Eten en drinken van het varken PZC Donderdag 15 februari 2007 21 Europa." Ook het Voedingscen trum wil meer overzichtelijkheid. „Wij willen één logo dat de consu ment helpt bewust te kiezen", zegt voedingsdeskundige Patricia Schut. „Zelfs ik ken al lang niet meer alle keurmerken, terwijl ik toch heel bewust met voeding be zig ben." Hun pleidooien vinden nog geen gehoor. Albert Heijn houdt vast aan zijn eigen Bewuste Keuze Klavertje. De keten lanceer de het logo omdat het de ellenlan ge vergaderingen met andere su permarkten en producenten zat was. Niet lang daarna lanceerden Unile ver, Campina en Friesland Foods het Ik Kies Bewust-logo waar alle producenten en supermarkten zich bij kunnen aansluiten. „Dat is niet geheel toevallig", zegt een woordvoerster van Albert Heijn. „Alleen zijn de producten met ons Klavertje echt gezond. Die term mag Ik Kies Bewust niet gebrui ken." Ik Kies Bewust heeft in middels de tegenaanval gezocht. Het logo met de V verschijnt binnenkort ook op verse groenten van aangesloten su permarkten als Super de Boer, Ciooo en Jumbo. „De suggestie wordt ge wekt dat producten van Ik Kies Bewust niet écht ge zond zijn", aldus Harry Brouwer, voorzitter van Unilever Nederland en de stichting Ik Kies Bewust. „Maar dat klopt dus niet." Één logo voor alle voeding blijft voorlopig een illusie. Toch krijgt de consument binnenkort iets meer houvast. Het ministerie van Economische Za ken laat alle logo's onder de loep nemen door de Raad voor Accredi tatie. Keurmerken en logo's die be trouwbaar zijn, verschijnen deze zomer op Consuwijzer.nl. „Er zijn een heleboel logo's en plaatjes op producten die suggere ren een keurmerk te zijn", zegt een woordvoerster van Economische Zaken. „Maar dat zijn ze vaak niet. Wij willen het kaf van het ko ren scheiden." EKO-keurmerk: Een product met het EKO-keurmerk is biologi sche geproduceerd, zonder gebruikmaking van chemische bestrij dingsmiddelen en kunstmest. Fairtrade: Fairtrade (en Utz Kapeh) zijn keurmerken voor 'eerlij ke' koffie. MSC: Het MSC-label is bedoeld voor duurzaam gevangen vis. Ik Kies Bewust: Het logo is bedoeld om consumenten te helpen bij het maken van een bewuste keuze voor gezond eten. Gezonde Keuze Klavertje: AH-logo voor gezonde voedingsmid delen Demeter: Biologisch-dynamische producten kunnen ook het De- meter-keurmerk hebben. De biologisch-dynamische landbouw is antroposofisch georiënteerd. De producten zijn verkrijgbaar in na- tuurvoedings- winkels en reformzaken. Milieubewuste teelt (MBT): De MBT-richtlijnen beperken het ge bruik van chemische bestrijdingsmiddelen. De richtlijnen zijn min der streng dan die voor het Milieukeur. PVE/IKB Scharrelvarkensvlees: Vlees met het PVE/IKB Schar rel-varkensvleeskeurmerk is afkomstig van varkensbedrijven die extra aandacht besteden aan het welzijn van de varkens. PVE/IKB Vleeskeurmerk: Naast het PVE/IKB Scharrelvarkens- vleeskeurmerk is er ook een PVE/IKB vleeskeurmerk. Dit vlees keurmerk stelt alleen kwaliteitseisen aan het vlees en niet aan het dierenwelzijn. Gras-keurmerk: Het gras-keurmerk stelt eisen aan het welzijn van landbouwdieren. Momenteel zijn er alleen eieren met dit keurmerk op de markt. V-keurmerk: Producten met het V-keurmerk zijn vegetarisch. AB-of Agriculture Biologique Keurmerk: Dit Franse label wordt gebruikt op producten uit de gecontroleerde biologische land bouw. Bio-garantielabel: Belgisch label voor producten uit de biologi sche landbouw die zijn gecertificeerd door Blik of Ecocert België. Biologische landbouw het EU-logo mag alleen worden gebruikt op biologische producten waarvan alle ingrediënten zowel uit de biologische landbou als uit een EU-land komen. Erkend Streekproduct: Het keurmerk Erkend Streekproduct on dersteunt kleinschalige agrarische gezinsbedrijven waar kwaliteits producten worden geproduceerd. ge dieren uitgeroepen en van deze rustige wroeter een zenuwpees ge maakt. Een neuroot met krul staart, die dankzij de 'zegeningen' van de intensieve veeteelt in klei ne hokken wordt geperst. Hij wordt daar met spul gevoed dat snel verandert in vlees en weinig vet. Goedkoop vlees, maar geen echt lekker en ook geen bijster ge zond vlees, betoogt Johannes van Dam, de veelwetende gastro-knor repot. Terug naar de tijd waarin het var ken nog met rust werd gelaten en rustig de tijd en ruimte kreeg om het vlees aan zijn botten te laten groeien en op het juiste gewicht te komen. Stéphane Reynaud, de schrijver van het boek Van het var ken, hoefde daarvoor niet ver in het verleden te duiken. Zijn opa, Pépé Barbe, had