Jfe
PZC Vrijdag 16 februari 2007 j 1 9
Videogames zorgen
voor betere ogen
Het spelen van een actie-videospel
letje kan het gezichtsvermogen
enigszins verbeteren, constateert
C. Green (University of Rochester)
op grond van een onderzoek waar
bij proefpersonen enkele weken
lang dagelijks één uur een actie
spelletjes speelden. Hierna bleek
hun vermogen om letters te her
kennen tegen een drukke achter
grond met zo procent te zijn toege
nomen. Actie-videospelletjes zijn
blijkbaar goed om het deel van de
hersenen te trainen dat zich bezig
houdt met het verwerken van visu
ele informatie, aldus Green.
Yoga is er nu ook voor
peuters en kleuters
Yoga. Als het aan Marjolein Tiem-
stra ligt, kun je er niet vroeg ge
noeg mee beginnen. „Oefeningen
ondersteunen peuters vooral bij
het ontdekken van het eigen ik en
hebben een goede uitwerking op
de lichamelijke ontwikkeling",
vindt ze. Tiemstra heeft ruime er
varing, als docent babymassage,
zwangerschapsyoga en peuteryo-
ga. Van haar hand is nu het boek
Yoga voor peuters en kleuters. De
uitgave van Altamira-Becht komt
begin maart in de winkel voor
14,90 euro. ISBN 978 906963 759 4.
w.-
f J
V
v x
X --X—.:""
foto CPD
Chronisch slaapgebrek
factor bij depressie
De afgelopen eeuw zijn we gemid
deld anderhalf uur minder gaan
slapen. Dat kan zeer schadelijk
zijn. Neurobioloog Peter Meerlo
van de Rijksuniversiteit Gronin
gen: „Chronisch slaaptekort kan
veranderingen in de hersenen te
weegbrengen en een belangrijke
factor zijn bij het ontstaan van de
pressie." Meerlo pleit er voor om
ons slaapgedrag serieuzer te gaan
nemen. „Een groot deel van de
mensen slaapt niet genoeg; vijf a
zes uur en soms nog minder."
(Universiteit van Groningen)
Eenzame ouderen
dementeren eerder
Ouderen die vereenzamen blijken
een grotere kans te hebben om op
den duur te gaan dementeren dan
ouderen die wel voldoende sociale
contacten hebben.
Dit constateert onderzoeker R.
Wilson (Rush Alzheimer's Disea
se Center, Chicago) in het vakblad
Archives of General Psychiatry.
Hij schreef zijn proefschrift op
grond van een onderzoek onder
823 ouderen. Hoe de eenzaamheid
bij ouderen leidt tot een grotere
kans op dementie is nog niet dui- j
delijk.
verblijf hebben gezeten terwijl alle
bei de ouders werken. Die gaan op
de basisschool naar de buiten
schoolse opvang. Het wordt onder
hand vrij normaal dat jonge kinde
ren worden opgevangen. Laat je je
brugklasser die net zes weken van
de basisschool af is, dan ineens los
rondlopen? Steeds meer ouders
zeggen: 'als ik van mijn werk thuis
kom, is het fijn als het thuis gezel
lig is'. Het helpt flink als het huis
werk af is zodat er tijd is voor leu
ke dingen met het gezin."
Vincent van Dijk vindt de snelle
groei van het aantal instituten niet
onverdeeld positief „Er zit veel kaf
tussen het koren, daarom moet je
goed.opletten bij het kiezen van
een instituut. Het kan ook zijn dat
de school slecht werk levert, waar
door leerlingen gaan onderpreste
ren. Vervolgens lossen de ouders
het probleem op met huiswerkbe
geleiding. Maar daar is een huis
werkinstituut niet voor."
Van Dijk werkt aan de invoering
van een klachtenlijn waar leerlin
gen en ouders grieven kwijt kun
nen over slecht functionerende in
stituten. Daarnaast pleit Van Dijk,
net als Els Nelissen van de LVSI,
voor de invoering van een lande
lijk keurmerk voor studiebegelei
dingsinstituten. Nelissen: „Als LV
SI hebben wij een eigen keurmerk
en een klachtencommissie. Maar
wij vinden dat alle instituten een
keurmerk zouden moeten hebben.
Ook moet duidelijk zijn dat een
Probleemscholieren zijn
vaak gebaat bij orde,
toezicht en regelmaat
huiswerkklas op school, ook al
wordt het wel eens anders voorge
steld, echt niet hetzelfde is als stu
diebegeleiding."
Dat de invoering van een landelijk
keurmerk niet gemakkelijk zal
zijn, blijkt al uit de verschillende
eisen die Huiswerkbegeleiding.nl
en de LVSI aan de instituten stel
len. De LVSI schrijft uitsluitend in
stituten in die minstens twee jaar
gevestigd zijn en uitsluitend ge
kwalificeerde docenten in dienst
hebben met relevante diploma's.
