Zeeuwse talenten stralen in Oebele Mozaïek weerspiegelt de wereld Tangosalon in Paradiso 40 Zaterdag 10 februari 2007 PZC Guimar van der Weele zingt in musical naar televisieserie. door Ondine van der Vleuten VLISSINGEN - „Ik denk dat ik mijn ketting met haaientand omdoe. Gekregen van mijn oma, die kon ook mooi zingen." Guimar van der Weele (10) uit Vlissingen staat in gedachten al op het podium van De Mythe in Goes, waar hij vanavond meedoet met de musical Oebele. Deze pro ductie is gebaseerd op de gelijkna mige televisieserie van de KRO, die tussen 1968 en 1972 te zien was. Eerder al werden populaire kinderseries als Hameien en Tita Tovenaar bewerkt voor het theater. Eind vorig jaar volgde Oebele, die serie waarvan niemand zich meer precies herinnert hoe het verhaal ging, maar waarvan het refrein voor velen onmiddelijk bekend klinkt: Oebele is hupsakee! Oebele is hupfalderiere Oebele is hupsakee Driemaal in de rondte, olé! In de oorspronkelijke Oebele speel de Rob de Nijs de hoofdrol van 'Oebeling'. Joris Lutz neemt die rol voor zijn rekening in de muzikale familievoorstelling, waarvoor VOF De Kunst de liedjes opnieuw be werkte. Het verhaal draait om nostalgie, het verlangen van Lutz als 41-jari- ge naar de wereld van zijn jeugd: het Oebele van vroeger. En die plaats waar de hemel altijd blauw is, bestaat nog altijd: in zijn hoofd, waar hij ook nog steeds negen jaar oud is. Net als in de televisieserie destijds, De tienjarige Guimar van der Weel uit Vlissingen zingt vandaag in de musical Oebele in theater De Mythe in Goes. foto Ruben Oreel wordt het verhaal afgewisseld met veel dans en muziek. Daarvoor zor gen de Oebele Dancers, met break dance, line-dance, tapnummers en ballet. Een bijzonder element in elk op treden is het showblokje van een kwartier waarin jonge talenten uit de regio optreden. In juni moch ten Zeeuwse kanshebbers op audi tie komen. Eén van hen was Gui mar van der Weele. Vader Theo: „Guimar kon eerder dansen en zingen dan staan. Als er iets op tv was, deed hij mee." Toen hij vijf was, ging Guimar bij kinderkoor De Vrolijke Noot in Vlissingen. Op zijn achtste verruil de het jonge zangtalent het koor voor streetdance en pianolessen en momenteel is hij lid van het net opgerichte tienerpopkoor Laco- da in Vlissingen. „Ik wil graag blijven zingen. Jan Smit vind ik heel leuk, maar ook de Top Stars en Ruth Jacott. Van al les." Zijn favoriete tv-serie is Spring, over een dansstudio waar jon geren komen dansen, muziek maken en rondhangen in de bar. Van de tv-serie Oebele had hij nog nooit gehoord, tot zijn moeder op een dag in mei vorig jaar de op roep voor de audities las. „Ik had net daarvoor auditie gedaan voor Kinderen voor Kinderen. Mijn moeder zei: je weet niet of je wint, dus laten we dit ook proberen." Uiteindelijk kwam Guimar voor Kinderen voor Kinderen wel bij de twaalf beste van Zeeland, maar hij mocht niet door naar de lande lijke finale. Bij de auditie voor Oe bele zong hij Laat maar waaien, hetzelfde nummer dat hij voor Kinderen voor Kinderen had inge studeerd. „Je moet daar heel hoog en zuiver voor kunnen zingen", zegt Guimar. En dat kan hij, vond de jury. Loep zuiver. Guimar: „Jij kan mooi zin gen! Ben jij op zangles?, vroegen ze gelijk. Omroep Zeeland was ook bij die opnames en de came raploeg kwam gelijk naar me toe om me te interviewen. Vandaag komen ze trouwens ook. Ik moet er drie uur voor het optreden zijn, voor schmink en de generale repe titie enzo. Dat wordt allemaal ge filmd. En vanmorgen om 9 uur moet ik in de studio zijn voor een live interview." Vandaag staan naast Guimar drie andere Zeeuwen op het podium: Annemarie de Vrie uit 's-Heer Hendrikskinderen, Yonathan Wag- I ner uit Hoek en Flore Koopen uit Goes. Zondag is Guimar er niet bij; dan stralen de Zeeuwse sterre tjes Vera Visch uit Heinkenszand, I Arjanne Bode uit Kruiningen en Nadine Strenk uit Vlissingen. Oebele, de musical: vandaag en mor gen vanaf 20 uur in Theater De My the in Goes. Roosevelt Academy voert politieke satire op in Middelburg. