Klanten eten 50% Fracties Goes twijfelen aan plan voor transferia TrekkerchaufFeurs willen ook van route door 's-Gravenpolder aF Kapelle denkt aan blauwe bak KORTING TILROE OPTIEK 22 Dinsdag 13 februari 2007 PZC Partijen zien nog haken en ogen aan idee van Seniorenraad. door Luc Oggel GOES - De Goese raadsfracties slui ten het plan van de Seniorenraad Goes voor de aanleg van twee klei nere transferia voor ouderen niet meteen in de armen. Naar de prul lenbak verwijzen ze het evenmin. Om (minder mobiele) senioren in de Goese wijken en daarbuiten te gemoet te komen en tegelijkertijd iets aan de verkeersdrukte te doen, oppert de Seniorenraad in zijn jaarwerkplan 2007 de aanleg van twee kleinere transferia, aan de rand van de stad. Daarbij wordt ge dacht aan de omgeving van het zie kenhuis en aan de Oranjeweg, naast de brandweerkazerne. Want in plaats van in een 'risicovolle' in vestering in een parkeergarage aan de Oostwal, zou beter geld gesto ken kunnen worden in uitgebrei der vervoer voor ouderen, vindt Seniorenraadvoorzitter, L. de Leeuw. Ook wordt op die manier ingesprongen op de toenemende vergrijzing in Goes en omstreken. Hij noemt het idee een basisplan, dat nog nadere uitwerking be hoeft. S. Huissoon (D66) ziet er brood in. „Ik zou de haalbaarheid wel on derzocht willen zien." Wel vraagt ze zich af hoe ouderen naar de transferia moeten komen. „Er zou den dan busjes moeten rijden die mensen oppikken." Zo stelt ook M. van Heugten (PvdA) zich dat voor. „Het is op zich geen slecht idee. Goes is best een grote stad, al thans dat prentenderen we, dan moet je ook goed vervoer heb ben." Volgens De Leeuw behoort het tot de mogelijkheden om een busje een bepaalde route te laten rijden. A. van der Reest (SGP/CU) zegt geen tegenstander te zijn van extra transferia, maar zou wel graag zien dat in een eventuele haalbaarheids studie meer doelgroepen worden betrokken. Met problemen door vergrijzing valt het volgens hem wel mee. „Goes heeft wat betreft voorzieningen wel het een en an der in huis, ook op het gebied van vervoer. Dat wil niet zeggen dat we achterover moeten leunen, maar de noodzaak van zo'n plan De Seniorenraad wil met beter vervoer voor ouderen naar het centrum 'inspringen' op de ver grijzing. De Goese politiek wil eerst de behoefte gepeild zien. moet wel aangetoond worden." Vermindering van de autodruk op het centrum spreekt GroenLinks wel aan. „Afgezien van de finan ciële kant van het verhaal is dat al tijd een goede zaak", aldus C. Bruring. CDA'er J. de Bat wil het plan 'posi tief benaderen, maar betwijfelt de behoefte aan extra transferia. „We wachten nog steeds op de evalua tie van het transferium bij de Zee landhallen, maar ik heb het idee dat er geen kip in die bussen zit. En hoe moeten we die busjes zien, als alternatief voor de huidige lijn bus door Goes-Oost?" Ook S. Heijning (WD) is sceptisch. „Wij zijn sowieso niet zo voor transferia, want wij vin den dat de parkeergelegenheid in het centrum verbeterd moet wor den." De transferia hoeven wat betreft Senioren raad voorzitter De Leeuw niet per se gratis te worden. „Je zou een een kleine vergoeding, bij voorbeeld een euro, kunnen vra gen. Parkeren in het centrum kost aanzienlijk meer." Overigens is hij weinig hoopvol dat het plan door gaat. „Het vorige college had ons al uitgenodigd om erover te praten. Dit college legt dat naast zich neer en gaat voor parkeergarages." KAPELLE - De gemeente Kapelle be kijkt de mogelijkheden om een zo geheten blauwe bak