Zeeland niet op glasvezel Nederlandse economie groeit in mkb hoogste tempo sinds zes jaar Ontslagen bij graszaadbedrijf DLF Trifolium t 0handje bij schrappen van regels 1 4 Woensdag 14 februari 2007 PZC Hoge kosten en protectionisme zijn struikelblokken. door Jeffrey Kutterink GOES - Zeeuwse gemeenten en be drijven tonen geen belangstelling voor snelle glasvezelverbindingen. Het Brabantse bedrijf Fastfiber trekt er in Zeeland bijna twee jaar aan, maar zonder succes. De meeste bedrijven in Zeeland in ternetten of via de kabel (Zeeland- net) of via de telefoonlijn (ADSL). door Jeffrey Kutterink KAPELLE - Graszaadbedrijf DLF Tri folium Netherlands in Kapelle (het "voormalige Advanta) wordt opnieuw gereorganiseerd. Daarbij gaan 21 van de 100 banen verloren. De vakbonden informeren mor gen hun leden. Het Deense moederconcern DLF wil DLF Trifolium en Innoseeds in Vlijmen in elkaar schuiven. In Vlijmen kost dat 23 van de 100 ar beidsplaatsen. Zowel in Kapelle als Vlijmen sluit de directie gedwon gen ontslagen niet uit. Beide bedrijven houden zich bezig met de ontwikkeling, productie en verkoop van graszaden voor zowel de agrarische, recreatie en consu menten markt. Volgens de directie is de operatie nodig om de efficien cy te verbeteren. Bij DLF Trifolium in Kapelle wordt de productie en bewerking van graszaden en zaadonderzoek geconcentreerd. Alle logistieke en bijbehorende administratieve acti viteiten komen in één afdeling. De onderzoeksafdeling wordt gebun deld op de vestiging in het Bra bantse Moerstraten. Vlijmen wordt het hoofd- en ver koopkantoor. Daar zetelen de di rectie en commerciële afdelingen. De directie heeft de onderne mingsraad advies gevraagd. Met de vakbonden overlegt ze over een so ciaal plan. FNV Bondgenoten, CNV bedrijvenbond, RMU en de Unie informeren morgen de leden in Kapelle. Export en besteding consument zorgen voor fraaie cijfers over 2006. VOORBURG - De Nederlandse eco nomie heeft vorig jaar het hoogste groeicijfer in zes jaar laten zien. Vooral door de export en toegeno men consumentenbestedingen was de expansie bijna twee keer zo hoog als het jaar daarvoor. De arbeidsmarkt trekt aan en de eerste spanningen daar zijn zicht baar. Dat blijkt uit gegevens die het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS) gisteren naar buiten heeft gebracht. De groei van de Nederlandse eco Als het ligt aan het Brabantse Fast fiber komt daar glasvezel bij. Het bedrijf wil een zogenoemd open glasvezelnetwerk aanleggen. Dat betekent dat ondernemers die kie zen voor glasvezel van Fastfiber, niet vastzitten aan diensten van datzelfde bedrijf Het voordeel van glasvezel is de snelheid en de vele diensten die (tegelijk) via het net werk door derden kunnen worden geleverd, aldus Fastfiber. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld kiezen voor één telefooncentrale voor het hele terrein. Ook is cameratoezicht of nomie kwam vorig jaar uit op 2,9 procent tegen 1,5 procent in het jaar daarvoor. Het groeicijfer was het hoogste sinds 2000, het laatste jaar van de hoogconjunctuur die in de jaren negentig inzette. Vorig jaar waarschuwde de Organi satie voor Economische Samenwer king en Ontwikkeling (OESO) in een rapport voor mogelijke over verhitting van de Nederlandse eco nomie. Het CBS wilde gisteren zo ver niet gaan. „Nederland staat aan de rand van hoogconjunc tuur", aldus woordvoerder Michiel Vergeer. Vergeer wees in een toelichting on der meer op de arbeidsmarkt. In het vierde kwartaal daalde de videovergaderen met hoge beeld kwaliteit mogelijk. Op tien Zeeuw se bedrijventerreinen zijn de voor delen van een open glasvezelnet werk toegelicht. Er zijn gesprekken gevoerd met onder andere de ge meenten Schouwen-Duiveland, Middelburg, Terneuzen en Vlissin- gen. Maar daarbij is het gebleven. Er is een aantal redenen, stelt direc teur E. Kamps van Fastfiber. De kosten die de aanleg van het net werk met