In de opwinding van de seventies was het me niet opgevallen: de jongeren zijn levensecht, de therapeuten theoretici. PZC Maandag 26 februari 2007 21 UFTGAANSTiP Koningin Elisabeth van Engeland weigert nog steeds zelf de film 'The Queen van Stephen Frears te zien. Wie dat echter wel wil, kan vanavond terecht in Filmtheater Schuttershof in Middel burg, aanvang 20.00 uur. Op 31 augustus 1997 verongelukt Diana, de 'people's princess'. Zij is gescheiden van kroonprins Charles, maar veruit het popu lairste lid van het koninklijk huis en heel Engeland is in rouw. Zo niet de koninklijke familie die Diana's dood afdoet als een pri- vé-aangelegenheid en zich terugtrekt op het landgoed Balmoral. De kersverse premier Tony Blair onderkent de gevoelens van het volk en probeert de koningin los te wrikken uit haar geïso leerde bolwerk van protocol en traditie. Wat volgt is een machtsstrijd tussen koningin en premier. Heerlijke stof voor een subtiel koninklijk drama, door Stephen Frears verfilmd met veell gevoel voor ironie en nuance. Een sublieme Helen Mirren is ko ningin Elisabeth II in een Oscar-waardige hoofdrol. Op 11 februa ri won de film al twee BAFTA's: 'beste film' en 'beste hoofdrol speelster'. AGENDA OP PAD Alzheimer Café Ronals Masclé' spreekt voor familie en FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Miss Potter: 20.00 uur; Night at the Museum: 20.00 uur; Apocalypto: 20.00 uur; Grbavica: 20.30 uur; HULST Koning van Engeland, Blind: 20.00 uur; Night at the museum: 20.00 uur; The ho liday: 20.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, The queen: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Casino Royale: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Dreamgirls: 20.00 uur; mantelzorgers van Alzheimerpatiënten over de mogelijkheden die de vrijwillige thuiszorg biedt. Goes, Ter Valcke, 19.30 uur. Night at the museum: 20.00 uur; The good sheperd: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, An Inconvenient Truth: 16.00 en 19.00 uur; Arthur en de Minimoys: 13.45 uur; Beestenboel: 13.45 en 16.15 uur; Blind: 16.00 uur; Blood Diamond: 18.45 en 21.30 uur; Doa, Dead of Alive: 14.00 en 16.15 uur; Dreamgirls: 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Ernst, Bobbie en de geslepen onix: 14.00 en 16.00 uur; Happy Feet (nl): 14.00 uur; Miss Potter: 19.00 uur; Night at the Museum: 11.00, 13.45, 16.15, 19.00 en 22.00 uur; Smo- kin' Aces: 22.00 uur; The Good Shep herd: 21.15 uur; The Prestige: 19.00 en 21.45 uur; The Pursuit of Happyness: 18.45 uur; Sneak: 22.00 uur; Een scène uit de film Happy Feet. door Willem Nijssen Laatst heb ik nog eens naar Wood stock gekeken. Dat is die beroemde film van het al even beroemde pop festival. In 1969, als ik me niet ver gis. Wat waren we toen jong. En hoe ge loofden we in alles, waar dat festival het symbool van was. En wat is daar, bijna veertig jaar later, nog van over? Eigenlijk helemaal niets meer. Niets wezenlijks, als je tenminste zo cru durft zijn om ook de weemoedige herinneringen in die catego rie te laten vallen. De film viel zwaar te gen natuurlijk. Datzelfde heb ik met een aantal boeken. En dan bedoel ik ook wel romans. Die gooi ik voorlopig nog niet weg. Maar an dere boeken (bijvoorbeeld van kabouter Roel van Duyn en anti-psychiatrie-goe- roe Ronald Laing, ooit 'bijbels' voor me) zijn allang oud papier. Omdat ze niet meer echt tot in de kern raken. Het zijn hoogstens curiositeiten geworden. Dat komt allemaal naar boven, omdat ik een toneelvoorstelling aangekondigd zag van Jan Rap en z 'n maat. Dat is toch alle maal al even ver weg... Het boek én het to neelstuk van Yvonne Keuls zijn van 1977, de film van 1989. Ik heb die ook nog maar eens bekeken. Dat viel niet mee. Maar volgens mij was die film destijds al niet meer zo'n groot succes, omdat de tijdgeest toen al een heel andere was. Dat houdt me bezig: waarom drie heksen nog altijd op de heide in een potje kun nen roeren en daarmee het drama Mac beth in alle ernst in gang kunnen zetten. En waarom Jack Spijkerman (als hulpver lener Koen) in de verfilming van Jan Rap alleen maar op de 'ocharme'-lachspieren werkt. Onbedoeld, welteverstaan! De drama's van die verdoolde zielen in dat opvanghuis, die waren levensecht. Daar kan je op vertrouwen. Yvonne Keuls documenteert zich altijd heel goed. En voor ze aan Jan Rap begon, dreef ze sa men met wat zielsverwanten zélf een jaar lang een opvanghuis. Dat ze uit over macht en onkunde moest sluiten. Alles le vensecht dus. Het is bovendien maar al te waar dat de tragedies van jongeren van daag de dag niet veel verschillen van toen. Dus is een remake van het toneel stuk misschien niet eens zo'n slecht idee. Het publiek in het Scheldetheater wijkt al vast niet af van het gemiddelde: ouder, zo als bijna altijd bij een toneelstuk, niet massaal opgekomen, maar zeker niet be staande uit overjarige hippies die het nog één keer willen beleven. Visueel blijkt het stuk zijn effect wel te hebben. Een vrij kaal en tijdloos decor, met honderden plastic kratten als basis, die op tal van manieren gebruikt zullen worden. Grote zeildoeken rondom gaan op de belangrijke momenten het toneel in een indringende effen kleur zetten. En roepen ondertussen ook iets op van de beklemmende sfeer waarin die jonge mensen met problemen zijn beland. Die jongeren zelf, dat zijn eigenlijk meer typetjes. Snel neergezet, zonder veel nuance eromheen. Dynamisch, levenslustig, of ten minste toch fel, al was het maar in koppig zwijgen. Ook wel een tikje extreem, in ge drag of uitlatingen, zodat je niet onmid dellijk sympathie voelt. Het is haast niet voor te stellen dat de herinnering aan vroeger beweert dat ik toen echt wel ver ontwaardigd kon zijn over wat hun alle maal was overkomen aan miskenning'en ongeluk. Wat meer en meer begint op te vallen, is dat er geen sterke evolutie in het spel zit. Okay, het huis moet ten slotte sluiten, omdat Louis steeds destructiever wordt. Omdat de goedbedoelende 'thera peuten' het ook niet meer weten. En er zijn uiteindelijk minstens een paar jonge ren die in al de chaos en drukte toch een 'thuis'-gevoel beginnen krijgen. Ontwikkeling genoeg, zou je denken. Maar dat zijn feiten. Geen emoties waar je langzaam in bent meegegroeid. En die jou nu doen voelen, of doen inzien, of... kortom die jou iets doen. Vroeger is het me in de opwinding van de seventies niet opgevallen, maar nu wel: de jongeren zijn levensecht, maar de therapeuten zijn theoretici. En als de helft van de actoren buiten het drama blijft, blijf je als toe schouwer een beetje verweesd achter. Gezien: 'Jan Rap en z'n maat' Waar: Scheldetheater, Terneuzen Wanneer: woensdag 21 februari Nog te zien: o.a. 6 maart, Bergen op Zoom, De Maagd (0164-280555)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21