in het plaatsje Saint-Agréve, op het hoogplateau van de Ardèche, een slagerij. Een ambachtelijke slagerij, zoals we nu zeggen om aan te geven dat Pépé alles nog zelf slachtte en verwerkte tot worsten, patés, saucijzen, ham men, terrines en quiches. Het 368 pagina's dikke boek Over het varken neemt je mee op een wonderbaarlijke trip door de we reld van het varken en verhaalt over alle heerlijkheden die van dit pan-Europese beest gemaakt kun nen worden. Met veel liefde en hu mor doet het Franse slagersklein kind dat. Voordat hij aan zijn ruim 150 recepten begint, stelt hij de dierbaren uit zijn grootoudersdorp voor. De mensen die hem inge wijd hebben in de geheimen van de 'tuaille', de slacht en de verwer king van het geslachte varken tot prachtige kronkelende bloedwor sten en geurige hammen. Ondanks de uitstapjes, die Rey naud maakt naar de Spaanse, Duit se en Italiaanse hammen en wor sten is zijn boek door en door Frans. De lezer wordt getrakteerd op vele recepten met bloedworst en er is een compleet hoofdstuk gewijd aan de worstkunde. Wie wel eens in een Franse super markt is geweest, weet wat voor een breed assortiment worsten de Fransen er op na houden. Maar Reynaud gaat verder dan de worst en bloedworst. Ook de ham, lever, het ribstuk, de krabbetjes, de kop, de keel, de filet, het buikspek, zelfs de snuit en de wangen krijgen een apart hoofdstuk in zijn lijvig var- kensboek. Zijn recepten onderstre pen eens te meer het Franse talent om van alles, zelfs van een varkens snuit, een culinaire lekkernij te ma ken. Zijn ze niet wat vet, die boerenge- rechten uit de Ardèche? Nee, het vet wordt vaak geneutraliseerd door toevoeging van zure, bittere of zoete ingrediënten. En ook al krijg je bij het lezen van de naam van het recept oreilles de cochon farcies - gevulde varkensoren - niet direct water in de mond, de met veel zorg en ervaring gekozen ingrediënten voor de gevulde oren wekken bewondering voor de veel zijdigheid van deze varkenskeu ken. Het boek levert overigens niet al leen nostalgische recepten. Je kunt ook eigentijdse uitproberen, zoals tompoes van varkensfilet en artis jok en hartige groentetaart met ba silicum en reepjes gedroogde ham. Het (gezonde) varken kan nog ve le millennia mee. Stéphane Reynaud - Van het varken. Uitgeverij Terra, 368 blz. ISBN 9789058796123. Prijs 29,95 euro. ETALAGE IJSJES Als we Unilever moeten ge loven is het eten van ijsjes ge zond. Je wordt er gelukkig van, en wie gelukkig is, is gezond. Be halve dat komt er volgende maand een nieuw Ola-ijsje op de markt, de Frusi, met yog hurt, muesli en fruit, dat voor ziet in de helft van wat je dage lijks aan vitamine C nodig hebt. De producent heeft daarnaast een aantal ijsjes, waaronder de Solero, tot onder de honderd ki localorieën gebracht. Dat is vol gens het Voedingscentrum van uit gezondheidsoogpunt het maximum voor een tussendoor tje. De'Longhi komt met een nieuwe serie fri- teuses met een aftapsysteem voor de gebruikte olie. Er zit een kraantje aan de onderkant. De nieuwe serie friteuses 2, 3, 4 en 5 liter) is daarnaast uitge rust met een zogenoemde kou de zone, die voorkomt dat neer gedaalde restjes en kruimels steeds opnieuw worden gefri tuurd. Dat is namelijk erg onge zond. De friteuses kunnen volle dig uit elkaar worden gehaald; elk onderdeel kan in de afwas machine. De prijzen variëren van 69 tot 99 euro. De friteuse met aftapper van De'Longhi. foto GPD E RE W D Het festival heet Food Fun, en als het aan ons ligt, wint Pierre Wind op zijn sloffen. De prettig gestoorde tv-kok, auteur en docent is de Nederlandse inzending voor het IJslandse festival, bedoeld om het lengen der dagen op gepaste wijze te vieren. Wind moet het opnemen tegen koks uit onder meer Amerika en Finland, die geen van allen eerder met IJs landse ingrediënten hebben ge werkt. Wint hij, dan mag de ras-Hagenees zich Natural Chef of the Year 2007 noemen. Wind is onder meer bekend van het met Marnix Rueb (tekenaar van Haagse Harry) geschreven kook boek Lekkah. MEL.K81EI Een Japanse slijterij heeft een manier gevonden om het melkoverschot aan de man te brengen. De winkel in Naka- hara maakt bier dat voor 30 pro cent uit melk bestaat. De-'Belk' bevat verder hop en wordt op vrijwel dezelfde wijze gemaakt als bier. Het mengsel heeft een geur die aan melk doet denken, maar lijkt vooral op gerstenat. De producent heeft slechts een handjevol winkels gevonden die het willen verkopen, maar door de media-aandacht zijn de Belk-schappen leeg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21