Bezit maakt mensen zo kwetsbaar Die achternaam voelde meteen goed Première 'Zullen we het liefde noemen' in het Minitheater. door Ali Pankow middelburg - Vrijgesproken wor den wegens gebrek aan bewijs, is wat anders dan vrijspraak van schuld. Het zit Dolf niet lekker. Hij wordt als gyneacoloog dan uitein delijk niet vervolgd voor de dood van een patiënt, maar zijn naam is niet volledig gezuiverd van blaam. Thuis echter wordt hij verrast met een etentje dat zijn echtgenote Hei- la en hun beider vriendin Vicky op touw hebben gezet om zijn vrij spraak te vieren. Aldus schetst huisschrijver Peer Wittenbols van Toneelgroep Oost- pool uit Arnhem de situatie bij het begin van het toneelstuk Zul len we het liefde noemen. „Het gaat over schuld, bezit, status, liefde en de waarheid", zegt Henk Geel hoed. Hij voert de regie van deze nieuwe productie bij het Middel burgs Theater, die morgenavond in het Minitheater in première gaat. Geelhoed rondde zijn opleiding als middenkader-regisseur enkele jaren geleden af met De Spaanse Hoer van Hugo Claus bij de Zeeuw se Komedie in Vlissingen. Vervol gens regisseerde hij bij het Middel burgs Theater De Knecht van Twee Meesters in de bekende commedia delTarte-stijl van Goldoni. Daarna zette hij de knop om en zocht hij het in eigentijdser repertoire. Hij verraste met zijn regie van Koppen van John Cassvetes, een ambitieu ze, maar geslaagde keuze binnen het amateurcircuit. Nu is hij met Zullen we het liefde noemen op de proppen gekomen. Een stuk dat doet denken aan Who's afraid of Virginia Woolf? van Edward Albee. Geelhoed geeft de voorkeur aan de eigentijdsere versie van Peer Wittenbols. „In Virginia Woolf draait het om een leugen. Hier raken de personages in de knel door een echte gebeurte nis. Ze moeten een zware strijd le veren om baan, status, huwelijk en vriendschappen veilig te stellen. Dit ligt toch veel meer bij mezelf. Scène uit Zullen we het Liefde noemen, de nieuwe productie van het Middelburgs Theater met van links naar rechts: Cees Baijens, Ploneke Scholtsz, Sjors Postelmans en Roelie van de Velde. Beeldend kunstenaar William Verstraeten maakte speciaal voor het decor van deze voorstelling kunstwerken die pas sen in het milieu waarin het verhaal zich afspeelt. foto Ruben Oreel Een stuk als dit zegt iets over de huidige generatie. Ik vraag me wel eens af waar we mee bezig zijn. Status is zo belangrijk. Alles draait om hoe anderen ons zien. Als we dan alles geregeld hebben op het gebied van relatie, werken en wo nen, gaan we ons afvragen 'Is dit alles?'. Volgens mij willen we vaak veel te veel en beseffen we te wei nig wat we allemaal hebben", zegt Geelhoed. Hij ziet die thematiek in Zullen we het liefde noemen treffend weerge geven. Het stuk is het tweede deel van de trilogie over verlies van Peer Wittenbols. Het Zouthuis en Goedbloed zijn de titels van de ove rige twee delen. Geelhoed heeft duidelijk voorkeur voor het twee de deel. „Dat is het boeiendst. Het is fascinerend om mee te maken wat heftige gebeurtenissen als een aanklacht en die vrijspraak wegens 'Ik vraag me wel eens af waar we mee bezig zijn. We willen vaak veel te veel' gebrek aan bewijs teweeg brengen. Daardoor wordt die zo belangrijk geachte status behoorlijk aange tast. Begrippen als schuld en eer lijkheid lopen als een rode draad door het hele stuk heen", zegt de regisseur. Het publiek is getuige hoe de twee paren Dolf en Hella en Vicky met haar nieuwe aanwinst Arend op de pijnbank gaan tijdens een rijke lijk met drank overgoten avond. Het gaat er steeds grimmiger aan toe, gevoelens worden niet ge spaard. Dat klinkt allemaal behoorlijk zwaar, maar volgens Geelhoed biedt het stuk ook veel humor. „Het zou om te lachen zijn als het niet zo