Economie Arbeidsmarkt China in zwaar weer HOT COLT DEALS MITSUBISHI PAKT SPECTACULAIR UIT! H Kwartaalwinst Total daalt Minder winst Coca-Cola in vierde kwartaal Ga nu naar de Mitsubishi dealer en profiteer nog t/m 31 maart a.s. PZC Donderdag 15 februari 2007 1 7 Aantal werkzoekende academici neemt in hoog tempo toe. door Erwin Tuil SHANGHAI - Komende zomer zul len 4,2 miljoen Chinezen hun bul halen. Maar in plaats van een glan zende carrière wacht meer dan de helft werkloosheid. Ondanks de stormachtige economische groei, blijkt de arbeidsmarkt niet in staat aanbod en vraag soepel te koppe len. Toen de 24-jarige Wu Xiaoming vorig jaar afstudeerde, dacht hij heel snel een baan te vinden. Maar negen maanden later is de chemi cus nog niet verder dan sporadi sche klusjes en moeten zijn ouders hem zakcenten toestoppen. „Ik maak me grote zorgen over mijn toekomst en schaam me voor mijn ouders. Die hebben betaald voor mijn studie en verwachten van mij dat ik ze later kan onder houden. Mijn studie was ook een investering in hun toekomst", zegt Wu. Wu behoort tot het groeiende le gioen van werkloze academici. In steden als Beijing en Shanghai, waar de beste universiteiten van China staan, zijn er veel bewijzen van een ernstig verstoorde arbeids markt. Wat het bedrijfsleven vraagt, wordt hier door het onder wijs niet aangeleverd. Zo kon het gebeuren dat een Chi nese IT-onderneming in de Silicon Valley van Beijing op één slecht be taalde vacature vijfduizend reac ties kreeg. Honderdvijftig daarvan hadden een masters degree. De wanhoop en de druk om studie schulden af te lossen, heeft; onder afgestudeerden zulke proporties aangenomen dat ze inmiddels con curreren met laagopgeleide arbeids krachten in de bouw of de huis houding. Volgens de Chinese overheid ver slechteren de vooruitzichten voor de werkzoekende academici dit jaar. Deze zomer komen er 4,2 nieuwe academici bij, terwijl het bedrijfsleven er maar 1,7 miljoen nodig heeft. Desondanks hebben ondernemin gen de grootste moeite om goedge schoold personeel op academisch niveau te vinden. „Wij loven premies uit aan mede werkers die vrienden aanbrengen voor een vacature", zegt Georgie Silverwood van PriceWaterhouse- Coopers in Peking. Die bonussen kunnen oplopen tot drieduizend euro, meer dan een gemiddeld jaarsalaris voor een aca demische starter op de arbeids markt. „Een van de grootste problemen is dat Chinese studenten niet ge- pjl Veel academici in China kunnen maar moeilijk een baan vinden. De situatie op de arbeidsmarkt is verstoord. Vraag en aanbod zijn niet op elkaar afgestemd. traind worden in het bedenken van oplossingen", zegt Jill Malila van de human resource onderne ming Mercer. „Ze zijn briljant in het reproduceren van feitjes, maar die praktisch toepassen is een heel ander verhaal. Dat betekent dat het onderwijssysteem eigenlijk op de schop moet, maar dat kost ja ren." Het probleem komt voort uit de starre planmatige aansturing van het onderwijs. „Acht jaar gele den gaf de Partij de opdracht orri over zes jaar honderdduizend inge nieurs af te leveren", zegt een func tionaris van een staatsbedrijf „Die ingenieurs kwamen er. Tuurlijk, de leiding van de opleidingen werd op aantallen afgerekend. Maar niet op kwaliteit. Wat wij kregen was gewoon ver onder de maat, maar het plan was gereali seerd." Met steeds meer academisch ge schoolden aan de kant, draaien sommige fabrieken maar op halve kracht, omdat ze geen werkne mers kunnen krijgen. Bedrijven in de stad Shenzhen verwachten bin nenkort zelfs een tekort van 2 tot 2,5 miljoen werknemers te heb ben. Dat tekort betreft