Bouw het Abdijplein na in beton Economie belandt in dwangbuis Politie r?cyt Ass-wegpiraten 0 op om zich vrijwillig te melden PZC Donderdag 15 februari 2007 3 1 Bmx'er Vladdie (voorgrond), Reindert (achtergrond) en skateboarder René op het Abdijplein, dat landelijke bekendheid geniet onder skaters. foto foto Ruben Oreel Jongeren willen een outdoor skatepark, niet alleen kleine rampjes. door Ondine van der Vleuten - VLISSINGEN - Zeeuwse jongeren ver dienen een volwassen, betonnen 'park' voor skateboarders en bmx' ers. Dat vinden Vlissinger Vladdie de Koning (24) en Middelburger Rens Verbruggen (20). Rens: „Als je zo'n outdoorpark goed opzet, trekt het niet alleen jongeren vanuit heel Zeeland, maar ook van buiten de provincie. Als het kwaliteit heeft, is het zelfs voor het toerisme interessant. Ze ker als je het uitbreidt tot extreme sports centrum." In Hasselt opende in mei vorig jaar het Kapermolenpark: het grootste skatepark van Europa. Van begin tot eind werden plaatse lijke jongeren bij het project be trokken. De gemeente investeerde 500.000 euro in het project om een volwaardig alternatief te bieden aan skaters, skeelers en bmx'ers, die noodgedwongen het stadscentrum gebruikten om hun stunts te oefenen. De gemeente be naderde het nadrukkelijk als (gra tis toegankelijke) sportlocatie. Niet iedereen wil tenslotte voetballen ofhockeyen. Iets als in Hasselt staat ook Vlad die (student communicatie aan de Hogeschool Zeeland) en Rens (stu dent bouwkunde in Tilburg) voor ogen. Het Kapermolenpark bootst hindernissen als trappen, bankjes en relingen na in een betonnen kuip van 40 bij 50 meter. Vladdie: „Bij Nederlandse skaters is het Abdijplein qua inrichting en materialen beroemd. Je zou dat hier kunnen nabouwen in een sfreetgedeelte." Ze zijn beiden be trokken bij indoorskatepark Meker in Middelburg, dat door jongeren zelf gerealiseerd is. Het is fijn dat Meker er is, bena drukken ze. Vooral in de winter. Maar skaten doe je bij voorkeur buiten en niet op mini-rampjes van staal. „Die worden tegenwoor dig overal neergezet, vaak op ver zoek van jongens van een jaar of twaalf, dertien. Ze doen ervaring op, worden ouder en beter en leg gen de lat steeds hoger. En dan? Een kunstschaatser laat je ook geen 400-meterbaan rijden. Maar als je meer wil, moet je naar Utrecht, Zutphen, Dordrecht, Kort- rijk en Hasselt." Skateboarder Rens en bmx'er Vlad die hebben genoeg ervaring om te weten waar het fout gaat. „Het park moet in samenspraak met se rieuze, ervaren skateboarders en bmx'ers worden ontworpen en op gezet. Tot het eind! Wat je nu vaak ziet is dat er goede opzetjes ge maakt worden, bijvoorbeeld Goes- Zuid, maar op het laatst worden de plannen zo aangepast dat het niet aan de verwachtingen voldoet van de skaters. Metaal is goedko per, maar eigenlijk te glad en zeker als de zon er in de zomer opstaat, krijg je brandwonden als je een schuiver maakt. Beton neemt min der warmte op." Het tweetal heeft met gelijkgezin den de denktank 'Freestyle' opge zet. Eind vorig jaar werkte Vladdie mee aan een onderzoek van de provincie naar wat jongeren nu precies willen. „Een van de belang rijkste uitkomsten daarvan was de behoefte aan een groot outdoorska- tepark. Maar hoe krijgen wij dat van de grond? Vrijdag 23 februari heeft Freestyle weer een brain stormsessie. We hebben mensen uit de politiek en bedrijfsleven uit genodigd. Nu maar hopen dat ze komen. Alle steun is welkom." www.jouwzeeland.nl Morgen geven Provinciale Sta ten het groene licht voor de Beleidsnota Integraal Jeugdbe leid. Dat beleid is sterk gericht op het verbeteren van het contact tussen provincie en jongeren. - Jongeren die een plan hebben dat aansluit bij het jeugdbeleid kunnen dat posten in de digita le ideeënbus op wwwjouwzee- land.nl - Het project moet aan een aan tal voorwaarden voldoen. Zo moeten de indieners tussen de 0 en 23 jaar oud zijn en moet het plan gesteund worden door minimaal drie jongeren. De provincie beloont goede plannen met begeleiding door een professionele organisatie en subsidie. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De Zeeuwse econo mie komt in een dwangbuis te recht. De uitleg van het Europese netwerk Natura 2000 maakt nage noeg elke ontwikkeling van de eco nomie onmogelijk. Harde taal van negen organisaties van het bedrijfsleven in Zeeland. Ze reageren op de aanwijzing van de deltawateren en enkele gebie den op het land als onderdeel van Natura 2000. In de plannen ontbreekt het veilig stellen van de economische belan gen, aldus de negen. Alleen al bin nen een afstand van 500 meter rond de Natura-gebieden liggen ruim duizend bedrijven die met beperkingen te maken krijgen. Maar ook een grotere afstand is voor ondernemers geen garantie dat activiteiten gevrijwaard blijven van de Natura-regels. Die regels betekenen voor het be drijfsleven niet alleen een forse kostenverhoging, maar zorgen ook voor zwaardere en langduriger pro cedures. Als bijvoorbeeld de in vloed van een (nieuwe) activiteit op een natuurgebied onderzocht moet worden, betalen de onderne mers de kosten. De organisaties pleiten ervoor de regels te beperken tot de natuurge bieden zélf; ze mogen geen uitstra ling erbuiten hebben. Ze vinden het verkeerd dat alle deltawateren apart worden behandeld. Eén be- heerplan voor alle wateren samen is veel beter. Het bedrijfsleven wil daar vanaf het begin bij betrokken zijn. Dat plan moet er, om aan on rust en onduidelijkheid een eind te maken, zeer snel komen. door Emile Calon MIDDELBURG - De politie roept de wegpiraten, die enige tijd terug de A58 onveilig maakten, op om zich vrijwillig te melden. Volgens woordvoerder A. Don is dat voor hen verstandiger dan af wachten tot ze via een tip herkend worden en alsnog opgepakt wor den. Een filmpje van hun zeer gevaar lijk rijgedrag circuleert sinds enke le dagen op internet. Daarop is te zien dat ze als volstrekte idioten van 's Gravenpolder naar Middel burg rijden. De politie riep deze week getuigen van deze dollemansrit op om met tips te komen. Concrete tips met namen van de inzittenden of het nummer van de bewuste auto heeft de politie nog niet ontvan gen. Wel al 25 reactie van mensen die ontzet zijn over die wegpiraten en suggesties doen hoe ze zijn te betrappen. Volgens Don is de ver ontwaardiging over het rijgedrag zeer groot.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 33