Zeeland Middelburg stort zich op cruisemarkt Raadslid furieus over niet verleggen N59 KNRM in Ouddorp trekt vastgelopen vissersboot vlot Vloer kerk Brouwershaven krijgt opknapbeurt O AutoTrack.nl 4\ kW r PZC Woensdag 21 februari 2007 25 Rederijen verlangen betere voorzieningen aan de Loskade. door Maurits Sep middelburg - Middelburg gaat zichzelf aanprijzen als halteplaats voor riviercruiseschepen. Rede rijen hebben belangstelling, mits de aanlegvoorzieningen op de Los kade worden verbeterd. Per jaar leggen nu al 100 tot 125 cruiseschepen in Middelburg aan. Ze hebben soms ruim honderd gasten aan boord. Die mensen ge ven hun geld uit in winkels en res taurants en bezoeken musea. Hun komst is dus zeer welkom voor de middenstand, vindt de gemeente. „Als je ziet dat er nu, zonder dat we daarvoor moeite doen, elk jaar al ruim honderd cruiseschepen ko men, moet mét acquisitie een gro tere bezetting te halen zijn", denkt C. Helmendach van de gemeente. De markt voor riviercruises groeit volgens hem met vijf procent per jaar. Omgerekend zijn dat jaarlijks vijf schepen en dus enkele honder den toeristen extra. Cruiseschepen komen nu vooral in het voorjaar. Dat heeft volgens Helmendach met de waterstand in de rivieren te maken, die dan het geschiktst is voor cruises door Eu- TW* Per jaar leggen nu ruim honderd riviercruiseschepen aan in Mid delburg. De gemeente hoopt door gerichte promotie meer schepen en toeristen te lokken. ouddorp - De Maria Paula van het KNRM-reddingsstation Ouddorp is maandagochtend in actie geko men voor een vastgelopen sport visboot. De zeven meter lange visboot met drie opvarenden zat vast bij de GOES Aardappelen: frites geschikt uit de schuur: 27,50-31,00 euro, export uit de schuur: 22,00 - 25,00 euro. Uien: zaaiuien droog uit de schuur tot 30% grof: 19,00 - 22,00 euro; - tot 60% grof: 22,00 - 24,25 euro. Granen, zaden en peulvruchten: tarwe maal: 138,50 euro per ton; tarwe voer: 138,50 euro per ton; brouwgerst: 185 euro per ton; blauw maanzaad: 1650 euro per ton; karwij: 575 eu ro per ton; bruine bonen nieuwe oogst, goede kwaliteit: 650 - 750 euro per ton; capucijners: 190 euro per ton. Hooi en stro: veldbeemd droog uit de schuur: 45,00 euro per ton; Engels raai, grote pakken gesneden droog uit de schuur: 35,00 - 45,00 euro per ton; Engels raai, kleine pakken droog uit de schuur: 55,00 - 60,00 euro per ton; gers testro, grote pakken droog uit de schuur: 40,00 - 45,00 euro per ton; gerstestro kleine pakken droog uit de schuur: 55,00 - 62,50 eu ro per ton; tarwestro kleine pakken blank: 72,50 - 85,00 per ton; tarwestro grote pakken blank: 60,00 - 70,00 euro per ton; tarwestro bruin: 45,00 - 55,00 euro per ton. ropa. „Middelburg maakt deel uit van een Benelux-cruise. Die gaat ook naar de Keukenhof Dat is nog een reden waarom ze in het voor jaar komen." De gemeente heeft een bureau in geschakeld om onderzoek te doen naar de markt voor riviercruises en de positie die Middelburg daar in inneemt en welke groei moge lijk is. De resultaten worden rond de zomervakantie verwacht. „We werken toe naar het seizoen 2009. De reisbrochures worden namelijk altijd een jaar van tevoren samen gesteld", verklaart Helmendach. De eerste contacten die met rede rijen zijn gelegd, wijzen uit dat zij Middelburg een aantrekkelijke hal te vinden op hun reizen, merkt Helmendach op. „Ze willen wel dat wij de voorzieningen verbete ren. Schepen gebruiken een aggre gaat als stroomvoorziening. Som mige maken echter te veel lawaai voor de omgeving en.die mogen dus 's nachts niet aan de Loskade blijven. Daarom gaan we een stroomvoorziening op de wal ma ken, zodat er geen overlast meer is voor omwonenden." De provincie steunt het onderzoek van Middelburg met een subsidie van ruim 60.000 euro. Ook de gemeente Veere stort zich op de markt voor riviercruises. In Veere wordt met een bijdrage van de provincie langs het kanaal een vaste stroomvoorziening gemaakt, zodat de schepen zonder overlast te veroorzaken een nacht kunnen blijven. Ooster op de Noordzee. Nadat het vaartuig was losgetrokken is het begeleid door ondiep water bij de vuurtoren. Daarna konden de vis sers hun tocht voortzetten. Het alarm kwam om 9.20 uur; 11.00 uur was de Maria Paula terug. brouwershaven - De vloer in de Grote of Sint Nico- laaskerk in Brouwershaven wordt gerestaureerd. Giste ren heeft het college van Gedeputeerde Staten ruim 42.000 euro beschikbaar gesteld en daarmee is de finan ciering rond. De hele restaurantje gaat ongeveer 200.000 euro kosten, bij elkaar gesprokkeld met subsi dies en sponsorgelden. De opknapbeurt is hard nodig. „Het is gevaarlijk", constateert P. Sevestre van het kerk bestuur. „Ouderen blijven soms met hun rollator klem zitten in de versleten voegen." foto Marijke Folkertsma Manager Sander van den Hout haalt z'n zelf gerestaureerde 280 SE door de shredder als u ook maar één fout bouwjaar op onze site vindt. De betrouwbaarste check. AutoTrack door Melita Lanting zierikzee - „Niet te geloven. Ik hoop dat we straks een wijzere ge deputeerde krijgen." Deze klare taal komt van fractievoorzitter M. de Pagter van de Christenunie op Schouwen-Duiveland. Ze reageert hiermee op de stellingname van gedeputeerde Poppelaars over de N59- Poppelaars wil niet dat de Rijks weg verplaatst wordt uit natuurge bied Tureluur. Hij steekt het geld dat ermee gemoeid is (rond de 40 miljoen euro) liever in verkeersvei ligheid. „Als de N59 verlegd wordt is dat ook een enorm verschil voor de veiligheid", zegt De Pagter. „Hij heeft het alleen over het stukje door de natuur en vergeet hier mee het hele stuk vanuit Bruinisse naar Zierikzee. Vooral de uitspraak dat de weg er eerder lag dan de na tuur stoort mij. Nee, dit standpunt getuigt niet van visie." De doorgaande route over het ei land wordt momenteel onder zocht. Er wordt gekeken naar ver keersveiligheid en de gevolgen voor de natuurgebieden aan weers zijden van de route. De Pagter denkt dat alleen het verleggen van de weg voldoende soulaas biedt om de verkeersdruk op het eiland aan te kunnen. Nu perst het ver keer zich vanuit Bruinisse langs Nieuwerkerk en door Zierikzee en een natuurgebied.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 55