Cultuur
Patty Harpenau geeft
Cobra een eigen draai
Totale leegte sluipt ongenaakbaar binnen
Run op
kaartjes voor Concert at Sea
pzc Maandag 26 februari 2007 1 9
'Duivels' schilderij uit de serie Dagboek van Patty Harpenau.
foto Marijke Folkertsma
Kleurrijke expositie
in gangen van
Badhotel Renesse.
door Ali Pankow
RENESSE - Bij het grote publiek is
Patty Harpenau vooral bekend als
schrijfster van boeken over levens
kunst en over afslankgeheimen.
Haar devies in het leven vooral
van het hier en nu te genieten,
lijkt ze ook in haar schilderijen te
vertalen.
In de gangen van Badhotel Renes
se is tot en met 15 mei een kleine
tentoonstelling ingericht met schil
derijen van deze kunstenares.
Patty Harpenau (Amsterdam,
1959) voltooide haar kunstoplei
ding aan de Kunstacademie Betza-
hel in Jeruzalem. Ze exposeerde in
die stad en in Tel Aviv. Bij terug
komst in Nederland begon haar in
ternationale carrière. Met een ex
positie in het Hilton Hotel in Am
sterdam werd het vliegwiel van
succes in gang gezet.
Galerie Amadeus Art in
Apeldoorn heeft voor de tentoon
stelling in het Badhotel Renesse
een selectie van Harpenau's werk
samengesteld, die wordt aange
duid als 'de nieuwe Cobra'. De
maakster maakt inderdaad een vet
te knipoog naar grootmeesters als
Corneille en Appel binnen deze
stijlgroep. Het werk van Harpenau
zelf is wat figuratiever en getuigt
op subtiele wijze van gevoel voor
humor. Zij het dat die humor af
en toe een beetje wrang is. Dat
geldt vooral voor haar zogeheten
Dagboek-serie.
'Soms is de reis zo leuk
dat de bestemming er
niet meer toe doet'
Zij presenteert daar man/vrouw-fi-
guren in als lepe en geniepige dui
veltjes, waar rekening mee moet
worden gehouden. Passend in de
Cobra-stijl schieten er handen en
armen uit hoofden en kunnen er
vanaf elke willekeurige plek in het
lichaam ogen priemen naar de be
schouwer van het schilderij.
Zeker niet in elk werk van Harpe
nau schuilt een satyr. Zij laat op
haar doeken ook kleurrijke vissen
en vrouwen innig met elkaar ver
weven voorbij zwemmen. Haar vi
suele interpretatie van de man
wekt een glimlach op door de on-
uitwarbare knoop van benen en
hoofd. Ze wekt de indruk het ster
ke geslachte weinig gevoel voor
structuur toe te dichten. Vrouwen
komen er overigens ook niet altijd
flatteus vanaf in haar werk. In een
van haar schilderijen tenminste lis
pelt een vrouw met een wel erg
lange, roze tong. Vogels nemen
eveneens een prominente plek in
Harpenau's werk in, zoals in het
schilderij Happy, dat de indruk
wekt vooral impulsief te zijn ge
maakt, gedreven door emotie.
Een belangrijke levensles van Har
penau is niet steeds je focus in de
toekomst te leggen, maar vooral
ook te kijken naar het leven op dit
moment. „Dan zie je dat de reis
meer dan de moeite waard is.
Soms is de reis zo leuk dat de be
stemming er niet meer toe doet.
Als je dat begrijpt, vind je de weg
naar echt geluk."
Verzoening met het hier en nu
spreekt ook haar schilderijen. Dat
wil niet zeggen dat ze getuigen
van naïviteit. Daarvoor schuilen er
teveel duiveltjes om de hoek.
Als toneelliefhebber zou je blij mo
gen zijn aan het einde van de voor
stelling Zullen we het liefde noemen
van Het Middelburgs Theater. Bin
nen het amateurcircuit is in het Mi-
nitheater weer een prestatie van
formaat neergezet.
Als willekeurige toeschouwer hui
ver je als gevolg van de totale leeg
te die naar het einde van de voor
stelling toe ongenaakbaar bij je is
binnengeslopen. Die huivering be
vestigt de kracht van de voorstel
ling dankzij de vier spelers en de
regisseu r/vormgever.
Dit stuk van Peer Wittenbols
wordt vaak vergeleken met Who is
afraid of Virginia Woolfvan
Edward Albee. Wellicht omdat
ook hier twee stellen samen een
met drank overgoten nacht door
waken. En evenals in Albee's klas
sieker gaan ze in hun verbeten
Kans is groot dat
evenement opnieuw
uitverkocht raakt.
door Rolf Bosboom
RENESSE - De kaartverkoop voor
Concert at Sea verloopt voorspoe
dig. Zaterdagochtend om tien uur
begon de voorverkoop officieel.
Halverwege de middag waren er al
20.000 van de 55.000 kaarten van
de hand gegaan, aldus organisator
Machiel Hofman.
„We mogen zeker niet moppe
ren", zegt hij. „Over de eerste haus
se zijn we zeer tevreden. Vorig jaar
waren we op de eerste dag 5000
kaarten minder kwijt." De kans
dat het festival daarmee opnieuw
Zullen we het liefde noemen
Het Middelburgs Theater
zaterdag 24 februari in het
Minitheater in Middelburg.
Daar tot en met 28 april
door Ali Pankow
strijd om compassie en liefde niet
tot op het bot, maar peuren ze
zelfs door tot aan het merg. Ver
schil is dat de personages in Wit
tenbols stuk toch meer van deze
tijd en dus herkenbaarder zijn. Dat
maakt het extra beklemmend. Nie
mand zal zich willen herkennen
in een van de vier personages en
zal diverse aha-Erlebnissen in het
veilige donker van de zaal snel
voor zichzelf ontkennen.
