Econ Zeeland Airport ba Oorlogskas Randstad van een miljard euro Aantal prijsvechters dreigt Schi Wandelen, fietsen, varen én vliegen 3 6 Vrijdag 16 februari 2007 pzc THEO VAN ZON VRAGEN AAN Koper is populair. Steeds vaker wordt dit me taal gestolen. Bovenleidingen van het spoor en bliksemafleiders zijn niet veilig. Gisteren werd bekend dat de bliksemafleider van het ziekenhuis in Zierikzee is gehaald. Naam: Theo van Zon Leeftijd: 54 Woonplaats: Goes Beroep: Eigenaar metaalrecyclingbedrijf De Goese Metaalhandel door Ben Jansen Waarom hoor je de laatste tijd zoveel van koperdiefstallen? Het is de prijs hè. Koper is een metaal waar veel vraag naar is. Opkomen de economieën zoals China, India en andere Aziatische landen hebben veel koper nodig. Het is betrekkelijk schaars en daardoor gaat de prijs omhoog. Koper doet nu aan inkoopsprijs voor ons drie tot drieënhalve euro per kilo. Vlak voor de kerst was het zelfs vier euro. De trend van hogere koperprijzen doet zich al een jaar of twee voor. Dat maakt het voor sommige mensen interessant genoeg om te kijken of ze er illegaal iets aan kunnen verdienen. Wordt u ook wel eens een partij koper aangeboden waaraan misschien een luchtje hangt? We doen er alles aan om te voorkomen dat we in dat opzicht een slech te naam krijgen. We kopen alleen in van vaste klanten, van mensen die we kennen en van aanbieders die met een busje komen waar een be drijfsnaam op staan Zo is de herkomst van een partij koper te achterha len. Er komt wel eens iemand met een aanhanger vol koperdraad, waar van we denken: dat is niet helemaal in orde. Daar doen we dan geen za ken mee. Bronzen beelden kopen we sowieso niet. Dat kan niet anders dan jatwerk zijn. Van dat soort objecten moet iedereen met zijn handen afblijven. En trouwens, de politie komt hier regelmatig een kijkje ne- Waar zou zon aanhangertje met mogelijk gestolen koper dan naartoe gaan? Ik denk naar Brabant of naar België. Wat verder van huis is er altijd wel iemand voor te vinden. Wat is er aan te doen? Er is voor zo ver ik weet geen echt goede vervanger voor koper in toepas singen als bliksemafleiders en bovenleiding voor de spoorwegen. Koper geleidt stroom heel goed. Het zou al helpen als de prijs van koper op de wereldmarkt zou dalen. Dan wordt het verkopen van gestolen koper minder lucratief Die diefstallen leveren alleen maar ellende op. Wan neer ergens een bovenleiding is weggehaald, rijdt er natuurlijk geen trein meer. De brandveiligheid bij blikseminslag is in het geding wan neer ergens een bliksemafleider wordt weggehaald. Dat moet allemaal weer hersteld worden en de maatschappij wordt erdoor op kosten ge- jaagd. door Ingrid Wolfslag AMSTERDAM - Het uitzendconcern Randstad heeft i miljard euro be schikbaar voor overnames. Dat zei bestuursvoorzitter Noteboom gis teren tijdens een persconferentie waarin de jaarcijfers werden toege licht. De uitzender wil zijn oorlogskas gebruiken voor overnames in het buitenland. „We hebben nog ge noeg ruimte om in Nederland uit te breiden. Maar ja, wat kopen we dan? In Nederland zitten we in bijna alle markten." Of Nederland inderdaad overna mes kan verwachten, laat Note boom in het midden. „We kijken goed om ons heen en als we moge lijkheden zien om onszelf te verbe teren in een markt, dan doen we dat." Voor Randstad zijn er andere lan den met veel interessantere mark ten voor overnames. Noteboom: „We zoeken in regio's waarin we zwakker zijn. Vooral in het noor den en het zuiden van Spanje bij voorbeeld zijn we niet sterk verte genwoordigd. Als we wat willen