Econ
Zeeland Airport ba
Oorlogskas Randstad
van een miljard euro
Aantal prijsvechters dreigt Schi
Wandelen, fietsen, varen én vliegen
3 6 Vrijdag 16 februari 2007 pzc
THEO VAN ZON
VRAGEN AAN
Koper is populair. Steeds vaker wordt dit me
taal gestolen. Bovenleidingen van het spoor
en bliksemafleiders zijn niet veilig. Gisteren
werd bekend dat de bliksemafleider van het
ziekenhuis in Zierikzee is gehaald.
Naam: Theo van Zon
Leeftijd: 54
Woonplaats: Goes
Beroep: Eigenaar metaalrecyclingbedrijf
De Goese Metaalhandel
door Ben Jansen
Waarom hoor je de laatste tijd zoveel van koperdiefstallen?
Het is de prijs hè. Koper is een metaal waar veel vraag naar is. Opkomen
de economieën zoals China, India en andere Aziatische landen hebben
veel koper nodig. Het is betrekkelijk schaars en daardoor gaat de prijs
omhoog. Koper doet nu aan inkoopsprijs voor ons drie tot drieënhalve
euro per kilo. Vlak voor de kerst was het zelfs vier euro. De trend van
hogere koperprijzen doet zich al een jaar of twee voor. Dat maakt het
voor sommige mensen interessant genoeg om te kijken of ze er illegaal
iets aan kunnen verdienen.
Wordt u ook wel eens een partij koper aangeboden waaraan misschien een
luchtje hangt?
We doen er alles aan om te voorkomen dat we in dat opzicht een slech
te naam krijgen. We kopen alleen in van vaste klanten, van mensen die
we kennen en van aanbieders die met een busje komen waar een be
drijfsnaam op staan Zo is de herkomst van een partij koper te achterha
len. Er komt wel eens iemand met een aanhanger vol koperdraad, waar
van we denken: dat is niet helemaal in orde. Daar doen we dan geen za
ken mee. Bronzen beelden kopen we sowieso niet. Dat kan niet anders
dan jatwerk zijn. Van dat soort objecten moet iedereen met zijn handen
afblijven. En trouwens, de politie komt hier regelmatig een kijkje ne-
Waar zou zon aanhangertje met mogelijk gestolen koper dan naartoe
gaan?
Ik denk naar Brabant of naar België. Wat verder van huis is er altijd wel
iemand voor te vinden.
Wat is er aan te doen?
Er is voor zo ver ik weet geen echt goede vervanger voor koper in toepas
singen als bliksemafleiders en bovenleiding voor de spoorwegen. Koper
geleidt stroom heel goed. Het zou al helpen als de prijs van koper op de
wereldmarkt zou dalen. Dan wordt het verkopen van gestolen koper
minder lucratief Die diefstallen leveren alleen maar ellende op. Wan
neer ergens een bovenleiding is weggehaald, rijdt er natuurlijk geen
trein meer. De brandveiligheid bij blikseminslag is in het geding wan
neer ergens een bliksemafleider wordt weggehaald. Dat moet allemaal
weer hersteld worden en de maatschappij wordt erdoor op kosten ge-
jaagd.
door Ingrid Wolfslag
AMSTERDAM - Het uitzendconcern
Randstad heeft i miljard euro be
schikbaar voor overnames. Dat zei
bestuursvoorzitter Noteboom gis
teren tijdens een persconferentie
waarin de jaarcijfers werden toege
licht.
De uitzender wil zijn oorlogskas
gebruiken voor overnames in het
buitenland. „We hebben nog ge
noeg ruimte om in Nederland uit
te breiden. Maar ja, wat kopen we
dan? In Nederland zitten we in
bijna alle markten."
Of Nederland inderdaad overna
mes kan verwachten, laat Note
boom in het midden. „We kijken
goed om ons heen en als we moge
lijkheden zien om onszelf te verbe
teren in een markt, dan doen we
dat."
Voor Randstad zijn er andere lan
den met veel interessantere mark
ten voor overnames. Noteboom:
„We zoeken in regio's waarin we
zwakker zijn. Vooral in het noor
den en het zuiden van Spanje bij
voorbeeld zijn we niet sterk verte
genwoordigd. Als we wat willen
proberen, dan zouden we daar wat
kunnen kopen." Ook in Amerika
en Canada ziet Noteboom moge
lijkheden. De uitzender blijft inves
teren in Noord-Amerika, hoewel
de cijfers daar wat tegenvielen.
