Agenda
Als het goed is wat er op het podium
gebeurt, wordt dat voor jou heel even
'het centrum van de wereld'.
PZC Maandag 12 februari 2007 21
UITGAANSTIP
De film Babel vari regisseur Alejandro Gonzalez Inarritu, met in
de hoofdrollen Brad Pitt en Cate Blanchett, is vanavond en mor
gen nog te zien in het Ledeltheater in Oostburg (aanvang 20.00
uur). Het drama verbindt de levens van enkele mensen op diver
se continenten: een Amerikaans stel dat door Marokko reist,
een rebelse dove Japanse tiener met haar vader en een au-pair
die zonder toestemming twee kinderen meeneemt de grens
over.
De zich wereldwijd vertakkende tragedie begint met een kogel
die door twee Marokkaanse herdersjongens uit balorigheid
wordt afgevuurd op een in de verte naderende toeristenbus.
Een Amerikaanse vrouw zakt bloedend in elkaar, haar echtge
noot is in paniek, waar is in deze uithoek een dokter te vinden?
De jongens zijn net zo overstuur en proberen het geweer te ver
stoppen. Als het incident het radionieuws bereikt heet het al
een terroristische aanslag.
Zo'n botsing der culturen is Alejandro Gonzales Inarritu toever
trouwd. Babel is na 21 Grams het sluitstuk van zijn trilogie die
begon met Amores Perros, een gewelddadig drieluik over harts
tocht, noodlot, schuld en boete in Mexico-Stad.
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel
Rocky Balboa: 20.00 uur; Blood Dia
mond: 20.00 uur; La tourneuse des pa
ges: 20.30 uur;
HULST
Koning van Engeland
Apocalypto: 20.00 uur; Deja-Vu: 20.00
uur; Miss Potter: 20.00 uur; Requiem:
20.00 uur; The Holiday: 20.00 uur; Wind
kracht 10: 20.00 uur;
MIDDELBURG
Schuttershof
La tourneuse des pages: 20.00 uur;
OOSTBURG
Ledeltheater
Babel: 20.00 uur;
TERNEUZEN
Merral
Apolcalypto: 20.00 uur; Blood Diamond:
20.00 uur; Rocky Balboa: 20.00uur;
Saw3: 20.00 uur;
VLISSINGEN
CineCity
Blind: 13.45,16.15,19.15 uur; Blood dia
mond: 16.00, 18.45 uur; Miss Potter:
13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur; Happy
Feet (nl): 13.45 en 16.00 uur; An inconve
nient truth: 14.00,16.15 en 19.00 uur;
Apocalypto: 21.30,uur; Arthur and the
Minimoys: 13.45 en 16.15 uur; Casino
Royale: 21.30 uur; Pursuit of happyness:
13.45,16.15,18.45 en 21.45 uur; Smo-
kin' aces: 19.00 en 22.00 uur; The presti
ge: 13.30,18.45 en 21.45 uur; Sneak:
22.00 uur.
Renee Zellweger in Miss Potter, te zien in Hulst en Vlissingen.
door Willem Nijssen
Vanaf vandaag zal hier elke maandag
een verslag te lezen zijn van mijn
'podiumervaringen' van de voor
bije week. In Zeeland, voornamelijk. En
dat is nog iets anders dan de recensies die
ik vroeger voor de PZC schreef. Hoe an
ders dan? Persoonlijker? Minder afstande
lijk? Breder getrokken? Van alles een beet
je, en vooral van dat laatste.
Want er is zoveel meer. Er zijn boeken.
Films. Tentoonstellingen. Gesprekken.
Tv-programma's, soms. Niet dat ik boe
ken ga recenseren, of films. Maar ik weet
wél dat die invloed hebben op de manier
waarop ik kijk. En daar wil ik zélf wel
eens wat meer van benul van krijgen. On
der andere door erover te schrijven.
