Concurrent Ahrend pro
beert wel bewust de
thuismarkt te veroveren.
Twee jaar geleden lan
ceerde dit bedrijf, al ruim hon
derd jaar bekend als kantoorinrich
ter, de at home-collectie. „We pro
duceren al vele jaren meubelen
voor het Nederlandse interieur.
We hebben eigen ontwerpers,
maar werken ook samen met
toonaangevende designers en ar
v47
PZC Zaterdag 10 februari 2007
ETALAGE
123 en stoel 460 van Ahrend.
motiveren en om hun creativiteit
te bevorderen. Bovendien is het
kantoor een statussymbool gewor
den", aldus Hans Lensvelt.
Zijn bedrijf bracht design naar de
Nederlandse kantoren met een col
lectie van bekende vormgevers als
Joep van Lieshout, Wiel Arets en
Piet Hein Eek. Projectmeubelen
pur sang die nu ook een plek krij
gen in de woonkamer. „Dat is
geen bewuste strategie", stelt hij.
„Je geeft designers de vrijheid om
kantoormeubilair te ontwerpen.
Dat levert een eigenzinnige collec
tie op die de mensen raakt. Dat
maakt dat ze die ontwerpen ook
thuis willen hebben."
chitecten. Maar bij de consument
zijn we nog nauwelijks bekend",
stelt Roelf-Jan Somer.
De at home-collectie moet dat
imago veranderen. Kantoormeubi
lair is gepimpt met als doel het ge
schikt te maken voor de woonom
geving. „Soms door andere kleu
ren toe te passen, dan weer door
de maatvoering te veranderen of
het meubel mobieler te maken."
Het concept slaat aan. Inmiddels
zijn er ruim dertig woninginrich
ters die Ahrend at home verko
pen. Veelzeggend is ook dat Ah
rend prominent aanwezig was tij
dens de Woonbeurs Amsterdam
2006 en meteen ook de prijs voor
de mooiste stand kreeg.
Het ontwerpersduo Stefan Schol
ten en Carole Baijings tekende
voor het concept. „We hebben
overtuigend laten zien dat meube
len van Ahrend in huis prima tot
hun recht komen", vertelt Stefan
Scholten. „We hebben een huis in
gericht en de suggestie gewekt dat
er echt wordt geleefd. Zo ben je
de link met kantoorinrichting met
een kwijt."
Ahrend onderstreept de ambities
op de woningmarkt door in het
voorjaar aanwezig te zijn op 's we
relds belangrijkste meubelbeurs in
Milaan. Daar wordt naast een
nieuw flexwerkprogramma ook
het eerste ontwerp van
Scholten&Baijings voor Ahrend at
home gepresenteerd. „Still is een
driedimensionale textiele wand,
die een relatie aangaat met het in
terieur. Die kan worden toegepast
als scheidingssysteem in kan
tooromgevingen maar ook als
ruimteverdeler van woonkamers",
aldus het duo.
Kantoorinrichter Gispen,
die in 2006 het negentigja
rig bestaan vierde, heeft
als motto 'a better life at
work'. „Wij dragen eraan bij dat
kantoren prettige omgevingen
worden, waar mensen zich com
fortabel voelen en goed kunnen
functioneren."
Gispen is ooit begonnen met meu
bilair voor in huis, tegenwoordig
verkrijgbaar onder de naam
Dutch Originals. Maar ook het pro-
jectmeubilair komt in huis te
recht. „Wij worden door bedrij-
Buismeubel typerend voor Gispen.
Zowel voor thuis als kantoor.
ven steeds vaker gevraagd om
voor hun werknemers professione
le thuiswerkplekken in te richten.
Daarmee hebben ook wij de stap
in de woonomgeving gezet", ver
telt John Venneman.
Vaak worden de bekende buis
meubelen toegepast die zo type
rend zijn voor Gispen. Ook de her
uitgave van de stoel Mondial, in
1958 ontworpen door Gerrit Th.
