VW propt Touareg vol techniek Suv's Citroën en Peugeot deze zomer op de markt Ford laat op AutoRai nieuwe Mondeo zien Altijd een occasion in de buurt! PZC Vrijdag 23 februari 2007 1 5 Een van de fraaiste suv's is de VW Touareg. Hij verscheen tegelijk met de parallel ontwikkelde Porsche Cayenne die zojuist een facelift heeft ondergaan. Dus werd het ook tijd voor een nieuwe Touareg. door Rien van der Steen Velen noemen hem de mooiste suv die be staat. Toch vindt Volks wagen het na vier jaar tijd worden zijn Toua reg een grote beurt te geven. Er zijn er 300.000 van verkocht en in de VS was het de eerste suv met dieselmotor en een roetfilter. In Ja pan kreeg hij zelfs het predikaat 'beste suv van het jaar'. Hij is er met vijf-, zes-, acht-, tien en zelfs een twaalfcilinder kracht bron. Hij sleepte een 150 ton zwa re Boeing 747, beklom in Chili de hoogste vulkaan ter wereld, maar legde het in de zware Dakar-rally dit jaar af tegen Mitsubishi. Samen met Porsche (Cayenne) ontwik keld en nu optisch en technisch bij de tijd gebracht. VW grijpt de grote beurt aan om de Touareg propvol techniek te du De opgefriste Volkswagen Touareg heeft een compleet nieuw front. Voor 1700 euro extra bovenop de vanafprijs van zestig mille (R5 die- T sel) zit het reservewiel achterop. wen. Het is de eerste Volkswagen met een 4,2 liter achtcilinder di rect ingespoten benzinemotor met 350 pk, nauw verwant aan de V6 FSI met 280 pk. Tegen het eind van het jaar komt de machtige W12 met 450 pk, tot nu toe de top- motor van de VW Phaeton, de Au di A8 en die andere VW-dochter, Bentley. Maar wie zo'n luxe terreinwagen wil, zal vaak kiezen voor een die sel. Daar zijn er ook genoeg van: te beginnen met de R5 TDI, de V6 TDI en de fantastische V10 TDI. Volkswagen heeft 2300 on derdelen van de Touareg opnieuw ontwikkeld. De auto heeft een innovatief abs-systeem, dat de remweg op los se ondergrond met wel 20 procent verkort. Voor de cruise control is een automatische afstandhouder in de aanbieding, die de auto - al naar gelang het rijgedrag van de voorligger - op eigen houtje laat remmen (zelfs tot een complete stop) of accelereren. Onderdeel daarvan is een scansysteem, dat met radartechniek de voor- en zij kanten van de auto in de smiezen houdt en de bestuurder waar schuwt als de auto te dicht in de buurt van een ander voertuig of obstakel komt. In de buitenspie gels zitten led-lampjes, die oplich ten om de bestuurder attent te ma ken op links of rechts inhalende auto's. Geleend van de Audi Qj, die daar vorig jaar mee geïntrodu ceerd werd. De permanent aan al le vier de wielen aangedreven Touareg is er desgewenst weer met luchtvering. VW gaat 65.000 Touaregs per jaar maken. De goedkoopste in de prijs lijst is de R5 diesel: zestig mille. door Rien van der Steen De nieuwe suv's van PSA, de Citroën C-Crosser en zijn broertje de Peugeot 4007, hebben inschakelbare vier- wielaandrijving en een '5+2 stoel- opstelling'. Op de komende auto show van Genève (2 tot en met 22 maart) maken beide modellen hun debuut. Beide auto's, afgeleid van de Out- lander van Mitsubishi, komen in de zomer te koop. Ze zijn fors: 4,64 meter lang, 1,81 meter breed en 1,71 meter hoog. De wielbasis bedraagt een royale 2,67 meter. De derde zitrij van twee stoeltjes kan compleet weggeklapt worden. De bank op de tweede zitrij kan worden verschoven en is gedeeld neerklapbaar. De rugleuning daar is verstelbaar. Met de stoeljes ach terin plat is er een laadruim van van 445 liter. Als de bank dan ook nog tegen de vloer gaat, wordt dat 1686 liter. De achterklep kan in twee delen open. Het onderste deel kan hel pen om grote voorwerpen naar binnen te schuiven of dienen als zitje. Het reservewiel zit onder de auto gemonteerd. Citroën meldt dat het interieur van de C-Crosser 22 verschillende opbergvakken heeft, waaronder twee handschoe