zelf wordt evenwel zwaarder gekweld door de vraag wat hij aan moet met zijn verloofde nu ze heeft be kend geen maagd meer te zijn. Ook dit blijkt evenwel slechts een schijndilemma. Roeland Fernhout speelt een regis seur die een film wil maken over dat gruwelijke pornoverhaal met Afrikaanse vrouwen die gedwon gen werden tot seks met honden in de polder. Zijn aanpak dreigt net zo erg te worden als de des tijds geruchtmakende affaire zelf. En wat denk je dat er gebeurt? Niets! Het gaat niet door. Zoals er ook niets gebeurt wanneer Mi moun Ouled Raadi het ergste vreest als hij in bed is betrapt met de vrouw van een ander. Ie snapt niet hoe iemand een sce nario verzonnen kan krijgen dat uitsluitend bestaat uit nachtkaar sen, aflopende sissers, doekjes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 60