Mensen De wereld bezien door een Theo fel tl 10 I Maandag 12 februari 2007 PZC Bill Gates draagt 'eeri Theo', evenals Elton John en Lianne, Dick en Ron. Het brillenmerk Theo van de Belg Patrick Hoet is populair bij zowel de elite als het gewone volk. door Koos van Wees foto's CPD Eigenlijk maakt het brillen- ontwerper Patrick Hoet niet uit wie zijn bril draagt, als het maar staat. De bril moet passen bij de per soon. En anders? „Dan vraag ik ze niet te vertellen dat-ie van hier komt." Maar soms moet je conces sies doen als brilontwerper. „Er kwam een bekende politicus bij me, nogal zwaarlijvig, en die wilde een knalgroene bril. Een waarmee hij opvalt. Een bril is non-verbale com municatie. Wie ben ik om te zeggen: je krijgt hem niet." Dat grote namen uit zakenleven, politiek en showbizz zijn bril len dragen doet hem niets. „Ik kwam laatst een gewone vrouw van zeventig tegen met mijn bril op, dat vind ik leuker". Okay, Bill Gates, dat is mooi, van wege diens liefdadigheidsstichting. Maar als George Bush een Theo wil, zou hij hem niet krijgen. Theo, een anagram van Hoet, is humor, lichtvoetigheid, ironie. „Bush is heel rechts, een funda mentalist, daar ben ik bang van. Ik wil niet dat hij een bril van mij draagt." Mensen moeten een Theo willen dragen om dat ze de bril zelf leuk vinden, niet omdat y een bekende per- f soonlijkheid dat ook doet, vindt Hoet. Zo wil hij ook niet dat er duidelijk zichtbaar Theo op de zij kant van de bril staat. ven zijn winkel in Brugge ligt zijn bu reau be zaaid met schetsen, knipsels, prototy pes. Hij experimen teert met van alles en nog wat: kunststof bedekt met metaal, uit goud en titanium gesneden Brugs kantwerk, lasertechnieken. In 1989 stonden Patrick Hoet en zijn zakenpartner Wim Somers voor het eerst met een Theo-collec- tie op een brillenbeurs in Parijs. Vierhonderd exemplaren verkoch ten ze, en ze waren euforisch. Nu worden op diezelfde beurs twaalf duizend exemplaren besteld van Theo. „Het wordt gewoon." Het succes van de brilletjes legt Hoet grotendeels neer bij Somers. Okee, hij is dan wel de ontwerper, maar zonder Somers was het merk nooit zo groot geworden. „Theo is vrolijk, kleurig, plesant. Dat is de invloed van meneer So mers, die is vrolijk en extravert, draagt ook altijd kleurige overhem den. Ik ben gesloten. Als het aan mij lag was het alleen maar zwart, 'aars, donkerbruin", oet vond het vreselijk dat So- ners de brillen wilde uitvoeren in felle, opvallende kleuren. Hoet, de kunstenaar, wilde maken wat hij leuk vond en vervolgens maar zien of dat ook verkocht. Somers, zakelijker, zag wat de smaak was en wilde de productie daarop af stemmen. „Dat botste, en daarop heb ik mijn helft van de aandelen in de zaak aan hem verkocht." Nu ontwerpt Hoet nog steeds voor Theo, tegen commissie, maar probeert hij zich niet druk te ma ken over de kleuren. Die verant woordelijkheid ligt bij Somers. „De ruzie duurt voort tot op de dag van vandaag, maar we zijn nog altijd vrienden. Het is een eer lijk mens, maar koppig. En hij heeft een punt, kleur is het han delsmerk van Theo", zegt Hoet glimlachend. Wat Somers niet in productie wil nemen, komt onder Hoets eigen naam in zijn winkels in Brugge en Brussel. Zodat hij het afwisselend heeft over 'een Theo' en 'een Hoet'. Die laatste lijn is qua vorm geving minstens zo opvallend, maar qua kleurgebruik gedempter. „Waar ik met mijn ontwerpen naar streef, is een soort van tijd loosheid. Zoals je dat ook ziet in de mode. Van Chanel zijn er items in omloop die meer dan een halve eeuw geleden zijn ontworpen, maar nog staan als een huis." Theo heeft een geheel eigen signa tuur. ,,'U heeft een Theo op', zei laatst iemand