Auto
Picasso is oogstrelend én druk
Volvo heeft opvolger van
populaire V70 bijna klaar
Toyota voegt topmodel
toe aan succesvolle Yaris
Nieuw Aantrekkelijk
Duizenden euro's voordeel
Bekijk morgen
onze advertentie..,
PZC Vrijdag 16 februari 2007 I 1 5
De C4 Picasso is een échte
Citroën. Sierlijk, met fraaie
details. Maar er is een
nadeel: de Fransman heeft
een erg druk karakter. Voor
wie dat te vermoeiend is:
de oude Xsara Picasso blijft
voorlopig gewoon.
door Rien van der Steen
De C4 Picasso biedt veel
ruimte, veel zicht rond
om, een gemakkelijke
instap en zeven, een
voudig om te klappen zitplaatsen.
Volgende maand wordt ook een
twaalf centimeter kortere vijfzits
variant leverbaar vanaf 23.500 eu
ro. De zevenzits is minimaal zo'n
2.500 euro duurder.
Aan gadgets geen gebrek. Leuk,
die zaklamp achterin, die nor;
maal ais binneriverlicllting-diënst -
doet, Gemakkelijk, dar koelvak j
voorin (overigens alleen bij "de au-
tomaat). Mooi, die elektrische
handrem, en dat geldt ook voor
het minipookje een eind achter
het stuur voor de robot-zesver-
snellingsautomaat.
De sierlijk ogende C4 Picasso
heeft uiterlijk weinig van een bus
je. De extra richtingaanwijzers in
de buitenspiegels zijn fraai. Boven
kaar gezet. De zitrij in het midden
kan schuiven, maar heeft wel heel
korte zittinkjes en korte rugleunin
gen. Dat geldt ook voor de twee
klapstoeltjes helemaal achterin. Al
leen geschikt voor kleine mensjes.
Bij een Renault Espace kun je ook
klagen over te kleine zittingen (be
halve voorin), maar die zijn er ten
minste uit te nemen. Dat kan bij
de Picasso niet eens.
Aan het stuur, dat overigens erg
licht werkt, merk je hoeveel moei
te Citroën heeft gedaan zich te on
derscheiden. Dat stuur heeft een
hart dat stil blijft staan. De fabri
kant zag vervolgens zijn kans
schoon die kolom helemaal vol
met bedieningsknopjes te prop
pen. Alles zit bij elkaar, is de posi
tieve benadering. Maar het is er zo
druk, dat je er beroerd van wordt.
We reden de (robot-)automaat, en
daarbij verloopt het schakelen nog
al schokkerig. Hij neemt ook lange
intervallen voor het schakelen en
bij stilstand schudt de auto licht,
omdat de robot waarschijnlijk niet
helemaal ontkoppelt. De viertraps
automaat lijkt een betere keus.
De meest luxe versie heeft luchtve-
de uitvoering met stalen vering en
demping is geschapen als reisauto.
Sportiviteit schuwt hij, want de
carrosserie hangt snel over en er is
nogal wat onderstuur.
De 2.0 diesel waarmee we onder
weg waren, doet zijn werk goed en
is op zich mooi stil. Vervelend is
dat de carrosserievorm de achter
ruit bij regenweer potdicht laat
slaan. Ook al zit daar gelukkig een
wisser. Aan de voorkant ook, maar
die heeft een irritante bediening.
Je houdt maar niet op met trekken
aan de schakelaar.
De standaarduitrusting is heel be
hoorlijk met onder andere zeven
airbags, esp, afstandsbediende cen
trale vergrendeling, elektrische zij-
ruitbediening voor, cruise control
en een boordcomputer. Airco
had overigens niet in dat
rijtje misstaan. Zeker_
voör"èen auto
met zove'd-
me zo
mer.
ring, maar
ook
De C4 Picasso ziet er fantasierijk
uit. Hier de zevenzitter. de vijfzittcr
is twaalf centimeter kbi^r.ffl&'GPD
de aan de ruit geplakte binnenspie
gel zit een extra spiegeltje om de
boel achterin te controleren.
Goed. Er is feestverlichting voor
de sfeer binnenin. Aardig. Maar
het draagt wel bij aan een erg
druk karakter van de auto.
De nieuwe C4 Picasso is veel
mooier dan zijn ronde voorganger,
waarvan je nooit wist of hij voor-
of achteruit reed. Desalniettemin
heeft Citroën besloten die voor
ganger nog een paar jaar in de
vaart te houden.
Vooral voorin de nieuweling heb
je een hoop comfort en kijk je je
ogen uit door al dat glas'
en de enorme voor
ruit, die in het dak
doorloopt.
De C4 Picasso
is vooral als
zevenzitter
flink aan
de maat
slim in el
Skoda vernieuwt Fabia,
vanafprijs blijft gelijk
Skoda heeft zijn Fabia hatchback
vernieuwd. De vijfdeurs kost van
af eind maart 11.990 euro, dezelfde
vanafprijs als de huidige generatie.
De basismotor, de 1,2 liter driecilin
der heeft een tikje meer vermo
gen. De auto biedt ook iets meer
binnenruimte en bagageruimte.
