Meningen
Arriva is de Aldi van het busvervoer
Webcriminaliteit bloeit in Roemenië
Van Middelkoop
behoeft niet
te bezuinigen
Vir KwrW WHm UIT,.!
PZC Dinsdag 20 februari 2007 9
Snoeimes gaat voor het
eerst sinds lange tijd
aan Defensie voorbij.
DEN HAAG - De beoogde nieuwe
minister van Defensie, Eimert van
Middelkoop, is er tevreden over
dat zijn departement deze kabi
netsperiode geen geld hoeft in te
leveren.
Na afloop van zijn gesprek met for
mateur jan Peter Balkenende zei
Van Middelkoop (Christenunie)
dat 'het aardig' is dat voor het
eerst in twintig jaar dit kabinet de
fensie 'niet lastigvalt met grote be
zuinigingen of herstructurerin
gen'.
De nieuwe minister van Defensie
bevestigde gisteren bovendien dat
hij zelf nooit in militaire dienst is
geweest. Van Middelkoop is wel
goedgekeurd, maar hoefde inder
tijd niet op te komen omdat hij
voor zijn toenmalige werkgever on
misbaar was. Desondanks heeft de
beoogde bewindsman veel erva
ring met de krijgsmacht. Hij was
namelijk defensiewoordvoerder in
zowel de Tweede Kamer, waarin
hij dertien jaar zat, als in de Se
naat.
Balkenende ontving gisteren ver
der partijgenoot Ab Klink (minis
ter van Volksgezondheid), die ver
klaarde dat hij de bureaucratie in
de zorg wil aanpakken.
Ook CDA-staatssecretarissen Mar-
ja van Bijsterveldt (Onderwijs),
Ank Bijleveld (Binnenlandse Za
ken) en Cees van der Knaap (De
fensie) kwamen op bezoek bij de
formateur.
Van Bijsterveldt is voorzitter van
het CDA, Bijleveld burgemeester
van de gemeente Hof van Twente.
Van der Knaap is al sinds 2002
staatssecretaris van Defensie.
Vanochtend ontvangt Balkenende
de laatste twee beoogde staatsse
cretarissen. Dat zijn zijn partijge
noot Jan Kees de Jager (Financiën)
en Tineke Huizinga (Verkeer,
Christenunie).
De uit Kapelle afkomstige De Jager
kwam vorige week in opspraak
doordat een bedrijf waarvan hij
aandeelhouder is te laat pensioen
premies had afgedragen. Het CDA
meldde evenwel niet te twijfelen
aan de zijn integriteit.
Donderdag wordt het nieuwe kabi
net door de koningin Beatrix beë
digd.
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
Veiligheid
'Wij moeten nu beginnen, anders
kunnen we niet op tijd klaar zijn'.
Dat zei Van 't Westeinde van het
Waterschap met betrekking tot
een kustversterking bij West
duin-Nolle op Walcheren (PZC
13/2). Eerst de waterkering en dan
pas het mooi maken van de omge
ving. En zo hoort het ook. Meer
dan 50 jaar geleden zei mijn zeer
gerespecteerde chef van de afde
ling dijkverhoging in Breda: 'Als er
een dijk gebouwd moet worden,
dan wil iedereen er met weinig
Bezuinigingsdrift
vervoersbedrijf gaat
volgens bonden te ver.
door Jan Trommelen
DEN HAAG - „Het is de Aldi van het
openbaar vervoer: de burger krijgt
bij Arriva meer vervoer voor de
zelfde prijs", zegt woordvoerder Ri-
kus Spithorst van reizigersvereni
ging Rover.
Bij vakbond FNV omschrijven ze
het net even anders: „Arriva is de
hardste prijsvechter op de bus-
markt, die met te lage prijzen
OV-aanbestedingen wint. Vervol
gens moet het bedrijf beknibbelen
op alles, over de ruggen van het
personeel en de reiziger heen."
Dat prijsstunt-imago speelt de on
derneming nu danig parten. Na
kosten beter van worden. En zo
worden er allerlei belangen en be
langetjes aan de dijk vastgeknoopt:
een gemaal, een coupure, een weg,
een jachthaven, enz. Met eindelo
ze discussies over het ontwerp tot
gevolg met het gevaar dat men
niet op tijd met de bouw van de
dijk kan beginnen'.
Zoveel jaren later zien we in onze
PZC bijna dagelijks de juistheid
van zijn bewering: een enorm ge
touwtrek rond de noodzakelijke
versterking van de waterkeringen
langs de Westerschelde. Laten we
hopen dat op Walcheren de water
bouwers op tijd aan bod komen...
En onze waterschapsbestuurder
weet dat intussen de zeespiegel
rijst en de uren, dagen, maanden
en jaren als schaduwen heen vlie
gen. En dat het gauw 2020 is, het
jaar waarin de waterkeringen op
orde moeten zijn.
