Prijstopper opent filiaal Openheid is schone schijn bij Zeeland Seaports 14 Donderdag 15 februari 2007 PZC Staking treft Belgische brouwerij Hoegaarden LEUVEN - Werknemers van de In- bev-brouwerij in Hoegaarden en voor een deel ook in Leuven zijn gisteren spontaan in staking ge gaan. Het personeel is boos over de druk om vele overuren te ma ken. „Er wordt gedreigd met in houdingen op premies als werkne mers geen overuren maken", ver klaarde een vakbondssecretaris, die de problemen toeschreef aan chaotisch management. Endemol mag Endemol France overnemen AMSTERDAM - De aandeelhouders van televisieproducent Endemol hebben ingestemd met de overna me van het zusterbedrijf Endemol France. Beide bedrijven zijn in handen van het Spaanse telecom- municatieconcern Telefonica, dat van Endemol af zou willen. Ende mol telt maximaal 450 miljoen eu ro neer voor Endemol France, waarvan 194 miljoen wordt uitge smeerd over de komende vier jaar. Belwinkels haard van illegale praktijken ROTTERDAM - Bij bijna alle belwin kels in Rotterdam zijn in 2006 bij controles illegale praktijken ont dekt. Dat blijkt uit een gisteren ge presenteerd onderzoek. Bij 203 van de 217 onderzochte belwinkels werden vorig jaar misstanden ge constateerd. Het ging om het niet voldoen aan de administratie- en bewaarplicht, belastingfraude en il legale werknemers. Vijftig zaken moesten na de controle dicht. Air France-KLM boekt een forse winstgroei PARIJS - Air France-KLM heeft in het derde kwartaal van het gebro ken boekjaar 2006/2007 229 mil joen euro winst gemaakt tegen 77 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De passagiersvliegtuigen van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaat schappij zaten ruim 4 procent vol ler, blijkt uit gisteren gepresenteer de cijfers. De nieuwe elektronicawinkel Prijstopper in Vlissingen gaat de strijd aan met de Middelburgse Mediamarkt. foto Ruben Oreel Impact retail bindt de strijd aan met Zeeuwse elektronicawinkels. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De concurrentie tus sen elektronicawinkels in Zeeland wordt nog groter dan die al is. Prijstopper opent zijn eerste filiaal in Vlissingen. De winkelketen is van plan om de Mediamarkt in Middelburg de loef af te steken. Prijstopper is één van de drie for mules van Impact Retail. Dat be drijf is ook eigenaar van It's en in ternetwinkel Modern.nl (het voor malige Modern electronics). Prijstopper heeft 25 vestigingen door het hele land. Die in Vlissin gen is de eerste in Zeeland. „We ge loven niet in het bestaan van dé consument", zegt directielid Jac ques van den Brekel van Impact re tail. „Er zijn mensen die graag winke len op woonboulevards en bereid zijn om te reizen. Anderen kopen graag waar ze wonen, in de buurt van Hema en Dixons. En weer een andere groep wil niets te maken hebben met verkopers. Ze komen voorbereid de winkel binnen en ze weten wat ze willen kopen. Die mensen willen a-merken tegen de laagste prijs. Op die laatste groep richt Prijstopper zich. Mensen wil len er niet lang wachten en zelf de spullen kunnen meenemen. Van daar de aanwezigheid van een groot parkeerterrein." Moederbe drijf Impact retail heeft het tij mee. Door de oplevende econo mie kopen mensen meer televi sies, mp3-spelers en wasmachines. Van den Brekel denkt dat er ook in Zeeland nog plek is voor Prijst opper. „Het assortiment dat we voeren is beperkt. We bieden de hardlopers van het moment. Door dat we verschillende formules heb ben, kunnen we groot inkopen. Bovendien besteden we bij de Prijstopper minder aandacht aan l^j Zeeland krijgt er een elektronica- zaak bij: Prijstopper. De discoun ter in Vlissingen wil onder de 'normale' prijzen duiken door on der andere een sobere inrichting de inrichting. Ook daardoor kun nen de prijzen lager zijn dan el ders." Prijstopper wil niet alleen klanten lokken die anders bij Mediamarkt winkelen. Marktaandeel zal vooral ook ten koste gaan van regionaal sterke winkels, denkt Van den Bre kel. „Niet van It's. Die keten richt zich op een andere groep men sen." In Vlissingen biedt Prijstop per werk aan acht mensen. Maar Impact retail ziet in Zeeland meer mogelijkheden. „We hebben een witte vlekkenplan gemaakt. De ko mende jaren gaan we