Auto Picasso is oogstrelend én druk Volvo heeft opvolger van populaire V70 bijna klaar Toyota voegt topmodel toe aan succesvolle Yaris Nieuw Aantrekkelijk Duizenden euro's voordeel Bekijk morgen onze advertentie.., PZC Vrijdag 16 februari 2007 I 1 5 De C4 Picasso is een échte Citroën. Sierlijk, met fraaie details. Maar er is een nadeel: de Fransman heeft een erg druk karakter. Voor wie dat te vermoeiend is: de oude Xsara Picasso blijft voorlopig gewoon. door Rien van der Steen De C4 Picasso biedt veel ruimte, veel zicht rond om, een gemakkelijke instap en zeven, een voudig om te klappen zitplaatsen. Volgende maand wordt ook een twaalf centimeter kortere vijfzits variant leverbaar vanaf 23.500 eu ro. De zevenzits is minimaal zo'n 2.500 euro duurder. Aan gadgets geen gebrek. Leuk, die zaklamp achterin, die nor; maal ais binneriverlicllting-diënst - doet, Gemakkelijk, dar koelvak j voorin (overigens alleen bij "de au- tomaat). Mooi, die elektrische handrem, en dat geldt ook voor het minipookje een eind achter het stuur voor de robot-zesver- snellingsautomaat. De sierlijk ogende C4 Picasso heeft uiterlijk weinig van een bus je. De extra richtingaanwijzers in de buitenspiegels zijn fraai. Boven kaar gezet. De zitrij in het midden kan schuiven, maar heeft wel heel korte zittinkjes en korte rugleunin gen. Dat geldt ook voor de twee klapstoeltjes helemaal achterin. Al leen geschikt voor kleine mensjes. Bij een Renault Espace kun je ook klagen over te kleine zittingen (be halve voorin), maar die zijn er ten minste uit te nemen. Dat kan bij de Picasso niet eens. Aan het stuur, dat overigens erg licht werkt, merk je hoeveel moei te Citroën heeft gedaan zich te on derscheiden. Dat stuur heeft een hart dat stil blijft staan. De fabri kant zag vervolgens zijn kans schoon die kolom helemaal vol met bedieningsknopjes te prop pen. Alles zit bij elkaar, is de posi tieve benadering. Maar het is er zo druk, dat je er beroerd van wordt. We reden de (robot-)automaat, en daarbij verloopt het schakelen nog al schokkerig. Hij neemt ook lange intervallen voor het schakelen en bij stilstand schudt de auto licht, omdat de robot waarschijnlijk niet helemaal ontkoppelt. De viertraps automaat lijkt een betere keus. De meest luxe versie heeft luchtve- de uitvoering met stalen vering en demping is geschapen als reisauto. Sportiviteit schuwt hij, want de carrosserie hangt snel over en er is nogal wat onderstuur. De 2.0 diesel waarmee we onder weg waren, doet zijn werk goed en is op zich mooi stil. Vervelend is dat de carrosserievorm de achter ruit bij regenweer potdicht laat slaan. Ook al zit daar gelukkig een wisser. Aan de voorkant ook, maar die heeft een irritante bediening. Je houdt maar niet op met trekken aan de schakelaar. De standaarduitrusting is heel be hoorlijk met onder andere zeven airbags, esp, afstandsbediende cen trale vergrendeling, elektrische zij- ruitbediening voor, cruise control en een boordcomputer. Airco had overigens niet in dat rijtje misstaan. Zeker_ voör"èen auto met zove'd- me zo mer. ring, maar ook De C4 Picasso ziet er fantasierijk uit. Hier de zevenzitter. de vijfzittcr is twaalf centimeter kbi^r.ffl&'GPD de aan de ruit geplakte binnenspie gel zit een extra spiegeltje om de boel achterin te controleren. Goed. Er is feestverlichting voor de sfeer binnenin. Aardig. Maar het draagt wel bij aan een erg druk karakter van de auto. De nieuwe C4 Picasso is veel mooier dan zijn ronde voorganger, waarvan je nooit wist of hij voor- of achteruit reed. Desalniettemin heeft Citroën besloten die voor ganger nog een paar jaar in de vaart te houden. Vooral voorin de nieuweling heb je een hoop comfort en kijk je je ogen uit door al dat glas' en de enorme voor ruit, die in het dak doorloopt. De C4 Picasso is vooral als zevenzitter flink aan de maat slim in el Skoda vernieuwt Fabia, vanafprijs blijft gelijk Skoda heeft zijn Fabia hatchback vernieuwd. De vijfdeurs kost van af eind maart 11.990 euro, dezelfde vanafprijs als de huidige generatie. De basismotor, de 1,2 liter driecilin der heeft een tikje meer vermo gen. De auto biedt ook iets meer binnenruimte en bagageruimte. Honderden