Honderden showauto's
op tuningbeurs Utrecht
In de Utrechtse Jaarbeurs wordt
morgen en zondag de Explosive
Car Tuning Show gehouden. Met
de laatste trends in de auto- en tu-
ningbranche en honderden show
wagens uit binnen- en buitenland.
De toegang bedraagt 15 euro. Info:
www.explosivecartuning.com
Opel geeft 26 miljoen
euro uit aan reclame
De automerken gaven in 2006 sa
men een kwart miljard euro uit
aan advertenties. In elke nieuwe
auto zit een bedrag van gemiddeld
500 euro aan reclame. Opel geeft
het meeste uit aan reclame (26 mil
joen euro), gevolgd door Peugeot
en Renault.
Ferrari viert verjaardag
met marathon-estafette
In Abu Dhabi is een marathon-es
tafette, die de zestigste verjaardag
van Ferrari markeert, van start ge
gaan. Tienduizend Ferrari's rijden
door onder meer China, Amerika
en Europa. De finish is op 23 juni
in het Italiaanse Maranelio, thuis
basis van Ferrari.
De 'brievenbusachterruit' van de nieuwe Volvo V70 verdwijnt. foto CPD
door Rien van der Steen
Toyota doet het al jaren goed
met de Yaris. Daar komt nu
een topmodel van, de TS.
Veel uitrusting, hoge prestaties en
enig raffinement in de styling ken
merken het paradepaardje.
De Yaris werd zeven jaar geleden
Auto van het laar. Sindsdien zijn
er in Europa meer dan 1,2 miljoen
van verkocht. Basismotor is de 1,0
liter driecilinder.
De Yaris TS is de eerste auto bin
nen Toyota met de nieuwe 1,8 liter
Dual WT-i benzinemotor met
dubbele variabele kleptiming. De
machine levert 133 pk bij 6.000 toe
ren. Het onderstel is acht milime-
ter verlaagd en iets harder geveerd.
De auto staat op 17-inch lichtmeta
len wielen, heeft elektrische stuur
bekrachtiging en is er met drie of
vijf portieren.
Standaard heeft hij airconditio
ning, radio/cd-speler met zes luid
sprekers en een verstelbare stuur-
kolom, negen airbags, waaronder
een knieairbag voor de bestuurder
en stabiliteits- en tractiecontrole.
Toyota is van plan nog dit jaar tien
duizend exemplaren in Europa af
te zetten. Een koopje is de auto
echter niet. Toyota vraagt bijna
twintig mille voor de Yaris TS in
driedeurs uitvoering.
Leg er zo'n zesduizend euro
bij, en je mag ook een Toyo
ta Prius voor de deur parke
ren. Dat hybride model, met name
populair in de VS, is onlangs twee
duizend euro goedkoper gewor
den. Wereldwijd heeft de lapanse
door Rien van der Steen
Hij is er rond september, de
populairste zakelijke sta
tionwagon van het land.
Volvo heeft zijn nieuwe V70 zo
goed ais klaar. Sterk afgeleid van
Volvo's net vernieuwde topmodel
S80. Alleen de achterkant is totaal
anders. Ook vergeleken met de hui
dige V70. Hier en daar hoekiger,
maar meestal iets ronder. De grote
re achterruit, die ook niet meer
steil overeind staat, maakt de auto
op het eerste gezicht iets minder
karakteristiek. De nieuwe V70 is
een stuk groter dan zijn voorgan
ger. De 540 liter bagage achter de
bank is toegenomen tot zeshon
derd liter en dat wordt met de (ge
makkelijk) neerklapbare bank zo'n
1700 liter.
De nieuwe V70 en XC70 komen
na de zomer in Nederland op de
markt.
Volvo denkt er dit jaar nog 1.800
van te verkopen. De huidige V70
blijft voorlopig ook in productie.
Volvo denkt er daarvan in 2007
nog drieduizend af te zetten.
Toyota Yaris TS, topmodel van de in
Frankrijk gebouwde serie, foto CPD
fabrikant er inmiddels meer dan
640.000 verkocht. Om aan de
vraag te kunnen voldoen, gaat
Toyota de productiecapaciteit met
ruim veertig procent verhogen tot
280.000 auto's per jaar.
De Prius heeft een gemiddelde
kooldioxiode-uitstoot van 104
g/km. Daarmee is het de benzi-
ne-auto met de laagste C02-uit-
stoot op de Nederlandse markt. In
mei houden de dealers zogenoem
de nationale hybride proefrijwe-
ken. Automobilisten kunnen dan
ervaren hoe de benzinemotor, de
elektromotor en de automaat naad
loos samenwerken. Toyota vindt
het overigens belachelijk dat een -
relatief- milieuvriendelijke auto
als de Prius in Nederland aan
bpm-belasting onderhevig is.
op onze nieuwe Volkswagen modellen!
Kijk op www.autopoppe.nl
Vlissingen
t Tel. (0118) 424000
Terneuzen
Tel (0115) 647333
Huist wm-.
Tel. (0114) 370100
(P) MM@ POPPE
www.auIopoppe.nl