r Hogere zee, lagere bo iai Fietsen naar je Werk heeft vervolg SPECiAL GO-KART DAY KEUZEMENU: 36 I Woensdag 14 februari 2007 PZC VRAGEN AAN Beperking van de uitstoot van kooldioxide (COJ helpt tegen het indammen van de ge volgen van klimaatverandering. Ook de ge wone burger kan daaraan bijdragen. Naam: Ad Phernambucq Leeftijd: 51 Woonplaats: Ovezande Beroep: coördinator Zeeuws Platform Duurza me Ontwikkeling AD PHERNAMBUCQ IEDERE DONDERDAG IS HET BIJ INDOOR KARTING MIDDELBURG door Rinus Antonisse Klimaatverandering is een wereldwijd probleem. Energiebesparing door de burger zet toch weinig zoden aan de dijk Het helpt absoluut. In ons eigen huishoudinkje doen we het al zeker 15 jaar. In de schuur heb ik tabellen hangen van het energie- en waterver bruik en de autokilometers. Dat is handig om te kijken of je acties er toe doen. Bij ons is dat zeker het geval. Waar moetje aan denken? De stookkosten kun je verlagen door veel te doen aan isolatie. Zorgen dat er weinig warmte verloren gaat. Daar is al veel aan vebeterd. Door een betere isolatie is het gasverbruik in nieuwe woningen de afgelopen tien jaar gehalveerd. Ook in oudere woningen kan er heus het een en ander gebeuren. Ruim teverwarming is een grote energievreter. De investeringen verdienen zichzelf terug. Voor de warmwatervoorziening hebben wij een zonneboiler met een collector op dak. Dat levert ongeveer eenderde gasbesparing op. Het elektriciteitsverbruik kunnen je verlagen door besparing en door het duurzaam op te wekken. Op ons dak liggen 34 zonnepanelen, die 2700 kilowatt per jaar leveren, op een gezinsverbruik van 3300 kilowatt. Als de kinderen het huis uit zijn, dan houden we over. Ik hoop wel dat de ruimere subsidieregelingen die er vroeger voor zon- ne-energie waren, weer terugkomen. In het nieuwe regeerakkoord wor den daarover gelukkig positieve verwachtingen gewekt. De besparing op elektriciteit kan onder meer door spaarlampen te ge bruiken en apparaten niet standby te laten staan. Een waterbed is een energieslurper, al gauw een kwart van het verbruik. Hetzelfde verhaal gaat op voor plasma-schermen. En je kunt je afvragen of al die buiten verlichting zonodig moet. De meeste mensen kijken op hun rekening van Delta alleen naar het eindbedrag. Het is goed ook eens op de ver bruikscijfers te letten. Gaat het alleen om energie en water? Ook op vervoer is aardig wat te winnen. Het Zeeuws Platform heeft niet voor niets de campagne Fiets naar je werk opgezet. Voor de korte ritjes en woon-werkverkeer kan best meer gefietst worden. Dat levert ook nog winst voor je gezondheid op. De auto is in Zeeland bijna onmisbaar, wij hebben er ook een. Maar ge bruik die zo selectief mogelijk. Ook bij het recreatieve verkeer is veel te winnen. Denk aan al die vlieg reizen, die mogen best beter beprijsd worden. Het nieuwe kabinet wil daar ook een milieutoeslag voor invoeren. Je kunt ook groene stroom kopen. Zeeland scoort hiermee onder het landelijk gemiddelde en je kunt natuurlijk lid worden van de vereniging Zeeuwind. Voor allerlei consumptieve aanschaffen is het mogelijk een groene credit kaart te gebruiken. Dan draag je eraan bij dat de CO-uitstoot die door de aankoop wordt veroorzaakt, wordt gecompenseerd dooor de aan plant van bomen. Er is een reeks mogelijkheden voor de individuele bur ger en zijn gezin. Het zit vooral in gedrag, in aankopen en in maatrege len in huis. Blijft de vraag: helpt het? Alleen als we het allemaal doen. Dat klinkt een beetje gemakkelijk, maar het is eigenlijk wel zo. De aanpak van de klimaatverandering vergt komende 20-30 jaar een zeer grote inspanning. Van de industrie, de ver- voersector, overheden, bedrijven en zeker ook van burgers. Het gaat tot in alle haarvaten van de maatschappij. Die burger is één van de partijen in het geheel. Je hebt wat dat betreft ook verantwoordelijkheden. Of de bijdrage van de burger nu geprikkeld wordt door belastingmaatregelen of door voor lichting, doet er niet eens zo toe. Er is in elk geval een bijdrage nodig. Door de klimaatverandering moet Zeeland rekening houden met een extra zeespiegelrijzing. Bovendien zakt de bodem steeds verder in. Dat vergt een andere aanpak van de kustverdediging. door Rinus Antonisse Ook al slaagt de mens heid er snel in de uit stoot van broeikasgas sen te beperken, dan nog blijven de gevolgen heel lang naijlen. De temperatuur stijgt nog eeuwen, de extra zeespiegelrijzing gaat zelfs nog langer door. Wereld wijd, eveneens in het miniplekje op aarde dat Zeeland heet. In de vertaling van directeur Mar ten Hemminga van stichting Het Zeeuwse Landschap: „Zeeland moet zich voorbereiden op een ve le generaties durende periode van een versneld stijgende zeespiegel." Dan gaat het om meerdere milli meters per jaar. Dat lijkt weinig, maar opgeteld over honderd jaar gaat het om vele centimeters. Hemminga geeft aan dat voor de periode vanaf 1900 de waterstand in de Noordzee gemiddeld twee millimeter per jaar steeg. Tussen 1993 en 2004 was dat ongeveer drie millimeter. „De laatste scena rio's van het KNMI en het Intergo vernmental Panel on Climate Change voorspellen een zeespiegel rijzing van tussen 35 en 85 centi meter in het jaar 2100." In Zeeland is sprake van een extra effect: de bodemdaling. In negen eeuwen gaat het om het inzakken van de bodem met zo'n vier meter. Naast de natuurlijke daling deed (en doet) de mens er een schep bovenop: de moernering (turf afgraven) tussen 1300-1500 en na 1850 de bemaling. „In 2050 wordt in Zeeland op de meeste plekken een daling van enkele cen timeters tot enkele decimeters op Walcheren voorzien", zegt Hem minga. „Veel delen van Zeeland lig gen nu al ruim onder het gemid deld zeeniveau, met name de vroegst bedijkte oudlandgebieden. In de komende eeuw wordt het verschil tussen de maaiveldhoogte van de polders en het gemiddeld zeeniveau dus nog groter." De directeur van Het Zeeuwse Landschap houdt zich al geruime tijd bezig met het zoeken naar op lossingen. Er is méér nodig dan het indammen van de uitstoot aan broeikasgassen, met name kooldi oxide (CO,). Volgens Hemminga is het almaar aanpassen van de huidi ge zeeweringen geen juiste aan pak, ook al zijn de technieken daar voor toereikend. Eén enkele, steeds hogere, dijk als bescher ming tegen stormvloeden vindt hij hachelijk. Onder de ideeën die (internatio naal) worden ontwikkeld om de zeespiegelrijzing op te vangen, zijn er twee die Hemminga voor de Zeeuwse delta zeer interessant acht. „De eerste is om over te gaan van beschermen in de hoogte naar beschermen in de breedte. Dat wil zeggen, omschakelen van het ver hogen van de dijken naar het ver breden van de kustzone. De twee de is om ten behoeve van kustvei- ligheid natuurlijke processen zoveel mogelijk in te zetten." Het zijn hoe dan ook oplossingen die in de kuststrook voor grote ver anderingen zorgen. Er zal sowieso meer ruimte nodig zijn voor zowel een verbrede dijkzone als een na tuurlijke schorbuffer. Hemminga denkt aan een een breedte van on geveer 1000 meter voor een zeewe ring 'nieuwe stijl'. Het betekent dat achter de huidige dijken grond vrijgemaakt moet worden, zeg maar in de vorm van Storm op de Westerschelde; om de gevolgei ten Hemminga van stichting Het Zeeuwse L; een 'planologische reservering'. „Het belangrijkste gebied om mee te beginnen is de Westerschelde", aldus Hemminga. „Die is het kwetsbaarst." Hij beklemtoont dat in een verbrede dijkzone nog wel activiteiten mogelijk zijn (zoals landbouw, recreatie, aquacultuur, natuur). „Maar woningbouw of Stijging zee en daling bodem in Zeeland vanaf 1900 tot 2100 zeespiegel stijgt vanaf 1900 tot 21001 meter door Marcel Modde GOES - Fietsen scoort. Wie regelma tig kilometers vreet op de tweewie- Ier, kan meedoen aan een nieuwe actie van COS Nederland. Door de fietsprestaties te registre ren op de internetpagina van het instituut, wordt gelijk duidelijk wat al die inspanning oplevert, af gezet tegen de auto als alternatief Iedere fietskilometer is niet alleen goed voor de gezondheid en de portemonnee, tevens wordt inzich telijk gemaakt wat de bijdrage is aan de verlaging van de C02-uit- stoot en hoeveel bomen zo wor den bespaard. De landelijke actie is het vervolg op de campagne Fiets naar je Werk en wordt aangestuurd door het COS Zeeland. Het ministerie van VWS heeft 80.000 euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering. Voorwaarde is dat bedrijven, ge meenten en instanties samen óók dat bedrag ophoesten. Volgens J. Koeman van het COS in Goes gaat het om 5 euro per deel nemer per jaar. „De meest goedko pe manier van bedrijfsfitness." Werkgevers worden aangeschre ven om het woon-werkverkeer per fiets van hun personeel te sti muleren. Nieuw ten opzichte van de vorige campagne, die vijftien jaar heeft ge draaid, is dat nu ook recreatieve fietsers kunnen meedoen. De Zeeuw fietst graag, aldus Koe man. Vorig jaar telde de actie hier een kleine 3000 deelnemers. Lan delijk waren dat er 14.000. Aanmelding is mogelijk op www.fietsenscoort.nl. KARTEN EN ETEN: OQ 50 S X 12 MINUTEN KARTEN T0118-617475 SPARE-RIBS/SATÉ/ HALVE KIP [reserveren gewenst)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38