Cultuur >rden niet vertellen Jubileum Porgy en Bess met groots programma Een spijkerharde dienstklopper met bril en jeugdtrauma PZC Donderdag 15 februari 2007 3 7 Zangeres Tania Kross levert een bijdrage aan het jubileumprogramma van Porgy en Bess. avec Noir'. sen instappen. Wat ze allemaal te genkomen, weten ze dan niet. Ze moeten zich gewoon openstellen." Helma Melis krijgt wel eens het verwijt dat ze, doordat er op het podium zoveel gebeurt, meer keu zes moet maken. „Ik maak alleen maar keuzes. Ik stip wel heel veel dingen aan, maar kneed ze en plaats ze in een nieuwe context. Met als resultaat dat een nieuw we reldje ontstaat in plaats van iets herkenbaars. Ik weet waarom ik keuzes maak. Dat moet ik niet steeds hoeven uit te leggen." „Ik toon zaken in dans, omdat ze niet in woorden neer te leggen zijn. Met de dansers het maakpro- ces doormaken, is het spannendst. Daar haal ik mijn kick uit. Niet uit foto Chris van Cromvoirt/GPD de voorstelling. Al is die daar een logisch gevolg van." Dansvoorstelling 'Le Black avec u Noir' van dansgezelschap LaMelis, vanavond te zien in Podium 't Beest in Goes (aanvang: 20.30 uur) en morgenavond in het Arsenaalthea ter in Vlissingen (aanvang: 20.15 uur). April feestmaand met tientallen concerten in jazz- en theatercafé. door Rolf Bosboom TERNEUZEN - Jazz- en theatercafé Porgy en Bess in Terneuzen viert haar vijftigjarig bestaan in april met een indrukwekkend program ma vol grote namen. De inhoud werd gisteravond onthuld. De feestmaand wordt donderdag 5 april geopend in het Scheldethea- ter, met bijdragen van het Jazz Or chestra of the Concertgebouw, Toots Thielemans, Greetje Kauf- feld, Kenny Werner, Mathieu van Bellen, Karolinka de Bree, Jules Deelder en Bart Chabot. Andere verwachte hoogtepunten zijn Freek de Jonge (brengt maan dag 9 april met zijn twaalfkoppige band The Story of Porgy 8c Bess), Tania Kross 8c pianist Randal Cor- sen (dit jaar 'artist in residence' bij Porgy 8c )azz) op zondag 15 april in de Grote Kerk in Terneuzen, Roy Hargrove (voor de twaalfde keer te gast) op donderdag 19 april en Lillian Boutté, die zaterdag 28 april een masterclass verzorgt en zondagochtend 29 april de hoofd rol heeft bij een gospeldienst in de Grote Kerk. 's Middags heeft Bout té ook een rol in het jubileumslot- fèest, waaraan ook de - eveneens 50-jarige South Jazzband en Joep Peeters meewerken en waarbij de muziek van de Beatles centraal staat. Andere activiteiten zijn: concert van T99 en de Seatsniffers 6 april), masterclass van pianist Ken ny Werner met 's avonds optreden met zijn trio 7 april), concert van pianiste Rosario Andino (8 april), optreden van de jonge Russische zangeres Lyudmila Shkirtil met be geleiding van Yuri Serov (12 april), bluesroute met optreden van gita rist Eelco Gelling (13 april), master class Yuri Serov (14 april), literaire avond met Adriaan van Dis en Connie Palmen (18 april), concert Het Orkest der Lage Landen 8c Ma thieu van Bellen (20 april), film project ]azz van het Bankroet van regisseur Frank Herrebout (20 april), Jazz-a-Delic (21 april), optre den 'Zeeuwse Zonen' met Jan Me nu, Paul van der Feen, Rik Mol, Ar no Krijger, Friso van Wijck, Lau rens Joensen en John Engels (22 april), concert Imperial Crowns (22 april), literatuur en muziek van Anna Enquist en Ivo Jansen (25 april), soiree Alliance Franqaise met troubadour Christophe Chap- let (26 april), familievoorstelling Porgy and Bess van Frank Groot hof (28 april) en concert Herman Brock Jr. 8c The Brockettes en The Hackensaw Boys (28 april). B www.porgyenbess.nl Er is iets mooi ouderwets aan The good shepherd, de film die Robert De Niro gemaakt heeft over het ontstaan van de CIA. Het is een volstrekt verzonnen verhaal, maar het wordt gepresenteerd met zo veel complicerende details alsof het wel degelijk door de werkelijk heid werd gedicteerd. Normaal zijn scenaristen die met pure fictie aan de gang kunnen toch geneigd om de dingen wat overzichtelijker te houden. The good shepherd werd ontwor pen door Eric Roth, de man die eerder het script schreef voor de Mossad-film Munich. Daar doet ook De Niro's film aan denken, in zoverre dat het spionagevak wel even anders wordt getypeerd dan Ian Fleming het deed. Dus niet de sexy, glamoureuze, snelle actie van een Bond-avontuur, maar het rau we, gore, droefgeestig makende en draderige tegendeel. Sfeermatig en psychologisch kan dat prachtig werken zoals bij de betere John le Carré-verfilmingen. Die norm haalt The good shepherd niet hele maal, maar wat er door De Niro ge serveerd wordt, is in elk geval voedzaam genoeg. Matt Damon speelt een zekere Edward Wilson, de zwijgzame en nogal stijve zoon van een geman keerde hoge marineman. Nog voor het uitbreken van de Tweede We reldoorlog wordt Wilson aange worven voor de geheime dienst OSS. Als de oorlog is afgelopen en de Koude Oorlog uitbreekt, ont vangt Wilson de opdracht een nieuwe organisatie vorm te geven ter geheime ondersteuning van het Amerikaanse buitenlandse be leid: de CIA dus. Het loopt aardig tot 1961, als de beruchte invasie plaatsvindt in de Cubaanse Var kensbaai. Wij weten dat die toen uitliep op een catastrofe. Nieuw is echter dat er verraad in het spel moet zijn geweest en dat alle ver denking in de richting gaat van Edward Wilson. THE GOOD SHEPHERD Film. Regie: Robert De Niro. Met: Matt Damon, Angelina Jolie. Te zien in CineCity in Vlissingen en Merral in Terneuzen. door Pieter van Lierop De film vertelt twee kanten op. Hij volgt het onderzoek aan de hand van een duistere foto en een mysterieuze geluidsband. Tegelij kertijd wordt voor Wilsons biogra fie teruggeschakeld naar jeugd en Yale. Zo krijgen we ook alle ellen de meegeleverd van zijn onmogelij ke verbintenis met een echtgenote die wordt verwaarloosd en dus op zeker moment gaat steigeren. Het is een ondankbare rol die door An gelina Jolie gespeeld wordt met weinig sjeu. Leuker is de gastrol die Robert De Niro zichzelf heeft toebedeeld als Wilsons aanjager. Dan zit hij - met een veel te rode kop en een versuikerende voet op een stoeltje - verschrikkelijk door trapt te wezen, terwijl hij sterk op Robert McNamara lijkt. Ook Alec Baldwin, William Hurt en John Torturro overtuigen als sleutelfigu ren in de meer sinistere krochten van de Amerikaanse politiek een halve eeuw geleden. Atmosferisch komt deze spionage- tragedie sterk uit de voeten met zijn evocaties van het stiekeme Washington van de jaren dertig, veertig en vijftig. De ellende is al leen dat je zo zelden blij bent in het gezelschap te vertoeven van Edward Wilson. Hij wordt door Matt Damon uitmuntend gekarak teriseerd als een op het oog kleur loze, introverte spijkerharde dienst klopper met een bril en een jeugd trauma. De weerzin jegens hem wordt per kwartier groter. En dat wil wat zeggen, want The good shepherd duurt elf kwartier. De ont knoping van de film is evenwel su bliem.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39