Omgangshuis na scheiding nog veraf
België krijgt twee miljoen na scheepsbotsing
PZC Woensdag 28 februari 2007 31
Zeeuws Omgangshuis
lijkt moeilijker dan een
omgangsregeling zelf.
door Claudia Sondervan
middelburg - „Partners scheiden,
vaders en moeders niet. Ouder
ben je een leven lang, stelt C. Van-
denbooren, teamleider bij de Raad
van de Kinderbescherming in Mid
delburg. Het verschil maken tus
sen partnersschap en ouderschap
is jaarlijks voor tientallen Zeeuwse
ouders te moeilijk om een om
gangsregeling voor de kinderen na
te komen. Nog moeilijker dan een
omgangsregeling tussen ruziënde
exen lijkt het om in Zeeland tot
een Omgangshuis of zelfs maar be
middelingshulp te komen. Jaren
praten provincie en jeugdzorg er al
over. AZZ blijkt nu aan het reke
nen wat er volgens directeur H.
Abbing aan praktisch hulpaanbod
mogelijk is. In mei wil hij duide
lijk hebben wat dat kost. Wie het
gaat betalen is een tweede. Uit de
ministeries Justitie en VWS wordt
niets verwacht. Vorig jaar verwees
staatssecretaris Ross voor omgangs
hulp nadrukkelijk naar de gemeen
ten. Die worstelen echter nog met
de beperkte WMO-gelden en wat
ze daar allemaal voor moeten
doen. De provincie Zeeland mag
de jeugdzorggelden niet aanspre
ken, tenzij een kind ernstige pro
blemen krijgt door het niet zien
van een ouder. Op projectbasis
mag de provinciebeurs wel open,
maar dat biedt geen solide basis.
De nood is hoog: Scoop schatte
twee jaar geleden dat er op dat mo
ment voor minimaal 250 Zeeuwse
kinderen omgangsbegeleiding no
dig was. Een op de vijf kinderen
maakt een echtscheiding mee. Een
kwart van hen raakt het contact
met een ouder kwijt. En dan zijn
er nog de kinderen in pleeggezin
nen, waar de natuurlijke ouders
niet aan huis kunnen komen. Zon
der veilige ontmoetingsplek blijft
In 2005 was voor minimaal
250 Zeeuwse kinderen al
omgangsbegeleiding nodig.
voor hen het bedoelde herstel van
de ouder-kindrelatie lastig.
Vandaar dat er nog geregeld Zor-
ro-vaders op het dak van de Kin
derbescherming staan die hun
kind niet mogen zien. Kinderen
van gebrouilleerde exen belanden
nog steeds veel bij jeugdzorg. En
minst zichtbaar van al zijn de ge
broken gezinnen die de tocht naar
Rotterdam, Breda of Tilburg ma
ken om in de buitengewestelijke
Omgangshuizen weer aan elkaar
te wennen. De nood is hoog, we
ten de mensen van de Raad van
de Kinderbescherming die de om
gangsregelingen bij de rechtbank
al zien mislukken. Ouders bellen
de Raad geregeld, als blijkt dat de
afspraak om de kinderen te zien
niet werkt. Maar de Raad mag na
de uitspraak van de rechtbank
niets meer doen, enkel verwijzen
naar jeugdzorg, dat weer verwijst
naar maatschappelijk werk dat vol
gens de Scooprapportage huiverig
is voor hele felle omgangsruzies.
Soms arrangeren hulpverleners be
geleide ontmoetingen in Raadskan-
toren, jeugdzorgkamers of de Sta
tionsrestauratie. Abbing: „Een Om
gangshuis behelst veel. Je moet
een goed ingerichte kinderspeel
ruimte hebben, getrainde mede
werkers."
Vandenbooren: „Het belang van
het kind staat voorop. Het recht
van een kind op omgang met de
ouders, ook de niet-verzorgende,
is onvervreemdbaar."
De actiegroep Familie4justice voerde in 2005 actie in en op het kantoor van de Raad voor de Kinderbescherming in Middelburg. foto Ruben Oreel
Vijfjaar na ramp
autoboot Tricolor in
Nauw van Calais.
door Wout Bareman
terneuzen - De Belgische Staat
heeft twee miljoen euro schadever
goeding ontvangen voor de oliever
vuiling na de aanvaring van het
Britse containerschip Kariba met
de Noorse autocarrier Tricolor.
De schepen kwamen eind 2002 in
het Nauw van Calais met elkaar in
botsing, nadat de Kariba was uitge
weken voor een bulkcarrier. De au
toboot van rederij Wilhelmsen,
met 3000 auto's aan boord, kap
seisde. Het schip had 2000 ton
zware stookolie aan boord, waar
van 170 ton in zee stroomde. Tij
dens de berging, waaraan onder
meer het Terneuzense Multraship
deelnam, lekte nog meer olie weg.
Die spoelde grotendeels aan op de
Vlaamse en Zeeuwse kust. Duizen
den zeevogels werden het slachtof
fer. De totale schade, inclusief het
verlies van schip en lading, werd
door experts geschat op 170 mil
joen euro. Een Amerikaanse recht
bank wees de kapitein van de Kari
ba van de Britse rederij OT Africa
Line aan als schuldige. De verzeke
ringsmaatschappij van de rederij
tekende beroep aan en het juridi
sche gevecht duurt nog steeds
voort.
Los daarvan heeft de Belgische
De Belgische staat heeft voor op
ruimen van de olievervuiling een
schikking getroffen met veroorza
ker van aanvaring met het auto
schip Tricolor.
Staat een minnelijke schikking ge
troffen met de rederij. De twee
miljoen, die binnenkort wordt uit
gekeerd, is bedoeld als vergoeding
voor het opruimen van de olie op
de kust. Eerder al ontving Vogelbe
scherming Vlaanderen een tege
moetkoming van 90.000 euro.
Experts van de dienst Noordzee
van Rijkswaterstaat zijn nog in on
derhandeling met de rederij over
uitbetaling van een vergelijkbare
vergoeding als de Belgische Staat
voor de schoonmaakactie op de
Zeeuwse stranden.
Op 22-02-2007 is ten laste van S.
Aboudaoud, thans zijnde zonder
bekende woon- of verblijfplaats
zowel in als buiten Nederland, een
proces verbaal betekend door M.L.
Scheepbouwer, t.k.-gerechtsdeur
waarder. In voormeld exploot
wordt kennisgeving gegeven van
een beschikking. Een afschrift van
dit exploot kan worden verkregen
bij onderstaand gerechtsdeur-
waard erkan toor.
Buys Partners B.V.
Ondernemersweg 5
4691 SL Tholen