Cultuur Patty Harpenau geeft Cobra een eigen draai Totale leegte sluipt ongenaakbaar binnen Run op kaartjes voor Concert at Sea pzc Maandag 26 februari 2007 1 9 'Duivels' schilderij uit de serie Dagboek van Patty Harpenau. foto Marijke Folkertsma Kleurrijke expositie in gangen van Badhotel Renesse. door Ali Pankow RENESSE - Bij het grote publiek is Patty Harpenau vooral bekend als schrijfster van boeken over levens kunst en over afslankgeheimen. Haar devies in het leven vooral van het hier en nu te genieten, lijkt ze ook in haar schilderijen te vertalen. In de gangen van Badhotel Renes se is tot en met 15 mei een kleine tentoonstelling ingericht met schil derijen van deze kunstenares. Patty Harpenau (Amsterdam, 1959) voltooide haar kunstoplei ding aan de Kunstacademie Betza- hel in Jeruzalem. Ze exposeerde in die stad en in Tel Aviv. Bij terug komst in Nederland begon haar in ternationale carrière. Met een ex positie in het Hilton Hotel in Am sterdam werd het vliegwiel van succes in gang gezet. Galerie Amadeus Art in Apeldoorn heeft voor de tentoon stelling in het Badhotel Renesse een selectie van Harpenau's werk samengesteld, die wordt aange duid als 'de nieuwe Cobra'. De maakster maakt inderdaad een vet te knipoog naar grootmeesters als Corneille en Appel binnen deze stijlgroep. Het werk van Harpenau zelf is wat figuratiever en getuigt op subtiele wijze van gevoel voor humor. Zij het dat die humor af en toe een beetje wrang is. Dat geldt vooral voor haar zogeheten Dagboek-serie. 'Soms is de reis zo leuk dat de bestemming er niet meer toe doet' Zij presenteert daar man/vrouw-fi- guren in als lepe en geniepige dui veltjes, waar rekening mee moet worden gehouden. Passend in de Cobra-stijl schieten er handen en armen uit hoofden en kunnen er vanaf elke willekeurige plek in het lichaam ogen priemen naar de be schouwer van het schilderij. Zeker niet in elk werk van Harpe nau schuilt een satyr. Zij laat op haar doeken ook kleurrijke vissen en vrouwen innig met elkaar ver weven voorbij zwemmen. Haar vi suele interpretatie van de man wekt een glimlach op door de on- uitwarbare knoop van benen en hoofd. Ze wekt de indruk het ster ke geslachte weinig gevoel voor structuur toe te dichten. Vrouwen komen er overigens ook niet altijd flatteus vanaf in haar werk. In een van haar schilderijen tenminste lis pelt een vrouw met een wel erg lange, roze tong. Vogels nemen eveneens een prominente plek in Harpenau's werk in, zoals in het schilderij Happy, dat de indruk wekt vooral impulsief te zijn ge maakt, gedreven door emotie. Een belangrijke levensles van Har penau is niet steeds je focus in de toekomst te leggen, maar vooral ook te kijken naar het leven op dit moment. „Dan zie je dat de reis meer dan de moeite waard is. Soms is de reis zo leuk dat de be stemming er niet meer toe doet. Als je dat begrijpt, vind je de weg naar echt geluk." Verzoening met het hier en nu spreekt ook haar schilderijen. Dat wil niet zeggen dat ze getuigen van naïviteit. Daarvoor schuilen er teveel duiveltjes om de hoek. Als toneelliefhebber zou je blij mo gen zijn aan het einde van de voor stelling Zullen we het liefde noemen van Het Middelburgs Theater. Bin nen het amateurcircuit is in het Mi- nitheater weer een prestatie van formaat neergezet. Als willekeurige toeschouwer hui ver je als gevolg van de totale leeg te die naar het einde van de voor stelling toe ongenaakbaar bij je is binnengeslopen. Die huivering be vestigt de kracht van de voorstel ling dankzij de vier spelers en de regisseu r/vormgever. Dit stuk van Peer Wittenbols wordt vaak vergeleken met Who is afraid of Virginia Woolfvan Edward Albee. Wellicht omdat ook hier twee stellen samen een met drank overgoten nacht door waken. En evenals in Albee's klas sieker gaan ze in hun verbeten Kans is groot dat evenement opnieuw uitverkocht raakt. door Rolf Bosboom RENESSE - De kaartverkoop voor Concert at Sea verloopt voorspoe dig. Zaterdagochtend om tien uur begon de voorverkoop officieel. Halverwege de middag waren er al 20.000 van de 55.000 kaarten van de hand gegaan, aldus organisator Machiel Hofman. „We mogen zeker niet moppe ren", zegt hij. „Over de eerste haus se zijn we zeer tevreden. Vorig jaar waren we op de eerste dag 5000 kaarten minder kwijt." De kans dat het festival daarmee opnieuw Zullen we het liefde noemen Het Middelburgs Theater zaterdag 24 februari in het Minitheater in Middelburg. Daar tot en met 28 april door Ali Pankow strijd om compassie en liefde niet tot op het bot, maar peuren ze zelfs door tot aan het merg. Ver schil is dat de personages in Wit tenbols stuk toch meer van deze tijd en dus herkenbaarder zijn. Dat maakt het extra beklemmend. Nie mand zal zich willen herkennen in een van de vier personages en zal diverse aha-Erlebnissen in het veilige donker van de zaal snel voor zichzelf