De uitzender liet een lichte groei
zien. „De markt wat betreft het
aantal werkenden in Amerika
kromp licht. Vooral de industrie
was wat rustiger en de dienstverle
ning gaat wat beter, maar bij de in
vesteringen speelt een dergelijk
dipje niet zo'n grote rol. Uitzend-
contracten worden meestal voor
tien jaar worden afgesloten", laat
Noteboom weten.
De jaarcijfers waren beter dan ana
listen hadden verwacht. Randstad
meldde een winstgroei van bijna
50 procent naar 360,3 miljoen euro
in 2006. De jaaromzet kwam uit
op 8,2 miljoen euro, een stijging
van bijna een kwart ten opzichte
van het jaar ervoor.
Over het afgelopen kwartaal steeg
de omzet met een vijfde naar 2,2
miljard euro. De nettowinst nam
zelfs met meer dan de helft toe en
kwam uit op 134,5 miljoen euro,
ruim boven de verwachting van
analisten.
Na jaren trammelant
is voortbestaan van het
vliegveld veiliggesteld.
door Jeffrey Kutterink
arnemuiden - Vliegveld Mid
den-Zeeland heeft na vijfjaar reor
ganiseren de zaken voor elkaar. De
overlast is minder, klachten vin
den nu wel gehoor en het bedrijfs
leven wil zelfs in het veld investe
ren. „Het is nu tijd om het vlieg
veld verder uit te bouwen."
Directeur Peter Geysen .mag tevre
den zijn. Toen hij een jaar of vijf
geleden aantrad, trof hij een rom
meltje aan. Ondernemers op het
veld vochten elkaar de tent uit en
klagers konden de boom in. „Het
veld had het imago het speelgoed
te zijn van mensen met geld."
Geysen schreef het toekomstplan
Lining-up for the future (verwij
zend naar de vliegterm die aan
geeft dat een vliegtuig klaar is voor
de start).
Een van de grootste problemen
werd direct bij de kop gevat. De
grond - tot dan toe in eigendom
van de bedrijven op het veld -
bracht hij in bezit van het overkoe
pelende bedrijf Zeeland Airport.
Het plan stuitte op forse tegen
stand en Geysen dreigde zelfs met
opstappen. Uiteindelijk ging ieder
een door de bocht. „Alle gebrui
kers van het vliegveld betalen nu
pacht. Met dat geld kan het vlieg
veld gaan investeren."
Nog belangrijker is dat Geysen
zich opwierp als 'klaagmuur'. „Nie
mand had nog enig vertrouwen in
het veld. Mensen konden het ner
gens op aanspreken. Dat moest
echt heel snel anders."
Want, zo weet hij, als mensen het
veld niet meer gedogen, is sluiting
nabij. „Ik heb enorm veel tijd ge
stoken in het verminderen van
klachten en het verbeteren van
het vertrouwen." Met regelmaat is
hij uitgefoeterd. „Maar", zegt hij,
„mensen weten nu wel waar ze te
recht kunnen. Achter elke klacht
ga ik aan; ik laat overal mijn ge
zicht zien."
Het aantal klachten is lager en het
vertrouwen is gegroeid. Ook de
angst dat het veld groter groeit en
meer herrie gaat maken, heeft hij
de kop in weten te drukken. „Er
zullen geen Boeings 737 naar Tur
kije stijgen of landen in Zeeland."
Aan de veiligheid is eveneens ge
sleuteld. Strikte afspraken hebben
de orde en veiligheid verbeterd en
de toegankelijkheid aan banden ge
legd. „Lining up for the future is
uitgevoerd. Het is tijd voor een
nieuw toekomstplan."
Dat schrijft hij de komende maan
den. Een tipje van de sluier kan hij
al oplichten. Het bedrijfsleven wil
investeren in ruil voor een harde
baan. „Een asfaltbaan staat in de
planning." Net als de bouw van
een centraal hoofdgebouw met
museum, restaurant en een zaal
waarin mensen virtuele vluchten
kunnen maken. Er komt een heu
se spottersplek met frituur. Ook
moet het vliegveld een belangrijke
rol in het Zeeuwse toerisme gaan
spelen. „We gaan - in het klein - sa
menwerken met bijvoorbeeld cam
pings. We verwijzen naar elkaar
door en gaan combinaties aanbie
den. Zo kun je straks tijdens de va
kantie kiezen wat je wilt doen: dui
ken, vissen, kitesurfen en leren pa
rachutespringen."
