VW propt Touareg vol techniek
Suv's Citroën en Peugeot
deze zomer op de markt
Ford laat op AutoRai
nieuwe Mondeo zien
Altijd een occasion in de buurt!
PZC Vrijdag 23 februari 2007 1 5
Een van de fraaiste suv's is
de VW Touareg. Hij
verscheen tegelijk met de
parallel ontwikkelde Porsche
Cayenne die zojuist een
facelift heeft ondergaan.
Dus werd het ook tijd voor
een nieuwe Touareg.
door Rien van der Steen
Velen noemen hem de
mooiste suv die be
staat. Toch vindt Volks
wagen het na vier jaar
tijd worden zijn Toua
reg een grote beurt te geven. Er
zijn er 300.000 van verkocht en in
de VS was het de eerste suv met
dieselmotor en een roetfilter. In Ja
pan kreeg hij zelfs het predikaat
'beste suv van het jaar'.
Hij is er met vijf-, zes-, acht-, tien
en zelfs een twaalfcilinder kracht
bron. Hij sleepte een 150 ton zwa
re Boeing 747, beklom in Chili de
hoogste vulkaan ter wereld, maar
legde het in de zware Dakar-rally
dit jaar af tegen Mitsubishi. Samen
met Porsche (Cayenne) ontwik
keld en nu optisch en technisch
bij de tijd gebracht.
VW grijpt de grote beurt aan om
de Touareg propvol techniek te du
De opgefriste Volkswagen Touareg
heeft een compleet nieuw front.
Voor 1700 euro extra bovenop de
vanafprijs van zestig mille (R5 die-
T sel) zit het reservewiel achterop.
wen. Het is de eerste Volkswagen
met een 4,2 liter achtcilinder di
rect ingespoten benzinemotor met
350 pk, nauw verwant aan de V6
FSI met 280 pk. Tegen het eind
van het jaar komt de machtige
W12 met 450 pk, tot nu toe de top-
motor van de VW Phaeton, de Au
di A8 en die andere VW-dochter,
Bentley.
Maar wie zo'n luxe terreinwagen
wil, zal vaak kiezen voor een die
sel. Daar zijn er ook genoeg van: te
beginnen met de R5 TDI, de V6
TDI en de fantastische V10 TDI.
Volkswagen heeft 2300 on
derdelen van de Touareg
opnieuw ontwikkeld. De
auto heeft een innovatief
abs-systeem, dat de remweg op los
se ondergrond met wel 20 procent
verkort. Voor de cruise control is
een automatische afstandhouder
in de aanbieding, die de auto - al
naar gelang het rijgedrag van de
voorligger - op eigen houtje laat
remmen (zelfs tot een complete
stop) of accelereren. Onderdeel
daarvan is een scansysteem, dat
met radartechniek de voor- en zij
kanten van de auto in de smiezen
houdt en de bestuurder waar
schuwt als de auto te dicht in de
buurt van een ander voertuig of
obstakel komt. In de buitenspie
gels zitten led-lampjes, die oplich
ten om de bestuurder attent te ma
ken op links of rechts inhalende
auto's. Geleend van de Audi Qj,
die daar vorig jaar mee geïntrodu
ceerd werd. De permanent aan al
le vier de wielen aangedreven
Touareg is er desgewenst weer met
luchtvering.
VW gaat 65.000 Touaregs per jaar
maken. De goedkoopste in de prijs
lijst is de R5 diesel: zestig mille.
door Rien van der Steen
De nieuwe suv's van PSA,
de Citroën C-Crosser en
zijn broertje de Peugeot
4007, hebben inschakelbare vier-
wielaandrijving en een '5+2 stoel-
opstelling'. Op de komende auto
show van Genève (2 tot en met 22
maart) maken beide modellen
hun debuut.
Beide auto's, afgeleid van de Out-
lander van Mitsubishi, komen in
de zomer te koop. Ze zijn fors:
4,64 meter lang, 1,81 meter breed
en 1,71 meter hoog. De wielbasis
bedraagt een royale 2,67 meter.
De derde zitrij van twee stoeltjes
kan compleet weggeklapt worden.
De bank op de tweede zitrij kan
worden verschoven en is gedeeld
neerklapbaar. De rugleuning daar
is verstelbaar. Met de stoeljes ach
terin plat is er een laadruim van
van 445 liter. Als de bank dan ook
nog tegen de vloer gaat, wordt dat
1686 liter.
De achterklep kan in twee delen
open. Het onderste deel kan hel
pen om grote voorwerpen naar
binnen te schuiven of dienen als
zitje. Het reservewiel zit onder de
auto gemonteerd. Citroën meldt
dat het interieur van de C-Crosser
22 verschillende opbergvakken
heeft, waaronder twee handschoe
nenkastjes.
