'Kloof burger en politiek is van alle tijden' v19 PZC Zaterdag 17 februari 2007 André Rouvoet, Jan Peter Balkenende en Wouter Bos (vlnr) zeggen dat het nieuwe kabinet besluiten wil nemen in dialoog met de samenleving. Nederland krijgt een regering waar voor de verkiezingen niemand op zat te wachten. Luistert Den Haag weer eens niet naar de burger? door Wierd Duk foto Phil Nijhuis/GPD Hij mist het werk in de Twee de Kamer helemaal niet. Hil- brand Nawijn, voorheen mi nister namens de LPF en Ka merlid, koos ervoor naar de mensen toe te gaan. Als gemeenteraadslid in Zoetermeer - de Lijst Hilbrand Nawijn heeft er vijf zetels - heeft hij tegenwoordig veel meer persoonlijk contact met de kie zers dan in zijn vorige functies. „Als minis ter ben je toch bezig met de uitvoering van beleid. Nu sta ik zomaar op de stoep bij mensen die mij gemaild hebben met een probleem. Dat vinden ze fantastisch." Als overtuigd populist overbrugt Nawijn graag de veelbesproken kloof tussen bur ger en politiek. „Dat is wat mensen willen: dat er naar ze geluisterd wordt en dat hun vragen serieus worden genomen. Veel bur gers hebben nog het gevoel dat ze vanuit een ivoren toren worden geregeerd." Tja, de kloof „Hij is van alle tijden", weet Tweede Kamerlid Jan Schinkelshoek (CDA), die publiceerde over de moeizame verhouding tussen burger en overheid. „Hij was er al onder Lubbers en onder Paars. Het is ook goed dat die kloof er is, want anders gaan politici de kiezers naar de mond praten. Aan zwevende politici heeft niemand behoefte." luist de afstand tussen bevolking en over heid zorgt er volgens Schinkelshoeks voor dat Nederland fatsoenlijk wordt bestuurd. Ook valt de politiek niet ten prooi aan al lerlei 'grilligheden en andere onverwachte uitschieters'. De scepsis en argwaan bij de burgers tegenover de Haagse kaasstolp zijn latent Hoe kunnen politici dit wantrou wen wegnemen? Schinkelshoek: „Door goed duidelijk te maken wat wij hier in Den Haag doen en hoe we het doen. Politi ci moeten de moed opbrengen om tegen de stroom in te roeien. De kiezers krijgen elke vier jaar de mogelijkheid ons op da den af te rekenen." Politici moeten wel veelvuldig het land in, erkent Schinkelshoek, terug naar de basis. Anders dreigt het gevaar van Haagse zelfge noegzaamheid, die hevige reacties kan op roepen. Kijk naar de 'Opstand der Burgers' onder Fortuyn, toen het volkse wantrou wen jegens de Paarse regenten op dramati sche wijze aan het licht kwam. Schinkels hoek: „De boodschap van Paars was veel te arrogant. Nederland is af, beweerde Kok. Het was pure zelfoverschatting." Er was in 2002 nog iets anders aan de hand, meent Mark Bovens, hoogleraar be stuurskunde in Utrecht. „Onder Paars was er geen parlementaire oppositie. Heel links en heel rechts zaten in het kabinet. Het verzet keerde zich daarom tegen het parle mentaire systeem. De keuze voor een an ti-systeempartij - de LPF - die zich tegen de elite richtte, was de enige manier om te protesteren. Wat dat betreft is de situatie nu, met de SP als grote linkse oppositiepar tij en de PW van Geert Wilders op rechts, onvergelijkbaar." Politici als Nawijn, Geert Wilders, Marco Pastors en een hele reeks alweer vergeten gelukszoekers sprongen in het gat dat Fortuyn op rechts naliet. Het debat was opengebroken en werd de afge lopen jaren op het scherp van de snede ge voerd. Burgers die nu nog klagen dat zij door Den Haag niet worden gehoord, lij ken te kwader trouw. Hoezo kloof? Harry van der Kaap van de Universiteit Twente deed een onverwach te ontdekking. Hij onderzocht de verhou ding tussen burgers en