Zo weet ik zeker dat het invloed heeft ge
had dat ik in de uren voor ik op pad ging
voor Motel Insomnia, heb zitten bladeren
in een schitterend fotoboek over India.
Prachtige beelden, zelfs die van schrijnen
de armoede, naast wijze diepzinnige
spreuken. Ik was een beetje 'weggevoerd',
van kleingeestigheid naar essentie. En
toen was dat Vlissingse Motel Insomnia
een beetje een koude douche.
Het was op de openingsavond, altijd al
wat pompeuzer dan gewoonlijk, natuur
lijk. En eigenlijk is Motel Insomnia een
beeldende-kunstproject. Maar ik was ge
lokt door een speciaal programma (Club
Slip en Grip) met 'lustopwekkende dans,
zang, poëzie en theateracts in zwoele
nachtclubsetting'. Vooral de poëzie en de
theateracts waren de aanleiding, en daar
heb ik het minst van gezien. Eigenlijk
niets, op twee bijzonder slecht gebrachte
slechte gedichten na. En ik was niet de
enige teleurgestelde. Ik proefde een hoog
'nieuwe kleren van de keizer'-gevoel on
der het publiek.
Wat de moeite was: een paar prachtige
tango's en een stil hoekje (leve de Zeeuw
se preutsheid) waar alleen hele en halve
routiniers zich waagden aan het tekenen
van een naaktmodel. En natuurlijk het ei
genlijke project: tien visies op hotelka
mers. Eén van de tien deed me echt iets,
een paar waren 'wel aardig'. Is dat ge
noeg? Eén op de tien gedichten dat me
bij de keel pakt, dat is wel genoeg om de
bundel te kopen. Maar één op de tien
films een top-ervaring, dat vind ik weer
te weinig. Raar eigenlijk. Motel Insomnia
is geen slecht concept, de locatie heeft
iets. Maar voor de reprise van Club Slip
en Grip op donderdag 15 februari zou ik
Club Slip en Grip, tijdens de openingsavond van Motel Insomnia in Vlissingen..
foto Lex de Meester
in ieder geval geen cent over hebben.
Een dag later was ik in Rilland, in dorps
huis Luctor et Emergo. Ik kom graag in
dat soort zaaltjes. Ik wil dingen gaan zeg
gen over stoelen die wel meevallen en
technische installaties die tegenwoordig
heel behoorlijk zijn. Maar waarom praat
ik daarover? Dat ik graag in dat soort zaal
tjes kom, heeft er juist mee te maken dat
je daar nog kunt ervaren dat stoel en tech
niek er niets toe hoeven doen. Als het
goed is wat er op het podium gebeurt,
dan wordt dat podium voor jou heel even
'het centrum van de wereld'. In New
York. In Rilland. Allebei zelf meege
maakt. Maar in Rilland... dat geeft net
nog iets meer 'sensatie'. Vraag me nog
niet waarom. Ik hoop het uit te vinden.
In Rilland speelde fadogroep Quatro Ven
tos, met gerenommeerde musici als
Wout Pennings op gitaar en contrabassist
Bob Wisselink. En natuurlijk zanger-gita
rist Emanuel Pessanha. De fado draait
om saudade, een onvertaalbaar begrip.
Dat is zoiets als een mengeling van een
groot geluk veroorzaakt door een plezieri
ge herinnering en een diep verdriet, om
dat die gelukkige tijd voorgoed voorbij is.
Het is alleszins herkenbaar, en was daar
in Rilland - 'het centrum van de wereld' -
soms tastbaar aanwezig.
'Motel Insomnia', Oude Timmerfabriek, Vlis-
u singen, open do.-zo. 19-21 uur, t/m 25
maart. Speciale programma's op 15,17 en
18 feb.
Fadogroep Quatro Ventos, nog te horen op
za. 24 mrt in Oost-Souburg (Razzmatazz,
21.00 uur) en op za. 21 apr in Oostburg (Le
deltheater, 20.15 uur)