Ing. H. Bijl
Caustraat 65, Zierikzee
klachten van chauffeurs en mon
teurs in de regio rond Den Bosch
kwam de Inspectie Verkeer en Wa
terstaat op bezoek. Die legde 22
bussen onder de loep met een ver
nietigende uitkomst: de inspectie
haalde 21 bussen meteen van de
weg. Zie je wel dat Arriva veel te
ver gaat in zijn bezuinigingsdrift,
zeggen de vakbonden.
Arriva doet bijna al het streekver
voer in Groningen en in delen van
Friesland, Drenthe, Noord-Hol
land, Zuid-Holland en Gelderland.
Rond Den Bosch rijdt Arriva sinds
1 januari met zo'n honderd bus
sen.
Het bedrijf sprong in het gat nadat
de aanbestedingsprocedure van
het Noord-Brabantse streekver
voer uitgelopen was op een fiasco.
De oorspronkelijke winnaar Con-
Slimme tieners met
goede internetlijn lopen
snel binnen.
door Marloes de Koning
CRAIOVA - De moderne computer
crimineel is geen lid van hightech
maffia, maar een Roemeense tie
ner in een provinciestad, met een
goede internetverbinding.
Zijn de klanten dom? Nee, de men
sen die iets in zijn webwinkel be
stellen zijn niet dom, benadrukt
Catalin (24, niet zijn echte naam),
een mollige computercrimineel uit
Craiova in zuidwest Roemenië.
„De beveiliging is optimaal, de
winkel wordt aanbevolen door an
dere klanten. Maar dat ben ik zelf
natuurlijk." De klant kan pas arg
waan krijgen als de betaalmethode
nexxion trok zich op het laatste
moment terug. „Wij hadden maar
zes weken om de bussen te rege
len. Het werden dus geen mooie
exemplaren, maar wij dachten dat
ze wel veilig waren", aldus een
woordvoerster van Arriva. De aan
getrokken bussen waren groten
deels afdankertjes van de Rotter-
'Nu het foute boel is,
kunnen ze opeens wei aan
beter materiaal komen'
damse RET, die afgelopen herfst
overging op materieel dat minder
luchtvervuiling uitstoot.
Volgens Arriva zijn de Brabantse
bussen gemiddeld twaalf jaar oud.
Het bedrijf zegt geen waarschu-
ter sprake komt. En achteraf, want
de betaalde producten komen
nooit aan. Waar hun geld heen
gaat is te zien in Catalin's apparte
ment in een treurig flatblok in de
industriestad. Het grijze stucwerk
hangt in flarden van de buitenmu
ren, maar binnen is alles nieuw. In
de woonkamer neemt een reusach
tige platte tv bijna alle ruimte in.
Drie snelle internetverbindingen
en twee computers zijn genoeg
om binnen te lopen. Catalin is een
van de velen in Roemenië die hun
geavanceerde computerkennis
voor strafbare feiten aanwenden.
IC3, een Amerikaans bedrijf dat sa
men met de FBI probeert compu
tercriminaliteit te bestrijden,
plaatste Roemenië afgelopen jaar
in de wereldwijde top tien van her
komstlanden van computercrimi
wingen van de monteurs, chauf
feurs of de directie van het onder-
houdsbedrijfTSN te hebben gekre
gen over de staat van het wagen
park. De FNV-bestuurders stellen
dat er wel degelijk - ook per brief -
door diverse partijen aan de bel is
getrokken. „Arriva heeft gewoon
het oudste van het oudste gekocht.
Bussen die nog te slecht waren
voor export naar de derde we
reld", aldus FNV-bestuurder lan
de longe. „Nu het foute boel is,
kunnen ze opeens wél aan beter
materieel komen."
Bij Rover reageren ze milder. „Arri
va heeft in Brabant halsoverkop
het gat gevuld dat door de terug
trekking van Connexxion is veroor
zaakt. Ik vind het niet terecht dat
ze nu zo op hun kop krijgen", al
dus Spithorst.
naliteit. Sinds Catalin zijn compu
terkennis crimineel uitbaat, kwam
ruim 100.000 euro binnen.
Stortingen van mensen die dach
ten in zijn webwinkel goedkoop
aan dure elektronica te komen.
Voor de betaling volgden ze Cata
lin's instructies op en wisselen
hun geld eerst naar een verhandel
bare digitale geldeenheid ('e-cur-
rency') en zetten dat op een reke
ning bij een 'internetbank' waar
Catalin zelf ook een anonieme re
kening heeft. Hij sluist het geld via
vier of vijf andere banken uiteinde
lijk naar een rekening waar hij het
vanaf kan halen. „De meeste po
tentiële klanten haken af als ze de
betalingsmethode zien, maar van
iedere honderd geïnteresseerden
zijn er twee of drie die erin mee
gaan." GPD