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - De voorbereiding leek in het honderd te lopen toen regisseur Dasha Krijanskaia twee weken geleden haar been brak. Toch gaat Universal grammar van de Roosevelt Academy vanavond in Middelburg in première. „Zeker gezien de omstandigheden ben ik tevreden over het resultaat", zegt Krijanskaia, die voorlopig vanuit een rolstoel en op krukken haar werk moet doen. Dat het toch is gelukt, is te danken aan de inzet van de studenten van de Roosevelt Academy. Nog meer dan voorgaande jaren verzorgen zij de totale voorstelling zelf, van de kostuums tot en met de tech niek en van het decorontwerp tot en met de publiciteit. „Ze leren niet alleen acteren, maar ook hoe ze een voorstelling moeten produ ceren", zegt Sergey Avrutin, Krij- anskaia's partner, die het stuk heeft geschreven. Beiden doceren aan de Roosevelt Academy. Het is de derde keer dat ze een voorstelling hebben gemaakt. „Het is inmiddels een traditie: elk jaar voeren we eind januari of begin fe bruari een stuk op", zegt Avrutin. „De eerste keer was dat cabaret Universal grammar, opgevoerd door studenten van de Roosevelt Academy, gaat over de grote kwesties in de wereld. over de oprichting van de Roose velt Academy zelf, vorig jaar een klassieker van Gogol en deze keer zijn we nog een stap verder ge gaan. De voorbereiding is nu on derdeel van de opleiding gewor den en het stuk is aanzienlijk ab stracter en intellectueler en niet al leen maar onderhoudend." De studenten produceren de voorstelling helemaal zelf, van de kostuums tot en met de tech niek en van het decorontwerp tot en met de publiciteit. Universal grammar is een politieke satire over onder meer een acade misch koppel van Russische origi ne. „Toch is het niet autobiogra fisch", benadrukt Avrutin. „Het gaat niet echt over ons, al gebrui ken we wel onze levenservaring. Maar dat doet iedere kunstenaar." Krijanskaia bracht de tekst tot le ven op het podium. „We wilden niet vervallen in melodrama of een leuk, eenvoudig verhaaltje. We wilden het hebben over de grote kwesties in de wereld, een mozaïek laten zien van wat er vol gens ons aan de hand is. We weer spiegelen de wereld. Niet recht streeks, maar meerduidig, zonder absolute waarden." Al vóór de repetities is er veel met de studenten gediscussieerd over de inhoud en vormgeving. Het uit eindelijke resultaat is uiterst post modern. Er wordt op drie niveaus gespeeld: het academische koppel, een voetnootlezer en vertaler op de voorgrond die commentaar ge ven en mensen eromheen die be nadrukken dat het slechts toneel is wat er gebeurt. Er wordt allerlei moderne technie ken gebruikt. „We werken bijvoor beeld met projecties en dvd's", al dus Krijanskaia. „Wat apparatuur betreft is het een heel complex stuk geworden. De studenten heb ben dat allemaal zelf verzorgd." De titel is in eerste instantie een verwijzing naar de wetenschap, naar de universele grammatica van taalkundige Noam Chomsky. „Voor ons slaat het ook op de uni versele taal van de kunst", zegt Krijanskaia. „Kunst kan van ons betere mensen maken." 'Universal grammar' door studenten Roosevelt Academy, vandaag om 20.00 uur, morgen om 14.00 én om 20.00 uur in het Spiegeltheater in Middelburg. Gratis kaarten te reser veren via d.kozareva@roac.nl of 06-48741388. Gitarist Kay Sleking en Maria José Ortiz in strandpaviljoen. WESTKAPELLE - In het Walcherse strandpaviljoen Paradiso, dat elke tweede zaterdag van de maand een Tangosalon houdt, treden van avond Kay Sleking en Maria José Ortiz op. De salon begint om 21.00 uur. De Nederlandse gitarist Sleking (1968) voelde zich al op jonge leef tijd aangetrokken tot de Zuid-Ame rikaanse muziek. Hij studeerde tan gogitaar bij de Argentijnse groot meester Coco Nelegatti en speelt sinds de jaren negentig in diverse tangoformaties. Sleking richtte zelf het kwartet Guitarras Tango op, met Maria Jo- 4 sé Ortiz als zangeres. Zij is oor spronkelijk uit Argentinië afkom stig. Paradiso ligt tussen Westkapelle en Zoutelande, achter huisjespark Joossesweg. Bezoekers kunnen ook het permanente kunstwerk be kijken waarmee het strandpavil joen sinds kort is verrijkt. Dat is ge maakt door de Middelburgse beel dend kunstenaar William Verstrae- ten, die zich liet inspireren door de jongste bundel van dichter F. van Dixhoorn, eveneens uit Mid- delburg. Bij de opdracht voor Para diso werkten beiden nauw samen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 40