mode als monument
6
D
PZC Zaterdag 10 februari 2007 19
Antwerpen:
e tranen schieten
hem in de ogen. Hij
is 24. Student mode
aan de Koninklijke
Academie voor Scho
ne Kunsten in Antwerpen. Dirk
Bikkembergs. Het is 1988. Dirk
heeft net de Gouden Spoel gewon
nen. De prijs van het Belgisch Tex*
tiel Instituut.
Tegenwoordig is hij de bekendste
Belg in modeland. Zijn naam para
deert wereldwijd in grote letters
op shirts. Brutaal, zelfverzekerd.
Net als de jongeren die die shirts
dragen. Hij heeft zijn eigen voetbal
club en elk seizoen wachten de
modeliefhebbers met spanning op
wat hij nu weer heeft bedacht.
Dirk Bikkembergs, de man met de
bijna niet uit te spreken naam,
heeft naam gemaakt. Net als de an
dere vijf met die gebreide namen:
Ann Demeulemeester, Walter van
Beirendonck, Dries van Noten,
Dirk van Saene en Marina Yee.
Samen de Zes. Die Zes als monu
ment, als symbool van de Vlaamse
trots, hebben een eigen over
zichtstentoonstelling in het Vlaam
se Parlement in hartje Brussel. In
vier hoofdstukken wordt een eer
betoon gebracht aan hoe de Zes de
sukkelende Vlaamse textiel uit de
Vlaamse klei trokken en de afde
ling mode van de Academie voor
Schone Kunsten tot de koningin
van het plankier hebben gemaakt.
Aan het eind van de jaren tachtig
studeren ze af aan de Academie
voor Schone Kunsten in Antwer
pen. Ontwerpers met durf Samen
huren ze een vrachtwagen en rij
den met hun collectie en één man
nequin naar Londen. Parijs ligt lui
en beschonken van de uitgelubber-
de frivole mode in de hoek. Als de
deuren van de vrachtwagen open
gaan, komt nuchtere, tegendraad
se, originele en vooral persoonlijke
mode naar buiten. Iedereen ligt
plat. De frisse wind uit het noor
den, die de ingeslapen en arrogan
te Parijse modemaffia in de kou
zet.
Maar die tongbrekende namen. De
Britten kregen ze niet over de tong
en verzonnen een uitweg: Did you
see the Antwerp Six? Een feno
meen was geboren. Toen mode
journaliste Susy Menkes van de In
ternational Herald Tribune zich
tot de peettante van de Zes van
Antwerpen verklaarde, lag de we
reld open. Hoe heerlijk is het om
te zien dat ontwerpers niet met
het verleden bezig zijn, maar met
de toekomst, schrijft ze.
Hun kracht: vooral alles samen
doen en in één hand houden: ei
gen fotografen, stylistes, visagisten
en modellen. Een sterk gevoel
voor identiteit. Beroemdheden
staan in de rij om de eindexamen
show te zien en als coke leeg te
snuiven.
Antwerpse mode- Vlaamse mode
- heeft België naast bier, patatten
en wapens op de wereldkaart ge
zet. Neem Dries Van Noten. Op 1
maart 1986 vertelt hij een verslag
gever dat hij zelf zijn broeken zit
te knippen. In de lente van 2005
presenteert Dries van Noten zijn
vijftigste défilé in La Courneuve in
de buitenwijk van Parijs. Er staat
een 120 meter lange dis waar 250
obers aan 500 gasten een driegan-
WTW ERP FASHION
\TTIIK FLEMISH PVRI.l \ME\T
25JAM \H\ 21 J< Ni -■ I k ifit
6+ Antwerpse Mode
De tentoonstelling 6+ Antwerp
se Mode is nog te bezoeken
tot en met zaterdag 23 juni.
Geopend op werkdagen en za
terdag van 10.00 tot 17.00 uur.
Toegang is gratis. De expositie
is te vinden in De Loketten van
het Vlaams Parlement, IJzeren-
kruisstraat 99 in Brussel.
gen menu serveren. Na het laatste
hapje gaan de kroonluchters om
hoog en laten de modellen over de
tafel de nieuwe creaties van Dries
van Noten zien.
De eindshows van de modeacade
mie zijn in de loop van de jaren
uitgegroeid tot driedaagse evene
menten met zesduizend toeschou
wers. Afgestudeerden van Antwer
pen hebben een goldcard voor de
toekomst en werken voor de be
roemdste modehuizen of hebben
hun eigen label.
En ze hebben hun eerste over
zichtstentoonstelling: het Vlaamse
Parlement in Brussel. Trots lopen
de parlementariërs rond. Van mo
de hebben ze geen verstand. De
meesten dragen nog steeds het
macho-uniform van de macht: het
kostuum. Maar ze zijn zo trots als
een pauw op die rare snuiters van
de mode en op hun Antwerpse
academie.
