Eede hoopt dat flitspaal wegblijft Aardenburg mist aandacht van Sluis CA Gemeente doet beroep op nieuw kabinet Keldermanspoort krijgt steeds meer roestplekken C) AutoTrack.nl to TOYOTA AYCO CAPPENPIJK TOYOTA Z PZC Woensdag 21 februari 2007 25 Veel automobilisten zijn onterecht op de bon geslingerd. door Frank van Cooten EEDE - Inwoners van Eede en trans portbedrijven hopen dat de 'be ruchte' flitspaal ter hoogte van het benzinestation van Staelens op de weg tussen Aardenburg en Eede nooit meer terugkomt. Vanwege de werkzaamheden aan de weg is de flitspaal verwijderd. Volgens raadslid William Gijsel van Ge meentebelangen in de gemeente raad van Sluis is de flitspaal al ja ren een bron van ergenis bij de uit bater van het tankstation en bij be stuurders. Afslaand verkeer naar het benzinestation wordt door de flitspaal volgens Gijsel geflitst van- Medewerkers van een tanksta- tion hebben veel last van weggebruikers die komen klagen, omdat ze zijn geflitst voor te hard rijden. wege een te hoge snelheid. „Maar dat kan helemaal niet", zei een woordvoerster van Staelens olie handel gisteren. „Vrachtwagens rij den ongeveer tien kilometer per uur als ze ons terrein op komen rij den. En toch worden ze geflitst. Ik heb de bewijzen. Aan de hand 'van de tankbonnen en het tijdstip kun nen we aantonen dat weggebrui kers onterecht zijn bekeurd voor te hard rijden." De woordvoerster zegt ook last te hebben van automobilisten die bij het tankstation verhaal komen ha len als ze in hun ogen onterecht zijn geflitst. „De paal staat immers bij ons tankstation. De mensen zijn kwaad en doen vervelend tegen ons. Wij kunnen er echter niets aan doen." Het is de bedoeling op de plek waar de flitspaal stond, een ovale rotonde (ovonde) aan te leggen. Het lijkt Gijsel daarom niet direct voor de hand liggend om de flitspaal op die plek terug te zet ten. HULST - De monumentale Keldermanspoort roest, Oxy- datie van het koperbeslag zorgt voor vieze plekken op de stenen van de zestiende eeuwse land- en water poort. De poort werd zes jaar geleden nog voor ruim een mil joen euro gerestaureerd. Wethouder P. Weemaes: „Als het echt heel erg lelijk wordt, moeten we natuurlijk in grijpen. Ik zal Monumentenzorg deze week vragen wat er aan kan worden gedaan." foto Camile Schelstraete Manager Sander van den Hout haalt z'n zelf gerestaureerde 280 SE door de shredder als u ook maar één fout bouwjaar op onze site vindt. De betrouwbaarste check. AutoTrack Sluis vecht liever voor tolvrije tunnel dan tegen Belgisch vignet. door Frank van Cooten SLUIS - Als het fel omstreden we genvignet in België toch wordt in gevoerd, is overleg met de Vlaam se gewestregering nagenoeg zin loos. „Een dergelijk initiatief zou al snel kunnen worden opgevat als in menging in interne aangelegenhe den", stelt het dagelijks gemeente bestuur van Sluis in een brief aan het nieuwe kabinet. Het tolvrij maken van de Wester- scheldetunnel voor de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen of het te ruggeven van de vignetkosten, ziet het Sluise college als meer voor de hand liggende oplossingen dan eni gerlei actie richting de Vlaamse ge westregering. Ook het college van Sluis wijst op de omstandigheid dat alle Zeeuws-Vlamingen finan cieel de dupe worden van het we genvignet. „Zij