Familie Het liefdesgeluk van tegenpolen Het nut van gelovig zijn 1 8 Vrijdag 23 februari 2007 PZC DENKWIJZER door René Diekstra Religie is een effectief middel voor betere sociale samenhang Is het handig om gelovig te zijn, in de zin van lid te zijn van een religieuze groepering met alles wat daar op en aan zit, zoals godsdienstige bijeenkomsten, rituelen, bidpraktijken en geloof in een God? Het lijkt een rare, bijna oneerbiedig ge stelde vraag. Onlangs besloten twee kennissen van mij, beiden voorbij de zestig en kampend met gezondheidsproblemen, ka tholiek te worden. Ze willen 'ergens' in gaan geloven, zeggen ze, en ergens bij gaan horen. Ze willen ook bepaalde rituelen in hun leven brengen. Ze vinden hun huidige leven in dat op zicht leeg. Wat voor oordeel anderen ook over hun 'bekering' mogen heb ben, psychologisch gezien is het bepaald geen gek besluit. Er is het nodige onderzoek dat erop wijst dat actief religieuze men sen minder vaak lichamelijk ziek zijn, minder psychologische problemen hebben, sneller van ziektes en chirurgische ingre pen herstellen, tevredener zijn en een (iets) positievere hou ding levenshouding hebben - wat niet wil zeggen dat ze een positievere houding hebben jegens mensen zonder of met een andere religie. Religie loont, zo bezien. Maar waarom is het dat geloven in 'dingen' die volstrekt irrationeel of in ieder geval niet plausibel zijn en meedoen aan rituelen die, zeker van een afstand beke ken, vaak wonderlijk zijn, zulke welzijns- of gezondheidsvoor delen biedt? Een deel van het antwoord lijkt te vinden in het feit dat er geen cultuur is, noch is geweest, waar religie vol strekt afwezig was. Dat suggereert dat religie als patroon of op tie in onze evolutionaire uitrusting is ingebouwd. De precieze vorm die het krijgt wordt sterk bepaald door de omstandighe den, de plaats en tijd waarin mensen leven. Een ander deel van het antwoord lijkt te vinden in het feit dat religie een groepsfenomeen is. Zonder groep geen religie. Maar religie is een kostbare (groeps)optie die vraagt om aanzienlijke inspan ningen. Als de evolutie besloten heeft om zo'n kostbare optie aan onze uitrusting toe te voegen, dan moet ze daarvoor ook een heel goede reden hebben. Die reden is naar alle waar schijnlijkheid dat religie een buitengewoon effectief middel is voor het bevorderen van sociale samenhang. Voor het onderge schikt maken van individuele egoïstische korte termijn belan gen aan de langere termijn belangen van de groep, en daarmee aan het voortbestaan van de groep. Wat religie zo 'groeps'geschikt maakt, is dat het de zelfbeheer sing van individuen binnen de eigen groep bevordert. Ze doet dat op drie manieren. Door verhalen - de kern van elke religie is een 'set' van verhalen - die een gedeelde kijk op mens en we reld bevorderen. Ze doet dat voorts door, bij schending van ge meenschappelijke waarden, te dreigen met straf in een boven natuurlijk hiernamaals. Daarmee wordt externe gedragscontro le, zoals via fysiek geweld door aardse gezagsgedragers met al zijn nadelen, voor een belangrijk deel overbodig. En ze doet dat door rituelen die de opname van het individu in en de bin ding aan de gemeenschap symbolisch verankeren. De kracht daarvan is daarom zo groot omdat het individu zich in het ri tueel openlijk aan de gemeenschap committeert. Vandaar het wetenschappelijk vastgestelde gegeven dat, van alle kenmer ken van godsdienst, de kerk- of moskeegang en gezamenlijke bidrituelen de meest krachtige effecten hebben, zowel op sa menhang in de groep als op gezondheid. We weten overigens dat er sowieso een sterk verband is tus sen sociale samenhang, gezondheid en geluksbeleving. Dat roept een spannende vraag op. Het nieuwe kabinet gaat zwaar inzetten op het bevorderen van sociale samenhang. Zal het haar lukken daarvoor duurzame, niet-religieuze manieren te vinden? Want als het de evolutie in 200.000 jaar al niet goed gelukt om met niet-religieuze alternatieven te komen, zal het een club met protestanten en katholieken, één moslim en één rasatheïst in vier jaar dan wel lukken? Suzanne Faasse schetst de flinke verschillen tussen haar en haar geliefde, Freddy Nieuwenhuis. „Ik maak me snel zor gen. Hij absoluut niet. Ik kijk ver vooruit, terwijl hij de dingen ge woon op zich aflaat komen." En