Braam's Nopera steeds weer anders Schoonheid en industrie rond De Schelde in beeld 28 Woensdag 21 februari 2007 PZC De Nijmeegse pianist, componist en bandleider Michiel Braam houdt van vrijheid en flexibiliteit bij het maken van muziek. Bij de opzet van de improvisa tie- opera Nopera ging hij net zo te werk als met zijn Bik Bent Braam: musici en zangers kunnen steeds een andere betekenis aan de muziek en aan de tekst geven. foto Lex van Rossen Improvisatie-opera belooft fascinerende mix in 't Schuttershof. door Ali Pankow MIDDELBURG - Het lijkt op een ope ra, maar toch ook weer niet. Et wordt een verhaal verteld in het 'Nogniets', een taal die het publiek niet verstaat, maar wel voelt. Nope ra is muziektheater dat niet in een eenduidige omschrijving is te van gen. Improvisatie-opera komt in de richting. Componist/pianist Michiel Braam brengt dit project vanavond sa men met zijn eigen trio BraamDe- JoodeVatcher, het Zapp String Quartet, zanger/saxofonist Sean Bergin en de zangeressen Lucia Meeuwsen en Vera Westera in mu ziekcafé 't Schuttershof in Middel burg. Nopera is steeds weer anders. Het afgelopen weekend eerst in Am sterdam, daarna in Wenen en van avond dus in Middelburg. „Het is voor onszelf ook elke keer een ver rassing. We evalueren wel, maar niet te uitgebreid. In het Bimhuis viel het op dat werkelijk alles op z'n plaats viel. Daar vloeiden de composities zo mooi in elkaar over", zegt Braam. Volgens hem heeft ook de locatie belangrijke in vloed. Mise-en-scène is een wezen lijk onderdeel van de voorstelling. De zangeressen nemen letterlijk de ruimte die elk verschillend po dium biedt. Ook de van oorsprong Zuid-Afrikaanse saxofonist Bergin, die in Nopera vooral zijn vocale ta lenten laat horen, zet zijn rol met veel bewegingen kracht bij. „Twintig muziekstukjes liggen vast, maar de wijze van uitvoering is steeds verschillend: hard/zacht, snel/langzaam. Ook de volgorde is willekeurig. We weten nooit van te voren met welk stukje we begin nen", legt de componist uit. Door de mengeling aan muziekstij len is de asem van de ene voorstel ling wat klassieker dan de andere. Soms speelt jazz een grotere rol, dan weer pop of wereldmuziek. „Het heeft met onze stemming, maar ook met de sfeer in de zaal te maken hoe het optreden zich ontwikkelt." Vaak worden, volgens Braam, alle twintig composities gespeeld. Soms ook blijft het bij een stuk of vijftien en worden er afhankelijk van de sfeer enkele stukken her haald. „Over het algemeen hou den we wel de duur van een voet balwedstrijd aan: twee keer drie kwartier met een pauze ertussen." Deze manier van werken komt overeen met die van zijn Bik Bent Braam, maar nu met zang en tekst erbij. „Bij het publiek werkt het echter totaal anders. Normaal komt er na elk stuk wel applaus. Nu blijft het zo stil in de zaal, dat ik eerst dacht 'O, God, wat heb nu weer gemaakt?'. Maar aan het ein de blijkt het publiek bijzonder en thousiast en staat als één man op." Nopera vergt extra concentratie van de uitvoerders. „Scherp luiste ren gebeurt altijd al. Nu moet je ook visueel goed opletten. Onder ling geven de muzikanten elkaar soms een seintje. Iedereen die van muziek houdt, vindt hierin iets van zijn gading",zegt Braam. Michiel Braams Nopera, vanavond in 't Schuttershof, Middelburg, aanvang 21.30 uur. Frida van Overbeeke laat een meisje in brons de diepte van het water pei len. Aan de wand een schilderij van Marie-Claire Jansen. foto Ruben Oreel Kunst uit Nederland en België in galerie De Cleene Houttuyn. door Ali Pankow MIDDELBURG - In galerie De Cleene Houttuyn in Middelburg geldt de Westerschelde niet alleen als geo grafische verbinding tussen twee landen, maar ook als gemeen schappelijke inspiratiebron voor kunstenaars uit Nederland en Bel gië. Galeriehouder Wim van den Berg nodigde in beide landen zes kunst schilders uit hun interpretatie van deze rivier in het platte vlak te vat ten. Verrijkt met ruimtelijk werk van vier beeldhouwers uit eigen land heeft dit een gevarieerde ex positie met als thema 'De Schelde' opgeleverd. Gedeputeerde Harry van Waveren van Cultuur verricht vanmiddag de officiële opening. „Ik wilde me laten verrassen met het werk dat de kunstenaars zou den inleveren, maar ik was wel even bang dat het allemaal scheep jes zouden worden", zegt de gale riehouder. Hij is inmiddels gerust gesteld. Het werk blijkt zeer divers en de expositie biedt een beeld van zowel schoonheid als indus trie rond de Schelde. Het expressionisme van Rob van Goethem spreekt Van den Berg persoonlijk zeer aan. „Maar ik heb dan ook zelf les van hem gehad", luidt zijn verklaring. Peter van Nes toont een drieluik van het Ver dronken Land van Saeftinghe met nietige wandelaars in het weidse land. De etsen van Philip Vermeu len roepen nostalgie op van het aangenaam verpozen 'nabij de Scheldekant'. Een sfeer van weleer ademen ook de gouaches van Wil- 'lk wilde me laten verrassen, maar was wel even bang voor allemaal scheepjes' ly van de Velde. Hij verbeeldt de bedrijvigheid in de vroegere hout- loodsen op de scheepswerf Jorien Brugmans koos eveneens voor de ambachtelijke kant. In haar gouaches met kleurrijke vlak verdeling komen de schepen in beeld. Theo Jordans blijkt het water in de Westerschelde te kunnen laten vloeien, terwijl Saskia Eggink zich heeft laten inspireren door het le ven onder water. Met haar kenmer kend grafisch werk presenteert zij vissen en krabben. Ook is er van haar klein ruimtelijk werk te zien. Marie-Claire Jansen brengt het ooit bezongen strandje bij Sint An neke zowel een fotografische als ge schilderde ode. Ankie Bakker roept met haar kera mische handen een vroegere af straffing in de herinnering: Wie geen tol betaalde, liep gevaar de hand te worden afgehakt. Tevens eert zij de verweerde werkmans handen die zoveel arbeid verricht ten in de Scheldehavens. Een ver melding verdient ook haar verbeel ding van de verleidelijke sirenen die een metalen schip in hun stevi ge stenen greep houden. Frida Overbeeke laat een meisje in brons op speelse wijze de diepte van het water peilen. Prominente plek neemt een schil derij van Cee Pollux in. Hij Iaat in kruisvorm donkere wolken en een lichte opklaring over de Schelde trekken. Wim van den Berg heeft zijn gale rie voor deze gelegenheid uitge breid met binnenplaats en een deel van zijn atelier. Daarmee biedt hij alle exposanten de ruim te die hen toekomt. Expositie De Schelde bij De Cleene Houttuyn is tot en met 24 maart te zien van do. tot en met zat. tussen 13.00 en 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 30