politiek. Wat blijkt? Veel vaker dan wordt aangenomen houden burgers en politici er dezelfde poli tieke agenda op na, zeker op lokaal niveau. Van der Kaap: „In de beeldvorming be staat de kloof wel, maar in de praktijk valt dit enorm mee. Burgers en lokale politici hechten bijvoorbeeld evenveel belang aan de aanpak van de verkeersveiligheid, aan het behoud van een zwembad of aan het verbeteren van gemeentelijke sportvoorzie- ningen. Het verschil van mening gaat over wat anders, namelijk over de juiste aanpak van die problemen." En daar begint het wantrouwen bij de burger, analyseert Kamer lid Remi Poppe (SP): „Neem het voornemen van het nieuwe kabinet om de achterstandswij ken om te vormen tot prachtwijken. Dat doen ze door huizen te slopen en er duur dere woningen voor in de plaats te bou wen, voor de middeninkomens. De lagere inkomens worden door de politiek en de woningbouwcorporaties de wijk uitge rookt en de sociale cohesie verdwijnt. Lo gisch dat men klaagt dat de politiek alleen iets doet voor mensen met geld. Zo onder mijn je het vertrouwen van de kiezers." Het nieuwe kabinet zegt een confrontatie met de burgers te willen vermijden. Geen kloof, maar samenwerking. Balkenende IV wil de burgers de hand reiken. Veelvuldig valt in het regeerakkoord de term 'samen'. Samen werken, samen leven, is het motto. Besluiten zullen vallen in dialoog met de samenleving. Critici schamperen dat BB&R (Balkenen de, Bos, Rouvoet) het contact zoeken met het maatschappelijke middenveld. Dat wordt weer eindeloos gepolder met de vak bonden en werkgeversorganisaties, met al die instellingen die beweren de belangen te vertegenwoordigen van georganiseerde professionals. Volgens CDA-er Schinkels hoek is er niks mis met het onderhande lingsaanbod van het kabinet. „Je kunt moeilijk met zeventien miljoen Nederlan ders tegelijk praten." Hoogleraar Bovens valt hem bij. „Polderen is nu eenmaal erg effectief Moet je dan een brede maatschap pelijke discussie beginnen met individuele burgers? Dat levert niks op." Bovens wijst er op dat Nederland tot de best functionerende democratieën ter we reld behoort. „Er bestaat hoogstens een kloof tussen burgers en politieke partijen, niet tussen de burgers en de politiek." Harry van der Kaap denkt dat vooral popu listen de kiezer veel te veel beloven. „Wor den die toezeggingen niet waargemaakt, dan reageren de mensen gefrustreerd." Voordeel van het Nederlandse kiesstelsel is dat die ontevredenen de mogelijkheid hebben hun kwaadheid democratisch te compenseren. Gewoon: door te stemmen. Bovens: „Anders dan in landen als Frank rijk en Duitsland slagen relatief nieuwe partijen er in Nederland heel makkelijk in tot het parlement door te dringen. In 2002 was dat de LPF met 26 zetels, nu weer Wil ders met negen zetels en de Partij voor de Dieren met twee zetels. Veranderingen in de maatschappij worden ongekend snel zichtbaar in de Tweede Kamer." Nadeel is dat in de Nederlandse verhoudingen parle mentaire meerderheden moeizaam tot stand komen. „Daar zijn we slecht in. Dat moet via achterkamertjes, op geheime loca ties." Dan rolt er een kabinet uit de bus, Balken ende IV, waarin niet de winnaars van de verkiezingen (SP, Wilders) zitten, maar twee verliezers (CDA en PvdA). Symboli seert deze coalitie niet bij uitstek de kloof tussen de kiezers en Den Haag? Bovens, re lativerend: „Welnee, het is een heel nette coalitie met een ruime meerderheid van stemmen. Het is geen nieuw begin, maar voortzetting van een lange Nederlandse traditie van zoeken naar consensus."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 103