Economie
Arbeidsmarkt China in zwaar weer
HOT COLT DEALS
MITSUBISHI PAKT SPECTACULAIR UIT!
H
Kwartaalwinst
Total daalt
Minder winst
Coca-Cola in
vierde kwartaal
Ga nu naar de Mitsubishi dealer en profiteer nog t/m 31 maart a.s.
PZC Donderdag 15 februari 2007 1 7
Aantal werkzoekende
academici neemt
in hoog tempo toe.
door Erwin Tuil
SHANGHAI - Komende zomer zul
len 4,2 miljoen Chinezen hun bul
halen. Maar in plaats van een glan
zende carrière wacht meer dan de
helft werkloosheid. Ondanks de
stormachtige economische groei,
blijkt de arbeidsmarkt niet in staat
aanbod en vraag soepel te koppe
len.
Toen de 24-jarige Wu Xiaoming
vorig jaar afstudeerde, dacht hij
heel snel een baan te vinden. Maar
negen maanden later is de chemi
cus nog niet verder dan sporadi
sche klusjes en moeten zijn ouders
hem zakcenten toestoppen.
„Ik maak me grote zorgen over
mijn toekomst en schaam me voor
mijn ouders. Die hebben betaald
voor mijn studie en verwachten
van mij dat ik ze later kan onder
houden. Mijn studie was ook een
investering in hun toekomst", zegt
Wu.
Wu behoort tot het groeiende le
gioen van werkloze academici. In
steden als Beijing en Shanghai,
waar de beste universiteiten van
China staan, zijn er veel bewijzen
van een ernstig verstoorde arbeids
markt. Wat het bedrijfsleven
vraagt, wordt hier door het onder
wijs niet aangeleverd.
Zo kon het gebeuren dat een Chi
nese IT-onderneming in de Silicon
Valley van Beijing op één slecht be
taalde vacature vijfduizend reac
ties kreeg. Honderdvijftig daarvan
hadden een masters degree. De
wanhoop en de druk om studie
schulden af te lossen, heeft; onder
afgestudeerden zulke proporties
aangenomen dat ze inmiddels con
curreren met laagopgeleide arbeids
krachten in de bouw of de huis
houding.
Volgens de Chinese overheid ver
slechteren de vooruitzichten voor
de werkzoekende academici dit
jaar. Deze zomer komen er 4,2
nieuwe academici bij, terwijl het
bedrijfsleven er maar 1,7 miljoen
nodig heeft.
Desondanks hebben ondernemin
gen de grootste moeite om goedge
schoold personeel op academisch
niveau te vinden.
„Wij loven premies uit aan mede
werkers die vrienden aanbrengen
voor een vacature", zegt Georgie
Silverwood van PriceWaterhouse-
Coopers in Peking.
Die bonussen kunnen oplopen tot
drieduizend euro, meer dan een
gemiddeld jaarsalaris voor een aca
demische starter op de arbeids
markt.
„Een van de grootste problemen is
dat Chinese studenten niet ge-
pjl Veel academici in China kunnen
maar moeilijk een baan vinden.
De situatie op de arbeidsmarkt is
verstoord. Vraag en aanbod zijn
niet op elkaar afgestemd.
traind worden in het bedenken
van oplossingen", zegt Jill Malila
van de human resource onderne
ming Mercer. „Ze zijn briljant in
het reproduceren van feitjes, maar
die praktisch toepassen is een heel
ander verhaal. Dat betekent dat
het onderwijssysteem eigenlijk op
de schop moet, maar dat kost ja
ren." Het probleem komt voort uit
de starre planmatige aansturing
van het onderwijs. „Acht jaar gele
den gaf de Partij de opdracht orri
over zes jaar honderdduizend inge
nieurs af te leveren", zegt een func
tionaris van een staatsbedrijf „Die
ingenieurs kwamen er. Tuurlijk,
de leiding van de opleidingen
werd op aantallen afgerekend.
Maar niet op kwaliteit. Wat wij
kregen was gewoon ver onder de
maat, maar het plan was gereali
seerd."
Met steeds meer academisch ge
schoolden aan de kant, draaien
sommige fabrieken maar op halve
kracht, omdat ze geen werkne
mers kunnen krijgen. Bedrijven in
de stad Shenzhen verwachten bin
nenkort zelfs een tekort van 2 tot
2,5 miljoen werknemers te heb
ben. Dat tekort betreft niet alleen
productiepersoneel, maar ook lei
dinggevenden. Ondernemingen
als Mercer zijn gedwongen om de
salarissen te verhogen. Afhankelijk
van de sector nemen de salarissen
tussen de acht en achttien procent
per jaar toe. Dat bevordert de con
currentiepositie van China aller
minst.