Freddy vult aan: „Zij functioneert vanuit orde en ik vanuit chaos. Dat komt in alles tot uiting." Ze wonen in een gezellig apparte ment van veertig vierkante meter in Amsterdam. Als dat maar goed gaat... Hij gooit zijn sokken achte loos achter zich op de grond, zij rust niet voordat het huis weer net jes is. Zij gaat de deur niet uit voor ze een uitgebreide douche heeft ge nomen, terwijl hij het liefst de he le dag ongeschoren in zijn oude kloffie rondbanjert. Hij rookt, zij drinkt graag groentesapjes. Zij wil het vandaag nog afhebben, hij slaapt er liever een nacht over. Freddy: „Als wij samen een kast in elkaar zetten, heb je zo drie echt scheidingen." Tegenpolen trekken elkaar aan. Klinkt spannend, maar in de prak tijk betekent dat grote botsingen. „Ik doe zo veel dingen tegelijk dat ik vergeet dat er een pan op het vuur staat. Dan staat hij er hoofd schuddend bij: scha-at, doe nu rus- tig", grijnst Suzanne. „Ik was ge wend mijn koffiempk zomaar er gens neer te zetten en twee uur la ter weer te vullen. Nu staat hij bin nen vijf minuten schoon in de kast", vertelt Freddy. Enkele jaren terug escaleerde het bijna toen er allerlei aanmaningen uit zijn verleden op de deurmat vielen. „Die maakte ik dan open, want hij liet ze wekenlang liggen en ik had geen zin in een deur waarder op de stoep." Hij rookt, zij drinkt groentesapjes. Zij houdt van orde, regelmaat, hij laat alles waaien. Tegenpolen trekken elkaar aan, maar hoeveel kans maken ze op een succesvolle relatie? door Catheleyne van der Laan illustratie Mare Kolle Omdat ze zelf alles stipt op tijd de deur uitdoet, schrok ze hevig. „Hij bleef maar zeggen 'ja, ja, ja', maar deed niks. Pas toen ik zei dat ik zo niet verder wilde met hem, pakte hij dingen aan." Hoe los je dat soort botsingen op? „Tegenpolen hebben iets te leren van elkaar. Namelijk de andere kant van het gedrag", zegt Sylvia van der Spek, relatiecoach bij Rela tieraadsel. „Als de vrouw een con- trolfreak is en de man leeft in tota le chaos, dan moet zij leren losla ten en hij leren structureren. De juiste balans ligt altijd in het mid den." Dat vergt aanpassing van beide kanten. Blijven vitten en hopen dat de ander verandert, is zinloos. Van der Spek: „Je moet geen kloon van jezelf proberen te maken. Dan verstik je iemand. Als je blijft ha meren op wat er allemaal niet deugt, is dat destructief" Dat kiopt, weet Suzanne uit erva ring. „Hoe meer ik zeur, hoe min der resultaat. Als ik me gewoon met mezelf bemoei, gaat het met hem veel soepeler." Van der Spek raadt mensen aan te onderzoeken waar de conflicteren de gedragsovertuigingen vandaan komen. „Is dat wel jouw overtui ging? Misschien kopieert zij een ex treem nette moeder en verzet hij zich tegen een verstikkende jeugd. Dan is het tijd voor een nieuwe overtuiging. Misschien ontdekt zij dat de boel de boel laten, best lek ker is en vindt hij wat meer contro le prettig." Van der Spek waarschuwt: „Daar moet je geen al te hoge verwachtin gen van hebben. Een Volvo wordt nooit een sportwagen. Je kan er strepen opzetten en een spoiler, maar het blijft een Volvo. Je moet uiteindelijk iemand in zijn stijl ac cepteren zoals hij is." Freddy beaamt dat: „Wat erin zit, krijg je er niet uit. Ik heb het wel geprobeerd, meer opruimen. Dat gaat twee dagen goed. Maar ik houd wél de grens in de gaten. Het moet niet té chaotisch worden, dan wordt zij gek." Gaan mensen massaal plat voor de aantrek kingskracht van een te genpool? Nee dus. De meeste mensen selecteren hun hu welijkspartners op gelijke attitu des, religie en waarden, zo blijkt uit onderzoek van Shanhong Luo en Eva C. Klohnen. Soort zoekt soort. Maar iemand met dezelfde ideeën en overtuigingen is geen ga rantie voor huwelijksgeluk. Het gaat om de persoonlijkheid. Hoe minder gelijkenis tussen karakters, hoe minder huwelijksgeluk, blijkt uit dit onderzoek. Maken mensen als Suzanne en Freddy minder kans op huwelijks geluk? „Onzin", vindt Van der Kan negatief denken een depressie veroorzaken of in stand houden? Dat gaat de Maastrichtse psycholoog Jeffrey Roelofs onderzoeken bij kinderen en jongvolwassenen. Hij wil ze drie jaai lang volgen. Het doel: jongeren leren om uit de 'herkauw-trein' te stappen. door Patricia van der Zalm foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 18