kabelbaan €49 Futuristische in oud skioord p&ople's choice Wmk_ r POferries.nl Prisma v39 PZC Zaterdag 10 februari 2007 Belangrijkste voordeel voor wintersporters: nooit meer trappen op sjokken met je zware skischoenen. Je kunt naar de ingang van de lift toe ski ën. Daar stap je van je ski's af en schuifje zo, gelijkvloers, de lift in. Het aardige van de Galzig Bahn, die niet minder dan 22 miljoen eu ro heeft gekost, is dat je de con structie zo goed kunt zien. Van bui tenaf heeft de lift iets futuristisch. Je kunt dwars door de glazen pui heen kijken en dan zie je het reu zenrad - bestaande uit twee grote wielen - draaien. Wanneer je in het hart van de lift staat, vlak voordat je instapt, kun je niet anders dan even vol bewon dering naar boven kijken. Je ziet hoe het rad de cabine van de grond optilt en naar boven brengt, tot een hoogte van tien meter. Daarna wordt de cabine op de ka bel gezet en begint de 2,5 kilome ter lange reis naar boven, naar het bergstation dat op ruim tweedui zend meter ligt. Hoe ingenieus het geheel ook in el kaar zit, een skiër wil natuurlijk maar één ding: en dat is zo snel mogelijk weer naar boven. Vlug in stappen dus in een van de 28 cabi nes, waarin steeds plaats is voor 24 mensen. Ook dit is een gigantisch voordeel ten opzichte van de oude kabelbaan. Deze bestond namelijk uit twee grote cabines. Als de ene naar boven ging, kwam de andere naar beneden. Per cabine was dan plek voor een man of zestig, zeven tig. En dat is - zoals iedere winter sporter weet - bepaald geen pretje. Zeker in het hoogseizoen is het soms zweten geblazen, als de liftbe diendes niet op een passagier meer of minder kijken. Nee, dan een tochtje met de nieu we Galzig Bahn. Terwijl buiten een storm woedt, voel je binnen hele maal niks. Geen geschommel, geen haperingen, geen gekraak. Er is ruim gelegenheid om te zitten. De cabine zeilt in één vloeiende bewe ging van nog geen tien minuten naar boven. Die stabiliteit zit 'm in De nieuwe Galzig Bahn, een hypermoderne kabelbaan, midden in het sjieke, Oostenrijkse skidorp St. Anton am Arlberg, springt onmiddellijk in het oog. Een typisch staaltje van technisch vernuft, zoals dat heet. door Marjolein Vos foto's GPD Een artist impression van de Galzig Bahn. Nog beter dan in het echt is het ingenieuze rad te zien. St. Anton am Arlberg wordt gezien als de bakermat van de winter sport in Oostenrijk. Opvallend is de combinatie van oude, histori sche panden en hypermoderne gebouwen in het centrum van het dorpje. In 2001 was St. Anton de thuishaven van het wereldkampioen schap alpine skiën. Het dorp stond een winter lang vol in de belang stelling en profiteert daar nog steeds van. Zo kon het oude treinsta tion worden verplaatst naar een gunstiger plek. Verder was er geld voor de aanleg van een, deels overdekt, stadion. Dit gebouw is in middels omgebouwd tot congrescentrum, waarin ook een hip res taurant en een prachtige sauna zijn gevestigd. Skiën in St. Anton is duur. Een dagpas kost in het hoogseizoen zo'n 40 euro. Het dorp heeft met z'n vierhonderd skileraren de grootste skischool van het land. Sinds kort is er ook een Ski Academie, waar ski- en snowboardinstructeurs worden opgeleid. Wie geld genoeg heeft kan terecht in diverse chique hotels. Bud get hotels of pensions zijn er ook, al moet je daar wel even naar zoeken. infograpluc RV bron ANP Groot-Brittannië: wij doen het 27 keer per dag Calais Dover per enkele reis auto 9 personen Rotterdam Huil 020 - 20133 33 of bij uw reisbureau de dubbele kabels die de cabines dragen. Ook dit is een verschil met traditionele gondels, die maar aan een enkele kabel hangen. Om het rijtje voordelen van dit technische wonder compleet te maken: de Galzig Bahn vervoert drie keer zoveel mensen per uur als de oude baan. Namelijk 2100 personen per uur, tegen zevenhon derd die de oude gondel per uur naar boven kon brengen. Het spreekt voor zich; de wachttijden zijn minder lang. Het verbeteren van de faci liteiten voor winterspor ters is een belangrijk item in Oostenrijk. „St. Anton is met z'n 276 kilometer pis te een groot skigebied, voor Oos tenrijkse begrippen. Maar we kun nen wat oppervlakte betreft niet tegen de grote Franse skigebieden op. Onze wetten die de natuur moeten beschermen, zijn streng. Het uitbreiden van de skigebieden is daardoor bijna onmogelijk", ver telt Eckard Speckbacher van het verkeersbureau Tirol. 'Vandaar dat wij ervoor kiezen om in te zetten op het moderniseren van liften. De Galzig Bahn is een mooi voorbeeld daarvan. Net als de verwarmde, overdekte stoeltjes- liften die je in Tirol tegenkomt. Sleepliften zie je hier steeds min der. Dat heeft allemaal met com fort voor de wintersporters te ma ken", aldus Speckbacher. Hoe dan ook, de Galzig Bahn is een aanwinst voor wintersporters. Skiën naar het dalstation is een stuk aantrekkelijker geworden, om dat je weet dat je snel en makke lijk weer naar boven kunt. Goed dus voor de horeca, zowel in het centrum van St. Anton als op het middenstation Galzig, waar je on der meer het prestigieuze sterren restaurant Verwallstube vindt. De manager zegt een maand na de in gebruikname van de Galzig Bahn: „Mensen vinden het ideaal. Ik zie het aantal gasten toenemen. Ze zijn veel sneller geneigd om even naar boven te komen." ■fef TSJECHIE Wenen SL St. Anton am Arlberg f ITALIË SLO.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 113