treurig was en het zou treu rig zijn als het niet zo om te la chen was", vindt Geelhoed. Hij koos voor ruimte en veel wit bij de vormgeving. Verder wilde hij iets extra's om de status van het milieu waarin het verhaal zich afspeelt te benadrukken. Met de bijdrage van de Middelburgse beel dend kunstenaar William Verstrae ten is hij op zijn wenken bediend. Grote beschilderde en met teksten bedrukte witten doeken langs de wanden geven het decor een extra dimensie. Taal is bij het werk van Verstraeten een belangrijk item en slaat in dit verband een brug met die andere kunstvorm: toneel. De rollen worden vertolkt door: Kees Baijens, Ploneke Scholtsz, Roelie van de Velde en Sjors Postel mans. 'Zullen we het liefde noemen' van u Peer Wittenbols door het Middel burgs Theater, première zaterdag avond in het Minitheater, Middel burg, aanvang 20.30 uur. Tot en met zaterdag 28 april. Kaarten te be stellen via tel.nr. 0900-3300033. Zangeres Sarah Fairfield. Veel animo voor gratis kaarten Concert at Sea goes - De PZC is gisterochtend overspoeld met aanvragen voor gratis kaarten voor Concert at Sea. De krant had 500 kaarten beschik baar. Vanwege de enorme belang stelling is de website waarop deze konden worden aangevraagd, om 10.15 uur gesloten. Toen hadden al 1200 mensen, die ieder twee kaar ten konden aanvragen, gereageerd. Alle 'winnaars' hebben gisteren nog een e-mail ontvangen. Vijfde voorronde van wedstrijd 2nd Influenz kwadendamme - In dorpshuis De Burcht in Kwadendamme wordt vanavond vanaf 20.00 uur de vijf de voorronde van muziekwed- strijd 2nd Influenz gehouden. De deelnemende bands zijn: Tripp (groovende rock), Scarabee (pop rock), Asbak (ska) en Out of Order (garagerock/grunge). Tijdens het juryberaad speelt de West-Brabant- se groep Overgrown. Singer-songwriter Sarah Fairfield treedt op in Ledeltheater. door Rolf Bosboom oostburg - Zangeres Sarah Fair field, die morgen optreedt in Oost burg, heet in het dagelijks leven ge woon Anneloes Verveld. Ze heeft, omdat haar muziek ook is uitge bracht in het buitenland, haar ach ternaam dus letterlijk vertaald in het Engels. De keuze bleek echter passender dan ze had gedacht. „Ik heb een vriendin die paranor maal begaafd is. Die zei een keer: ik weet wie je bent, je bent Sarah Fairfield. Die naam voelde meteen goed, als van mezelf Toen ik die la ter ging googelen, stuitte ik op fo to's van een grafsteen met die naam erop. Dat was een beetje lu guber. Ik heb contact gezocht met de maker van die website en die vertelde dat een tak van de Britse familie Fairfield zich rond 1600 in Leiden vestigde en zich daar Ver veld ging noemen. De voorzienig heid was het dus met mij eens." Fairfield maakt singer-songwriter- muziek. „Het is popmuziek met jazzinvloeden. Dat is voor pro grammeurs lastig: de jazzclubs vin den het te popachtig en de popza len vinden het te jazzy." Naast eigen werk waagt ze zich ook aan andermans nummers. „Ik heb twee jaar lang in het radiopro gramma Opium gezongen. Daar voor maakten we elke keer nieuwe arrangementen van bestaande nummers, waardoor ze heel an ders zijn geworden. Een paar daar van doe ik ook tijdens mijn optre dens, zoals van Suzanne Vega, Fleetwood Mac, The Beatles en The man who sold the world van Da vid Bowie. Ze komt samen met Marcus 01- gers (piano), Erik Rutjes (gitaar), Joost Kroon (drums) en Reyer Zwart (bas) naar Oostburg. Het is de bedoeling ook wat werk te la ten horen van het nieuwe album dat in voorbereiding is, de opvol ger van Green (2004). „Ik ben klaar met het schrijven ervan. We heb ben er net de eerste dag in de stu dio op zitten." VJI Sarah Fairfield, morgenavond in het Ledeltheater in Oostburg. Aanvang: 20.15 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 54