Meningen Arriva is de Aldi van het busvervoer Webcriminaliteit bloeit in Roemenië Van Middelkoop behoeft niet te bezuinigen Vir KwrW WHm UIT,.! PZC Dinsdag 20 februari 2007 9 Snoeimes gaat voor het eerst sinds lange tijd aan Defensie voorbij. DEN HAAG - De beoogde nieuwe minister van Defensie, Eimert van Middelkoop, is er tevreden over dat zijn departement deze kabi netsperiode geen geld hoeft in te leveren. Na afloop van zijn gesprek met for mateur jan Peter Balkenende zei Van Middelkoop (Christenunie) dat 'het aardig' is dat voor het eerst in twintig jaar dit kabinet de fensie 'niet lastigvalt met grote be zuinigingen of herstructurerin gen'. De nieuwe minister van Defensie bevestigde gisteren bovendien dat hij zelf nooit in militaire dienst is geweest. Van Middelkoop is wel goedgekeurd, maar hoefde inder tijd niet op te komen omdat hij voor zijn toenmalige werkgever on misbaar was. Desondanks heeft de beoogde bewindsman veel erva ring met de krijgsmacht. Hij was namelijk defensiewoordvoerder in zowel de Tweede Kamer, waarin hij dertien jaar zat, als in de Se naat. Balkenende ontving gisteren ver der partijgenoot Ab Klink (minis ter van Volksgezondheid), die ver klaarde dat hij de bureaucratie in de zorg wil aanpakken. Ook CDA-staatssecretarissen Mar- ja van Bijsterveldt (Onderwijs), Ank Bijleveld (Binnenlandse Za ken) en Cees van der Knaap (De fensie) kwamen op bezoek bij de formateur. Van Bijsterveldt is voorzitter van het CDA, Bijleveld burgemeester van de gemeente Hof van Twente. Van der Knaap is al sinds 2002 staatssecretaris van Defensie. Vanochtend ontvangt Balkenende de laatste twee beoogde staatsse cretarissen. Dat zijn zijn partijge noot Jan Kees de Jager (Financiën) en Tineke Huizinga (Verkeer, Christenunie). De uit Kapelle afkomstige De Jager kwam vorige week in opspraak doordat een bedrijf waarvan hij aandeelhouder is te laat pensioen premies had afgedragen. Het CDA meldde evenwel niet te twijfelen aan de zijn integriteit. Donderdag wordt het nieuwe kabi net door de koningin Beatrix beë digd. LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl Veiligheid 'Wij moeten nu beginnen, anders kunnen we niet op tijd klaar zijn'. Dat zei Van 't Westeinde van het Waterschap met betrekking tot een kustversterking bij West duin-Nolle op Walcheren (PZC 13/2). Eerst de waterkering en dan pas het mooi maken van de omge ving. En zo hoort het ook. Meer dan 50 jaar geleden zei mijn zeer gerespecteerde chef van de afde ling dijkverhoging in Breda: 'Als er een dijk gebouwd moet worden, dan wil iedereen er met weinig Bezuinigingsdrift vervoersbedrijf gaat volgens bonden te ver. door Jan Trommelen DEN HAAG - „Het is de Aldi van het openbaar vervoer: de burger krijgt bij Arriva meer vervoer voor de zelfde prijs", zegt woordvoerder Ri- kus Spithorst van reizigersvereni ging Rover. Bij vakbond FNV omschrijven ze het net even anders: „Arriva is de hardste prijsvechter op de bus- markt, die met te lage prijzen OV-aanbestedingen wint. Vervol gens moet het bedrijf beknibbelen op alles, over de ruggen van het personeel en de reiziger heen." Dat prijsstunt-imago speelt de on derneming nu danig parten. Na kosten beter van worden. En zo worden er allerlei belangen en be langetjes aan de dijk vastgeknoopt: een gemaal, een coupure, een weg, een jachthaven, enz. Met eindelo ze discussies over het ontwerp tot gevolg met het gevaar dat men niet op tijd met de bouw van de dijk kan beginnen'. Zoveel jaren later zien we in onze PZC bijna dagelijks de juistheid van zijn bewering: een enorm ge touwtrek rond de noodzakelijke versterking van de waterkeringen langs de Westerschelde. Laten we hopen dat op Walcheren de water bouwers op tijd aan bod komen... En onze waterschapsbestuurder weet dat intussen de zeespiegel rijst en de uren, dagen, maanden en jaren als schaduwen heen vlie gen. En dat het gauw 2020 is, het jaar waarin de waterkeringen op orde moeten zijn. Ing. H. Bijl Caustraat 65, Zierikzee klachten van chauffeurs en mon teurs