mode als monument 6 D PZC Zaterdag 10 februari 2007 19 Antwerpen: e tranen schieten hem in de ogen. Hij is 24. Student mode aan de Koninklijke Academie voor Scho ne Kunsten in Antwerpen. Dirk Bikkembergs. Het is 1988. Dirk heeft net de Gouden Spoel gewon nen. De prijs van het Belgisch Tex* tiel Instituut. Tegenwoordig is hij de bekendste Belg in modeland. Zijn naam para deert wereldwijd in grote letters op shirts. Brutaal, zelfverzekerd. Net als de jongeren die die shirts dragen. Hij heeft zijn eigen voetbal club en elk seizoen wachten de modeliefhebbers met spanning op wat hij nu weer heeft bedacht. Dirk Bikkembergs, de man met de bijna niet uit te spreken naam, heeft naam gemaakt. Net als de an dere vijf met die gebreide namen: Ann Demeulemeester, Walter van Beirendonck, Dries van Noten, Dirk van Saene en Marina Yee. Samen de Zes. Die Zes als monu ment, als symbool van de Vlaamse trots, hebben een eigen over zichtstentoonstelling in het Vlaam se Parlement in hartje Brussel. In vier hoofdstukken wordt een eer betoon gebracht aan hoe de Zes de sukkelende Vlaamse textiel uit de Vlaamse klei trokken en de afde ling mode van de Academie voor Schone Kunsten tot de koningin van het plankier hebben gemaakt. Aan het eind van de jaren tachtig studeren ze af aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwer pen. Ontwerpers met durf Samen huren ze een vrachtwagen en rij den met hun collectie en één man nequin naar Londen. Parijs ligt lui en beschonken van de uitgelubber- de frivole mode in de hoek. Als de deuren van de vrachtwagen open gaan, komt nuchtere, tegendraad se, originele en vooral persoonlijke mode naar buiten. Iedereen ligt plat. De frisse wind uit het noor den, die de ingeslapen en arrogan te Parijse modemaffia in de kou zet. Maar die tongbrekende namen. De Britten kregen ze niet over de tong en verzonnen een uitweg: Did you see the Antwerp Six? Een feno meen was geboren. Toen mode journaliste Susy Menkes van de In ternational Herald Tribune zich tot de peettante van de Zes van Antwerpen verklaarde, lag de we reld open. Hoe heerlijk is het om te zien dat ontwerpers niet met het verleden bezig zijn, maar met de toekomst, schrijft ze. Hun kracht: vooral alles samen doen en in één hand houden: ei gen fotografen, stylistes, visagisten en modellen. Een sterk gevoel voor identiteit. Beroemdheden staan in de rij om de eindexamen show te zien en als coke leeg te snuiven. Antwerpse mode- Vlaamse mode - heeft België naast bier, patatten en wapens op de wereldkaart ge zet. Neem Dries Van Noten. Op 1 maart 1986 vertelt hij een verslag gever dat hij zelf zijn broeken zit te knippen. In de lente van 2005 presenteert Dries van Noten zijn vijftigste défilé in La Courneuve in de buitenwijk van Parijs. Er staat een 120 meter lange dis waar 250 obers aan 500 gasten een driegan- WTW ERP FASHION \TTIIK FLEMISH PVRI.l \ME\T 25JAM \H\ 21 J< Ni -■ I k ifit 6+ Antwerpse Mode De tentoonstelling 6+ Antwerp se Mode is nog te bezoeken tot en met zaterdag 23 juni. Geopend op werkdagen en za terdag van 10.00 tot 17.00 uur. Toegang is gratis. De expositie is te vinden in De Loketten van het Vlaams Parlement, IJzeren- kruisstraat 99 in Brussel. gen menu serveren. Na het laatste hapje gaan de kroonluchters om hoog en laten de modellen over de tafel de nieuwe creaties van Dries van Noten zien. De eindshows van de modeacade mie zijn in de loop van de jaren uitgegroeid tot driedaagse evene menten met zesduizend toeschou wers. Afgestudeerden van Antwer pen hebben een goldcard voor de toekomst en werken voor de be roemdste modehuizen of hebben hun eigen label. En ze hebben hun eerste over zichtstentoonstelling: het Vlaamse Parlement in Brussel. Trots lopen de parlementariërs rond. Van mo de hebben ze geen verstand. De meesten dragen nog steeds het macho-uniform van de macht: het kostuum. Maar ze zijn zo