rkoop aandelen Delta Delta zijn niet zomaar te verhandelen Tomtom blnfit groeien met indrukwekkende cijfers Beursgang neemt toe -,ï wKsk i i J pzc Vrijdag 23 februari 2007 I 37 m, n kenheid bij evenementen in de provincie (zoals de Delta Profronde, foto) en de ontwikkeling van duurzame energie moet Delta in handen van de Zeeuwse over kanten komt op de suggestie om provinciale aandelen in het nutsbedrijf te verkopen. foto Peter Nicolai willen van hun aandelen, moeten ze die aanbieden aan de andere aandeelhouders. Het is niet moge lijk ze te verkopen aan bedrijven of particuliere beleggers. Om dat mogelijk te maken zou Delta eerst moeten worden opgedeeld in een commercieel en een netwerkbe drijf. Het Rijk wil dat, maar de energiebedrijven zijn mordicus te gen die splitsing. Delta vreest daar door de zelfstandigheid te verlie zen. Dat kost banen. Ook zal het hoofdkantoor uit Zeeland verdwij nen, vreest Delta. De provincie en de gemeenten hebben Delta daar in altijd ferm gesteund. De conse quentie van de uitspraak van gede puteerde Suurmond dat (een deel) van de aandelen Delta van de hand kan worden gedaan, is dat het bedrijf moet worden opge splitst. Behalve het netwerk moet ook het waterleidingbedrijf in overheidshanden blijven. Delta heeft een belang van 50 procent in Evides. De andere drie grote Nederlandse energiebedrijven (Eneco, Essent en Nuon) zijn ook geheel in han den van overheden. Friesland wil de van de aandelen Nuon af (12,6 procent). Ze vond dat ze te weinig invloed op het bedrijf kon uitoefe nen. De verkoop is echter niet doorgegaan. Nieuw tijdschrift over scheepsbouwindustrie middelburg - De Vereniging Ne derlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI) en uitgever Yellow 8c Finch Publishers in Middelburg brengen het tijdschrift Shipbuil ding Industry op de markt. Het is een Engelstalig vakblad voor en over de Nederlandse en internatio nale scheepsbouw, -reparatie en -onderhoud. De eerste uitgave wordt op 10 mei gepresenteerd tij dens de algemene ledenvergade ring van de VNSI. Het blad ver schijnt in een oplage van 3000 exemplaren. Vodafone komt met reclame op gsm den haag - Klanten van Vodafone krijgen waarschijnlijk nog dit jaar reclameboodschappen op de mo biele telefoon, in ruil voor aanbie dingen en kortingen op de abonne mentskosten of een nieuw toestel. Vodafone, een van de grootste aan bieders van mobiele telefonie in Nederland, begint volgende week met een speciale reclamedienst voor apothekers en verzekerings agenten. Gebruikers krijgen gratis mobiel in ternet en profiteren van een lager tarief als ze accepteren dat ze steeds wisselende reclamebood schappen ontvangen. Reclame en informatie zijn specifiek afge stemd op de beide beroepsgroe pen, zoals die ook in vakbladen te vinden zijn. TNT investeert in schone vrachtwagens hoofddorp - Het post- en logis- tiekconcern TNT heeft met Milieu defensie afgesproken te investeren in schonere vrachtwagens, die minder roet en stikstofoxides uit stoten. Dat hebben beide partijen gisteren laten weten. Medio 2008 moeten alle 275 vracht wagens van het concern zijn ver vangen door zogenoemde Eu- ro-5-voertuigen, die het minst ver vuilend zijn. Meer dan de helft van de trucks is volgens TNT op dit moment al vervangen. De be stelwagens van het concern krij gen bovendien allemaal een roetfil- ter. TNT heeft de reductie van de uit stoot van broeikasgassen dit jaar tot een van zijn speerpunten ge maakt. Het hele concern produ ceerde in 2005 ongeveer 810 kilo- ton CO,. Amsterdam - Wereldwijd gaan steeds meer bedrijven naar de beurs. Vorig jaar kregen 1559 on dernemingen een notering, waar mee 227 miljard dollar werd opge haald. Dat is een record. In 2005 brachten 1537 beursgangen 167 mil jard dollar op. Dat blijkt uit een gisteren gepubli ceerde studie van het adviesbu reau Ernst 8c Young. Volgens het rapport werd de toena me van het opgehaalde kapitaal aangejaagd door enkele grote deals. Vorig jaar vond de grootste beurs gang ooit plaats: de Chinese bank ICBC werd voor 22 miljard dollar naar de beurs gebracht. Verdrievoudiging van aantal verkochte navigatiesystemen. amsterdam - Tomtom blijft met verbijsterende vaart groeien. De fa brikant verkocht vorig jaar 4,7 mil joen autonavigatiesystemen, bijna drie keer zoveel als in 2005. En het einde van de veroveringstocht is nog lang niet in zicht. Topman Harold Goddijn rekent in 2007 tussen 7 en 8 miljoen Tom- tommetjes te slijten. „In Europa, de grootste markt, heeft 85 pro cent van de automobilisten nog geen navigatiesysteem. We zien de kopersgroep nu ook veranderen. Waren dat eerst de liefhebbers van technische snufjes, nu breekt het apparaat door bij de grote groep consumenten." De duizelingwekkende verkopen vertalen zich ook in fraaie finan ciële cijfers over 2006. De omzet steeg met 89 procent, van 720 mil joen euro naar 1.364 miljoen. Dit jaar denkt Goddijn ergens tussen 1,6 en 1,8 miljard euro uit te ko men. Door het succes van de goed kopere Tomtom One daalde de ge middelde prijs per navigatieappa- raat van 337 euro naar 230 euro aan het einde van 2006. De helft van de Europeanen die een draag baar navigatieapparaatje kocht (8 miljoen) koos voor een Tomtom. In de Verenigde Staten is er nog werk aan de winkel. Daar heeft de Amsterdamse navigatiefabrikant een marktaandeel van 20 procent opgebouwd. Het bedrijf wist het aantal Amerikaanse winkels dat zijn apparaten verkoopt, met vier- Tomtom, fabrikant van auto navigatiesystemen, zag zijn om zet het afgelopen jaar met 89 procent groeien naar ruim 1,3 miljard euro. duizend uit te breiden tot twintig duizend. Het bedrijf verkoopt inmiddels in 25 landen. Vorig jaar ging Tomtom naar Ierland, Zuid-Afrika en Tai wan. Om nog meer automobilisten over de streep te trekken, komt Tom tom in de herfst met een nieuwe dienst. De apparaatjes in Neder land worden voorzien van actuele reisinformatie, dus met filegege- vens en over hoe hard er wordt ge reden op alle wegen. Daarmee kan Tomtom de automobilist via de snelste route om de files heen stu-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 57