Klanten eten
50%
Fracties Goes twijfelen
aan plan voor transferia
TrekkerchaufFeurs willen ook van
route door 's-Gravenpolder aF
Kapelle denkt
aan blauwe bak
KORTING
TILROE OPTIEK
22 Dinsdag 13 februari 2007 PZC
Partijen zien nog haken
en ogen aan idee van
Seniorenraad.
door Luc Oggel
GOES - De Goese raadsfracties slui
ten het plan van de Seniorenraad
Goes voor de aanleg van twee klei
nere transferia voor ouderen niet
meteen in de armen. Naar de prul
lenbak verwijzen ze het evenmin.
Om (minder mobiele) senioren in
de Goese wijken en daarbuiten te
gemoet te komen en tegelijkertijd
iets aan de verkeersdrukte te doen,
oppert de Seniorenraad in zijn
jaarwerkplan 2007 de aanleg van
twee kleinere transferia, aan de
rand van de stad. Daarbij wordt ge
dacht aan de omgeving van het zie
kenhuis en aan de Oranjeweg,
naast de brandweerkazerne. Want
in plaats van in een 'risicovolle' in
vestering in een parkeergarage aan
de Oostwal, zou beter geld gesto
ken kunnen worden in uitgebrei
der vervoer voor ouderen, vindt
Seniorenraadvoorzitter, L. de
Leeuw. Ook wordt op die manier
ingesprongen op de toenemende
vergrijzing in Goes en omstreken.
Hij noemt het idee een basisplan,
dat nog nadere uitwerking be
hoeft.
S. Huissoon (D66) ziet er brood
in. „Ik zou de haalbaarheid wel on
derzocht willen zien." Wel vraagt
ze zich af hoe ouderen naar de
transferia moeten komen. „Er zou
den dan busjes moeten rijden die
mensen oppikken." Zo stelt ook
M. van Heugten (PvdA) zich dat
voor. „Het is op zich geen slecht
idee. Goes is best een grote stad, al
thans dat prentenderen we, dan
moet je ook goed vervoer heb
ben." Volgens De Leeuw behoort
het tot de mogelijkheden om een
busje een bepaalde route te laten
rijden.
A. van der Reest (SGP/CU) zegt
geen tegenstander te zijn van extra
transferia, maar zou wel graag zien
dat in een eventuele haalbaarheids
studie meer doelgroepen worden
betrokken. Met problemen door
vergrijzing valt het volgens hem
wel mee. „Goes heeft wat betreft
voorzieningen wel het een en an
der in huis, ook op het gebied van
vervoer. Dat wil niet zeggen dat
we achterover moeten leunen,
maar de noodzaak van zo'n plan
De Seniorenraad wil met beter
vervoer voor ouderen naar het
centrum 'inspringen' op de ver
grijzing. De Goese politiek wil
eerst de behoefte gepeild zien.
moet wel aangetoond worden."
Vermindering van de autodruk op
het centrum spreekt GroenLinks
wel aan. „Afgezien van de finan
ciële kant van het verhaal is dat al
tijd een goede zaak", aldus C.
Bruring.
CDA'er J. de Bat wil het plan 'posi
tief benaderen, maar betwijfelt de
behoefte aan extra transferia. „We
wachten nog steeds op de evalua
tie van het transferium bij de Zee
landhallen, maar ik heb het idee
dat er geen kip in die bussen zit.
En hoe moeten we die busjes zien,
als alternatief voor de huidige lijn
bus door Goes-Oost?"
Ook S. Heijning (WD) is
sceptisch. „Wij zijn sowieso niet
zo voor transferia, want wij vin
den dat de parkeergelegenheid in
het centrum verbeterd moet wor
den."
De transferia hoeven wat betreft
Senioren raad voorzitter De Leeuw
niet per se gratis te worden. „Je
zou een een kleine vergoeding, bij
voorbeeld een euro, kunnen vra
gen. Parkeren in het centrum kost
aanzienlijk meer." Overigens is hij
weinig hoopvol dat het plan door
gaat. „Het vorige college had ons al
uitgenodigd om erover te praten.
Dit college legt dat naast zich neer
en gaat voor parkeergarages."
KAPELLE - De gemeente Kapelle be
kijkt de mogelijkheden om een zo
geheten blauwe bak voor oud pa
pier in te voeren. Diverse vereni
gingen hebben daarom gevraagd.