„Ia, je mag natuurlijk wel een stu
dent laten overhoren", zegt Nelis
sen. „Maar die mag natuurlijk niet
zeggen tegen een leerling dat hij
het zelf moet weten of hij over
hoord wil worden. Dan kom je de
belofte aan de ouders niet na."
Van Dijk heeft weer geen enkel
probleem met instituten waar
bijna afgestudeerde docenten wer
ken. „Dat zijn jongeren, die spre
ken de taal van de kinderen aan
wie ze lesgeven."
Beide instellingen stellen nieuwe
klanten eerst de vraag of studiebe
geleiding wel de enig juiste oplos
sing is voor de slechte resultaten.
Huiswerkbegeleiding.nl adviseert
allereerst een psychologische test.
„Dan kunnen we beoordelen wat
de sterke en zwakke punten van
een kind zijn, en of het wel op het
juiste niveau werkt", zegt Van
Dijk. „En of er daadwerkelijk bege
leiding nodig is en op welke wijze.
Tenslotte praten we over veel geld,
het kost wel drie- tot vijfhonderd
euro in de maand." Nelissen: „Een
student kan dyslectisch zijn. Dat le
vert nogal problemen op als je bij
voorbeeld in 2 havo naast Neder
lands ook nog Engels, Frans en
Duits hebt. Ik vind dat je zulke kin
deren veel vaker een mondelinge
beurt zou moeten geven. Daar
schieten ze meer mee op."
Kristel en Suzette blijven voorlo
pig vaste klant van het Centrum
voor Studiebegeleiding. „Ik wil
hierna m'n havodiploma gaan ha
len", zegt Kristel. Suzette denkt
aan atheneum en, wie weet, naar
de universiteit om daar rechten of
psychologie te gaan studeren. Ook
al moeten ze het dan zonder huis
werkbegeleiding stellen. De belang
rijkste les hebben ze immers nu
wel geleerd. „Het is een kwestie
van inplannen", zegt Kristel. „Ja",
beaamt Suzette. „Je moet gewoon
ruim op tijd beginnen met leren."
lijk. Hoe bescherm je je kind tegen
de breezers en andere verleidingen
van de industrie? Ouders moeten
steeds tegenwicht bieden en op de
tem staan. Dat kost veel moeite en
schiet er vaak bij in. Iedereen heeft
het druk en in het project 'gezin'
passen geen vervelende confronta
ties en ruzies."
De Winter heeft zelf bijvoorbeeld
geworsteld met het aan banden
leggen van het computeren door
zijn kinderen. „Voordat ik ADSL
had, kreeg ik torenhoge telefoonre
keningen. Ik heb het geprobeerd
via zedenpreken, via automatische
uitschakeling van de computer na
een uur, door ze van hun zakgeld
te laten meebetalen. Dat laatste
was trouwens erg effectief"
De Winter vindt dat veel ouders
teveel gericht zijn op het individu:
hoe wordt mijn kind, mijn prinsje
of prinsesje, gelukkig? Maar we ver
geten, zegt hij, dat opvoeden alles
te maken heeft met de samenle
ving: hoe rust je een kind toe voor
de volwassenheid en breng je het
waarden en normen bij? „Als een
kind onhandelbaar of gedragsge
stoord is, kun je je afvragen of het
kind dan gestoord is, of de omge
ving die zulk gedrag toestaat?"
Hij geeft het voorbeeld van een
vriend die les geeft op een vm-
bo-school. „Hij had uitgelegd dat
het tijdens het examen stil moest
zijn en dat niemand vragen mocht
stellen. Een leerling vroeg hem
toch om uitleg, waarop zijn leraar
zei: we hebben afgesproken dat
niemand vragen mag stellen. De
jongen zei: kom op, daar word je
toch voor betaald?"
„Onze reflex is om zijn ouders of
de docent die niet ingrijpt, de
schuld te geven van zulk gedrag.
Maar misschien reageert die jon
gen wel normaal; hij leert dat de
school er voor hem is, dat scholen
vechten om leerlingen, dat onder
wijs ook een markt, een product,
is. De vrije markt lokt ook bepaald
gedrag uit. Mensen zien zichzelf
meer en meer als consument. Dit
gedrag vindt zijn weerslag ook
thuis en in de opvoeding."
Wat is er te doen aan de grenze
loosheid? De Winter is zelf betrok
ken bij projecten op drie Utrecht
se basisscholen, waar kinderen le
ren omgaan met conflicten, met
respect en tolerantie. Ze leren
hoe ze moeten vergaderen: hoe ze
actief betrokken kunnen zijn, dat
ze naar elkaar moeten luisteren. Al
lochtone kinderen vinden het
soms moeilijk hun mening te ui
ten. Ze zijn het van huis uit niet ge
wend. Autochtone, assertieve kin
deren kunnen hun mening vaak
wel goed verwoorden, maar vin
den het veel moeilijker naar ande
ren te luisteren."