Concurrent Ahrend pro beert wel bewust de thuismarkt te veroveren. Twee jaar geleden lan ceerde dit bedrijf, al ruim hon derd jaar bekend als kantoorinrich ter, de at home-collectie. „We pro duceren al vele jaren meubelen voor het Nederlandse interieur. We hebben eigen ontwerpers, maar werken ook samen met toonaangevende designers en ar v47 PZC Zaterdag 10 februari 2007 ETALAGE 123 en stoel 460 van Ahrend. motiveren en om hun creativiteit te bevorderen. Bovendien is het kantoor een statussymbool gewor den", aldus Hans Lensvelt. Zijn bedrijf bracht design naar de Nederlandse kantoren met een col lectie van bekende vormgevers als Joep van Lieshout, Wiel Arets en Piet Hein Eek. Projectmeubelen pur sang die nu ook een plek krij gen in de woonkamer. „Dat is geen bewuste strategie", stelt hij. „Je geeft designers de vrijheid om kantoormeubilair te ontwerpen. Dat levert een eigenzinnige collec tie op die de mensen raakt. Dat maakt dat ze die ontwerpen ook thuis willen hebben." chitecten. Maar bij de consument zijn we nog nauwelijks bekend", stelt Roelf-Jan Somer. De at home-collectie moet dat imago veranderen. Kantoormeubi lair is gepimpt met als doel het ge schikt te maken voor de woonom geving. „Soms door andere kleu ren toe te passen, dan weer door de maatvoering te veranderen of het meubel mobieler te maken." Het concept slaat aan. Inmiddels zijn er ruim dertig woninginrich ters die Ahrend at home verko pen. Veelzeggend is ook dat Ah rend prominent aanwezig was tij dens de Woonbeurs Amsterdam 2006 en meteen ook de prijs voor de mooiste stand kreeg. Het ontwerpersduo Stefan Schol ten en Carole Baijings tekende voor het concept. „We hebben overtuigend laten zien dat meube len van Ahrend in huis prima tot hun recht komen", vertelt Stefan Scholten. „We hebben een huis in gericht en de suggestie gewekt dat er echt wordt geleefd. Zo ben je de link met kantoorinrichting met een kwijt." Ahrend onderstreept de ambities op de woningmarkt door in het voorjaar aanwezig te zijn op 's we relds belangrijkste meubelbeurs in Milaan. Daar wordt naast een nieuw flexwerkprogramma ook het eerste ontwerp van Scholten&Baijings voor Ahrend at home gepresenteerd. „Still is een driedimensionale textiele wand, die een relatie aangaat met het in terieur. Die kan worden toegepast als scheidingssysteem in kan tooromgevingen maar ook als ruimteverdeler van woonkamers", aldus het duo. Kantoorinrichter Gispen, die in 2006 het negentigja rig bestaan vierde, heeft als motto 'a better life at work'. „Wij dragen eraan bij dat kantoren prettige omgevingen worden, waar mensen zich com fortabel voelen en goed kunnen functioneren." Gispen is ooit begonnen met meu bilair voor in huis, tegenwoordig verkrijgbaar onder de naam Dutch Originals. Maar ook het pro- jectmeubilair komt in huis te recht. „Wij worden door bedrij- Buismeubel typerend voor Gispen. Zowel voor thuis als kantoor. ven steeds vaker gevraagd om voor hun werknemers professione le thuiswerkplekken in te richten. Daarmee hebben ook wij de stap in de woonomgeving gezet", ver telt John Venneman. Vaak worden de bekende buis meubelen toegepast die zo type rend zijn voor Gispen. Ook de her uitgave van de stoel Mondial, in 1958 ontworpen door Gerrit Th. Rietveld voor de Wereldtentoon stelling in Brussel, kan evengoed thuis als op kantoor. Maar Venneman benadrukt dat er bij zo'n professionele thuiswerk plek méér komt kijken dan een de signbureaustoel en een multifunc tionele tafel. „Uitgangspunt zijn de eisen die worden gesteld in de Arbowet. Dus een goede thuis werkplek hangt ook af van facto ren als voldoende lucht, licht, ruimte, goede apparatuur en ade quate ICT-voorzieningen." Hij constateert dat de meeste Ne derlandse woningen in dat op zicht niet voldoen. Namens Gis pen zit hij in het project Living To morrow, dat zich bezig houdt met wonen en werken in de toekomst. „In de woningbouw zal steeds meer rekening gehouden worden met thuiswerken. Op den duur zal dit fenomeen volledig geïnte greerd zijn." Hans Lensvelt, tegenwoordig art director bij Gispen, werkt met ont werper Richard Hutten aan een nieuw kantoorconcept. „Dankzij technologische ontwikkelingen kun je straks overal werken. Het kantoor zal dus een andere func tie krijgen, wordt een soort thuis basis, waar je geregeld komt om anderen te ontmoeten en creatie ve ideeën uit te wisselen. Daarna waaiert iedereen weer uit naar de plek waar hij wil werken. Dat kan thuis zijn, maar ook op het strand of in een exotisch oord." Met een nieuwe collectie voor Gis pen anticipeert hij op deze ont wikkeling waarbij de traditionele werkplek passé is. „We zijn bezig met opklapbare werktafels en wa terproofkantoorstoelen. Jurgen Bey heeft een papieren bankje ont worpen dat je in grote aantallen kunt opslaan en na gebruik kunt wegwerpen. Die meubels hebben de toekomst omdat ze de werk plek uitermate flexibele maken." KV Informatie: De Werkplek van VT Wo- nen is een uitgave van Unieboek. ISBN: 90 857 4250 1. Prijs. 22,50 euro. ■Pj www.ahrend.com www.gispen.com www.lensvelt.nl www.scholtenbaijings.com www.jurgenbey.nl Leolux presenteerde vo rige maand een nieuwe meubel collectie op de meubelbeurs in Keulen. Morgen is deze voor het eerst te zien voor de Nederland se consument. Van elf tot vier uur kunnen geïnteresseerden te recht in het Leolux Design Cen ter, Beneluxlaan 27 in Utrecht. Onder anderen Jane Worthing- ton, Wulff 8c Müller en Hugo de Ruiter hebben de nieuwe col lectie vormgegeven. www.leolux.nl BEWEGEN Een internationale vakjury heeft het bewegingsap paraat Kinesis Personal onlangs onderscheiden met een Interior Innovation Award. Volgens de jury maakt het apparaat een nieuwe manier van bewegen mogelijk. De vorig jaar gelan ceerd Kinesis Personal van pro ducent Technogym is ontwor pen door de Italiaanse ontwer per Antonio Citterio. Door diens inbreng misstaat het appa raat niet in de woonkamer. VLOERBEDEKKING Onder de naam Marmoleum Dutch De sign introduceerde Forbo vorig jaar iedere maand een nieuwe kleur marmoleum. Daarvoor kregen twaalf Nederlandse ont werpers de vrije hand. De totale collectie is van 14 februari tot en met 3 maart te zien in Galerie Binnen, Keizersgracht 82 in Am sterdam. Te zien is hoe de ver schillende ontwerpers tot hun keuzes kwamen. Daarnaast wordt ook het natuurlijke pro ductieproces van marmoleum belicht. De Kinesis Personal van Technogym. foto GPD Het marmoleum van Irma Goede- mondt verscheen eind vorig jaar. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 121