Cultuur
>rden niet vertellen
Jubileum Porgy en Bess
met groots programma
Een spijkerharde dienstklopper met bril en jeugdtrauma
PZC Donderdag 15 februari 2007 3 7
Zangeres Tania Kross levert een bijdrage aan het jubileumprogramma
van Porgy en Bess.
avec Noir'.
sen instappen. Wat ze allemaal te
genkomen, weten ze dan niet. Ze
moeten zich gewoon openstellen."
Helma Melis krijgt wel eens het
verwijt dat ze, doordat er op het
podium zoveel gebeurt, meer keu
zes moet maken. „Ik maak alleen
maar keuzes. Ik stip wel heel veel
dingen aan, maar kneed ze en
plaats ze in een nieuwe context.
Met als resultaat dat een nieuw we
reldje ontstaat in plaats van iets
herkenbaars. Ik weet waarom ik
keuzes maak. Dat moet ik niet
steeds hoeven uit te leggen."
„Ik toon zaken in dans, omdat ze
niet in woorden neer te leggen
zijn. Met de dansers het maakpro-
ces doormaken, is het spannendst.
Daar haal ik mijn kick uit. Niet uit
foto Chris van Cromvoirt/GPD
de voorstelling. Al is die daar een
logisch gevolg van."
Dansvoorstelling 'Le Black avec
u Noir' van dansgezelschap LaMelis,
vanavond te zien in Podium 't Beest
in Goes (aanvang: 20.30 uur) en
morgenavond in het Arsenaalthea
ter in Vlissingen (aanvang: 20.15
uur).
April feestmaand met
tientallen concerten
in jazz- en theatercafé.
door Rolf Bosboom
TERNEUZEN - Jazz- en theatercafé
Porgy en Bess in Terneuzen viert
haar vijftigjarig bestaan in april
met een indrukwekkend program
ma vol grote namen. De inhoud
werd gisteravond onthuld.
De feestmaand wordt donderdag 5
april geopend in het Scheldethea-
ter, met bijdragen van het Jazz Or
chestra of the Concertgebouw,
Toots Thielemans, Greetje Kauf-
feld, Kenny Werner, Mathieu van
Bellen, Karolinka de Bree, Jules
Deelder en Bart Chabot.
Andere verwachte hoogtepunten
zijn Freek de Jonge (brengt maan
dag 9 april met zijn twaalfkoppige
band The Story of Porgy 8c Bess),
Tania Kross 8c pianist Randal Cor-
sen (dit jaar 'artist in residence' bij
Porgy 8c )azz) op zondag 15 april
in de Grote Kerk in Terneuzen,
Roy Hargrove (voor de twaalfde
keer te gast) op donderdag 19 april
en Lillian Boutté, die zaterdag 28
april een masterclass verzorgt en
zondagochtend 29 april de hoofd
rol heeft bij een gospeldienst in de
Grote Kerk. 's Middags heeft Bout
té ook een rol in het jubileumslot-
fèest, waaraan ook de - eveneens
50-jarige South Jazzband en Joep
Peeters meewerken en waarbij de
muziek van de Beatles centraal
staat.
Andere activiteiten zijn: concert
van T99 en de Seatsniffers 6
april), masterclass van pianist Ken
ny Werner met 's avonds optreden
met zijn trio 7 april), concert van
pianiste Rosario Andino (8 april),
optreden van de jonge Russische
zangeres Lyudmila Shkirtil met be
geleiding van Yuri Serov (12 april),
bluesroute met optreden van gita
rist Eelco Gelling (13 april), master
class Yuri Serov (14 april), literaire
avond met Adriaan van Dis en
Connie Palmen (18 april), concert
Het Orkest der Lage Landen 8c Ma
thieu van Bellen (20 april), film
project ]azz van het Bankroet van
regisseur Frank Herrebout (20
april), Jazz-a-Delic (21 april), optre
den 'Zeeuwse Zonen' met Jan Me
nu, Paul van der Feen, Rik Mol, Ar
no Krijger, Friso van Wijck, Lau
rens Joensen en John Engels (22
april), concert Imperial Crowns
(22 april), literatuur en muziek
van Anna Enquist en Ivo Jansen
(25 april), soiree Alliance Franqaise
met troubadour Christophe Chap-
let (26 april), familievoorstelling
Porgy and Bess van Frank Groot
hof (28 april) en concert Herman
Brock Jr. 8c The Brockettes en The
Hackensaw Boys (28 april).