in de regio rond Den Bosch kwam de Inspectie Verkeer en Wa terstaat op bezoek. Die legde 22 bussen onder de loep met een ver nietigende uitkomst: de inspectie haalde 21 bussen meteen van de weg. Zie je wel dat Arriva veel te ver gaat in zijn bezuinigingsdrift, zeggen de vakbonden. Arriva doet bijna al het streekver voer in Groningen en in delen van Friesland, Drenthe, Noord-Hol land, Zuid-Holland en Gelderland. Rond Den Bosch rijdt Arriva sinds 1 januari met zo'n honderd bus sen. Het bedrijf sprong in het gat nadat de aanbestedingsprocedure van het Noord-Brabantse streekver voer uitgelopen was op een fiasco. De oorspronkelijke winnaar Con- Slimme tieners met goede internetlijn lopen snel binnen. door Marloes de Koning CRAIOVA - De moderne computer crimineel is geen lid van hightech maffia, maar een Roemeense tie ner in een provinciestad, met een goede internetverbinding. Zijn de klanten dom? Nee, de men sen die iets in zijn webwinkel be stellen zijn niet dom, benadrukt Catalin (24, niet zijn echte naam), een mollige computercrimineel uit Craiova in zuidwest Roemenië. „De beveiliging is optimaal, de winkel wordt aanbevolen door an dere klanten. Maar dat ben ik zelf natuurlijk." De klant kan pas arg waan krijgen als de betaalmethode nexxion trok zich op het laatste moment terug. „Wij hadden maar zes weken om de bussen te rege len. Het werden dus geen mooie exemplaren, maar wij dachten dat ze wel veilig waren", aldus een woordvoerster van Arriva. De aan getrokken bussen waren groten deels afdankertjes van de Rotter- 'Nu het foute boel is, kunnen ze opeens wei aan beter materiaal komen' damse RET, die afgelopen herfst overging op materieel dat minder luchtvervuiling uitstoot. Volgens Arriva zijn de Brabantse bussen gemiddeld twaalf jaar oud. Het bedrijf zegt geen waarschu- ter sprake komt. En achteraf, want de betaalde producten komen nooit aan. Waar hun geld heen gaat is te zien in Catalin's apparte ment in een treurig flatblok in de industriestad. Het grijze stucwerk hangt in flarden van de buitenmu ren, maar binnen is alles nieuw. In de woonkamer neemt een reusach tige platte tv bijna alle ruimte in. Drie snelle internetverbindingen en twee computers zijn genoeg om binnen te lopen. Catalin is een van de velen in Roemenië die hun geavanceerde computerkennis voor strafbare feiten aanwenden. IC3, een Amerikaans bedrijf dat sa men met de FBI probeert compu tercriminaliteit te bestrijden, plaatste Roemenië afgelopen jaar in de wereldwijde top tien van her komstlanden van computercrimi wingen van de monteurs, chauf feurs of de directie van het onder- houdsbedrijfTSN te hebben gekre gen over de staat van het wagen park. De FNV-bestuurders stellen dat er wel degelijk - ook per brief - door diverse partijen aan de bel is getrokken. „Arriva heeft gewoon het oudste van het oudste gekocht. Bussen die nog te slecht waren voor export naar de derde we reld", aldus FNV-bestuurder lan de longe. „Nu het foute boel is, kunnen ze opeens wél aan beter materieel komen." Bij Rover reageren ze milder. „Arri va heeft in Brabant halsoverkop het gat gevuld dat door de terug trekking van Connexxion is veroor zaakt. Ik vind het niet terecht dat ze nu zo op hun kop krijgen", al dus Spithorst. naliteit. Sinds Catalin zijn compu terkennis crimineel uitbaat, kwam ruim 100.000 euro binnen. Stortingen van mensen die dach ten in zijn webwinkel goedkoop aan dure elektronica te komen. Voor de betaling volgden ze Cata lin's instructies op en wisselen hun geld eerst naar een verhandel bare digitale geldeenheid ('e-cur- rency') en zetten dat op een reke ning bij een 'internetbank' waar Catalin zelf ook een anonieme re kening heeft. Hij sluist het geld via vier of vijf andere banken uiteinde lijk naar een rekening waar hij het vanaf kan halen. „De meeste po tentiële klanten haken af als ze de betalingsmethode zien, maar van iedere honderd geïnteresseerden zijn er twee of drie die erin mee gaan." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 9