tegen me. Hoe ze het zag, ik weet het niet." Misschien omdat ze, behalve kleu rig, vaak zo klein zijn. Heel wat an ders dan toen hij kind was, en met een grote bril met borrel glaasjes liep. Heeft dat invloed ge had op zijn ontwerpen voor Theo? „Het zou meegespeeld kun nen hebben. Heel veel Theo-bril- len zijn klein", constateert hij zui nig. Hoet zelf draagt sinds die trau matische jeugdjaren lenzen, en een klein Theo-leesbrilletje. Hij tekent voor Theo vijftig brillen per jaar. Steeds maar één helft, de linker, die hij dan spiegelt. Daarna gaat-ie in overleg met Somers. El ke bril krijgt acht uitvoeringen. Momenteel resulteert dat in zo'n 130.000 verkochte exemplaren per jaar, in meer dan tweeduizend winkels in 53 landen. Vijftien pro cent wordt verkocht in Nederland. De prijzen van een montuur lig gen tussen de tweehonderd en vierhonderd euro. „Vergeleken met Hans Anders is dat duur, maar niet voor een designbril." Inmiddels verlegt hij zijn aandacht ook naar meubels, sieraden en winkelinterieurs. Samen met zijn dochters, die het ontwerpersvirus hebben meegekregen. Zoals hij zelf het brillenvak meekreeg van zijn vader, ook opticien. Ontwer pen is emotie, zegt Hoet. Die op vatting vinden we terug in de bril- lenkokers. 'Theo loves you', staat er. „Oprecht", bezweert Hoet. „Wij houden van onze klanten, zonder hen bestaan we niet." ALLE MENSEN Tsjechische is Model of the Year Denisa Dvorakova uit Tsjechië heeft gisteren de Elite Model of the Yearcontest in het Marok kaanse Marakesh gewonnen. Zij krijgt een contract ter waarde van 150.000 dollar. Twee Neder landse meisjes eindigden bij de laatste vijftien en kregen allebei een contract van 50.000 euro. Het gaat om de vijftienjarige Amanda Vooijs uit Wateringen en Dimithy lanse uit Breda. Het is de bedoeling dat de meisjes zich met de 50.000 euro die ze nu hebben ontvangen verder ontwikkelen als internationaal model. Nederlandse meisjes zijn erg geliefd, bevestigt Renee Broersen van Elite Nederland: „Mede door hun lengte, symme trie en hoge jukbeenderen, maar vooral door de mentaliteit. Ne derlandse modellen zijn nuchter en staan met beide benen op de grond." Acteur Russell Crowe dumpt cheerleaders Acteur Russell Crowe heeft de schaarsgeklede cheerleaders van zijn Australische rugbyclub de zak gegeven. Volgens hem voelt het publiek zich ongemakkelijk door de huppelende meisjes aan de zijlijn. Zijn eigen vrouw Da nielle Spencer heeft bij Crowe ge klaagd en ook mensen die met kinderen naar de wedstrijden ko men, zouden liever geen 'dansmariekes' zien. Russell Cro we is mede-eigenaar van de Rab- bitohs in het zuiden van Sydney. De rugbyspelers worden in het vervolg aangemoedigd door een drumband. Dalai Lama professor aan universiteit De Tibetaanse geestelijk leider Dalai Lama heeft voor het eerst een aanstelling geaccepteerd als professor aan een universiteit. Emory University in het Ameri kaanse Atlanta viel de eer te beurt, zo maakte de instelling zelf bekend. In oktober zal de in 1959 uit Tibet gevluchte latere Nobelprijswinnaar een rede uit spreken voor de universiteit. Hij zal dan tevens deelnemen aan een conferentie over wetenschap en spiritualiteit. Grant bij première Music Lyrics Acteur Hugh Grant komt naar Nederland. De Brit is aanwezig bij de première van zijn film Music 8c Lyrics op 23 februari in Tuschinski Amsterdam. Dat heeft filmdistributeur Warner Bros laten weten. In Music 8c Ly rics speelt Grant de rol van Alex Fletcher, een aan lager wal ge raakte popster uit de jaren '80. Ook Drew Barrymore speelt mee in de film, die vanaf 8 maart in de Nederlandse biosco pen draait. cfi(

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10