niet alleen productiepersoneel, maar ook lei dinggevenden. Ondernemingen als Mercer zijn gedwongen om de salarissen te verhogen. Afhankelijk van de sector nemen de salarissen tussen de acht en achttien procent per jaar toe. Dat bevordert de con currentiepositie van China aller minst. Om de vacatures te kunnen vervul len, wordt inmiddels actiever ge zocht naar buitenlanders die Chi nees spreken, China kennen, maar Westers denken. „Die krijgen dan wel een lokaal contract. Een paar jaar geleden waren die goedkoper dan de expat-contracten. Maar we hebben al klanten gehad die lokaal geworven krachten be ter betalen dan expats. Het is niet ideaal, maar voorlopig moeten we dat accepteren", zegt Malila. GPD PARIJS - Het Franse olieconcern-To- tal heeft in het vierde kwartaal van 2006 10 procent minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Lage re productie, hogere kosten en lage re olieprijzen waren de voornaam ste oorzaken van de winstdaling. Dit maakte vertrekkend topman Thierry Desmarest van het bedrijf gisteren bekend. De kwartaalwinst kwam uit op 2,7 miljard euro, tegenover 3,1 miljard een jaar eerder. Over heel 2006 zag het concern de winst met 5 pro cent toenemen tot een recordbe drag van 12,6 miljard euro. De omzet daalde in het vierde kwartaal met 6 procent tot 36,4 miljard euro. Over heel 2006 steeg de omzet met 12 procent tot 153,8 miljard euro, ondanks een produc tiedaling van 2,5 procent tot 2,4 miljoen vaten. De productieafname werd onder meer veroorzaakt door de onrust in Nigeria. NEW YORK - De Amerikaanse fris drankproducent Coca-Cola heeft in het vierde kwartaal van 2006 22 procent minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Een waarde vermindering van Coca-Cola's grootste bottelaar Coca-Cola Enter prises was de voornaamste oor zaak. Dit maakte het concern giste ren bekend. De nettowinst daalde in de perio de oktober-december tot 678 mil joen dollar. De omzet steeg in die periode met 7 procent tot 5,9 mil jard dollar. Over heel 2006 boekte het bedrijf een winst van 5,08 miljard dollar, tegenover 4,87 miljard in 2005. De jaaromzet steeg met 4 procent tot 24,1 miljard dollar. Dinsdag maakte bottelaar Co ca-Cola Enterprises bekend de ko mende twee jaar 3500 medewer kers te ontslaan, nadat het bedrijf in het vierde kwartaal een verlies had geboekt van 1,7 miljard dollar. Colt Heartbeat v.a. 12.699,- of 60,- p. mnd. •Semi-automatische airco Lichtmetalen velgen Mistlampen vóór Lederen stuurwiel en pookknop UW VOORDEEL: 1.200,- MITSUBISHI COLT V.A. 11.499,- of 53,- p. mnd. MITSUBISHI MOTORS www.mitsubishi-motors.nl Prijzen incl. 8PM/BTW, tenzij anders vermeld, excl. verwijderingsbijdrage, kosten rijklaar maken, af Schiphol-Rijk. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaard specificaties. Alle genoemde aanbiedingen gelden t/m 31 maart 2007. Zolang "de voorraad strekt. Brandstofverbruik van 4,4 1/100 km tot 6,8 1/100 km, CO -emissie 116 tot 161 g/km. Elke nieuwe Mitsubishi personenauto wordt geleverd met Mitsubishi Assistance Package. Wijzigingen, druk- en zetfouten voorbehouden. Imp.: MMSN B.V., Schiphol-Rijk, (020) 405 68 00. 'Vraag na< Colt cTAzur v.a. 15.699,- of 83,- p. mnd. Krachtige 1.5-liter motor met 109 pk (80kW) Dubbel schuif/ kanteldak Semi-automatische airco 16" Lichtmetalen velgen Regensensor Automatisch inschakelende verlichting Colt radio met cd/mp3 speler UW VOORDEEL: 1.999,- Gratis accessoirecheque ter waarde van €500,- of Uitgestelde betaling tot 31 januari 2008* Of 5 jaar garantie en levenslange mobiliteitsgarantie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17