kabelbaan
€49
Futuristische
in oud skioord
p&ople's
choice
Wmk_
r
POferries.nl
Prisma v39
PZC Zaterdag 10 februari 2007
Belangrijkste voordeel
voor wintersporters:
nooit meer trappen op
sjokken met je zware
skischoenen. Je kunt
naar de ingang van de lift toe ski
ën. Daar stap je van je ski's af en
schuifje zo, gelijkvloers, de lift in.
Het aardige van de Galzig Bahn,
die niet minder dan 22 miljoen eu
ro heeft gekost, is dat je de con
structie zo goed kunt zien. Van bui
tenaf heeft de lift iets futuristisch.
Je kunt dwars door de glazen pui
heen kijken en dan zie je het reu
zenrad - bestaande uit twee grote
wielen - draaien.
Wanneer je in het hart van de lift
staat, vlak voordat je instapt, kun
je niet anders dan even vol bewon
dering naar boven kijken. Je ziet
hoe het rad de cabine van de
grond optilt en naar boven brengt,
tot een hoogte van tien meter.
Daarna wordt de cabine op de ka
bel gezet en begint de 2,5 kilome
ter lange reis naar boven, naar het
bergstation dat op ruim tweedui
zend meter ligt.
Hoe ingenieus het geheel ook in el
kaar zit, een skiër wil natuurlijk
maar één ding: en dat is zo snel
mogelijk weer naar boven. Vlug in
stappen dus in een van de 28 cabi
nes, waarin steeds plaats is voor 24
mensen. Ook dit is een gigantisch
voordeel ten opzichte van de oude
kabelbaan. Deze bestond namelijk
uit twee grote cabines. Als de ene
naar boven ging, kwam de andere
naar beneden. Per cabine was dan
plek voor een man of zestig, zeven
tig. En dat is - zoals iedere winter
sporter weet - bepaald geen pretje.
Zeker in het hoogseizoen is het
soms zweten geblazen, als de liftbe
diendes niet op een passagier meer
of minder kijken.
Nee, dan een tochtje met de nieu
we Galzig Bahn. Terwijl buiten een
storm woedt, voel je binnen hele
maal niks. Geen geschommel, geen
haperingen, geen gekraak. Er is
ruim gelegenheid om te zitten. De
cabine zeilt in één vloeiende bewe
ging van nog geen tien minuten
naar boven. Die stabiliteit zit 'm in
De nieuwe Galzig Bahn, een hypermoderne
kabelbaan, midden in het sjieke, Oostenrijkse skidorp
St. Anton am Arlberg, springt onmiddellijk in het
oog. Een typisch staaltje van technisch vernuft, zoals
dat heet.
door Marjolein Vos foto's GPD
Een artist impression van de Galzig Bahn. Nog beter dan in het
echt is het ingenieuze rad te zien.
St. Anton am Arlberg wordt gezien als de bakermat van de winter
sport in Oostenrijk. Opvallend is de combinatie van oude, histori
sche panden en hypermoderne gebouwen in het centrum van het
dorpje.
In 2001 was St. Anton de thuishaven van het wereldkampioen
schap alpine skiën. Het dorp stond een winter lang vol in de belang
stelling en profiteert daar nog steeds van. Zo kon het oude treinsta
tion worden verplaatst naar een gunstiger plek. Verder was er geld
voor de aanleg van een, deels overdekt, stadion. Dit gebouw is in
middels omgebouwd tot congrescentrum, waarin ook een hip res
taurant en een prachtige sauna zijn gevestigd.
Skiën in St. Anton is duur. Een dagpas kost in het hoogseizoen zo'n
40 euro. Het dorp heeft met z'n vierhonderd skileraren de grootste
skischool van het land. Sinds kort is er ook een Ski Academie, waar
ski- en snowboardinstructeurs worden opgeleid.
Wie geld genoeg heeft kan terecht in diverse chique hotels. Bud
get hotels of pensions zijn er ook, al moet je daar wel even naar
zoeken.
infograpluc RV bron ANP
Groot-Brittannië: wij
doen het 27 keer per dag
Calais Dover
per enkele reis
auto 9 personen
Rotterdam Huil
020 - 20133 33
of bij uw reisbureau
de dubbele kabels die de cabines
dragen. Ook dit is een verschil met
traditionele gondels, die maar aan
een enkele kabel hangen.
Om het rijtje voordelen van dit
technische wonder compleet te
maken: de Galzig Bahn vervoert
drie keer zoveel mensen per uur
als de oude baan. Namelijk 2100
personen per uur, tegen zevenhon
derd die de oude gondel per uur
naar boven kon brengen. Het
spreekt voor zich; de wachttijden
zijn minder lang.
Het verbeteren van de faci
liteiten voor winterspor
ters is een belangrijk
item in Oostenrijk. „St.
Anton is met z'n 276 kilometer pis
te een groot skigebied, voor Oos
tenrijkse begrippen. Maar we kun
nen wat oppervlakte betreft niet
tegen de grote Franse skigebieden
op. Onze wetten die de natuur
moeten beschermen, zijn streng.
Het uitbreiden van de skigebieden
is daardoor bijna onmogelijk", ver
telt Eckard Speckbacher van het
verkeersbureau Tirol.
'Vandaar dat wij ervoor kiezen om
in te zetten op het moderniseren
van liften. De Galzig Bahn is een
mooi voorbeeld daarvan. Net als
de verwarmde, overdekte stoeltjes-
liften die je in Tirol tegenkomt.
Sleepliften zie je hier steeds min
der. Dat heeft allemaal met com
fort voor de wintersporters te ma
ken", aldus Speckbacher.
Hoe dan ook, de Galzig Bahn is
een aanwinst voor wintersporters.
Skiën naar het dalstation is een
stuk aantrekkelijker geworden, om
dat je weet dat je snel en makke
lijk weer naar boven kunt. Goed
dus voor de horeca, zowel in het
centrum van St. Anton als op het
middenstation Galzig, waar je on
der meer het prestigieuze sterren
restaurant Verwallstube vindt. De
manager zegt een maand na de in
gebruikname van de Galzig Bahn:
„Mensen vinden het ideaal. Ik zie
het aantal gasten toenemen. Ze
zijn veel sneller geneigd om even
naar boven te komen."
■fef
TSJECHIE
Wenen SL
St. Anton am Arlberg f
ITALIË SLO.