Cultuur Dans toont wat wo< Lekker rumoerig en bont pandemonium 3 6 Donderdag 15 februari 2007 PZC EOVragen AAN -WÊKÊÊÊÊÊ Moss, de band van de oorspronkelijk uit Middelburg afkomstige Marien Dorleijn, pre senteert vanavond in Paradiso in Amster dam haar debuutalbum The long way back. Naam: Marien Dorleijn Leeftijd: 29 Woonplaats: Amsterdam Beroep: Medewerker bouwmarkt popmuzi kant (Nimbus, Caesar, Moss) door Rolf Bosboom Moss bestaat al sinds 2003 en kwam destijds voort uit Nimbus. Toch is dit pas je echte debuutalbum. Waarom heeft het zo lang geduurd? Met deze plaat zijn we twee jaar bezig geweest. In die periode heb ik er wel constant aan gewerkt. Dat het wat lang heeft geduurd, komt doordat we hebben samengewerkt met producer Frans Hagenaars, die zich in zijn vrije tijd voor ons heeft ingezet. Als hij even gelegenheid had, gin gen we de studio in om wat op te nemen. Daarnaast hebben we heel veel zelf thuis op de computer gedaan. De verleiding is dan groot om er aan te blijven sleutelen en er steeds weer nieuwe dingen aan toe te voe gen. Je bent eigenlijk continu aan het arrangeren. Het is daardoor een nogal gelaagd album geworden. In hoeverre heeft de lange aanloop ook het geluid van de band beïnvloed? Drie jaar geleden ben ik met deze mensen begonnen. In die periode is het rockgeluid wel een beetje verdwenen. In het begin was het vooral: pedaaltje intrappen en dan lekker scheuren. Langzamerhand ben ik er achter gekomen dat ik toch meer neig naar akoestische liedjes. Dat is nu eenmaal wat ik goed kan. Waarom zou je dan nog gaan rocken? 'The long way back' klinkt zeer verzorgd en doet denken aan de intelligente pop van bijna on-Nederlands goede bands zoals Johan en Coparck. Zijn dat ook de soort bands waarmee jullie je identificeren? Het zijn allebei bands die ik erg goed vind. We zitten wel in dezelfde hoek. johan zit net als wij bij het onafhankelijke label Excelsior. Coparck speelt samen met ons zaterdag in 't Beest in Goes. Het is gek, maar afge zien van bijvoorbeeld Racoon en Nuff Said vind ik de meeste Neder landse bands zó slecht. Dan hoor ik ze Engelstalig zingen en denk ik: wat jammer nou toch. Bij groepen zoals Johan en Coparck zit er veel meer gevoel in dan dat je het idee krijgt 'we moeten verkopen'. Als Jo han niet had bestaan, dan had ik deze plaat niet kunnen maken. Ik heb overigens wel de indruk dat de situatie in Nederland verbetert. Je noemde al de naam van producer Frans Hagenaars van Excelsior. Hoe be langrijk is hij geweest? Heel belangrijk. Hij heeft altijd gezegd dat hij een plaat met mij wilde maken. Ik moest alleen de juiste mensen erbij zoeken. Hij is steeds in mij blijven geloven. Dat vind ik nogal wat. Hij heeft ook zijn eigen tijd in onze band gestoken. Dat is ongelooflijk. Het album wordt vanavond groots gepresenteerd in Paradiso, de mensen die hem al hebben gehoord zijn heel positief en de komende tijd staan veel optre dens geboekt. Wordt 'The long way back' de doorbraak van Moss? Natuurlijk hoop je dat het album een succes wordt, maar het gebeurt vaak genoeg dat iemand een goede plaat uitbrengt en dat er toch niets gebeurt. Dan denk ik: waarom nou niet? Ik sta er daarom blanco tegen over. Dat lijkt me het beste. Ik heb mijn werk gedaan en sta in elk geval voor honderd procent achter het resultaat. Moss speelt zaterdag 17 februari met Flavour en Coparck in 't Beest in Goes. Aanvang: 21.00 uur, Voor de dansvoorstelling 'Le Black avec Noir', vandaag en morgen in Zeeland, zocht en vond choreografe Helma Melis de onbevangenheid uit het begin van haar carrière. door Rinus van der Heijden Het lijkt op terug naar af Maar goed ook, in dit geval. Helma Melis grijpt met haar aanpak in de voor stelling Le Black avec Noir terug naar haar beginperiode als choreo graaf, toen ze vertrok vanuit een nulpunt. Echter wel met alle denk bare vrijheid. Nulpunt en dus vrijheid keren te rug in haar nieuwste choreografie. Dat nulpunt heeft de van oor sprong Vlaamse danskunstenaar bewust gekozen. Ze vond de artis tieke bagage die ze inmiddels mee torste, te zwaar geworden. In haar beginjaren als choreograaf schiep Helma Melis sterke beelden met ruimte