Bouw het Abdijplein na in beton
Economie belandt in dwangbuis Politie r?cyt Ass-wegpiraten
0 op om zich vrijwillig te melden
PZC Donderdag 15 februari 2007 3 1
Bmx'er Vladdie (voorgrond), Reindert (achtergrond) en skateboarder René op het Abdijplein, dat landelijke bekendheid geniet onder skaters.
foto foto Ruben Oreel
Jongeren willen een
outdoor skatepark, niet
alleen kleine rampjes.
door Ondine van der Vleuten -
VLISSINGEN - Zeeuwse jongeren ver
dienen een volwassen, betonnen
'park' voor skateboarders en bmx'
ers. Dat vinden Vlissinger Vladdie
de Koning (24) en Middelburger
Rens Verbruggen (20).
Rens: „Als je zo'n outdoorpark
goed opzet, trekt het niet alleen
jongeren vanuit heel Zeeland,
maar ook van buiten de provincie.
Als het kwaliteit heeft, is het zelfs
voor het toerisme interessant. Ze
ker als je het uitbreidt tot extreme
sports centrum."
In Hasselt opende in mei vorig
jaar het Kapermolenpark: het
grootste skatepark van Europa.
Van begin tot eind werden plaatse
lijke jongeren bij het project be
trokken. De gemeente investeerde
500.000 euro in het project om
een volwaardig alternatief te
bieden aan skaters, skeelers en
bmx'ers, die noodgedwongen het
stadscentrum gebruikten om hun
stunts te oefenen. De gemeente be
naderde het nadrukkelijk als (gra
tis toegankelijke) sportlocatie. Niet
iedereen wil tenslotte voetballen
ofhockeyen.
Iets als in Hasselt staat ook Vlad
die (student communicatie aan de
Hogeschool Zeeland) en Rens (stu
dent bouwkunde in Tilburg) voor
ogen. Het Kapermolenpark bootst
hindernissen als trappen, bankjes
en relingen na in een betonnen
kuip van 40 bij 50 meter.
Vladdie: „Bij Nederlandse skaters
is het Abdijplein qua inrichting en
materialen beroemd. Je zou dat
hier kunnen nabouwen in een
sfreetgedeelte." Ze zijn beiden be
trokken bij indoorskatepark Meker
in Middelburg, dat door jongeren
zelf gerealiseerd is.
Het is fijn dat Meker er is, bena
drukken ze. Vooral in de winter.
Maar skaten doe je bij voorkeur
buiten en niet op mini-rampjes
van staal. „Die worden tegenwoor
dig overal neergezet, vaak op ver
zoek van jongens van een jaar of
twaalf, dertien. Ze doen ervaring
op, worden ouder en beter en leg
gen de lat steeds hoger. En dan?
Een kunstschaatser laat je ook
geen 400-meterbaan rijden. Maar
als je meer wil, moet je naar
Utrecht, Zutphen, Dordrecht, Kort-
rijk en Hasselt."
Skateboarder Rens en bmx'er Vlad
die hebben genoeg ervaring om te
weten waar het fout gaat. „Het
park moet in samenspraak met se
rieuze, ervaren skateboarders en
bmx'ers worden ontworpen en op
gezet. Tot het eind! Wat je nu vaak
ziet is dat er goede opzetjes ge
maakt worden, bijvoorbeeld Goes-
Zuid, maar op het laatst worden
de plannen zo aangepast dat het
niet aan de verwachtingen voldoet
van de skaters. Metaal is goedko
per, maar eigenlijk te glad en zeker
als de zon er in de zomer opstaat,
krijg je brandwonden als je een
schuiver maakt. Beton neemt min
der warmte op."
Het tweetal heeft met gelijkgezin
den de denktank 'Freestyle' opge
zet. Eind vorig jaar werkte Vladdie
mee aan een onderzoek van de
provincie naar wat jongeren nu
precies willen. „Een van de belang
rijkste uitkomsten daarvan was de
behoefte aan een groot outdoorska-
tepark. Maar hoe krijgen wij dat
van de grond? Vrijdag 23 februari
heeft Freestyle weer een brain
stormsessie. We hebben mensen
uit de politiek en bedrijfsleven uit
genodigd. Nu maar hopen dat ze
komen. Alle steun is welkom."
www.jouwzeeland.nl
Morgen geven Provinciale Sta
ten het groene licht voor de
Beleidsnota Integraal Jeugdbe
leid.
Dat beleid is sterk gericht op
het verbeteren van het contact
tussen provincie en jongeren.
- Jongeren die een plan hebben
dat aansluit bij het jeugdbeleid
kunnen dat posten in de digita
le ideeënbus op wwwjouwzee-
land.nl
- Het project moet aan een aan
tal voorwaarden voldoen. Zo
moeten de indieners tussen de
0 en 23 jaar oud zijn en moet
het plan gesteund worden
door minimaal drie jongeren.
De provincie beloont goede
plannen met begeleiding door
een professionele organisatie
en subsidie.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De Zeeuwse econo
mie komt in een dwangbuis te
recht. De uitleg van het Europese
netwerk Natura 2000 maakt nage
noeg elke ontwikkeling van de eco
nomie onmogelijk.
Harde taal van negen organisaties
van het bedrijfsleven in Zeeland.
Ze reageren op de aanwijzing van
de deltawateren en enkele gebie
den op het land als onderdeel van
Natura 2000.
In de plannen ontbreekt het veilig
stellen van de economische belan
gen, aldus de negen. Alleen al bin
nen een afstand van 500 meter
rond de Natura-gebieden liggen
ruim duizend bedrijven die met
beperkingen te maken krijgen.
Maar ook een grotere afstand is
voor ondernemers geen garantie
dat activiteiten gevrijwaard blijven
van de Natura-regels.
Die regels betekenen voor het be
drijfsleven niet alleen een forse
kostenverhoging, maar zorgen ook
voor zwaardere en langduriger pro
cedures. Als bijvoorbeeld de in
vloed van een (nieuwe) activiteit
op een natuurgebied onderzocht
moet worden, betalen de onderne
mers de kosten.
De organisaties pleiten ervoor de
regels te beperken tot de natuurge
bieden zélf; ze mogen geen uitstra
ling erbuiten hebben. Ze vinden
het verkeerd dat alle deltawateren
apart worden behandeld. Eén be-
heerplan voor alle wateren samen
is veel beter. Het bedrijfsleven wil
daar vanaf het begin bij betrokken
zijn. Dat plan moet er, om aan on
rust en onduidelijkheid een eind
te maken, zeer snel komen.
door Emile Calon
MIDDELBURG - De politie roept de
wegpiraten, die enige tijd terug de
A58 onveilig maakten, op om zich
vrijwillig te melden.
Volgens woordvoerder A. Don is
dat voor hen verstandiger dan af
wachten tot ze via een tip herkend
worden en alsnog opgepakt wor
den.
Een filmpje van hun zeer gevaar
lijk rijgedrag circuleert sinds enke
le dagen op internet. Daarop is te
zien dat ze als volstrekte idioten
van 's Gravenpolder naar Middel
burg rijden.
De politie riep deze week getuigen
van deze dollemansrit op om met
tips te komen. Concrete tips met
namen van de inzittenden of het
nummer van de bewuste auto
heeft de politie nog niet ontvan
gen. Wel al 25 reactie van mensen
die ontzet zijn over die wegpiraten
en suggesties doen hoe ze zijn te
betrappen. Volgens Don is de ver
ontwaardiging over het rijgedrag
zeer groot.