Emotie, niet meer, niet minder Windkracht 6 stuwt blaasmuziek op Klucht en workshop PZC Woensdag 14 februari 2007 35 Tientallen kinderen doen mee aan festijn in De Mythe. door Ali Pankow GOES - Het blijkt een moeilijke op gave in een fragment uit Ceremo nial Prelude de leeuw te herken nen. Tientallen kinderen rennen naar de tekening van een olifant. Slechts twee meisjes maken de juiste keus. De organisatie is even in verwarring. Zo dreigt de muzi kale dierenquiz wel erg snel ten einde te zijn. Het betreft een fragment in 'Brassq-Kids', het muziekfestijn gis termiddag in De Mythe in Goes rond de landelijke presentatie van een promotie-en educatieprogram ma ter stimuleren van blaasmu ziek bij jongeren. Het initiatief daartoe komt van Kunstfactor/Unisono, Stichting Scoop en KNFM afdeling Zeeland. Doel van dit zogeheten PEP-pak- ket is specifiek kinderen tussen ne gen en twaalf jaar te laten ervaren hoe leuk het bespelen van een blaasinstrument kan zijn. Zeeland kreeg gisteren de landelij ke primeur toebedeeld en muzielc- consulente J. van Kampen en KN- FM-bestuurder R. van der Weij- de-Smits waren het erover eens dat de nadruk dit keer eens op Schouwen-Duiveland mocht lig gen. Ruim driehonderd basis schoolkinderen uit deze regio wa ren daarom bijeen in De Mythe. Zij droegen spontaan bij aan het zang- en muziekprogramma met medewerking van Fanfarekorps Crescendo uit Dreischor onder lei ding van dirigent Ronald Slager. „Wij gingen bij de leeuw staan om dat alle anderen bij de olifant ston den", zegt Sabine Verweel van Na elk muzikaal fragment gespeeld door fanfarekorps Crescendo moeten de kinderen snel een keus maken en bij de tekening van het bijpassende dier gaan staan. foto Willem Mieras openbare basisschool 'De Stove' in Noordwelle over haar succesvolle keus samen met Sanne Hoevens in de muzikale dierenquizPresen tator Frans Fluitema overlegt even met jurylid én initiator van het PEP-pakket Gert Bomhof hoe het verder moet. Ze besluiten tot een herkansing voor allen. Met het herkennen van het paard op grond van Cheeky Chucks Wan dering hebben de kinderen minder moeite. Lastiger wordt het weer met het vinden van de kangoeroe bij het horen van Kevin Kanga. Uit eindelijk weet Sabine toch de tro fee voor haar school in de wacht te slepen. Bij het muziekstuk Wieger wordt 'Wij gingen bij de leeuw staan omdat alle anderen al bij de olifant stonden' wakker van Carl Wittrock krijgt Crescendo eveneens veel medewer king van het jonge publiek. De jeugd geeft er blijk van blaasmu ziek best leuk te vinden zolang ze er zelf een bijdrage aan kan leve ren met zingen en klappen. Veel minder spannend wordt het als al lerlei volwassenen over het belang van muziekbeoefening komen ver tellen. Of dat nou gedeputeerde H. van Waveren of Tweede Kamerlid J. Atsma voor het CDA is. Dan wordt zo'n programma wel lang. De zaal zingt liever over trompet, altsax, trombone, bugel, cornet of hoorn. En dat geldt ook voor de uitvoering van een Russisch lied over een zekere Boris.. Dastater verzorgt twee voorstellingen in Spiegeltheater. MIDDELBURG - Het Zeeuws Cen- trum voor het Amateurtheater (ZCA) en de landelijke organisatie Theaterwerk.NL presenteren sa men het Crazy Klucht Project, vrij dag 16 en zaterdag 17 februari in het Spiegeltheater in Middelburg. Het gaat om twee openbare voor stellingen en een workshop, ver zorgd door regisseur en spelers van Stichting Theater Dastater uit Groningen. De groep heeft meer dere keren bewezen dat het spelen van een onvervalste klucht kennis en kunde vraagt en niets te maken heeft met onderbroekenlol. Dasta ter werd in 2005 winnaar van de landelijke Arend Hauer Theater- pijs met de voorstelling Kleed u zich daar maar even uit. Directeur Jos van Dijk van Theater werk.NL kwam met het plan de ex pertise van Dastater een bron van inspiratie te laten zijn voor ande ren en zette daarvoor het Crazy Klucht Project op. Het ZCA haalt dit project nu naar Zeeland. Het omvat twee openbare voorstel lingen van de nieuwe productie van Dastater: Ik ben niet mijn broer, onder regie van Jack Niborg. Deze wordt vrijdag en zaterdag opge voerd in het Spiegeltheater, vanaf 20.00 uur. Zaterdag overdag is er een workshop voor middenka der-regisseurs en ervaren spelers. Belangstellenden voor deelname aan de workshop kunnen voor meer informatie terecht bij Ron Lubbersen bij Stichting Scoop (0118-682535) of op de ZCA-websi- te: www.zeeuwsamateurtheater.nl. Marinierskapel