Het ongemak daarover blijft echter
uitverkocht raakt, lijkt dan ook
aanzienlijk, al blijft Hofman voor
zichtig. „Het is even afwachten
wat de komende dagen zal gebeu
ren, maar het ziet er goed uit."
De belangstelling komt vooral van
buiten de provincie, zo blijkt uit
de verkoopgegevens. „Landelijk ge
zien lijkt het evenement nog meer
te leven dan vorig jaar. Zelfs in
Groningen zijn bijvoorbeeld opval
lend veel kaarten verkocht. Zee
land blijft wat achter en lijkt nog
een beetje wakker te moeten wor
den."
Het festival wordt zaterdag 30 juni
gehouden op de Brouwersdam. Er
zijn maximaal 55.000 kaarten be
schikbaar. Dat is bewust iets min
der dan de 60.000 die vorig jaar bij
wellicht even kleven. „Willen we
niet te veel tegenwoordig en waar
om fixeren we ons zo op onze bui
tenkant?", vroeg regisseur Henk
Geelhoed zich af Het gevaar van
eenzaamheid en leegte daarvan
weet hij fraai invoelbaar te maken
met deze voorstelling. Hij mag in
zijn handen klappen met de spe
lers die hij daarvoor beschikbaar
heeft.
Kees Baijens imponeert als Dolf,
de gynaecoloog die wegens een
medische blunder is aangeklaagd,
maar uiteindelijk wordt vrijgespro
ken wegens gebrek aan bewijs. Het
vilein dat hij in zijn spel weet te
leggen, komt tot een hoogtepunt
in zijn monoloog over vrouwen
rond de veertig en hun biologi
sche klok.
Met evenwichtig tegenspel van
Roelie van de Velde als Vicky we
de eerste editie werden verkocht.
De organisatie wil op die manier
zorgen voor wat meer ruimte en
bewegingsvrijheid op het terrein.
Vorige week werd het programma
voor de tweede editie van Concert
at Sea in grote lijnen duidelijk,
met optredens van VanVelzen,
Trijntje Oosterhuis, De Dijk en als
afsluiter opnieuw Blof, dat me
de-organisator is van het evene
ment.
Er wordt nog gezocht naar een vijf
de an. De oproep van de PZC daar
voor suggesties aan te dragen, le
verde een groot aantal reacties op.
Daaruit blijkt dat vooral een lobby
op gang is gekomen om Zeeuwse
bands op Concert at Sea te krijgen.
Veelgenoemde namen zijn de
ten beiden onderhuids een broeie
rig sfeertje rond hun relatie te we
ven. Ploneke Scholtsz trekt in de
rol van echtgenote Hella veel meer
spelregisters open dan ze ooit
heeft gedaan. Als oppervlakkige
'vrouw van' wekt ze zowel irritatie
als compassie op bij het publiek.
Sjors Postelmans speelt met volle
overtuiging de jonge, viriele min
naar. Met goed beheerste speltech
niek toont hij zich de perfecte trita-
gonist.
De vormgeving - niveauverschil,
strakke witte meubels, witte vitra
ge, abstracte kunstwerken van Wil-
liem Verstraeten - draagt wezen
lijk bij aan het verhaal over het le
ven van deze vier mensen.
Zullen we het liefde noemen door
het Middelburgs Theater is een
aanrader, al word je er beslist niet
vrolijk van.
coverband Bad Hair Day, reggae-
groep Misty Basement en Moss,
de band van de uit Middelburg af
komstige Marien Dorleijn, die mo
menteel met het album The long
way back landelijk in de belangstel
ling staat.
Hofman verwelkomt elke sugges
tie, maar verwacht niet dat een
van die drie aan de line-up wordt
toegevoegd. „Ik denk dat we met
Blof al een hoog Zeeuws gehalte
hebben. Bovendien willen we echt
proberen een internationale act er
bij te halen die wat naar het alter
natieve neigt. Dat is tenminste wel
onze doelstelling." De organisatie
wil de tijd nemen om een passen
de naam te strikken. „We hebben
nog een paar maanden te gaan."
Sonore werkt aan
jubileumprogramma
goes - Het Zeeuws ensemble So
nore onder leiding van Teuny Beg-
thel-Fieman werkt voor de viering
van het tienjarig bestaan aan een
feestelijk programma met selecties
uit musical- en filmmuziek.
Om tot een ruimere bezetting en
juiste stemverhouding te komen,
is de groep nog op zoek naar enke
le sopranen, een alt en een bas.
Enige koorervaring is welkom.
Belangstellenden kunnen voor na
dere informatie terecht bij tel.nr.
0113-213856
Nieuwe expositie bij
galerie Bellas Artes
kerkwerve - Bij galerie Bellas Ar
tes in Kerkwerve wordt zondag
tussen 24.00 en 17.00 uur op feeste
lijke wijze een nieuwe expositie ge
opend.
Dit keer staat er werk van Ria Nies-
waag en Piet Siegers centraal. De
schilderijen van Nieswaag kenmer
ken zich door kleur, licht, eenvoud
en helderheid.
Siegers' werk ontstaat uit gemeng
de en collagetechnieken.
Zijn kleurgebruik is warm, aards
en puur.
Voorpremière van film
Das Leben der Anderen
vussingen - Film by the Sea heeft
morgenavond als voorpremière de
Duitse film Das Leben der Anderen
van regisseur Florian von Henckel.
De voorstelling in de Vlissingse
bioscoop CineCity begint om
19.30 uur.
De al volop bejubelde film, die af- -
gelopen nacht was genomineerd
voor een Oscar voor beste buiten
landse film, gaat over een Stasi-of
ficier en wordt naar verwachting
hét arthouse-succes van 2007.