Bezit maakt mensen zo kwetsbaar
Die achternaam voelde meteen goed
Première 'Zullen we
het liefde noemen'
in het Minitheater.
door Ali Pankow
middelburg - Vrijgesproken wor
den wegens gebrek aan bewijs, is
wat anders dan vrijspraak van
schuld. Het zit Dolf niet lekker. Hij
wordt als gyneacoloog dan uitein
delijk niet vervolgd voor de dood
van een patiënt, maar zijn naam is
niet volledig gezuiverd van blaam.
Thuis echter wordt hij verrast met
een etentje dat zijn echtgenote Hei-
la en hun beider vriendin Vicky
op touw hebben gezet om zijn vrij
spraak te vieren.
Aldus schetst huisschrijver Peer
Wittenbols van Toneelgroep Oost-
pool uit Arnhem de situatie bij
het begin van het toneelstuk Zul
len we het liefde noemen. „Het gaat
over schuld, bezit, status, liefde en
de waarheid", zegt Henk Geel
hoed. Hij voert de regie van deze
nieuwe productie bij het Middel
burgs Theater, die morgenavond
in het Minitheater in première
gaat.
Geelhoed rondde zijn opleiding
als middenkader-regisseur enkele
jaren geleden af met De Spaanse
Hoer van Hugo Claus bij de Zeeuw
se Komedie in Vlissingen. Vervol
gens regisseerde hij bij het Middel
burgs Theater De Knecht van Twee
Meesters in de bekende commedia
delTarte-stijl van Goldoni. Daarna
zette hij de knop om en zocht hij
het in eigentijdser repertoire. Hij
verraste met zijn regie van Koppen
van John Cassvetes, een ambitieu
ze, maar geslaagde keuze binnen
het amateurcircuit. Nu is hij met
Zullen we het liefde noemen op de
proppen gekomen.
Een stuk dat doet denken aan
Who's afraid of Virginia Woolf?
van Edward Albee. Geelhoed geeft
de voorkeur aan de eigentijdsere
versie van Peer Wittenbols. „In
Virginia Woolf draait het om een
leugen. Hier raken de personages
in de knel door een echte gebeurte
nis. Ze moeten een zware strijd le
veren om baan, status, huwelijk en
vriendschappen veilig te stellen.
Dit ligt toch veel meer bij mezelf.
Scène uit Zullen we het Liefde noemen, de nieuwe productie van het Middelburgs Theater met van links naar rechts: Cees Baijens, Ploneke Scholtsz, Sjors
Postelmans en Roelie van de Velde. Beeldend kunstenaar William Verstraeten maakte speciaal voor het decor van deze voorstelling kunstwerken die pas
sen in het milieu waarin het verhaal zich afspeelt. foto Ruben Oreel
Een stuk als dit zegt iets over de
huidige generatie. Ik vraag me wel
eens af waar we mee bezig zijn.
Status is zo belangrijk. Alles draait
om hoe anderen ons zien. Als we
dan alles geregeld hebben op het
gebied van relatie, werken en wo
nen, gaan we ons afvragen 'Is dit
alles?'. Volgens mij willen we vaak
veel te veel en beseffen we te wei
nig wat we allemaal hebben", zegt
Geelhoed.
Hij ziet die thematiek in Zullen we
het liefde noemen treffend weerge
geven. Het stuk is het tweede deel
van de trilogie over verlies van
Peer Wittenbols. Het Zouthuis en
Goedbloed zijn de titels van de ove
rige twee delen. Geelhoed heeft
duidelijk voorkeur voor het twee
de deel. „Dat is het boeiendst. Het
is fascinerend om mee te maken
wat heftige gebeurtenissen als een
aanklacht en die vrijspraak wegens
'Ik vraag me wel eens af
waar we mee bezig zijn. We
willen vaak veel te veel'
gebrek aan bewijs teweeg brengen.
Daardoor wordt die zo belangrijk
geachte status behoorlijk aange
tast. Begrippen als schuld en eer
lijkheid lopen als een rode draad
door het hele stuk heen", zegt de
regisseur.
Het publiek is getuige hoe de twee
paren Dolf en Hella en Vicky met
haar nieuwe aanwinst Arend op
de pijnbank gaan tijdens een rijke
lijk met drank overgoten avond.
Het gaat er steeds grimmiger aan
toe, gevoelens worden niet ge
spaard.
Dat klinkt allemaal behoorlijk
zwaar, maar volgens Geelhoed
biedt het stuk ook veel humor.