Om de vacatures te kunnen vervul
len, wordt inmiddels actiever ge
zocht naar buitenlanders die Chi
nees spreken, China kennen, maar
Westers denken. „Die krijgen dan
wel een lokaal contract. Een paar
jaar geleden waren die goedkoper
dan de expat-contracten.
Maar we hebben al klanten gehad
die lokaal geworven krachten be
ter betalen dan expats. Het is niet
ideaal, maar voorlopig moeten we
dat accepteren", zegt Malila. GPD
PARIJS - Het Franse olieconcern-To-
tal heeft in het vierde kwartaal
van 2006 10 procent minder winst
gemaakt dan een jaar eerder. Lage
re productie, hogere kosten en lage
re olieprijzen waren de voornaam
ste oorzaken van de winstdaling.
Dit maakte vertrekkend topman
Thierry Desmarest van het bedrijf
gisteren bekend.
De kwartaalwinst kwam uit op 2,7
miljard euro, tegenover 3,1 miljard
een jaar eerder. Over heel 2006 zag
het concern de winst met 5 pro
cent toenemen tot een recordbe
drag van 12,6 miljard euro.
De omzet daalde in het vierde
kwartaal met 6 procent tot 36,4
miljard euro. Over heel 2006 steeg
de omzet met 12 procent tot 153,8
miljard euro, ondanks een produc
tiedaling van 2,5 procent tot 2,4
miljoen vaten.
De productieafname werd onder
meer veroorzaakt door de onrust
in Nigeria.
NEW YORK - De Amerikaanse fris
drankproducent Coca-Cola heeft
in het vierde kwartaal van 2006 22
procent minder winst gemaakt
dan een jaar eerder. Een waarde
vermindering van Coca-Cola's
grootste bottelaar Coca-Cola Enter
prises was de voornaamste oor
zaak. Dit maakte het concern giste
ren bekend.
De nettowinst daalde in de perio
de oktober-december tot 678 mil
joen dollar. De omzet steeg in die
periode met 7 procent tot 5,9 mil
jard dollar.
Over heel 2006 boekte het bedrijf
een winst van 5,08 miljard dollar,
tegenover 4,87 miljard in 2005. De
jaaromzet steeg met 4 procent tot
24,1 miljard dollar.
Dinsdag maakte bottelaar Co
ca-Cola Enterprises bekend de ko
mende twee jaar 3500 medewer
kers te ontslaan, nadat het bedrijf
in het vierde kwartaal een verlies
had geboekt van 1,7 miljard dollar.
Colt Heartbeat
v.a. 12.699,-
of 60,- p. mnd.
•Semi-automatische airco
Lichtmetalen velgen
Mistlampen vóór
Lederen stuurwiel en pookknop
UW VOORDEEL: 1.200,-
MITSUBISHI COLT
V.A. 11.499,-
of 53,- p. mnd.
MITSUBISHI
MOTORS
www.mitsubishi-motors.nl
Prijzen incl. 8PM/BTW, tenzij anders vermeld, excl. verwijderingsbijdrage, kosten rijklaar maken, af Schiphol-Rijk. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaard specificaties. Alle genoemde aanbiedingen
gelden t/m 31 maart 2007. Zolang "de voorraad strekt. Brandstofverbruik van 4,4 1/100 km tot 6,8 1/100 km, CO -emissie 116 tot 161 g/km. Elke nieuwe Mitsubishi personenauto wordt geleverd met Mitsubishi
Assistance Package. Wijzigingen, druk- en zetfouten voorbehouden. Imp.: MMSN B.V., Schiphol-Rijk, (020) 405 68 00. 'Vraag na<
Colt cTAzur v.a. 15.699,-
of 83,- p. mnd.
Krachtige 1.5-liter motor met 109 pk (80kW)
Dubbel schuif/ kanteldak
Semi-automatische airco
16" Lichtmetalen velgen
Regensensor
Automatisch inschakelende verlichting
Colt radio met cd/mp3 speler
UW VOORDEEL: 1.999,-
Gratis accessoirecheque
ter waarde van €500,- of
Uitgestelde betaling
tot 31 januari 2008*
Of 5 jaar garantie en
levenslange
mobiliteitsgarantie