rkoop aandelen Delta
Delta zijn niet zomaar te verhandelen
Tomtom blnfit groeien met
indrukwekkende cijfers
Beursgang
neemt toe
-,ï
wKsk
i
i J
pzc Vrijdag 23 februari 2007 I 37
m,
n
kenheid bij evenementen in de provincie (zoals de Delta Profronde, foto) en de ontwikkeling van duurzame energie moet Delta in handen van de Zeeuwse over
kanten komt op de suggestie om provinciale aandelen in het nutsbedrijf te verkopen. foto Peter Nicolai
willen van hun aandelen, moeten
ze die aanbieden aan de andere
aandeelhouders. Het is niet moge
lijk ze te verkopen aan bedrijven
of particuliere beleggers. Om dat
mogelijk te maken zou Delta eerst
moeten worden opgedeeld in een
commercieel en een netwerkbe
drijf. Het Rijk wil dat, maar de
energiebedrijven zijn mordicus te
gen die splitsing. Delta vreest daar
door de zelfstandigheid te verlie
zen. Dat kost banen. Ook zal het
hoofdkantoor uit Zeeland verdwij
nen, vreest Delta. De provincie en
de gemeenten hebben Delta daar
in altijd ferm gesteund. De conse
quentie van de uitspraak van gede
puteerde Suurmond dat (een deel)
van de aandelen Delta van de
hand kan worden gedaan, is dat
het bedrijf moet worden opge
splitst. Behalve het netwerk moet
ook het waterleidingbedrijf in
overheidshanden blijven. Delta
heeft een belang van 50 procent in
Evides.
De andere drie grote Nederlandse
energiebedrijven (Eneco, Essent
en Nuon) zijn ook geheel in han
den van overheden. Friesland wil
de van de aandelen Nuon af (12,6
procent). Ze vond dat ze te weinig
invloed op het bedrijf kon uitoefe
nen. De verkoop is echter niet
doorgegaan.
Nieuw tijdschrift over
scheepsbouwindustrie
middelburg - De Vereniging Ne
derlandse Scheepsbouw Industrie
(VNSI) en uitgever Yellow 8c
Finch Publishers in Middelburg
brengen het tijdschrift Shipbuil
ding Industry op de markt. Het is
een Engelstalig vakblad voor en
over de Nederlandse en internatio
nale scheepsbouw, -reparatie en
-onderhoud. De eerste uitgave
wordt op 10 mei gepresenteerd tij
dens de algemene ledenvergade
ring van de VNSI. Het blad ver
schijnt in een oplage van 3000
exemplaren.
Vodafone komt met
reclame op gsm
den haag - Klanten van Vodafone
krijgen waarschijnlijk nog dit jaar
reclameboodschappen op de mo
biele telefoon, in ruil voor aanbie
dingen en kortingen op de abonne
mentskosten of een nieuw toestel.
Vodafone, een van de grootste aan
bieders van mobiele telefonie in
Nederland, begint volgende week
met een speciale reclamedienst
voor apothekers en verzekerings
agenten.
Gebruikers krijgen gratis mobiel in
ternet en profiteren van een lager
tarief als ze accepteren dat ze
steeds wisselende reclamebood
schappen ontvangen. Reclame en
informatie zijn specifiek afge
stemd op de beide beroepsgroe
pen, zoals die ook in vakbladen te
vinden zijn.
TNT investeert in
schone vrachtwagens
hoofddorp - Het post- en logis-
tiekconcern TNT heeft met Milieu
defensie afgesproken te investeren
in schonere vrachtwagens, die
minder roet en stikstofoxides uit
stoten. Dat hebben beide partijen
gisteren laten weten.
Medio 2008 moeten alle 275 vracht
wagens van het concern zijn ver
vangen door zogenoemde Eu-
ro-5-voertuigen, die het minst ver
vuilend zijn. Meer dan de helft
van de trucks is volgens TNT op
dit moment al vervangen. De be
stelwagens van het concern krij
gen bovendien allemaal een roetfil-
ter.
TNT heeft de reductie van de uit
stoot van broeikasgassen dit jaar
tot een van zijn speerpunten ge
maakt. Het hele concern produ
ceerde in 2005 ongeveer 810 kilo-
ton CO,.
Amsterdam - Wereldwijd gaan
steeds meer bedrijven naar de
beurs. Vorig jaar kregen 1559 on
dernemingen een notering, waar
mee 227 miljard dollar werd opge
haald. Dat is een record. In 2005
brachten 1537 beursgangen 167 mil
jard dollar op.
Dat blijkt uit een gisteren gepubli
ceerde studie van het adviesbu
reau Ernst 8c Young.
Volgens het rapport werd de toena
me van het opgehaalde kapitaal
aangejaagd door enkele grote
deals.
Vorig jaar vond de grootste beurs
gang ooit plaats: de Chinese bank
ICBC werd voor 22 miljard dollar
naar de beurs gebracht.
Verdrievoudiging van
aantal verkochte
navigatiesystemen.
amsterdam - Tomtom blijft met
verbijsterende vaart groeien. De fa
brikant verkocht vorig jaar 4,7 mil
joen autonavigatiesystemen, bijna
drie keer zoveel als in 2005. En het
einde van de veroveringstocht is
nog lang niet in zicht.
Topman Harold Goddijn rekent in
2007 tussen 7 en 8 miljoen Tom-
tommetjes te slijten. „In Europa,
de grootste markt, heeft 85 pro
cent van de automobilisten nog
geen navigatiesysteem. We zien de
kopersgroep nu ook veranderen.
Waren dat eerst de liefhebbers van
technische snufjes, nu breekt het
apparaat door bij de grote groep
consumenten."
De duizelingwekkende verkopen
vertalen zich ook in fraaie finan
ciële cijfers over 2006. De omzet
steeg met 89 procent, van 720 mil
joen euro naar 1.364 miljoen. Dit
jaar denkt Goddijn ergens tussen
1,6 en 1,8 miljard euro uit te ko
men. Door het succes van de goed
kopere Tomtom One daalde de ge
middelde prijs per navigatieappa-
raat van 337 euro naar 230 euro
aan het einde van 2006. De helft
van de Europeanen die een draag
baar navigatieapparaatje kocht (8
miljoen) koos voor een Tomtom.
In de Verenigde Staten is er nog
werk aan de winkel. Daar heeft de
Amsterdamse navigatiefabrikant
een marktaandeel van 20 procent
opgebouwd. Het bedrijf wist het
aantal Amerikaanse winkels dat
zijn apparaten verkoopt, met vier-
Tomtom, fabrikant van auto
navigatiesystemen, zag zijn om
zet het afgelopen jaar met 89
procent groeien naar ruim 1,3
miljard euro.
duizend uit te breiden tot twintig
duizend.
Het bedrijf verkoopt inmiddels in
25 landen. Vorig jaar ging Tomtom
naar Ierland, Zuid-Afrika en Tai
wan.
Om nog meer automobilisten over
de streep te trekken, komt Tom
tom in de herfst met een nieuwe
dienst. De apparaatjes in Neder
land worden voorzien van actuele
reisinformatie, dus met filegege-
vens en over hoe hard er wordt ge
reden op alle wegen. Daarmee kan
Tomtom de automobilist via de
snelste route om de files heen stu-