proberen, dan zouden we daar wat kunnen kopen." Ook in Amerika en Canada ziet Noteboom moge lijkheden. De uitzender blijft inves teren in Noord-Amerika, hoewel de cijfers daar wat tegenvielen. De uitzender liet een lichte groei zien. „De markt wat betreft het aantal werkenden in Amerika kromp licht. Vooral de industrie was wat rustiger en de dienstverle ning gaat wat beter, maar bij de in vesteringen speelt een dergelijk dipje niet zo'n grote rol. Uitzend- contracten worden meestal voor tien jaar worden afgesloten", laat Noteboom weten. De jaarcijfers waren beter dan ana listen hadden verwacht. Randstad meldde een winstgroei van bijna 50 procent naar 360,3 miljoen euro in 2006. De jaaromzet kwam uit op 8,2 miljoen euro, een stijging van bijna een kwart ten opzichte van het jaar ervoor. Over het afgelopen kwartaal steeg de omzet met een vijfde naar 2,2 miljard euro. De nettowinst nam zelfs met meer dan de helft toe en kwam uit op 134,5 miljoen euro, ruim boven de verwachting van analisten. Na jaren trammelant is voortbestaan van het vliegveld veiliggesteld. door Jeffrey Kutterink arnemuiden - Vliegveld Mid den-Zeeland heeft na vijfjaar reor ganiseren de zaken voor elkaar. De overlast is minder, klachten vin den nu wel gehoor en het bedrijfs leven wil zelfs in het veld investe ren. „Het is nu tijd om het vlieg veld verder uit te bouwen." Directeur Peter Geysen .mag tevre den zijn. Toen hij een jaar of vijf geleden aantrad, trof hij een rom meltje aan. Ondernemers op het veld vochten elkaar de tent uit en klagers konden de boom in. „Het veld had het imago het speelgoed te zijn van mensen met geld." Geysen schreef het toekomstplan Lining-up for the future (verwij zend naar de vliegterm die aan geeft dat een vliegtuig klaar is voor de start). Een van de grootste problemen werd direct bij de kop gevat. De grond - tot dan toe in eigendom van de bedrijven op het veld - bracht hij in bezit van het overkoe pelende bedrijf Zeeland Airport. Het plan stuitte op forse tegen stand en Geysen dreigde zelfs met opstappen. Uiteindelijk ging ieder een door de bocht. „Alle gebrui kers van het vliegveld betalen nu pacht. Met dat geld kan het vlieg veld gaan investeren." Nog belangrijker is dat Geysen zich opwierp als 'klaagmuur'. „Nie mand had nog enig vertrouwen in het veld. Mensen konden het ner gens op aanspreken. Dat moest echt heel snel anders." Want, zo weet hij, als mensen het veld niet meer gedogen, is sluiting nabij. „Ik heb enorm veel tijd ge stoken in het verminderen van klachten en het verbeteren van het vertrouwen." Met regelmaat is hij uitgefoeterd. „Maar", zegt hij, „mensen weten nu wel waar ze te recht kunnen. Achter elke klacht ga ik aan; ik laat overal mijn ge zicht zien." Het aantal klachten is lager en het vertrouwen is gegroeid. Ook de angst dat het veld groter groeit en meer herrie gaat maken, heeft hij de kop in weten te drukken. „Er zullen geen Boeings 737 naar Tur kije stijgen of landen in Zeeland." Aan de veiligheid is eveneens ge sleuteld. Strikte afspraken hebben de orde en veiligheid verbeterd en de toegankelijkheid aan banden ge legd. „Lining up for the future is uitgevoerd. Het is tijd voor een nieuw toekomstplan." Dat schrijft hij de komende maan den. Een tipje van de sluier kan hij al oplichten. Het bedrijfsleven wil investeren in ruil voor een harde baan. „Een asfaltbaan staat in de planning." Net als de bouw van een centraal hoofdgebouw met museum, restaurant en een zaal waarin mensen virtuele vluchten kunnen maken. Er komt een heu se spottersplek met frituur. Ook moet het