Zeeland
PZC
Weer uitstel
bezuiniging
taxivervoer
Middelburg lokt cruiseschepen
WALCHEREN
28
30
Niet janken
Braams Nopera
steeds weer anders
Toenemende behoefte
aan bioboerderijen
Woensdag 21 februari 2007
Reageren? reactie@pzc.nl
Belangenvereniging
gehandicapten praat
mee over oplossing.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Voorlopig blijft het
mogelijk om vanuit heel Walche
ren met de gesubsidieerde taxi
naar Goes te rijden. Middelburg
en Vlissingen hebben besloten de
bezuinigingen op het taxivervoer
voor gehandicapten en ouderen
opnieuw uit te stellen.
Wel moeten gebruikers vanaf 1
april een instapzone betalen. Bo
vendien moeten mensen die meer
dan tweeduizend kilometer met
de taxi reizen, dubbel tarief beta
len voor extra zones.
Dat besluit is genomen onder
druk van de Werkgroep Gehandi
capten Walcheren, zei wethouder
A. de Vries (PvdA) gisteren. De
werkgroep had al acties aangekon
digd. Die zijn nu van de baan.
„We hebben vooral gestreden te
gen de rechtsongelijkheid", vertel
de voorzitter M. Cazemier. „Mid
delburgers zouden nog wel met de
taxi naar Goes kunnen en mensen
uit Veere en Vlissingen niet. Wij
pleiten ervoor dat alle mensen uit
Walcheren met de taxi in Goes
kunnen komen. Daar zijn veel
voorzieningen voor gehandicap
ten."
Dat er bezuinigd moet worden,
daar zijn de gemeenten en de
werkgroep het over eens. „Uit al
lerlei onderzoeken blijkt dat het
collectief vervoer op Walcheren
Een deel van de aangekondigde
bezuinigingen op het collectief
vervoer gaat niet door. Mensen
kunnen in ieder geval dit jaar
nog met de taxi naar Goes.
veel vaker wordt gebruikt dan er
gens anders", aldus De Vries. „Wel
tweeënhalf keer zoveel." De ge
meenten gaan samen met de werk
groep onderzoeken hoe het goed
koper kan. In oktober moet duide
lijk zijn waar precies op bezuinigd
wordt. „We gaan samen zoeken
naar maatregelen die minder pijn
doen. We proberen ook weer sa
men door één deur te gaan. Nu
staan we tegen over elkaar."
Het tarief voor de gesubsidieerde
taxi is de afgelopen jaren nooit ver
hoogd. Van Cazemier mogen de ta
rieven voor de taxi net zo hoog
worden als die voor het openbaar
vervoer. „Met de taxi kun je nu
voor zes euro heen en weer naar
Goes, met de trein is het geloof ik
bijna tien euro. Ik vind het een te
verdedigen maatregel als dat net
zo duur wordt."
Het is de bedoeling dat ook vol
gend jaar de regels voor het ge
bruik van de taxi voor inwoners
van alledrie de gemeenten hetzelf
de zijn. Het samenwerkingsver
band - Maatschappelijke Zorg Wal
cheren - houdt op te bestaan,
maar de gemeenten willen wel sa
men het vervoer blijven inkopen.
Eerder dit jaar dreigde Veere af te
haken omdat de gemeenteraad het
niet eens was met de bezuinigin
gen.
Afgelopen zomer kondigden de
drie gemeenten voor het eerst een
serie bezuinigingen aan. Dat leid
de tot protest van gehandicapten
organisaties en vakbonden. Eind
vorig jaar gingen de gemeentera
den van Middelburg en Vlissingen
al akkoord met een aangepast be
zuinigingsvoorstel. Vervolgens be
sloot de Werkgroep Gehandicap
ten Walcheren tot de - inmiddels
weer afgeblazen - acties.