PSA biedt vooralsnog alleen de 2.2
turbodiesel met 156 pk en een zes
versnellingsbak aan. Die motor is
samen met Ford ontwikkeld. De
eerste suv van PSA heeft onafhan
kelijke wielophanging met achter
verschillende draagarmen. Stan
daard heeft hij zes airbags en een
elektronisch stabiliteitssysteem.
De Peugeot
4007 (boven)
en zijn even
knie, de
C-Crosser van
Citroën.
foto's GPD
door Rien van der Steen
Ford laat op de komende Auto
Rai vanaf eind maart en de
show van Genève de gloed
nieuwe Mondeo zien. Die komt in
de zomer op de markt als vier- en
vijfdeurs en als stationwagon. De
auto gaat circa 27.000 euro kosten.
Opvallend zijn veel elektronische
zaken in het nieuwe model, zoals
sleutelloos ontgrendelen en star
ten met een knop.
De Mondeo wordt leverbaar met
adaptieve cruise control die waar
schuwt als een voorligger te dicht
nadert. Standaard krijgt de auto
voortaan esp (elektronische stabili
teit), een systeem dat voorkomt
dat verkeerde brandstof wordt ge
tankt en verlichting die na het ver
laten van de auto even aan blijft
om de voordeur makkelijk te vin
den. Ook airconditioning en cruise
control zitten er altijd op. Net als
zeven airbags, inclusief een voor
de knieën van de bestuurder.
Elk model heeft een ongedeeld
neerklapbare achterbankleuning.
De wagon en het vijfdeursmodel
bieden een bagageruimte van res
pectievelijk 1745 en 1460 liter. De
vierdeurs heeft een ruim van 535 li
ter. Voorwiel- en achterwielophan
ging en spoorbreedte zijn aange
past, het stuursysteem is beter en
de auto is volgens de fabrikant wat
stiller geworden.
Er zijn drie diesel- en vier benzine
motoren, in vermogen variërend
van 125 tot 220 pk, waaronder een
nieuwe 2.3 benzinemotor met 161
pk. Het topmodel heeft een 2.5 li
ter vijfcilinder met 220 pk, geleend
van Volvo. Dit jaar volgt ook een
nieuwe zestraps automaat als aan
vulling op de handgeschakelde
vijf- en zesversnellingsbakken.
De eerste generatie Mondeo
dateert van 3993. De vier
deurs sedan en vijfdeurs
hatchback kosten straks hetzelfde,
vanaf 26.925 euro (1.6 325 pk benzi
ne). De r.8 325 pk diesel komt op
32.625 euro. Een wagon kost 2400
euro meer. De Ghia of luxe Tita-
nium-uitvoering vraagt een extra
investering van 2250 euro. Fords
nieuwe directeur Hans Schep -
zijn voorganger stapte onlangs
over naar Opel - verwacht dit jaar
vijfduizend nieuwe Mondeo's in
Nederland te verkopen.
Opvolger Kia Carens
groeit aan alle kanten
De nieuwe Kia Carens is langer,
breder en hoger dan het vorige mo
del van de midi-mpv. Er zijn twee
benzinemotoren (1.6 en 2.0), een
diesel ontbreekt. De goedkoopste
kost 19.995 euro, maar is alleen op
speciale bestelling leverbaar. De
luxere versie, met onder meer stan
daard airco, kost 1000 euro meer.
Nanjing Automobile
wekt MG tot leven
Fabrikant Nanjing Automobile,
dat twee jaar geleden de boedel
van het failliete Rover MG in Enge
land opkocht, brengt in april weer
nieuwe MG's op de markt. De au
to's worden onder Chinees toe
zicht gebouwd in de oude Roverfa-
briek in Longbridge. Het gaat om
drieduizend stuks in 2007.
Prijsvraag Batavus
over fietsbagage
Batavus schrijft samen met de Be
roepsorganisatie Nederlandse Ont
werpers een ontwerpwedstrijd
uit om een oplossing voor het ver
voer van bagage op de fiets te be
denken. Daarvoor zijn nog altijd
weinig innovatieve oplossingen ge
vonden. Inschrijven kan via
www.batavusontwerpwedstrijd.nl
Mazda 'betrouwbaar'
uit groot onderzoek
Mazda heeft de eerste plaats be
haald in een groot internationaal
onderzoek op het gebied van be
trouwbaarheid. Bijna 92 procent
van de onderzochte Mazda's met
een leeftijd tussen de drie en ne
gen jaar toonde geen enkel mecha
nisch defect. Tweede werd Honda.
Toyota - óók Japans - werd derde.
De nieuwe Ford Mondeo komt deze zomer, ook als Wagon.