voor haar dansers. Maar toen werd alles groter en gro ter. De onbevangenheid uit het be gin is er nu echter weer. Ze is zomaar gaan schetsen met vijf danseressen en zeventien stuk ken muziek die componist Joost van Dijk haar aanreikte. Aanvanke lijk was de choreografe van plan middeleeuwse beelden te kruisen met een computerspel. Dat zou moeten gebeuren met twee dan sers, drie danseressen en een ope razangeres. Dat werden uiteinde lijk vijf danseressen en géén zange res. Plus een eenvoudig decor. Daarbij speelt licht een grote rol speelt. Logisch, want Le Black avec Noir speelt zich af in een zwart-glanzende omgeving. Kleur accenten en boeketten van etens waren doorbreken dat zwarte. Licht en decor moeten er samen zorg voor dragen dat ze een op zichzelf staand beeld gaan vor men. 'i r 0*' -tp v li Choreografe Helma Melis (groen jasje) geeft instructies tijdens de repetities van „Doordat ik weer bij nul ben be gonnen, voel ik dat ik dichtbij me zelf sta", zegt de choreografe. „Be halve Caroline Lieffers, met wie ik al zes jaar werk, zijn de andere danseressen nieuw. Er zijn zelfs twee stagiaires onder. Daardoor heb ik verbaal veel duidelijk moe ten maken. Ik wil namelijk vijf Hel ma's op het toneel die door mijn ogen kijken. Ik hoop dat ik straks met deze uitvoerders verder kan. Van danseressen vraag ik dat ze technisch zijn. En als ze op het to neel staan, dat ze mensen zijn." Zoals altijd wil Helma Melis haar publiek zelf laten ontdekken. „Ik wil niet wat beelden laten zien, maar het liefst de hele wereld. Ik creëer een achtbaan waar de men- Drie bejaarde bewakers van een oudheidkundig museum proberen zich meester te maken van een Egyptisch wondermiddel tegen ouderdom en verzuimen de nieu we nachtwaker te waarschuwen dat het na sluitingstijd in deze in stelling gaat spoken. Die nieuwe nachtwaker is een gescheiden suk kel van een vader die het respect van zijn zoontje terug moet win nen. Wat er verder nog te zeggen valt over de speelfilm Night at the museum, die vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen draait, be treft de manier waaróp de poppen aan het dansen gaan. De nachtwaker wordt gespeeld door Ben Stiller, een komiek die zoveel oprechte 'verontwaardi ging' in slachtofferrollen kan leg gen, dat hij soms aan Alex van Warmerdam doet denken. Als een getergde Ben Stiller een lel krijgt van een vals kapucijn-aapje, dan lelt Ben Stiller stevig terug. Maar helaas voor hem blijft het onheil in dit historisch museum niet tot NICHT AT THE MUSEUM Film. Regie: Shawn Levy. Te zien in de bioscopen in Vlissingen, Terneuzen, Hulst, Antwerpen en Bergen op Zoom. door Pieter van Lierop lellende aapjes beperkt. De diefach tige collega's hebben evenmin het beste met de nieuwe collega voor, maar aangezien het trio gespeeld wordt door Dick van Dyke, Mickey Rooney en Bill Cobbs valt hun kwaadaardigheid nog redelijk mee. Vreeswekkender is het als hij ach terna wordt gezeten door het ge raamte van een Tyrannosaurus Rex, door leeuwen die zijn opge houden om 'opgezet' te zijn en door de bloeddorstige horde van Attila de Hun. In het holst van de nacht moet de nachtwaker voort durend rennen voor zijn leven. In sommige gevallen belandt hij tussen twee vuren. De kleine cow boys uit het wild west-diorama (aangevoerd door Owen Wilson) verkeren permanent op voet van oorlog met het Romeinse mini-le gioen van keizer Augustus (Steve Coogan). Een bondgenoot bij alle malheur vindt Ben Stiller in het wassen ruiterbeeld van Teddy Roosevelt, wanhopig verliefd op een Indiaans meisje dat gidste voor de expeditie van Lewis Clark. Regisseur Shawn Levy tovert het filmpubliek een lekker rumoerig en bont pandemonium voor ogen. Hij wordt genoeg met tovenarij van de digitale effecten-makers ge steund om een ultramodern spek takel af te kunnen leveren. Daarnaast heeft Levy ook dank baar gebruik gemaakt van een klein dozijn goede komieken. En dat houdt deze feestelijke film vol doende menselijk en in open ver binding met Hollywood-tradities van weleer. Night at the museum is puik familievertier. Ben Stiller in Night at the museum.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38