10 Zaterdag 10 februari 2007 PZC
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
Leegloop kerken
In een reactie op het artikel over
de leegloop van de kerk (PZC, 7
feb.) wil ik eerst een verklaring
over de begrippen devotie en vro
me verinnerlijking geven. Devotie
is een beweging gericht op verdie
ping van het godsdienstig gevoel
en een vroom leven en eerbied
voor de schepper en schepping.
Vrome verinnerlijking is geestelijk
dieper worden. Dat is naar het nu
vertaald dat we uitstrekken naar
een hartsrelatie met God de Schep
per. Devotie en vrome verinnerlij
king is een innerlijk verlangen om
je naar hem uit te strekken. Een
hartsrelatie heeft te maken met ge-
loofj liefde, vertrouwen voor en in
respect naar elkaar. Niet altijd op
tradities gebaseerd, want als tradi
ties de plaats gaan innemen van
een hartsrelatie mis je een krachti
ge geloofsbeleving.
Als je een hartsrelatie hebt, dan
ontstaat de praktijk van devotie en
vrome verinnerlijking. De vraag is
hoe uit zich dat, hoe voel je dat,
hoe ervaar je dat. Voor een ieder is
dat anders. Samen noemen we dat
de geloofsbeleving. De een zal uit
bundig zijn, de ander stil. De een
zal het met orgelmuziek beleven,
de ander met een band of in een
oud kerkgebouw of in de buiten
lucht rondom het kampvuur. Dat
alle zijn momenten van verwonde
ring binnen ieder zijn eigen ge
loofsbeleving.
Een hartsrelatie met God en ge
loofsbeleving kunnen niet zonder
elkaar, maar wel iri de juiste volgor
de. Eerst moet er een hartsrelatie
zijn, dan de geloofsbeleving. Ge
loofsbeleving zonder hartsrelatie is
religie in een religieus systeem.
Dan wordt geloven een plicht zon
der vrijheid/liefde.
Coen van Dalen
Voltaweg 3, Vlissingen
Kabinetsformatie
Het trio Balkenende, Bos en Rou-
voet heeft met goed gevolg exa
men afgelegd bij Wijffels en wil
nu: samen werken, samen leven.
De komende tijd en volgende ver
kiezingen zullen ons leren of de
kiezers en onze vertegenwoordi
gers in het parlement zich herken-
Uw Mening
nen in de resultaten van hun on
derhandelingen. Zou het een goed
idee zijn het begrip democratie: re
geringsvorm door gekozenen uit
het gehele volk, zoals het in woor
denboeken staat omschreven, in
hoofdletters in de Tweede Kamer
achter de voorzitter op te hangen?
J. Rentmeester
Hoofdstraat 56 Ovezande
Fusie waterschappen
De discussie is losgebrand, want
de provinciale verkiezingen zijn in
aantocht. Boven de Westerschelde
is men voor. Ten zuiden van de
Westerschelde wil men zelfstandig
blijven. De gebieden zijn verschil
lend en hebben nauwelijks iets
met elkaar te maken. Het enige ge
meenschappelijke is de Wester
schelde en dat Zeeuws-Vlaanderen
bij de provincie behoort. Een
meer logische samenwerking en
op termijn samengaan voor
Zeeuws-Vlaanderen is met water
schappen, of gelijksoortige organi
saties, in West- en Oost-Vlaande
ren. De waterlopen en afwaterings
systemen zijn al onlosmakelijk
met elkaar verbonden. Regelmatig
is er goed en constructief overleg
tussen Vlaanderen en
Zeeuws-Vlaanderen. Dat zal niet
vergemakkelijken als Zeeland er
zich mee gaat bemoeien. Dus poli
tici, kijk eens wat verder dan uw
politieke ambities. Het waterschap
Zeeuws-Vlaanderen blijft zelfstan
dig en krijgt de ruimte intensiever
met de zuiderburen te werken.