geeft benefietconcert ten bate van Cambodja. door A.J. Snel GOES - Als het aan majoor der ma rinierskapel Pieter Jansen ligt, zal het vrijdagavond in het Goese theater De Mythe weer gebeuren zoals het móet gebeuren. De kapel zal met het benefietconcert ten ba te van 'Zeeland helpt Cambodja' emotie wekken. Dat is volgens diri gent en artistiek leider Pieter Jan sen het enige waar het bij muziek om gaat. „Niet meer en niet min der. Muziek moet gevoelens oproe pen: feestelijk, grillig, ernstig, tri viaal wat mij betreft. Als het de luisteraar maar raakt. Daar streven we altijd weer naar. Met alles wat we hebben." Hector Loontjens, de drijvende kracht achter de stichting Sawas- dee, die nauw samenwerkt met 'Zeeland helpt Cambodja', is niet zonder zorgen geweest. De Mari nierskapel, zou die genoeg aantrek kingskracht op het Zeeuwse pu bliek hebben om De Mythe vrij dagavond 16 februari te doen vol stromen? Dirigent Jansen lacht daarom en dat duidt op gepaste on bescheidenheid. Weken tevoren al was de schouwburg tot de laatste plaats uitverkocht. Naar valt aan te nemen onder meer met mensen die voor hun plezier in enig gezel schap musiceren en die kunnen constateren hoe amateurs profes sionals kunnen worden. De musici van de kapel begonnen in veel gevallen ooit bij een harmo nie of fanfare of een ander korps op het dorp. Zonder uitzondering bekwaamden ze zich daarna aan conservatoria. Zij vormen een ge zelschap waar Pieter Jansen trots op en blij mee is. „Wij hebben een prachtig gezelschap. En we heb ben stuk voor stuk een vak waarin we onze ziel en zaligheid kwijt kunnen." „Ja, we zijn met nog maar weinig vrouwen, dat is waar. Sinds vier jaar hebben we er drie in de kapel. Er is enige tegenstand geweest toen zij erbij kwamen. Maar dat is allemaal een kwestie van tijd en van wennen. Ik ga voor kwaliteit en niet voor sekse. De komst van 'We houden er rekening mee dat de mensen echt een avondje uit zijn' vrouwen is de kwaliteit zeker ten goede gekomen. En daar moet het streven primair op gericht zijn. Wat is er mooier dan grote groe pen mensen iets prachtigs te laten horen en ze met een blij gevoel, als het even kan neuriënd, naar De marinierskapel huis te laten gaan?" De 54 musici - 51 mannen en 3 vrouwen - van de Marinierskapel treden op in wisse lende samenstellingen. Uit het midden van het korps kan een strijkje worden geformeerd, een dansorkest of een koperkwintet en die kleinere gezelschappen verzor gen muziek om feestelijke, serieu ze of droevige gebeurtenissen te omlijsten. Vrijdagavond is de kapel in Goes op volle sterkte. Geüniformeerd, dat wel. Maar voor het overige doet de kapel in weinig denken aan militaire activiteit. De musici maken deel uit van de Koninklijke Marine, maar nadat ze zijn toege treden tot het leger, hebben ze slechts enkele weken training ge had. Ze zullen geen van allen ooit als militair operationeel zijn. Als ze via werving en via een auditie zijn opgenomen in de kapel, gebeurt dat eerst op basis van een contract voor zes jaar en daarna voor onbe perkte tijd. Het gezelschap bestaat compleet uit mensen die van hun hobby hun werk hebben gemaakt. De dirigent: „En dat straalt eraf, dat zie je en dat hoor je." Ook het repertoire heeft weinig van doen met reguliere krijgs machtactiviteiten. „We brengen een afwisselend programma met showelementen en met wat serieu zer werk", zegt Jansen. „Een aantal stukken is heel herkenbaar en toe gankelijk, andere zijn dat mis schien iets minder. We houden er rekening mee dat de mensen echt een avondje uit zijn, maar iets op- voedends mag er ook wel in zit ten." „Voor de pauze spelen we wat minder extravert werk: De Ge temde Feeks van Johan Wagenaar, Méditation van Massenet, een stuk met een vioolsolo van een gaste, de zeventienjarige Nora van der Stelt en we gaan de pauze in met een stuk van Peter Graham, Harris ons Dream." „Na de pauze komen we met be kend, heel makkelijk in het gehoor liggend werk van onder anderen Joe Cocker en The Beatles. In hoog tempo", vervolgt de dirigent. „De mensen zullen zich noch voor noch na de pauze ook maar een moment vervelen. Wij stellen er eer in op professioneel hoog ni veau te spelen en dat doen we al tijd met alle soorten van plezier. Je móet voor ons werk gedrevenheid kennen. De emotie waar het alle maal om draait, kun je niet kunst matig opwekken. Het moet in je zitten, wil je het kunnen overbren gen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 37