Als de nieuwe container er komt,
hoeven ze niet meer zelf voor ver
voer te zorgen, maar wordt het pa
pier opgehaald met de gewone
vuilniswagen. De clubs dienen al
leen nog maar een paar vrijwilli
gers voor het ophalen te leveren.
„We gaan de voor- en nadelen te
gen elkaar afwegen", zegt wethou
der J. Herselman. „In naburige ge
meenten is gebleken dat er veel
meer papier wordt ingezameld.
Dat is een grote pré. Aan de ande
re kant krijg ik signalen dat veel
mensen niet op een derde contai
ner zitten te wachten."
Tafeltje-Dek-Je bezorgt
al vijftig jaar maaltijden
bij ouderen thuis
door Lilian Dominicus
GOES - De voorbereidingen begin
nen al om zeven uur 's ochtends.
Dan staan de koks van zorgcen
trum Randhof in Goes achter de
fornuizen. Ze koken niet alleen
voor de bewoners van het cen
trum, maar ook om de ouderen in
de omgeving rond het middaguur
een warme maaltijd te kunnen be
zorgen, zoals ze dat van huis uit ge
wend zijn. Tafeltje-Dek-je viert
het vijftig jarig jubileum.
Vandaag bestaat het menu uit boe
renomelet, slavink, pompoen- of
kippensoep, aardappelpuree of
spruitjesstamppot met vleesjus of
botersaus. Om half elf liggen de sla
vinken al in de warmhoudbakken
bij de lopende band, waar straks
de maaltijden worden ingepakt.
De spruiten stomen gaar in de
oven. Kok Olaf Kok roerbakt de
groenten voor de boerenomelet
op een grote, diepe plaat. Zijn col
lega Erik de Witte roert in de gro
te pannen met een enorme polle
pel. „Vanavond hoef ik niet meer
naar de sportschool", zegt hij
schertsend.
De koks proberen naar de smaak
van hun klanten te koken. Dat is
voornamelijk traditionele kost. Ze
hebben zelfs een tachtig jaar oud
kookboek op de kop getikt, het
Kookboek van de Amsterdamsche
huishoudschool. Daaruit halen ze
ideeën voor recepten, zoals voor
het stamppottenbuffet in het ka
der van de themamaaltijden, die
ze eens in de zoveel tijd maken.
Rond elf uur druppelen de eerste
chauffeurs binnen in de centrale
hal van Randhof Ze drinken een
bakje koffie of eten alvast een kom
metje soep uit de keuken. Ze ne
men de lijsten door van hun ron
de en maken een babbeltje met el
kaar. Even is er paniek; een van de
vrijwilligers komt niet opdagen.
Die blijkt door zijn rug te zijn ge
gaan. Chauffeur en coördinator
Jan Houberg pleegt vlug een aan
tal telefoontjes en komt even later
terug, met een lach. Hij heeft ver
vanging gevonden.
De chauffeurs van Tafeltje-Dek-je
zijn niet louter bezorgers. Voor
sommige ouderen zijn ze de enige
persoon die ze die dag spreken.
Niet dat ze lang kunnen blijven,
want de andere klanten wachten
ook en de maaltijden blijven niet
eeuwig warm.
Ze maken soms schrijnende geval
len mee. Houberg belde een keer
aan in Kloetinge, maar er werd
niet opengedaan. Hij kijkt eens
door het raam en ziet de man daar
liggen. „Dan schrik je wel enorm",
zegt hij.
'Soms zijn de chauffeurs
de enige persoon die de
ouderen die dag spreken'
Er zijn ook kleine ergernissen.
„Op de Van der Goeskade kun je
meestal niet parkeren. Dus sta je al
gauw met knipperende lichten op
straat. Maar omdat het er smal is,
krijg je veel kwade blikken", zegt
chauffeur Niek Wijten. „Of je rijdt
door de Magdalenastraat, waar we
een ontheffing voor hebben, stopt
er een busje voor je van de bakker
en de chauffeur begint te lossen of
te laden. Daar sta je dan met je
warme maaltijden en je kunt geen
kant meer op, want natuurlijk is
er net een auto achter je komen rij
den."