zich meebrengen is vol gens hem een struikelblok. Om de aanleg betaalbaar te maken werkloosheid tot onder de 400.000. Dat is nog wel een stuk hoger dan de 250.000 van vijf jaar geleden, aldus Vergeer. Verder groeiden de investeringen door be drijven. „Het gestegen producen- tenvertrouwen wijst op een opper beste stemming van de bedrijven", aldus het CBS. Opmerkelijk is de gematigde loonstijging in 2006 die uitkwam op 2 procent. De inflatie was met 1,1 procent historisch laag. |T1 Nederland staat volgens CBS aan rand van hoogconjunctuur, maar van door OESO gevreesde over verhitte economie is vooralsnog geen sprake is het een vereiste dat zoveel moge lijk gemeenten en bedrijven mee doen. „Sommige bedrijven wilden wel,-maar dat aantal was onvol doende om het netwerk betaal baar te maken." Ook hielden gemeenten de boot af „Kiezen bedrijven kiezen voor Fastfiber, dan moeten ze het abon Snelle glasvezelnetwerken gaan vooralsnog aan Zeeuwse bedrij venterreinen voorbij. Er zijn te weinig gemeenten en bedrijven die er geld in willen steken. door Jeffrey Kutterink GOES - De dertien Zeeuwse ge meenten kunnen er niet meer om heen. Ze zullen moeten schrappen in regels voor ondernemers. Om ze een handje te helpen doet MKB-Zeeland kant-en-klare voor stellen om vijf veelvoorkomende vergunningen af te schaffen. Aan alle kanten klinkt de roep om regels te schrappen. Afgelopen maandag presenteerde de commis sie Stevens haar bevindingen. In opdracht van het kabinet onder zocht die de hoeveelheid regels voor ondernemers. Haar conclusie luidde dat gemeenten niet voortva rend genoeg zijn in het aanpakken van regels die voor bedrijven hin derlijk zijn. MKB Zeeland (dat bedrijven tot nement van Delta of KPN opzeg gen. Andere aanbieders kunnen diensten zoals internet, backup op afstand of bellen via internet veel goedkoper leveren dan Delta. Maar kiezen voor een andere aan bieder betekent het om zeep hel pen van diensten van Delta. Dat willen gemeenten - die eigenaar zijn van Delta - niet." Inmiddels heeft Fastfiber zestien bedrijventerreinen verspreid door het land op glasvezel aangesloten. Tien terreinen staan op het punt te worden aangesloten. 250 werknemers vertegenwoor digt) slaat gelijk spijkers met kop pen. Ze stellen de dertien Zeeuwse gemeenten voor de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen. Een aantal vergun ningen moet worden vervangen door algemene regels. Het hebben van vertrouwen in ondernemers moet het uitgangspunt zijn, aldus MKB Zeeland. Die heeft de APV-regels alvast uitgeschreven. Het gaat onder andere om vergun ningen voor steigers, containers en plantenbakken, reclame- en menu borden, winkeluitstallingen en ge velreclame. Jaarlijks zijn die vijf vergunningen volgens MKB Zeeland goed voor meer dan 8 miljoen euro aan admi nistratieve lasten. VLISSINGEN - Zeeland wordt overspoeld door be drijven van studenten die in het kader van hun opleiding proberen een product aan de man te brengen. Eye-Openers, een mini-onderneming van studenten van de Hogeschool Zeeland doet het echter wel erg goed. Het product van deze onderneming, een set kaarten met daarop spreu ken die tot nadenken stemmen, slaat enorm aan. De set is al in vijftien winkels in Zeeland en west-Brabant te koop en er zijn er al meer dan 600 verkocht. Mensen die een set hebben, kunnen een kaart voor hun partner trekken of voor zichzelf en de tekst als motto voor de dag gebruiken. Inmiddels is al een variant op de markt gekomen met spreu ken gericht op Valentijnsdag. De kaarten doen het vooral bij vrouwen goed. Op de foto drie van de vijf deelnemers in Eye-Openers. Van links naar rechts Arnoud Stok uit Vlissingen, Jorrit Joosse uit Middelburg en Niki Buitenrust Hettema uit Vlissingen met de door hen bedachte kaarten. Binnen de HZ is hun bedrijf uitgeroepen tot bes te mini-onderneming van het jaar. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14