Henny Mercx
Polderstraat 7, Zaamslag
Ongeluk
Wat mij stoort is dat partijen zich
haasten te verklaren dat zij niet
schuldig zijn aan het ongeluk in
Middelburg waarbij een vrouw
om het leven kwam. Prorail (PZC
6 feb): „Wij gaan er natuurlijk wel
vanuit dat iedereen zich aan de re
gels houdt." Daarmee suggereert
Prorail dat het de schuld van de
mevrouw zelf was. Blijkbaar is ze
de 'verkeerde' kant van het spoor
overgestoken. Verkeerde kant? Ko
mende vanuit de Oude Vlissingse-
weg mag je (met de fiets aan de
hand en dus als voetganger) de
Schroebrug aan de linkerkant over
steken.
Dit voetpad wordt niet afgesloten
door een spoorboom. Wellicht is
de mevrouw gedachteloos overge
stoken. Als er ook aan de linker
kant spoorbomen waren aange
bracht, had dit tragische ongeluk
mogelijk kunnen worden voorko
men. Prorail zal in juridische zin
gelijk hebben. Het had Prorail ge
sierd zijn gelijk niet op deze ma
nier te ventileren. Voor wethouder
Streng ligt er de morele verplich
ting om Prorail te dwingen nu al
de extra spoorbomen aan te breng
en.
B. Rogge
Van Reigersbergstraat 147,
Middelburg
Uitkeringsgerechtigden
In december besloot de gemeente
Goes een groep van 29 uitkerings
gerechtigden via een detacherings-
baan uit de bijstand te halen. Dit
moest 31 dec. gebeuren. Een zorg
vuldige uitvoering van dit besluit
was kennelijk minder belangrijk.
De commotie en negatieve publici
teit die dit teweeg heeft gebracht
heeft de gemeente over zichzelf af
geroepen. Er is niet alleen slecht
gecommuniceerd met de betrokke
nen; er zijn ook domme fouten ge
maakt.
Sommige uitkeringen zijn zonder
enige informatie vooraf stopgezet
nog voordat het arbeidscontract
bij het re-integratiebedrijf kon wor
den getekend. Dat maar weinigen
hun beklag hebben gedaan is niet
verwonderlijk. Wat doe je als je, in
zo'n afhankelijke positie, het mes
op de keel wordt gezet? Goes
schaart zich in het rijtje van goed-
scorende gemeenten als het gaat
om de uitstroom van mensen in
de bijstand. Of de ingezette koers
op langere termijn mensen uit de
uitkering houdt valt nog te bezien.
De uitvoering van het beleid ver
dient geen schoonheidsprijs.
Marga de Pundert
Kapelseweg 31a, Kloetinge
VCT
Volgens de heer Vrijland (ZPPC)
zou alleen de WCT de structurele
daling van het aantal arbeidsplaat
sen in positieve zin kunnen om
buigen. Hierbij baseert hij zich on
der andere op positieve cijfers in
Antwerpen vanwege de aanleg
van het Deurganckdok. Misschien
kan de heer Vrijland zijn bewerin
gen eens op de werkelijkheid base
ren?
Als onderbouwing hierbij een ci
taat van iemand die de ontwikke
lingen in Antwerpen waarschijn
lijk beter kent, met name de Voor
zitter Katoen Natie de heer Fer-
nand Huts. Hij geeft duidelijk
weer, dat de enorme gebruiksruim
te voor containeroverslag in geen
verhouding staat met werkgelegen
heid: „Het nieuwe Deurganckdok
in de Antwerpse haven zorgt voor
relatief weinig nieuwe jobs. Er zul
len veel containers passeren, maar
omdat die veelal op 'doorreis' zijn
en niet ter plaatse behandeld wor
den, is de impact op de werkgele
genheid en de inkomsten be
perkt", zegt F. Huts van Katoen
Natie. „Ik lees dat het Deurganck
dok 2.500 nieuwe arbeidsplaatsen
zal creëren. