Prijstopper opent filiaal
Openheid is schone schijn bij Zeeland Seaports
14 Donderdag 15 februari 2007 PZC
Staking treft Belgische
brouwerij Hoegaarden
LEUVEN - Werknemers van de In-
bev-brouwerij in Hoegaarden en
voor een deel ook in Leuven zijn
gisteren spontaan in staking ge
gaan. Het personeel is boos over
de druk om vele overuren te ma
ken. „Er wordt gedreigd met in
houdingen op premies als werkne
mers geen overuren maken", ver
klaarde een vakbondssecretaris,
die de problemen toeschreef aan
chaotisch management.
Endemol mag Endemol
France overnemen
AMSTERDAM - De aandeelhouders
van televisieproducent Endemol
hebben ingestemd met de overna
me van het zusterbedrijf Endemol
France. Beide bedrijven zijn in
handen van het Spaanse telecom-
municatieconcern Telefonica, dat
van Endemol af zou willen. Ende
mol telt maximaal 450 miljoen eu
ro neer voor Endemol France,
waarvan 194 miljoen wordt uitge
smeerd over de komende vier jaar.
Belwinkels haard van
illegale praktijken
ROTTERDAM - Bij bijna alle belwin
kels in Rotterdam zijn in 2006 bij
controles illegale praktijken ont
dekt. Dat blijkt uit een gisteren ge
presenteerd onderzoek. Bij 203
van de 217 onderzochte belwinkels
werden vorig jaar misstanden ge
constateerd. Het ging om het niet
voldoen aan de administratie- en
bewaarplicht, belastingfraude en il
legale werknemers. Vijftig zaken
moesten na de controle dicht.
Air France-KLM boekt
een forse winstgroei
PARIJS - Air France-KLM heeft in
het derde kwartaal van het gebro
ken boekjaar 2006/2007 229 mil
joen euro winst gemaakt tegen 77
miljoen in dezelfde periode een
jaar eerder.
De passagiersvliegtuigen van de
Frans-Nederlandse luchtvaartmaat
schappij zaten ruim 4 procent vol
ler, blijkt uit gisteren gepresenteer
de cijfers.
De nieuwe elektronicawinkel Prijstopper in Vlissingen gaat de strijd aan met de Middelburgse Mediamarkt.
foto Ruben Oreel
Impact retail bindt de
strijd aan met Zeeuwse
elektronicawinkels.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De concurrentie tus
sen elektronicawinkels in Zeeland
wordt nog groter dan die al is.
Prijstopper opent zijn eerste filiaal
in Vlissingen. De winkelketen is
van plan om de Mediamarkt in
Middelburg de loef af te steken.
Prijstopper is één van de drie for
mules van Impact Retail. Dat be
drijf is ook eigenaar van It's en in
ternetwinkel Modern.nl (het voor
malige Modern electronics).
Prijstopper heeft 25 vestigingen
door het hele land. Die in Vlissin
gen is de eerste in Zeeland. „We ge
loven niet in het bestaan van dé
consument", zegt directielid Jac
ques van den Brekel van Impact re
tail.
„Er zijn mensen die graag winke
len op woonboulevards en bereid
zijn om te reizen. Anderen kopen
graag waar ze wonen, in de buurt
van Hema en Dixons. En weer een
andere groep wil niets te maken
hebben met verkopers. Ze komen
voorbereid de winkel binnen en
ze weten wat ze willen kopen. Die
mensen willen a-merken tegen de
laagste prijs. Op die laatste groep
richt Prijstopper zich. Mensen wil
len er niet lang wachten en zelf de
spullen kunnen meenemen. Van
daar de aanwezigheid van een
groot parkeerterrein." Moederbe
drijf Impact retail heeft het tij
mee. Door de oplevende econo
mie kopen mensen meer televi
sies, mp3-spelers en wasmachines.
Van den Brekel denkt dat er ook
in Zeeland nog plek is voor Prijst
opper. „Het assortiment dat we
voeren is beperkt. We bieden de
hardlopers van het moment. Door
dat we verschillende formules heb
ben, kunnen we groot inkopen.
Bovendien besteden we bij de
Prijstopper minder aandacht aan
l^j Zeeland krijgt er een elektronica-
zaak bij: Prijstopper. De discoun
ter in Vlissingen wil onder de
'normale' prijzen duiken door on
der andere een sobere inrichting
de inrichting. Ook daardoor kun
nen de prijzen lager zijn dan el
ders."
Prijstopper wil niet alleen klanten
lokken die anders bij Mediamarkt
winkelen. Marktaandeel zal vooral
ook ten koste gaan van regionaal
sterke winkels, denkt Van den Bre
kel. „Niet van It's. Die keten richt
zich op een andere groep men
sen." In Vlissingen biedt Prijstop
per werk aan acht mensen. Maar
Impact retail ziet in Zeeland meer
mogelijkheden. „We hebben een
witte vlekkenplan gemaakt. De ko
mende jaren gaan we in Zeeland
zeker nog vier a vijf filialen ope
nen. We gaan uit van steden of
verzorgingsgebieden vanaf circa
15.000 mensen."
Havenschap vergadert
achter gesloten deuren
als het er echt om gaat.
door Ben Jansen
TERNEUZEN - Algemeen bestuurslid
Co van Schaik van Zeeland
Seaports is te laat. Doodgemoede
reerd komt hij aan kuieren bij het
kantoor van het havenschap, 't Is
al afgelopen, krijgt hij te horen.
„Welnee," lacht hij, „nu begint het
pas."
Zo is het maar net. Havenschap
Zeeland Seaports is een gemeen
schappelijke regeling, waaraan de
provincie en de gemeenten Vlissin
gen, Borsele en Terneuzen deelne
men. Afgeleid openbaar bestuur
zogezegd. Dat betekent dat beslui
ten in het openbaar moeten wor
den genomen. Tenzij het bestuur
anders oordeelt. De vergaderingen
van het algemeen bestuur zijn van
wege het publieke karakter van
een gemeenschappelijke regeling
in principe voor iedereen toegan
kelijk. Soms staat zelfs een persta
fel klaar.
De vergadering van woensdag be
gint om 10.05 uur. Aanwezig: voor
zitter Maria le Roy, haar collega-ge
deputeerde Jacques Suurmond en
de wethouders Magda Vermuë en
Mart de Bruijne (beiden Borsele),
Tineke Verhagen en Elly Walrave
(beiden Vlissingen) en Adhémar
van Waes (Terneuzen). De laatste
meldt dat zijn collega Van Schaik
iets later zal verschijnen. Net iets
te laat dus.
De agenda van het havenschapsbe-
stuur telt zes punten. Die zijn bin
nen vijf minuten afgewerkt. Het is
dat Vermuë niet over het verslag
van de vorige vergadering be
schikt, zodat ze daar een vraag
over kan stellen. Anders hadden
de leden van het algemeen be
stuur binnen het tijdsbestek van
de vergadering niet eens suiker en
melk in hun koffie kunnen doen.
De wijziging van de binnenhaven-
geld verordening wordt zonder op
merkingen vastgesteld. Jammer,
want zo blijft onbesproken dat
punt j in artikel 7 k wordt en dat
punt k de aanduiding 1 krijgt.
Dan breekt de rondvraag aan. De
publieke tribune gaat er eens goed
voor zitten. Want binnen Zeeland
Seaports spelen wel enkele kwes
ties waar een bestuurder met hart
voor de zaak benieuwd naar zal
Het algemeen bestuur van
Zeeland Seaports heeft niets
voor de rondvraag
zijn. Morgen komt de planologi
sche voorbereiding van de Wester-
schelde Container Terminal aan
de orde in de Staten van Zeeland.
Vorige week is Verbrugge Termi
nals zijn eigen plan voor een con-
tainerterminal in Vlissingen-Oost
gekomen. Hoe zit het toch met de
samenwerking met de haven van
Gent? Wat is er waar van de ge
ruchten dat stagnatie is opgetre
den in de vestigingsplannen van
Sea Invest/Zuidnatie? Is de verhou
ding tussen voorzitter Le Roy en
Seaportsdirecteur Hans van der
Hart nog steeds zo slecht? En hoe
verlopen de gesprekken met het
Havenbedrijf Rotterdam over de
ontbinding van de samenwerking?
De vragen zullen over elkaar heen
buitelen. Arme Le Roy die dat alle
maal moet beantwoorden.
Maar niets van dat al. De leden
van het algemeen bestuur van ha
venschap Zeeland Seaports heb
ben geen vragen. Die bewaren ze
voor de nabespreking, wanneer de
officiële vergadering om 10.10 uur
is beëindigd en de publieke tribu
ne is leeggestroomd.
In de besloten voor- of nazit wor
den bij het havenschap zaken ge
daan. De grote lijn van het ha-
venschapsbeleid wordt daar be
paald. Daar komt de vestiging van
bedrijven aan de orde. Daar ook
wordt een beslissing genomen
over bijvoorbeeld een bijdrage van
20 miljoen euro in een verdiepte
spoorbak in Goes. Daar wordt de
strategie voor de onderhandelin
gen over de kreupele samenwer
king met Rotterdam uitgestippeld.
En daar wordt getracht overeen
stemming te krijgen over de ma
nier waarop het havenschap het
initiatief van Verbrugge tegemoet
moet treden. Van Schaik is dus
mooi op tijd.
Af en toe gaan stemmen op om
van het havenschap een NV te ma
ken met de provincie en de drie ge
meenten als aandeelhouders. Over
weging daarbij is dat de Zeeuwse
havens te belangrijk zijn om aan
eenvoudige gedeputeerden en wet
houders over te laten. Als nadeel
van die optie wordt opgemerkt dat
een vennootschap minder transpa
rant is dan een gemeenschappelij
ke regeling. In het geval van Zee
land Seaports maakt dat echter
nauwelijks verschil.