kunnen straks im mers de rest van Nederland niet meer bereiken zonder daarvoor tol te moeten betalen." npi Overleg met de Vlaamse gewest- regering zet volgens bestuur Sluis geen zoden aan de dijk. Be ter is het om de tol voor Zeeuws- Vlaanderen op te heffen. GOES Aardappelen: frites geschikt uit de schuur: 27,50-31,00 euro, export uit de schuur: 22,00 - 25,00 euro. Uien: zaaiuien droog uit de schuur tot 30% grof: 19,00 - 22,00 euro; - tot 60% grof: 22,00 - 24,25 euro. Granen, zaden en peulvruchten: tarwe maal: 138,50 euro per ton; tarwe voer: 138,50 euro per ton; brouwgerst; 185 euro per ton; blauw maanzaad: 1650 euro per ton; karwij: 575 eu ro per ton; bruine bonen nieuwe oogst, goe de kwaliteit: 650 - 750 euro per ton; capucij- ners; 190 euro per ton. Hooi en stro: veldbeemd droog uit de schuur: 45,00 euro per ton; Engels raai, grote pakken gesneden droog uit de schuur: 35,00 - 45,00 euro per ton; Engels raai, kleine pak ken droog uit de schuur: 55,00 - 60,00 euro per ton; gerstestro, grote pakken droog uit de schuur: 40,00 - 45,00 euro per ton; gers testro kleine pakken droog uit de schuur: 55,00 - 62,50 euro per ton; tarwestro kleine pakken blank: 72,50 - 85,00 per ton; tarwe stro grote pakken blank: 60,00 - 70,00 euro per ton; tarwestro bruin: 45,00 - 55,00 euro per ton. Ondernemers voelen zich door gemeente in de steek gelaten. door Frank van Cooten aardenburg - Ondernemers in Aardenburg voelen zich niet se rieus genomen door het bestuur .van Sluis. Vanuit het gemeente huis in Oostburg is te weinig aan- gcht voor de Aardenburgse belan- vindt voorzitter Inge Landré Jndernemend Aardenburg. jjben begrip voor de acties bting Sluis-Aardenburg Tij herkennen ons daarin", zegt Landré. „We voelen ons door de gemeente in ons hemd gezet", vult Peter de Munck, voorzitter van de werkgroep hore ca, aan. Landré kiest haar woorden zorgvuldig. Voor het eerst in jaren is de vereniging immers weer in ge sprek met de gemeente. Een ge sprek met wethouder Henk Luijen- dijk is gepland. „We willen einde lijk een serieuze gesprekspartner Aardenburg is als oudste stad het schatkistje van Zeeuws-Vlaan deren. Het Sluise gemeentebe stuur doet daar echter te weinig mee, vinden ondernemers. zijn. Het gemeentebestuur vergeet dat Aardenburg bestaat. Dat is al sinds de herindeling zo. Kijk, Aar denburg is het schatkistje van Zeeuws-Vlaanderen. Daar wordt niets mee gedaan." Een plan voor aanpak van de wallen is 'vergeten', talloze panden staan leeg, onkruid groeit volop en na vijf jaar onder handelen is nog niet bekend wat met het voormalige gemeentehuis gebeurd. Inge Landré heeft niet het idee dat het gemeentebestuur weet wat in Aardenburg leeft. „Daarom nodigen we het gemeen tebestuur binnenkort uit voor een wandeling." Zó zuinig, dat u €1.000,- milieusubsidie verdient! TODAY TOMORROW Toyota topkwaliteit, stuurbekrachtiging, radio/cd speler met MP3-aansluiting en 3 jaar garantie. Nu v.a. 8.990,-. De krachtige AYGO is heel zuinig. Ook op het milieu. Daarom krijgt ie per 1 juli van de overheid maar liefst 1.000,- milieusubsidie. Maar bij Toyota krijgtnu al 1.000,- subsidie. Want hoe eerder u zuinig rijdt lK>e beter! TERNEUZEN Mr. F.J. Haarmanweg 58 4538 AS Terneuzen Tel.: 0115-617751

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 49