Rietveld voor de Wereldtentoon
stelling in Brussel, kan evengoed
thuis als op kantoor.
Maar Venneman benadrukt dat er
bij zo'n professionele thuiswerk
plek méér komt kijken dan een de
signbureaustoel en een multifunc
tionele tafel. „Uitgangspunt zijn
de eisen die worden gesteld in de
Arbowet. Dus een goede thuis
werkplek hangt ook af van facto
ren als voldoende lucht, licht,
ruimte, goede apparatuur en ade
quate ICT-voorzieningen."
Hij constateert dat de meeste Ne
derlandse woningen in dat op
zicht niet voldoen. Namens Gis
pen zit hij in het project Living To
morrow, dat zich bezig houdt met
wonen en werken in de toekomst.
„In de woningbouw zal steeds
meer rekening gehouden worden
met thuiswerken. Op den duur
zal dit fenomeen volledig geïnte
greerd zijn."
Hans Lensvelt, tegenwoordig art
director bij Gispen, werkt met ont
werper Richard Hutten aan een
nieuw kantoorconcept. „Dankzij
technologische ontwikkelingen
kun je straks overal werken. Het
kantoor zal dus een andere func
tie krijgen, wordt een soort thuis
basis, waar je geregeld komt om
anderen te ontmoeten en creatie
ve ideeën uit te wisselen. Daarna
waaiert iedereen weer uit naar de
plek waar hij wil werken. Dat kan
thuis zijn, maar ook op het strand
of in een exotisch oord."
Met een nieuwe collectie voor Gis
pen anticipeert hij op deze ont
wikkeling waarbij de traditionele
werkplek passé is. „We zijn bezig
met opklapbare werktafels en wa
terproofkantoorstoelen. Jurgen
Bey heeft een papieren bankje ont
worpen dat je in grote aantallen
kunt opslaan en na gebruik kunt
wegwerpen. Die meubels hebben
de toekomst omdat ze de werk
plek uitermate flexibele maken."
KV Informatie: De Werkplek van VT Wo-
nen is een uitgave van Unieboek.
ISBN: 90 857 4250 1. Prijs. 22,50
euro.
■Pj www.ahrend.com
www.gispen.com
www.lensvelt.nl
www.scholtenbaijings.com
www.jurgenbey.nl
Leolux presenteerde vo
rige maand een nieuwe meubel
collectie op de meubelbeurs in
Keulen. Morgen is deze voor het
eerst te zien voor de Nederland
se consument. Van elf tot vier
uur kunnen geïnteresseerden te
recht in het Leolux Design Cen
ter, Beneluxlaan 27 in Utrecht.
Onder anderen Jane Worthing-
ton, Wulff 8c Müller en Hugo
de Ruiter hebben de nieuwe col
lectie vormgegeven.
www.leolux.nl
BEWEGEN Een internationale
vakjury heeft het bewegingsap
paraat Kinesis Personal onlangs
onderscheiden met een Interior
Innovation Award. Volgens de
jury maakt het apparaat een
nieuwe manier van bewegen
mogelijk. De vorig jaar gelan
ceerd Kinesis Personal van pro
ducent Technogym is ontwor
pen door de Italiaanse ontwer
per Antonio Citterio. Door
diens inbreng misstaat het appa
raat niet in de woonkamer.
VLOERBEDEKKING Onder de
naam Marmoleum Dutch De
sign introduceerde Forbo vorig
jaar iedere maand een nieuwe
kleur marmoleum. Daarvoor
kregen twaalf Nederlandse ont
werpers de vrije hand. De totale
collectie is van 14 februari tot en
met 3 maart te zien in Galerie
Binnen, Keizersgracht 82 in Am
sterdam. Te zien is hoe de ver
schillende ontwerpers tot hun
keuzes kwamen. Daarnaast
wordt ook het natuurlijke pro
ductieproces van marmoleum
belicht.
De Kinesis Personal van Technogym.
foto GPD
Het marmoleum van Irma Goede-
mondt verscheen eind vorig jaar.
foto GPD