Zeeland PZC Weer uitstel bezuiniging taxivervoer Middelburg lokt cruiseschepen WALCHEREN 28 30 Niet janken Braams Nopera steeds weer anders Toenemende behoefte aan bioboerderijen Woensdag 21 februari 2007 Reageren? reactie@pzc.nl Belangenvereniging gehandicapten praat mee over oplossing. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Voorlopig blijft het mogelijk om vanuit heel Walche ren met de gesubsidieerde taxi naar Goes te rijden. Middelburg en Vlissingen hebben besloten de bezuinigingen op het taxivervoer voor gehandicapten en ouderen opnieuw uit te stellen. Wel moeten gebruikers vanaf 1 april een instapzone betalen. Bo vendien moeten mensen die meer dan tweeduizend kilometer met de taxi reizen, dubbel tarief beta len voor extra zones. Dat besluit is genomen onder druk van de Werkgroep Gehandi capten Walcheren, zei wethouder A. de Vries (PvdA) gisteren. De werkgroep had al acties aangekon digd. Die zijn nu van de baan. „We hebben vooral gestreden te gen de rechtsongelijkheid", vertel de voorzitter M. Cazemier. „Mid delburgers zouden nog wel met de taxi naar Goes kunnen en mensen uit Veere en Vlissingen niet. Wij pleiten ervoor dat alle mensen uit Walcheren met de taxi in Goes kunnen komen. Daar zijn veel voorzieningen voor gehandicap ten." Dat er bezuinigd moet worden, daar zijn de gemeenten en de werkgroep het over eens. „Uit al lerlei onderzoeken blijkt dat het collectief vervoer op Walcheren Een deel van de aangekondigde bezuinigingen op het collectief vervoer gaat niet door. Mensen kunnen in ieder geval dit jaar nog met de taxi naar Goes. veel vaker wordt gebruikt dan er gens anders", aldus De Vries. „Wel tweeënhalf keer zoveel." De ge meenten gaan samen met de werk groep onderzoeken hoe het goed koper kan. In oktober moet duide lijk zijn waar precies op bezuinigd wordt. „We gaan samen zoeken naar maatregelen die minder pijn doen. We proberen ook weer sa men door één deur te gaan. Nu staan we tegen over elkaar." Het tarief voor de gesubsidieerde taxi is de afgelopen jaren nooit ver hoogd. Van Cazemier mogen de ta rieven voor de taxi net zo hoog worden als die voor het openbaar vervoer. „Met de taxi kun je nu voor zes euro heen en weer naar Goes, met de trein is het geloof ik bijna tien euro. Ik vind het een te verdedigen maatregel als dat net zo duur wordt." Het is de bedoeling dat ook vol gend jaar de regels voor het ge bruik van de taxi voor inwoners van alledrie de gemeenten hetzelf de zijn. Het samenwerkingsver band - Maatschappelijke Zorg Wal cheren - houdt op te bestaan, maar de gemeenten willen wel sa men het vervoer blijven inkopen. Eerder dit jaar dreigde Veere af te haken omdat de gemeenteraad het niet eens was met de bezuinigin gen. Afgelopen zomer kondigden de drie gemeenten voor het eerst een serie bezuinigingen aan. Dat leid de tot protest van gehandicapten organisaties en vakbonden. Eind vorig jaar gingen de gemeentera den van Middelburg en Vlissingen al akkoord met een aangepast be zuinigingsvoorstel. Vervolgens be sloot de Werkgroep Gehandicap ten Walcheren tot de - inmiddels weer afgeblazen - acties. Voorzitter M. Cazemier van de Werkgroep Gehandicapten Walcheren: „Wij pleiten ervoor dat iedereen die op Wal cheren woont, met het collectief vervoer in Goes kan komen. Daar zijn veel voorzieningen voor gehandicapten." foto Ruben Oreel Rederijen verlangen betere voorzieningen aan de Loskade. door Maurits Sep MIDDELBURG - Middelburg gaat zichzelf aanprijzen als halteplaats voor riviercruiseschepen. Rede rijen hebben belangstelling, mits de aanlegvoorzieningen op de Los kade worden verbeterd. Per jaar leggen nu al too tot 125 cruiseschepen in Middelburg aan. Ze hebben soms ruim honderd gasten aan boord. Die mensen ge ven hun geld uit in winkels en res taurants en bezoeken musea. Hun komst is dus zeer welkom voor de middenstand, vindt de gemeente. „Als je ziet dat er nu, zonder dat we daarvoor moeite doen, elk jaar al ruim honderd cruiseschepen ko men, moet mét acquisitie een gro tere bezetting te halen zijn", denkt C. Helmendach van de gemeente. De markt voor riviercruises groeit volgens hem met vijf procent per jaar. Omgerekend zijn dat jaarlijks vijf schepen en dus enkele honder den toeristen extra. Cruiseschepen komen nu vooral in het voorjaar. Dat heeft volgens Helmendach met de waterstand in de rivieren te maken, die dan het geschiktst is voor cruises door Eu ropa. „Middelburg maakt deel uit van een Benelux-cruise. Die gaat ook naar de Keukenhof Dat is nog een reden waarom ze in het voor jaar komen." De gemeente heeft een bureau in geschakeld om onderzoek te doen naar de markt voor riviercruises en de positie die Middelburg daar in inneemt en welke groei moge lijk is. De resultaten worden rond de zomervakantie verwacht. „We werken toe naar het seizoen 2009. De reisbrochures worden namelijk altijd een jaar van tevoren samen gesteld", verklaart Helmendach. De eerste contacten die met rede rijen zijn gelegd, wijzen uit dat zij Middelburg een aantrekkelijke hal te vinden op hun reizen, merkt Helmendach op. „Ze willen wel 1^ Per jaar leggen nu ruim honderd riviercruiseschepen aan in Mid delburg. De gemeente hoopt door gerichte promotie meer schepen en toeristen te lokken. dat wij de voorzieningen verbete ren. Schepen gebruiken een aggre gaat als stroomvoorziening. Som mige maken echter te veel lawaai voor de omgeving en die mogen dus 's nachts niet aan de Loskade blijven. Daarom gaan we een stroomvoorziening op de wal ma ken, zodat er geen overlast meer is voor omwonenden." De provincie steunt het onderzoek van Middelburg met een subsidie van ruim 60.000 euro. Ook de gemeente Veere stort zich op de markt voor riviercruises. In Veere wordt met een bijdrage van de provincie langs het kanaal een vaste stroomvoorziening gemaakt, zodat de schepen zonder overlast te veroorzaken een nacht kunnen blijven. Tip? redactie@pzc.nl Daar stond hij, begin deze maand, op de open dag van Zee- landwet in Kamperland. Een man met een wat treurige blik in de ogen en in clownspak gehuld. Hij was kennelijk ingehuurd ter verhoging van de feestvreugde. Maar veel zin had hij er blijk baar niet in. Hij had zich enigs zins verdekt opgesteld in de slecht verlichte kinderhoek en stond daar figuren van ballon nen te maken. „Wat wil je? Een zwaard?" Vakkundig kneedde de ballonnenman het verlangde pro duct en gaf dat aan een achtja rig meisje. „En als die kapot gaat", voegde hij dreigend toe, „dan moet je niet bij mij komen janken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 23