Voorzitter M. Cazemier van de Werkgroep Gehandicapten Walcheren: „Wij pleiten ervoor dat iedereen die op Wal
cheren woont, met het collectief vervoer in Goes kan komen. Daar zijn veel voorzieningen voor gehandicapten."
foto Ruben Oreel
Rederijen verlangen
betere voorzieningen
aan de Loskade.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Middelburg gaat
zichzelf aanprijzen als halteplaats
voor riviercruiseschepen. Rede
rijen hebben belangstelling, mits
de aanlegvoorzieningen op de Los
kade worden verbeterd.
Per jaar leggen nu al too tot 125
cruiseschepen in Middelburg aan.
Ze hebben soms ruim honderd
gasten aan boord. Die mensen ge
ven hun geld uit in winkels en res
taurants en bezoeken musea. Hun
komst is dus zeer welkom voor de
middenstand, vindt de gemeente.
„Als je ziet dat er nu, zonder dat
we daarvoor moeite doen, elk jaar
al ruim honderd cruiseschepen ko
men, moet mét acquisitie een gro
tere bezetting te halen zijn", denkt
C. Helmendach van de gemeente.
De markt voor riviercruises groeit
volgens hem met vijf procent per
jaar. Omgerekend zijn dat jaarlijks
vijf schepen en dus enkele honder
den toeristen extra.
Cruiseschepen komen nu vooral
in het voorjaar. Dat heeft volgens
Helmendach met de waterstand in
de rivieren te maken, die dan het
geschiktst is voor cruises door Eu
ropa. „Middelburg maakt deel uit
van een Benelux-cruise. Die gaat
ook naar de Keukenhof Dat is nog
een reden waarom ze in het voor
jaar komen."
De gemeente heeft een bureau in
geschakeld om onderzoek te doen
naar de markt voor riviercruises
en de positie die Middelburg daar
in inneemt en welke groei moge
lijk is. De resultaten worden rond
de zomervakantie verwacht. „We
werken toe naar het seizoen 2009.
De reisbrochures worden namelijk
altijd een jaar van tevoren samen
gesteld", verklaart Helmendach.
De eerste contacten die met rede
rijen zijn gelegd, wijzen uit dat zij
Middelburg een aantrekkelijke hal
te vinden op hun reizen, merkt
Helmendach op. „Ze willen wel
1^ Per jaar leggen nu ruim honderd
riviercruiseschepen aan in Mid
delburg. De gemeente hoopt
door gerichte promotie meer
schepen en toeristen te lokken.
dat wij de voorzieningen verbete
ren. Schepen gebruiken een aggre
gaat als stroomvoorziening. Som
mige maken echter te veel lawaai
voor de omgeving en die mogen
dus 's nachts niet aan de Loskade
blijven. Daarom gaan we een
stroomvoorziening op de wal ma
ken, zodat er geen overlast meer is
voor omwonenden."
De provincie steunt het onderzoek
van Middelburg met een subsidie
van ruim 60.000 euro.
Ook de gemeente Veere stort zich
op de markt voor riviercruises. In
Veere wordt met een bijdrage van
de provincie langs het kanaal een
vaste stroomvoorziening gemaakt,
zodat de schepen zonder overlast
te veroorzaken een nacht kunnen
blijven.
Tip? redactie@pzc.nl
Daar stond hij, begin deze
maand, op de open dag van Zee-
landwet in Kamperland. Een
man met een wat treurige blik in
de ogen en in clownspak gehuld.
Hij was kennelijk ingehuurd ter
verhoging van de feestvreugde.
Maar veel zin had hij er blijk
baar niet in. Hij had zich enigs
zins verdekt opgesteld in de
slecht verlichte kinderhoek en
stond daar figuren van ballon
nen te maken. „Wat wil je? Een
zwaard?" Vakkundig kneedde de
ballonnenman het verlangde pro
duct en gaf dat aan een achtja
rig meisje. „En als die kapot
gaat", voegde hij dreigend toe,
„dan moet je niet bij mij komen
janken."