showauto's op tuningbeurs Utrecht In de Utrechtse Jaarbeurs wordt morgen en zondag de Explosive Car Tuning Show gehouden. Met de laatste trends in de auto- en tu- ningbranche en honderden show wagens uit binnen- en buitenland. De toegang bedraagt 15 euro. Info: www.explosivecartuning.com Opel geeft 26 miljoen euro uit aan reclame De automerken gaven in 2006 sa men een kwart miljard euro uit aan advertenties. In elke nieuwe auto zit een bedrag van gemiddeld 500 euro aan reclame. Opel geeft het meeste uit aan reclame (26 mil joen euro), gevolgd door Peugeot en Renault. Ferrari viert verjaardag met marathon-estafette In Abu Dhabi is een marathon-es tafette, die de zestigste verjaardag van Ferrari markeert, van start ge gaan. Tienduizend Ferrari's rijden door onder meer China, Amerika en Europa. De finish is op 23 juni in het Italiaanse Maranelio, thuis basis van Ferrari. De 'brievenbusachterruit' van de nieuwe Volvo V70 verdwijnt. foto CPD door Rien van der Steen Toyota doet het al jaren goed met de Yaris. Daar komt nu een topmodel van, de TS. Veel uitrusting, hoge prestaties en enig raffinement in de styling ken merken het paradepaardje. De Yaris werd zeven jaar geleden Auto van het laar. Sindsdien zijn er in Europa meer dan 1,2 miljoen van verkocht. Basismotor is de 1,0 liter driecilinder. De Yaris TS is de eerste auto bin nen Toyota met de nieuwe 1,8 liter Dual WT-i benzinemotor met dubbele variabele kleptiming. De machine levert 133 pk bij 6.000 toe ren. Het onderstel is acht milime- ter verlaagd en iets harder geveerd. De auto staat op 17-inch lichtmeta len wielen, heeft elektrische stuur bekrachtiging en is er met drie of vijf portieren. Standaard heeft hij airconditio ning, radio/cd-speler met zes luid sprekers en een verstelbare stuur- kolom, negen airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder en stabiliteits- en tractiecontrole. Toyota is van plan nog dit jaar tien duizend exemplaren in Europa af te zetten. Een koopje is de auto echter niet. Toyota vraagt bijna twintig mille voor de Yaris TS in driedeurs uitvoering. Leg er zo'n zesduizend euro bij, en je mag ook een Toyo ta Prius voor de deur parke ren. Dat hybride model, met name populair in de VS, is onlangs twee duizend euro goedkoper gewor den. Wereldwijd heeft de lapanse door Rien van der Steen Hij is er rond september, de populairste zakelijke sta tionwagon van het land. Volvo heeft zijn nieuwe V70 zo goed ais klaar. Sterk afgeleid van Volvo's net vernieuwde topmodel S80. Alleen de achterkant is totaal anders. Ook vergeleken met de hui dige V70. Hier en daar hoekiger, maar meestal iets ronder. De grote re achterruit, die ook niet meer steil overeind staat, maakt de auto op het eerste gezicht iets minder karakteristiek. De nieuwe V70 is een stuk groter dan zijn voorgan ger. De 540 liter bagage achter de bank is toegenomen tot zeshon derd liter en dat wordt met de (ge makkelijk) neerklapbare bank zo'n 1700 liter. De nieuwe V70 en XC70 komen na de zomer in Nederland op de markt. Volvo denkt er dit jaar nog 1.800 van te verkopen. De huidige V70 blijft voorlopig ook in productie. Volvo denkt er daarvan in 2007 nog drieduizend af te zetten. Toyota Yaris TS, topmodel van de in Frankrijk gebouwde serie, foto CPD fabrikant er inmiddels meer dan 640.000 verkocht. Om aan de vraag te kunnen voldoen, gaat Toyota de productiecapaciteit met ruim veertig procent verhogen tot 280.000 auto's per jaar. De Prius heeft een gemiddelde kooldioxiode-uitstoot van 104 g/km. Daarmee is het de benzi- ne-auto met de laagste C02-uit- stoot op de Nederlandse markt. In mei houden de dealers zogenoem de nationale hybride proefrijwe- ken. Automobilisten kunnen dan ervaren hoe de benzinemotor, de elektromotor en de automaat naad loos samenwerken. Toyota vindt het overigens belachelijk dat een - relatief- milieuvriendelijke auto als de Prius in Nederland aan bpm-belasting onderhevig is. op onze nieuwe Volkswagen modellen! Kijk op www.autopoppe.nl Vlissingen t Tel. (0118) 424000 Terneuzen Tel (0115) 647333 Huist wm-. Tel. (0114) 370100 (P) MM@ POPPE www.auIopoppe.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15