voor oud pa pier in te voeren. Diverse vereni gingen hebben daarom gevraagd. Als de nieuwe container er komt, hoeven ze niet meer zelf voor ver voer te zorgen, maar wordt het pa pier opgehaald met de gewone vuilniswagen. De clubs dienen al leen nog maar een paar vrijwilli gers voor het ophalen te leveren. „We gaan de voor- en nadelen te gen elkaar afwegen", zegt wethou der J. Herselman. „In naburige ge meenten is gebleken dat er veel meer papier wordt ingezameld. Dat is een grote pré. Aan de ande re kant krijg ik signalen dat veel mensen niet op een derde contai ner zitten te wachten." Tafeltje-Dek-Je bezorgt al vijftig jaar maaltijden bij ouderen thuis door Lilian Dominicus GOES - De voorbereidingen begin nen al om zeven uur 's ochtends. Dan staan de koks van zorgcen trum Randhof in Goes achter de fornuizen. Ze koken niet alleen voor de bewoners van het cen trum, maar ook om de ouderen in de omgeving rond het middaguur een warme maaltijd te kunnen be zorgen, zoals ze dat van huis uit ge wend zijn. Tafeltje-Dek-je viert het vijftig jarig jubileum. Vandaag bestaat het menu uit boe renomelet, slavink, pompoen- of kippensoep, aardappelpuree of spruitjesstamppot met vleesjus of botersaus. Om half elf liggen de sla vinken al in de warmhoudbakken bij de lopende band, waar straks de maaltijden worden ingepakt. De spruiten stomen gaar in de oven. Kok Olaf Kok roerbakt de groenten voor de boerenomelet op een grote, diepe plaat. Zijn col lega Erik de Witte roert in de gro te pannen met een enorme polle pel. „Vanavond hoef ik niet meer naar de sportschool", zegt hij schertsend. De koks proberen naar de smaak van hun klanten te koken. Dat is voornamelijk traditionele kost. Ze hebben zelfs een tachtig jaar oud kookboek op de kop getikt, het Kookboek van de Amsterdamsche huishoudschool. Daaruit halen ze ideeën voor recepten, zoals voor het stamppottenbuffet in het ka der van de themamaaltijden, die ze eens in de zoveel tijd maken. Rond elf uur druppelen de eerste chauffeurs binnen in de centrale hal van Randhof Ze drinken een bakje koffie of eten alvast een kom metje soep uit de keuken. Ze ne men de lijsten door van hun ron de en maken een babbeltje met el kaar. Even is er paniek; een van de vrijwilligers komt niet opdagen. Die blijkt door zijn rug te zijn ge gaan. Chauffeur en coördinator Jan Houberg pleegt vlug een aan tal telefoontjes en komt even later terug, met een lach. Hij heeft ver vanging gevonden. De chauffeurs van Tafeltje-Dek-je zijn niet louter bezorgers. Voor sommige ouderen zijn ze de enige persoon die ze die dag spreken. Niet dat ze lang kunnen blijven, want de andere klanten wachten ook en de maaltijden blijven niet eeuwig warm. Ze maken soms schrijnende geval len mee. Houberg belde een keer aan in Kloetinge, maar er werd niet opengedaan. Hij kijkt eens door het raam en ziet de man daar liggen. „Dan schrik je wel enorm", zegt hij. 'Soms zijn de chauffeurs de enige persoon die de ouderen die dag spreken' Er zijn ook kleine ergernissen. „Op de Van der Goeskade kun je meestal niet parkeren. Dus sta je al gauw met knipperende lichten op straat. Maar omdat het er smal is, krijg je veel kwade blikken", zegt chauffeur Niek Wijten. „Of je rijdt door de Magdalenastraat, waar we een ontheffing voor hebben, stopt er een busje voor je van de bakker en de chauffeur begint te lossen of te laden. Daar sta je dan met je warme maaltijden en je kunt geen kant meer op, want natuurlijk is er net een auto achter je komen rij