nenkastjes. PSA biedt vooralsnog alleen de 2.2 turbodiesel met 156 pk en een zes versnellingsbak aan. Die motor is samen met Ford ontwikkeld. De eerste suv van PSA heeft onafhan kelijke wielophanging met achter verschillende draagarmen. Stan daard heeft hij zes airbags en een elektronisch stabiliteitssysteem. De Peugeot 4007 (boven) en zijn even knie, de C-Crosser van Citroën. foto's GPD door Rien van der Steen Ford laat op de komende Auto Rai vanaf eind maart en de show van Genève de gloed nieuwe Mondeo zien. Die komt in de zomer op de markt als vier- en vijfdeurs en als stationwagon. De auto gaat circa 27.000 euro kosten. Opvallend zijn veel elektronische zaken in het nieuwe model, zoals sleutelloos ontgrendelen en star ten met een knop. De Mondeo wordt leverbaar met adaptieve cruise control die waar schuwt als een voorligger te dicht nadert. Standaard krijgt de auto voortaan esp (elektronische stabili teit), een systeem dat voorkomt dat verkeerde brandstof wordt ge tankt en verlichting die na het ver laten van de auto even aan blijft om de voordeur makkelijk te vin den. Ook airconditioning en cruise control zitten er altijd op. Net als zeven airbags, inclusief een voor de knieën van de bestuurder. Elk model heeft een ongedeeld neerklapbare achterbankleuning. De wagon en het vijfdeursmodel bieden een bagageruimte van res pectievelijk 1745 en 1460 liter. De vierdeurs heeft een ruim van 535 li ter. Voorwiel- en achterwielophan ging en spoorbreedte zijn aange past, het stuursysteem is beter en de auto is volgens de fabrikant wat stiller geworden. Er zijn drie diesel- en vier benzine motoren, in vermogen variërend van 125 tot 220 pk, waaronder een nieuwe 2.3 benzinemotor met 161 pk. Het topmodel heeft een 2.5 li ter vijfcilinder met 220 pk, geleend van Volvo. Dit jaar volgt ook een nieuwe zestraps automaat als aan vulling op de handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbakken. De eerste generatie Mondeo dateert van 3993. De vier deurs sedan en vijfdeurs hatchback kosten straks hetzelfde, vanaf 26.925 euro (1.6 325 pk benzi ne). De r.8 325 pk diesel komt op 32.625 euro. Een wagon kost 2400 euro meer. De Ghia of luxe Tita- nium-uitvoering vraagt een extra investering van 2250 euro. Fords nieuwe directeur Hans Schep - zijn voorganger stapte onlangs over naar Opel - verwacht dit jaar vijfduizend nieuwe Mondeo's in Nederland te verkopen. Opvolger Kia Carens groeit aan alle kanten De nieuwe Kia Carens is langer, breder en hoger dan het vorige mo del van de midi-mpv. Er zijn twee benzinemotoren (1.6 en 2.0), een diesel ontbreekt. De goedkoopste kost 19.995 euro, maar is alleen op speciale bestelling leverbaar. De luxere versie, met onder meer stan daard airco, kost 1000 euro meer. Nanjing Automobile wekt MG tot leven Fabrikant Nanjing Automobile, dat twee jaar geleden de boedel van het failliete Rover MG in Enge land opkocht, brengt in april weer nieuwe MG's op de markt. De au to's worden onder Chinees toe zicht gebouwd in de oude Roverfa- briek in Longbridge. Het gaat om drieduizend stuks in 2007. Prijsvraag Batavus over fietsbagage Batavus schrijft samen met de Be roepsorganisatie Nederlandse Ont werpers een ontwerpwedstrijd uit om een oplossing voor het ver voer van bagage op de fiets te be denken. Daarvoor zijn nog altijd weinig innovatieve oplossingen ge vonden. Inschrijven kan via www.batavusontwerpwedstrijd.nl Mazda 'betrouwbaar' uit groot onderzoek Mazda heeft de eerste plaats be haald in een groot internationaal onderzoek op het gebied van be trouwbaarheid. Bijna 92 procent van de onderzochte Mazda's met een leeftijd tussen de drie en ne gen jaar toonde geen enkel mecha nisch defect. Tweede werd Honda. Toyota - óók Japans - werd derde. De nieuwe Ford Mondeo komt deze zomer, ook als Wagon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15