Vliegveld Midden-Zeeland is in
vijf jaar tijd op de schop gegaan.
Klachten zijn verminderd en de
veiligheid is verbeterd. Het plan
is het veld verder uit te bouwen.
door Maurits Sep
domburg - Het vliegveld is abso
luut een kans voor het toerisme,
vindt C. Schönknecht van de VW
Walcheren/Noord-Beveland in
Domburg. „Het is toch ook leuk
om vliegtuigjes te kijken."
De vliegvelddirectie zoekt toenade
ring tot hoteliers, campinghouders
en bungalowverhuurders. Wat zou
het mooi zijn als toeristen bij het
boeken van een vakantie meteen
een rondvlucht of een cursus para
chutespringen kunnen aanvragen.
Dat kunnen ze al, zegt Schön
knecht. „Wij regelen dat nu ook,
maar we kunnen er wel actiever
mee de boer op gaan. Ik onder
schrijf volmondig dat het toerisme
en het vliegveld elkaar versterken."
Het vliegveld verdient wel een fik
se opknapbeurt, vindt zij. Vooral
het restaurant. „Maar dat gaat ge
beuren. En er komt meer aandacht
voor plezier en educatie."
De VW zoekt op haar beun voort
durend naar manieren om toeris
ten steeds iets nieuws te bieden,
zodat ze naar Zeeland blijven ko
men. Schönknecht: „In Zeeland
kun je wandelen, fietsen, varen.
Maar de lucht is een heel ander
verhaal."
Plan milieuheffing op
vliegtickets verjaagt
goedkope vervoerders.
door Marcel Proos
SCHIPHOL - Een aantal prijsvech
ters is van plan Schiphol te verla
ten als het nieuwe kabinet een mi
lieuheffing op vliegtickets introdu
ceert. De heffing komt neer op on
geveer 24 euro per ticket en maakt
Schiphol te duur, zei operationeel
directeur Ad Rutten van de lucht
haven gisteren.
Schiphol is nu nog redelijk popu
lair onder de prijsvechters, waar
mee passagiers tegen lage prijzen
kunnen vliegen. Dat heeft onder
meer te maken met een speciale
pier, waar deze vervoerders tegen
kosten terechtkunnen. Die
zogenoemde H-pier levert volgens
Rutten een voordeel op van 1 euro
per stoel. De milieuheffing zou dat
in een klap ongedaan maken.
Het voornemen van het kabinet
om het milieu te beschermen
heeft een ongewenst bijeffect, zei
Rutten. „Prijsvechters vliegen met
de modernste, zuinigste vliegtui
gen en op tijden die het minste ge
luidsoverlast opleveren."
Ook Schiphol-topman Gerlach
Cerfontaine had geen goed woord
over voor de milieuheffing. „Het ef
fect is dat de vervuiling niet hier,
maar over de grens plaatsvindt",
zei hij verwijzend naar het dreige
ment van maatschappijen om te
verhuizen. Andere landen kennen
geen milieutax, behalve het Vere
nigd Koninkrijk. Als het geld van
de heffing wordt geïnvesteerd in
maatregelen om Schiphol milieu
vriendelijker te maken, dan is dat
voor Cerfontaine bespreekbaar.
Een andere tegenvaller voor Schip
hol is de afgeketste beursgang. De
nieuwe regeringscoalitie heeft daar
een streep door gehaald, maar
houdt de mogelijkheid van een on
derhandse plaatsing van aandelen
wel open. „Als er wel een beurs
gang was geweest, zou Schiphol
een heel ander bedrijf zijn ge
weest", zei Cerfontaine. Toegang
tot de kapitaalmarkt is volgens
hem noodzakelijk om de concur
rentie van beursgenoteerde lucht
havens aan te kunnen.
Cerfontaine moest wel toegeven
dat het goed gaat met Schiphol, on-
Vliegveld Midden-Zeeland staat er vandaaj