in Zeeland zeker nog vier a vijf filialen ope nen. We gaan uit van steden of verzorgingsgebieden vanaf circa 15.000 mensen." Havenschap vergadert achter gesloten deuren als het er echt om gaat. door Ben Jansen TERNEUZEN - Algemeen bestuurslid Co van Schaik van Zeeland Seaports is te laat. Doodgemoede reerd komt hij aan kuieren bij het kantoor van het havenschap, 't Is al afgelopen, krijgt hij te horen. „Welnee," lacht hij, „nu begint het pas." Zo is het maar net. Havenschap Zeeland Seaports is een gemeen schappelijke regeling, waaraan de provincie en de gemeenten Vlissin gen, Borsele en Terneuzen deelne men. Afgeleid openbaar bestuur zogezegd. Dat betekent dat beslui ten in het openbaar moeten wor den genomen. Tenzij het bestuur anders oordeelt. De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn van wege het publieke karakter van een gemeenschappelijke regeling in principe voor iedereen toegan kelijk. Soms staat zelfs een persta fel klaar. De vergadering van woensdag be gint om 10.05 uur. Aanwezig: voor zitter Maria le Roy, haar collega-ge deputeerde Jacques Suurmond en de wethouders Magda Vermuë en Mart de Bruijne (beiden Borsele), Tineke Verhagen en Elly Walrave (beiden Vlissingen) en Adhémar van Waes (Terneuzen). De laatste meldt dat zijn collega Van Schaik iets later zal verschijnen. Net iets te laat dus. De agenda van het havenschapsbe- stuur telt zes punten. Die zijn bin nen vijf minuten afgewerkt. Het is dat Vermuë niet over het verslag van de vorige vergadering be schikt, zodat ze daar een vraag over kan stellen. Anders hadden de leden van het algemeen be stuur binnen het tijdsbestek van de vergadering niet eens suiker en melk in hun koffie kunnen doen. De wijziging van de binnenhaven- geld verordening wordt zonder op merkingen vastgesteld. Jammer, want zo blijft onbesproken dat punt j in artikel 7 k wordt en dat punt k de aanduiding 1 krijgt. Dan breekt de rondvraag aan. De publieke tribune gaat er eens goed voor zitten. Want binnen Zeeland Seaports spelen wel enkele kwes ties waar een bestuurder met hart voor de zaak benieuwd naar zal Het algemeen bestuur van Zeeland Seaports heeft niets voor de rondvraag zijn. Morgen komt de planologi sche voorbereiding van de Wester- schelde Container Terminal aan de orde in de Staten van Zeeland. Vorige week is Verbrugge Termi nals zijn eigen plan voor een con- tainerterminal in Vlissingen-Oost gekomen. Hoe zit het toch met de samenwerking met de haven van Gent? Wat is er waar van de ge ruchten dat stagnatie is opgetre den in de vestigingsplannen van Sea Invest/Zuidnatie? Is de verhou ding tussen voorzitter Le Roy en Seaportsdirecteur Hans van der Hart nog steeds zo slecht? En hoe verlopen de gesprekken met het Havenbedrijf Rotterdam over de ontbinding van de samenwerking? De vragen zullen over elkaar heen buitelen. Arme Le Roy die dat alle maal moet beantwoorden. Maar niets van dat al. De leden van het algemeen bestuur van ha venschap Zeeland Seaports heb ben geen vragen. Die bewaren ze voor de nabespreking, wanneer de officiële vergadering om 10.10 uur is beëindigd en de publieke tribu ne is leeggestroomd. In de besloten voor- of nazit wor den bij het havenschap zaken ge daan. De grote lijn van het ha- venschapsbeleid wordt daar be paald. Daar komt de vestiging van bedrijven aan de orde. Daar ook wordt een beslissing genomen over bijvoorbeeld een bijdrage van 20 miljoen euro in een verdiepte spoorbak in Goes. Daar wordt de strategie voor de onderhandelin gen over de kreupele samenwer king met Rotterdam uitgestippeld. En daar wordt getracht overeen stemming te krijgen over de ma nier waarop het havenschap het initiatief van Verbrugge tegemoet moet treden. Van Schaik is dus mooi op tijd. Af en toe gaan stemmen op om van het havenschap een NV te ma ken met de provincie en de drie ge meenten als aandeelhouders. Over weging daarbij is dat de Zeeuwse havens te belangrijk zijn om aan eenvoudige gedeputeerden en wet houders over te laten. Als nadeel van die optie wordt opgemerkt dat een vennootschap minder transpa rant is dan een gemeenschappelij ke regeling. In het geval van Zee land Seaports maakt dat echter nauwelijks verschil.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14