trots als een pauw op die rare snuiters van de mode en op hun Antwerpse academie. Linda Loppa is jarenlang het hoofd van de modeafdeling ge weest en daarmee de modemoe der van het succes. Ze is fier Vla ming te zijn, zegt ze als ze rond kijkt. Een tentoonstelling als mo nument van Vlaamse trots. Loppa: „Wij als Vlamingen zijn ernstig traditioneel. Timide, en dat is soms in ons nadeel. Maar we zijn harde werkers, eenvoudig, voorzichtig, nooit opzichtig. Op de visitekaartjes van Dries van Noten staat gewoon zijn naam. Nooit di recteur of zoiets. Zo is ook onze mode, onze Antwerpse handteke ning." Dat proefje in de tentoonstelling. Niemand pocht, niemand is Ne derlands arrogant. Alles wat ze over zichzelf willen laten weten, staat in de vele honderden krantenartikelen die de tentoon stelling in Brussel verluchten. Dat maakt die mode uit Antwerpen zo bijzonder: ingetogen, bescheiden, individueel, integer, maar altijd spannend. Drie ontwerpen van de Belg Raf Simons, die een eigen label voert. ETALAGE Sommige merk namen werken onwillekeurig op de lachspieren. Dr. Hauschka bijvoorbeeld, doet eerder den ken aan een karikaturale Oost- blokprofessor dan aan een cosmeticamerk- Maar het sub- merk van Wala kent een grote schare fans, al was het alleen maar omdat zijn producten vrij zijn van kunstmatige toevoegin gen. Nu ook met zijn mascara's. Vol met extracten van planten als zwarte thee, neem en ogen troost, en met bijen-, rozen- en candelillawas. De Dr. Hauschka Volume Mascara's zijn er in zwart, aubergine en goudachtig groen en kosten 16,90 euro. DUURZAAM H8cM begeeft zich op het pad van de duurzame kleding. In een aantal van de winkels komt er een lijn met kle ren gemaakt van biologisch ka toen, dus geproduceerd zonder dat er gebruik is gemaakt van pesticiden en kunstmest. Het gaat om kleding voor vrouwen, jongens en meisjes en baby's. Voor de vrouwen zijn er A-lijn jurkjes en leggings, voor de jon geren spijkerbroeken, T-shirts en sweatshirts. Prijzen variëren van 6,90 euro voor een romper- tje tot 49,90 voor jeans. CEMATIGD De kleding van Char les Vögele is trendvolgend, niet trendsettend, zei de directeur van het concern ooit. Ach, dat is wel zo veilig. De voorjaarscollec tie valt dus niet bepaald op door kleurgebruik, strakke kle ding of veel frutsels. Het is niet bedoeld om op te vallen, maar dat wil de Vögele-vrouw waar schijnlijk ook niet. Bloesjes, broeken en bolero's zijn er voor al in wit, zwart en grijs. Erg kost baar is het niet. Stretch-broeken zijn er voor 19,95 euro, een bole- rootje kost 29,95. KNAP LANG Redermic, de nieuwste anti-verouderings- crème van La Roche-Posay, haalt zijn werkzaamheid eigen lijk maar uit drie moleculen. Die zijn alledrie afkomstig uit de Centella Asiatica, een medici nale plant die al 2000 jaar wordt gebruikt in India. Al sinds 1959 worden ze gebruikt in middel tjes om wonden sneller te laten genezen. Nu kwam La Roche- Posay op het idee ze te gebrui ken tegen veroudering. Dat duurde dan toch nog lang, zou je kunnen denken. Behalve die moleculen zit er ook nog hyalu- ronzuur in, en vijf procent zuive re vitamine-C. Redermic kost 25,50 euro voor 50 ml. Sieraden maker Thomas Sabo is ook wakker geworden. Veel mode en sieraden zijn zo wel door mannen als vrouwen te dragen, constateert hij bij de introductie van zijn eerste uni- sekslijn. Ja duh. Dat was al zo toen we berenvellen droegen en in de zestiger jaren. En tegen woordig ook al enige tijd. Maar goed. Sabo moet toch wat zeg gen bij de lancering van een lijn die ook voor mannen leuk is. Hij deed kruizen, haaientanden en doodshoofden aan een han ger voor het stoere werk, en ont wikkelde ringen en manchet knopen voor wat genuanceer der gebruik. Zo'n doodshoofdje (zilver en zirkonia's) kost 179 eu ro, maar er is ook een leren arm bandje voor 7,90 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19