Om half twaalf is het een en al be
drijvigheid in de keuken. De maal
tijden worden opgeschept, op de
lopende band gezet en verdeeld.
De chauffeurs rijden weg, de auto
volgeladen met dozen maaltijden.
Ieder naar zijn of haar eigen wijk
waar hun klanten rekenen op hun
komst, elke dag weer.
ONGEACHT HOE EN WAAR U VERZEKERD BENT....
OP DE COMPLETE BRIL (MONTUUR EN GLAZEN)
Alle merken en soorten glazen
brilcollectie 2007
LET OP onze korting staat los van de vergoeding van uw
zorgverzekeraar. U kan bij ons terecht voor levering en
vergoeding volgens de polisvoorwaarden
van uw zorgverzekeraar.
walstraat 81 vlissingen 0118-412370 WWW.TILROE.NL
Negentig chauffeurs, vier keukens en ruim 49.000 maaltijden
De Unie voor Vrijwilligers heeft circa 90 chauffeurs in dienst voor het
rondbrengen van maaltijden, maar is op zoek naar meer vrijwilligers.
De keukens van de zorgcentra 't Gasthuis, Randhof, Ter Weel en Poelwijck
hebben in 2006 49.015 maaltijden gekookt voor Goes en omgeving.
Per jaar rijden de chauffeurs zo'n 35.000 kilometer bij elkaar.
Om in aanmerking te komen voor een maaltijd van Tafeltje-Dek-je, moet
er een medische indicatie zijn.
-I
Trekker met aanhanger slaat af in hartje 's-Gravenpolder, van de 's-Graven-
straat richting Bosseweide. foto Willem Mieras
door Harmen van der Werf
's-GRAVENPOLDER - Liever gisteren
dan vandaag. L. Kesselaar, één van
de eigenaren van handelsbedrijf
Kesselaar BV bij 's-Gravenpolder,
wil niets liever dan dat zijn trek
kers voortaan over de doorgaande
provinciale weg langs 's-Gravenpol-
der kunnen. In plaats van dwars
door het dorp.
Eén van de straten in 's-Gravenpol-
der waar het landbouwverkeer in
de oogsttijd doorheen moet, is de
Bosseweide. Het van oorsprong
Engelse echtpaar Wrench woont
daar. „Nu is het stil", zegt de
vrouw des huizes, Val Wrench,
„maar vanaf het begin van de
oogsttijd tot eind september, be
gin oktober gaat het hier elke werk
dag door. Trekkers met uien, aard
appelen, suikerbieten en bloembol
len. Het begint om zeven uur 's
ochtends en gaat soms door tot na
tien uur 's avonds."
In 1992 hebben de Wrenches al de
ge.meente Borsele aangeschreven
om iets aan de situatie te doen.
„In de straat is ook een begrafenis
onderneming. Is er een uitvaart,
dan staat de straat vol met auto's.
Het is dan zo smal Die trekkers
kunnen er amper doorheen." Ze
zegt niet voor zichzelf op te ko
men. „Hier wonen veel oudere
mensen, ook veel kinderen. Wij
komen oorspronkelijk niet van
hier en kunnen gemakkelijker aan
de bel trekken. Voor de veiligheid
van iedereen."
De actie in 1992 leverde een vrien
delijke brief van de burgemeester
op. Nu gloort er meer hoop. De
provincie bekijkt met de gemeente
of landbouwverkeer op de door
gaande weg langs 's-Gravenpolder
kan. De maximumsnelheid moet
dan omlaag van 100 naar 80 kilo
meter per uur. Provinciaal bestuur
der A. Poppelaars (CDA, verkeer)
komt maandag 19 februari, 13.30
uur, zelf de situatie in 's-Graven-
polder bekijken.
De Wrenches beloven erbij te zijn.
Kesselaar weet het nog niet. Hij is
wel groot voorstander van een rou
te buitenom 's-Gravenpolder, al is
die iets 'om'. „Het is langer in kilo
meters, maar zeker sneller in tijd",
schat Kesselaar in. „Trekkerchauf
feurs willen ook niks liever dan
over de provinciale weg. Ze hoe
ven dan niet meer door die smalle
dorpsstraten." Alleen voor Kesse
laar komen in het seizoen al vier
tot vijf trekkers per uur door
's-Gravenpolder.