„Het zou om te lachen zijn als het
niet zo treurig was en het zou treu
rig zijn als het niet zo om te la
chen was", vindt Geelhoed.
Hij koos voor ruimte en veel wit
bij de vormgeving. Verder wilde
hij iets extra's om de status van
het milieu waarin het verhaal zich
afspeelt te benadrukken. Met de
bijdrage van de Middelburgse beel
dend kunstenaar William Verstrae
ten is hij op zijn wenken bediend.
Grote beschilderde en met teksten
bedrukte witten doeken langs de
wanden geven het decor een extra
dimensie. Taal is bij het werk van
Verstraeten een belangrijk item en
slaat in dit verband een brug met
die andere kunstvorm: toneel.
De rollen worden vertolkt door:
Kees Baijens, Ploneke Scholtsz,
Roelie van de Velde en Sjors Postel
mans.
'Zullen we het liefde noemen' van
u Peer Wittenbols door het Middel
burgs Theater, première zaterdag
avond in het Minitheater, Middel
burg, aanvang 20.30 uur. Tot en
met zaterdag 28 april. Kaarten te be
stellen via tel.nr. 0900-3300033.
Zangeres Sarah Fairfield.
Veel animo voor gratis
kaarten Concert at Sea
goes - De PZC is gisterochtend
overspoeld met aanvragen voor
gratis kaarten voor Concert at Sea.
De krant had 500 kaarten beschik
baar. Vanwege de enorme belang
stelling is de website waarop deze
konden worden aangevraagd, om
10.15 uur gesloten. Toen hadden al
1200 mensen, die ieder twee kaar
ten konden aanvragen, gereageerd.
Alle 'winnaars' hebben gisteren
nog een e-mail ontvangen.
Vijfde voorronde van
wedstrijd 2nd Influenz
kwadendamme - In dorpshuis De
Burcht in Kwadendamme wordt
vanavond vanaf 20.00 uur de vijf
de voorronde van muziekwed-
strijd 2nd Influenz gehouden. De
deelnemende bands zijn: Tripp
(groovende rock), Scarabee (pop
rock), Asbak (ska) en Out of Order
(garagerock/grunge). Tijdens het
juryberaad speelt de West-Brabant-
se groep Overgrown.
Singer-songwriter
Sarah Fairfield treedt
op in Ledeltheater.
door Rolf Bosboom
oostburg - Zangeres Sarah Fair
field, die morgen optreedt in Oost
burg, heet in het dagelijks leven ge
woon Anneloes Verveld. Ze heeft,
omdat haar muziek ook is uitge
bracht in het buitenland, haar ach
ternaam dus letterlijk vertaald in
het Engels. De keuze bleek echter
passender dan ze had gedacht.
„Ik heb een vriendin die paranor
maal begaafd is. Die zei een keer:
ik weet wie je bent, je bent Sarah
Fairfield. Die naam voelde meteen
goed, als van mezelf Toen ik die la
ter ging googelen, stuitte ik op fo
to's van een grafsteen met die
naam erop. Dat was een beetje lu
guber. Ik heb contact gezocht met
de maker van die website en die
vertelde dat een tak van de Britse
familie Fairfield zich rond 1600 in
Leiden vestigde en zich daar Ver
veld ging noemen. De voorzienig
heid was het dus met mij eens."
Fairfield maakt singer-songwriter-
muziek. „Het is popmuziek met
jazzinvloeden. Dat is voor pro
grammeurs lastig: de jazzclubs vin
den het te popachtig en de popza
len vinden het te jazzy."
Naast eigen werk waagt ze zich
ook aan andermans nummers. „Ik
heb twee jaar lang in het radiopro
gramma Opium gezongen. Daar
voor maakten we elke keer nieuwe
arrangementen van bestaande
nummers, waardoor ze heel an
ders zijn geworden. Een paar daar
van doe ik ook tijdens mijn optre
dens, zoals van Suzanne Vega,
Fleetwood Mac, The Beatles en
The man who sold the world van Da
vid Bowie.
Ze komt samen met Marcus 01-
gers (piano), Erik Rutjes (gitaar),
Joost Kroon (drums) en Reyer
Zwart (bas) naar Oostburg. Het is
de bedoeling ook wat werk te la
ten horen van het nieuwe album
dat in voorbereiding is, de opvol
ger van Green (2004). „Ik ben klaar
met het schrijven ervan. We heb
ben er net de eerste dag in de stu
dio op zitten."
VJI Sarah Fairfield, morgenavond in het
Ledeltheater in Oostburg. Aanvang:
20.15 uur.