B www.porgyenbess.nl
Er is iets mooi ouderwets aan The
good shepherd, de film die Robert
De Niro gemaakt heeft over het
ontstaan van de CIA. Het is een
volstrekt verzonnen verhaal, maar
het wordt gepresenteerd met zo
veel complicerende details alsof
het wel degelijk door de werkelijk
heid werd gedicteerd. Normaal
zijn scenaristen die met pure fictie
aan de gang kunnen toch geneigd
om de dingen wat overzichtelijker
te houden.
The good shepherd werd ontwor
pen door Eric Roth, de man die
eerder het script schreef voor de
Mossad-film Munich. Daar doet
ook De Niro's film aan denken, in
zoverre dat het spionagevak wel
even anders wordt getypeerd dan
Ian Fleming het deed. Dus niet de
sexy, glamoureuze, snelle actie van
een Bond-avontuur, maar het rau
we, gore, droefgeestig makende en
draderige tegendeel. Sfeermatig en
psychologisch kan dat prachtig
werken zoals bij de betere John le
Carré-verfilmingen. Die norm
haalt The good shepherd niet hele
maal, maar wat er door De Niro ge
serveerd wordt, is in elk geval
voedzaam genoeg.
Matt Damon speelt een zekere
Edward Wilson, de zwijgzame en
nogal stijve zoon van een geman
keerde hoge marineman. Nog voor
het uitbreken van de Tweede We
reldoorlog wordt Wilson aange
worven voor de geheime dienst
OSS. Als de oorlog is afgelopen en
de Koude Oorlog uitbreekt, ont
vangt Wilson de opdracht een
nieuwe organisatie vorm te geven
ter geheime ondersteuning van
het Amerikaanse buitenlandse be
leid: de CIA dus. Het loopt aardig
tot 1961, als de beruchte invasie
plaatsvindt in de Cubaanse Var
kensbaai. Wij weten dat die toen
uitliep op een catastrofe. Nieuw is
echter dat er verraad in het spel
moet zijn geweest en dat alle ver
denking in de richting gaat van
Edward Wilson.
THE GOOD SHEPHERD
Film. Regie: Robert De Niro. Met:
Matt Damon, Angelina Jolie. Te
zien in CineCity in Vlissingen en
Merral in Terneuzen.
door Pieter van Lierop
De film vertelt twee kanten op.
Hij volgt het onderzoek aan de
hand van een duistere foto en een
mysterieuze geluidsband. Tegelij
kertijd wordt voor Wilsons biogra
fie teruggeschakeld naar jeugd en
Yale. Zo krijgen we ook alle ellen
de meegeleverd van zijn onmogelij
ke verbintenis met een echtgenote
die wordt verwaarloosd en dus op
zeker moment gaat steigeren. Het
is een ondankbare rol die door An
gelina Jolie gespeeld wordt met
weinig sjeu. Leuker is de gastrol
die Robert De Niro zichzelf heeft
toebedeeld als Wilsons aanjager.
Dan zit hij - met een veel te rode
kop en een versuikerende voet op
een stoeltje - verschrikkelijk door
trapt te wezen, terwijl hij sterk op
Robert McNamara lijkt. Ook Alec
Baldwin, William Hurt en John
Torturro overtuigen als sleutelfigu
ren in de meer sinistere krochten
van de Amerikaanse politiek een
halve eeuw geleden.
Atmosferisch komt deze spionage-
tragedie sterk uit de voeten met
zijn evocaties van het stiekeme
Washington van de jaren dertig,
veertig en vijftig. De ellende is al
leen dat je zo zelden blij bent in
het gezelschap te vertoeven van
Edward Wilson. Hij wordt door
Matt Damon uitmuntend gekarak
teriseerd als een op het oog kleur
loze, introverte spijkerharde dienst
klopper met een bril en een jeugd
trauma. De weerzin jegens hem
wordt per kwartier groter. En dat
wil wat zeggen, want The good
shepherd duurt elf kwartier. De ont
knoping van de film is evenwel su
bliem.