den." Om half twaalf is het een en al be drijvigheid in de keuken. De maal tijden worden opgeschept, op de lopende band gezet en verdeeld. De chauffeurs rijden weg, de auto volgeladen met dozen maaltijden. Ieder naar zijn of haar eigen wijk waar hun klanten rekenen op hun komst, elke dag weer. ONGEACHT HOE EN WAAR U VERZEKERD BENT.... OP DE COMPLETE BRIL (MONTUUR EN GLAZEN) Alle merken en soorten glazen brilcollectie 2007 LET OP onze korting staat los van de vergoeding van uw zorgverzekeraar. U kan bij ons terecht voor levering en vergoeding volgens de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar. walstraat 81 vlissingen 0118-412370 WWW.TILROE.NL Negentig chauffeurs, vier keukens en ruim 49.000 maaltijden De Unie voor Vrijwilligers heeft circa 90 chauffeurs in dienst voor het rondbrengen van maaltijden, maar is op zoek naar meer vrijwilligers. De keukens van de zorgcentra 't Gasthuis, Randhof, Ter Weel en Poelwijck hebben in 2006 49.015 maaltijden gekookt voor Goes en omgeving. Per jaar rijden de chauffeurs zo'n 35.000 kilometer bij elkaar. Om in aanmerking te komen voor een maaltijd van Tafeltje-Dek-je, moet er een medische indicatie zijn. -I Trekker met aanhanger slaat af in hartje 's-Gravenpolder, van de 's-Graven- straat richting Bosseweide. foto Willem Mieras door Harmen van der Werf 's-GRAVENPOLDER - Liever gisteren dan vandaag. L. Kesselaar, één van de eigenaren van handelsbedrijf Kesselaar BV bij 's-Gravenpolder, wil niets liever dan dat zijn trek kers voortaan over de doorgaande provinciale weg langs 's-Gravenpol- der kunnen. In plaats van dwars door het dorp. Eén van de straten in 's-Gravenpol- der waar het landbouwverkeer in de oogsttijd doorheen moet, is de Bosseweide. Het van oorsprong Engelse echtpaar Wrench woont daar. „Nu is het stil", zegt de vrouw des huizes, Val Wrench, „maar vanaf het begin van de oogsttijd tot eind september, be gin oktober gaat het hier elke werk dag door. Trekkers met uien, aard appelen, suikerbieten en bloembol len. Het begint om zeven uur 's ochtends en gaat soms door tot na tien uur 's avonds." In 1992 hebben de Wrenches al de ge.meente Borsele aangeschreven om iets aan de situatie te doen. „In de straat is ook een begrafenis onderneming. Is er een uitvaart, dan staat de straat vol met auto's. Het is dan zo smal Die trekkers kunnen er amper doorheen." Ze zegt niet voor zichzelf op te ko men. „Hier wonen veel oudere mensen, ook veel kinderen. Wij komen oorspronkelijk niet van hier en kunnen gemakkelijker aan de bel trekken. Voor de veiligheid van iedereen." De actie in 1992 leverde een vrien delijke brief van de burgemeester op. Nu gloort er meer hoop. De provincie bekijkt met de gemeente of landbouwverkeer op de door gaande weg langs 's-Gravenpolder kan. De maximumsnelheid moet dan omlaag van 100 naar 80 kilo meter per uur. Provinciaal bestuur der A. Poppelaars (CDA, verkeer) komt maandag 19 februari, 13.30 uur, zelf de situatie in 's-Graven- polder bekijken. De Wrenches beloven erbij te zijn. Kesselaar weet het nog niet. Hij is wel groot voorstander van een rou te buitenom 's-Gravenpolder, al is die iets 'om'. „Het is langer in kilo meters, maar zeker sneller in tijd", schat Kesselaar in. „Trekkerchauf feurs willen ook niks liever dan over de provinciale weg. Ze hoe ven dan niet meer door die smalle dorpsstraten." Alleen voor Kesse laar komen in het seizoen al vier tot vijf trekkers per uur door 's-Gravenpolder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24