ontkennen. Het ongemak daarover blijft echter uitverkocht raakt, lijkt dan ook aanzienlijk, al blijft Hofman voor zichtig. „Het is even afwachten wat de komende dagen zal gebeu ren, maar het ziet er goed uit." De belangstelling komt vooral van buiten de provincie, zo blijkt uit de verkoopgegevens. „Landelijk ge zien lijkt het evenement nog meer te leven dan vorig jaar. Zelfs in Groningen zijn bijvoorbeeld opval lend veel kaarten verkocht. Zee land blijft wat achter en lijkt nog een beetje wakker te moeten wor den." Het festival wordt zaterdag 30 juni gehouden op de Brouwersdam. Er zijn maximaal 55.000 kaarten be schikbaar. Dat is bewust iets min der dan de 60.000 die vorig jaar bij wellicht even kleven. „Willen we niet te veel tegenwoordig en waar om fixeren we ons zo op onze bui tenkant?", vroeg regisseur Henk Geelhoed zich af Het gevaar van eenzaamheid en leegte daarvan weet hij fraai invoelbaar te maken met deze voorstelling. Hij mag in zijn handen klappen met de spe lers die hij daarvoor beschikbaar heeft. Kees Baijens imponeert als Dolf, de gynaecoloog die wegens een medische blunder is aangeklaagd, maar uiteindelijk wordt vrijgespro ken wegens gebrek aan bewijs. Het vilein dat hij in zijn spel weet te leggen, komt tot een hoogtepunt in zijn monoloog over vrouwen rond de veertig en hun biologi sche klok. Met evenwichtig tegenspel van Roelie van de Velde als Vicky we de eerste editie werden verkocht. De organisatie wil op die manier zorgen voor wat meer ruimte en bewegingsvrijheid op het terrein. Vorige week werd het programma voor de tweede editie van Concert at Sea in grote lijnen duidelijk, met optredens van VanVelzen, Trijntje Oosterhuis, De Dijk en als afsluiter opnieuw Blof, dat me de-organisator is van het evene ment. Er wordt nog gezocht naar een vijf de an. De oproep van de PZC daar voor suggesties aan te dragen, le verde een groot aantal reacties op. Daaruit blijkt dat vooral een lobby op gang is gekomen om Zeeuwse bands op Concert at Sea te krijgen. Veelgenoemde namen zijn de ten beiden onderhuids een broeie rig sfeertje rond hun relatie te we ven. Ploneke Scholtsz trekt in de rol van echtgenote Hella veel meer spelregisters open dan ze ooit heeft gedaan. Als oppervlakkige 'vrouw van' wekt ze zowel irritatie als compassie op bij het publiek. Sjors Postelmans speelt met volle overtuiging de jonge, viriele min naar. Met goed beheerste speltech niek toont hij zich de perfecte trita- gonist. De vormgeving - niveauverschil, strakke witte meubels, witte vitra ge, abstracte kunstwerken van Wil- liem Verstraeten - draagt wezen lijk bij aan het verhaal over het le ven van deze vier mensen. Zullen we het liefde noemen door het Middelburgs Theater is een aanrader, al word je er beslist niet vrolijk van. coverband Bad Hair Day, reggae- groep Misty Basement en Moss, de band van de uit Middelburg af komstige Marien Dorleijn, die mo menteel met het album The long way back landelijk in de belangstel ling staat. Hofman verwelkomt elke sugges tie, maar verwacht niet dat een van die drie aan de line-up wordt toegevoegd. „Ik denk dat we met Blof al een hoog Zeeuws gehalte hebben. Bovendien willen we echt proberen een internationale act er bij te halen die wat naar het alter natieve neigt. Dat is tenminste wel onze doelstelling." De organisatie wil de tijd nemen om een passen de naam te strikken. „We hebben nog een paar maanden te gaan." Sonore werkt aan jubileumprogramma goes - Het Zeeuws ensemble So nore onder leiding van Teuny Beg- thel-Fieman werkt voor de viering van het tienjarig bestaan aan een feestelijk programma met selecties uit musical- en filmmuziek. Om tot een ruimere bezetting en juiste stemverhouding te komen, is de groep nog op zoek naar enke le sopranen, een alt en een bas. Enige koorervaring is welkom. Belangstellenden kunnen voor na dere informatie terecht bij tel.nr. 0113-213856 Nieuwe expositie bij galerie Bellas Artes kerkwerve - Bij galerie Bellas Ar tes in Kerkwerve wordt zondag tussen 24.00 en 17.00 uur op feeste lijke wijze een nieuwe expositie ge opend. Dit keer staat er werk van Ria Nies- waag en Piet Siegers centraal. De schilderijen van Nieswaag kenmer ken zich door kleur, licht, eenvoud en helderheid. Siegers' werk ontstaat uit gemeng de en collagetechnieken. Zijn kleurgebruik is warm, aards en puur. Voorpremière van film Das Leben der Anderen vussingen - Film by the Sea heeft morgenavond als voorpremière de Duitse film Das Leben der Anderen van regisseur Florian von Henckel. De voorstelling in de Vlissingse bioscoop CineCity begint om 19.30 uur. De al volop bejubelde film, die af- - gelopen nacht was genomineerd voor een Oscar voor beste buiten landse film, gaat over een Stasi-of ficier en wordt naar verwachting hét arthouse-succes van 2007.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 71