vliegveld een belangrijke rol in het Zeeuwse toerisme gaan spelen. „We gaan - in het klein - sa menwerken met bijvoorbeeld cam pings. We verwijzen naar elkaar door en gaan combinaties aanbie den. Zo kun je straks tijdens de va kantie kiezen wat je wilt doen: dui ken, vissen, kitesurfen en leren pa rachutespringen." Vliegveld Midden-Zeeland is in vijf jaar tijd op de schop gegaan. Klachten zijn verminderd en de veiligheid is verbeterd. Het plan is het veld verder uit te bouwen. door Maurits Sep domburg - Het vliegveld is abso luut een kans voor het toerisme, vindt C. Schönknecht van de VW Walcheren/Noord-Beveland in Domburg. „Het is toch ook leuk om vliegtuigjes te kijken." De vliegvelddirectie zoekt toenade ring tot hoteliers, campinghouders en bungalowverhuurders. Wat zou het mooi zijn als toeristen bij het boeken van een vakantie meteen een rondvlucht of een cursus para chutespringen kunnen aanvragen. Dat kunnen ze al, zegt Schön knecht. „Wij regelen dat nu ook, maar we kunnen er wel actiever mee de boer op gaan. Ik onder schrijf volmondig dat het toerisme en het vliegveld elkaar versterken." Het vliegveld verdient wel een fik se opknapbeurt, vindt zij. Vooral het restaurant. „Maar dat gaat ge beuren. En er komt meer aandacht voor plezier en educatie." De VW zoekt op haar beun voort durend naar manieren om toeris ten steeds iets nieuws te bieden, zodat ze naar Zeeland blijven ko men. Schönknecht: „In Zeeland kun je wandelen, fietsen, varen. Maar de lucht is een heel ander verhaal." Plan milieuheffing op vliegtickets verjaagt goedkope vervoerders. door Marcel Proos SCHIPHOL - Een aantal prijsvech ters is van plan Schiphol te verla ten als het nieuwe kabinet een mi lieuheffing op vliegtickets introdu ceert. De heffing komt neer op on geveer 24 euro per ticket en maakt Schiphol te duur, zei operationeel directeur Ad Rutten van de lucht haven gisteren. Schiphol is nu nog redelijk popu lair onder de prijsvechters, waar mee passagiers tegen lage prijzen kunnen vliegen. Dat heeft onder meer te maken met een speciale pier, waar deze vervoerders tegen kosten terechtkunnen. Die zogenoemde H-pier levert volgens Rutten een voordeel op van 1 euro per stoel. De milieuheffing zou dat in een klap ongedaan maken. Het voornemen van het kabinet om het milieu te beschermen heeft een ongewenst bijeffect, zei Rutten. „Prijsvechters vliegen met de modernste, zuinigste vliegtui gen en op tijden die het minste ge luidsoverlast opleveren." Ook Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine had geen goed woord over voor de milieuheffing. „Het ef fect is dat de vervuiling niet hier, maar over de grens plaatsvindt", zei hij verwijzend naar het dreige ment van maatschappijen om te verhuizen. Andere landen kennen geen milieutax, behalve het Vere nigd Koninkrijk. Als het geld van de heffing wordt geïnvesteerd in maatregelen om Schiphol milieu vriendelijker te maken, dan is dat voor Cerfontaine bespreekbaar. Een andere tegenvaller voor Schip hol is de afgeketste beursgang. De nieuwe regeringscoalitie heeft daar een streep door gehaald, maar houdt de mogelijkheid van een on derhandse plaatsing van aandelen wel open. „Als er wel een beurs gang was geweest, zou Schiphol een heel ander bedrijf zijn ge weest", zei Cerfontaine. Toegang tot de kapitaalmarkt is volgens hem noodzakelijk om de concur rentie van beursgenoteerde lucht havens aan te kunnen. Cerfontaine moest wel toegeven dat het goed gaat met Schiphol, on- Vliegveld Midden-Zeeland staat er vandaaj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 56