Linda Loppa is jarenlang het
hoofd van de modeafdeling ge
weest en daarmee de modemoe
der van het succes. Ze is fier Vla
ming te zijn, zegt ze als ze rond
kijkt. Een tentoonstelling als mo
nument van Vlaamse trots.
Loppa: „Wij als Vlamingen zijn
ernstig traditioneel. Timide, en dat
is soms in ons nadeel. Maar we
zijn harde werkers, eenvoudig,
voorzichtig, nooit opzichtig. Op de
visitekaartjes van Dries van Noten
staat gewoon zijn naam. Nooit di
recteur of zoiets. Zo is ook onze
mode, onze Antwerpse handteke
ning."
Dat proefje in de tentoonstelling.
Niemand pocht, niemand is Ne
derlands arrogant. Alles wat ze
over zichzelf willen laten weten,
staat in de vele honderden
krantenartikelen die de tentoon
stelling in Brussel verluchten. Dat
maakt die mode uit Antwerpen zo
bijzonder: ingetogen, bescheiden,
individueel, integer, maar altijd
spannend.
Drie ontwerpen van de Belg Raf Simons, die een eigen label voert.
ETALAGE
Sommige merk
namen werken onwillekeurig
op de lachspieren. Dr. Hauschka
bijvoorbeeld, doet eerder den
ken aan een karikaturale Oost-
blokprofessor dan aan een
cosmeticamerk- Maar het sub-
merk van Wala kent een grote
schare fans, al was het alleen
maar omdat zijn producten vrij
zijn van kunstmatige toevoegin
gen. Nu ook met zijn mascara's.
Vol met extracten van planten
als zwarte thee, neem en ogen
troost, en met bijen-, rozen- en
candelillawas. De Dr. Hauschka
Volume Mascara's zijn er in
zwart, aubergine en goudachtig
groen en kosten 16,90 euro.
DUURZAAM H8cM begeeft zich
op het pad van de duurzame
kleding. In een aantal van de
winkels komt er een lijn met kle
ren gemaakt van biologisch ka
toen, dus geproduceerd zonder
dat er gebruik is gemaakt van
pesticiden en kunstmest. Het
gaat om kleding voor vrouwen,
jongens en meisjes en baby's.
Voor de vrouwen zijn er A-lijn
jurkjes en leggings, voor de jon
geren spijkerbroeken, T-shirts
en sweatshirts. Prijzen variëren
van 6,90 euro voor een romper-
tje tot 49,90 voor jeans.
CEMATIGD De kleding van Char
les Vögele is trendvolgend, niet
trendsettend, zei de directeur
van het concern ooit. Ach, dat is
wel zo veilig. De voorjaarscollec
tie valt dus niet bepaald op
door kleurgebruik, strakke kle
ding of veel frutsels. Het is niet
bedoeld om op te vallen, maar
dat wil de Vögele-vrouw waar
schijnlijk ook niet. Bloesjes,
broeken en bolero's zijn er voor
al in wit, zwart en grijs. Erg kost
baar is het niet. Stretch-broeken
zijn er voor 19,95 euro, een bole-
rootje kost 29,95.
KNAP LANG Redermic, de
nieuwste anti-verouderings-
crème van La Roche-Posay,
haalt zijn werkzaamheid eigen
lijk maar uit drie moleculen.
Die zijn alledrie afkomstig uit
de Centella Asiatica, een medici
nale plant die al 2000 jaar wordt
gebruikt in India. Al sinds 1959
worden ze gebruikt in middel
tjes om wonden sneller te laten
genezen. Nu kwam La Roche-
Posay op het idee ze te gebrui
ken tegen veroudering. Dat
duurde dan toch nog lang, zou
je kunnen denken. Behalve die
moleculen zit er ook nog hyalu-
ronzuur in, en vijf procent zuive
re vitamine-C. Redermic kost
25,50 euro voor 50 ml.
Sieraden maker Thomas
Sabo is ook wakker geworden.
Veel mode en sieraden zijn zo
wel door mannen als vrouwen
te dragen, constateert hij bij de
introductie van zijn eerste uni-
sekslijn. Ja duh. Dat was al zo
toen we berenvellen droegen en
in de zestiger jaren. En tegen
woordig ook al enige tijd. Maar
goed. Sabo moet toch wat zeg
gen bij de lancering van een lijn
die ook voor mannen leuk is.
Hij deed kruizen, haaientanden
en doodshoofden aan een han
ger voor het stoere werk, en ont
wikkelde ringen en manchet
knopen voor wat genuanceer
der gebruik. Zo'n doodshoofdje
(zilver en zirkonia's) kost 179 eu
ro, maar er is ook een leren arm
bandje voor 7,90 euro.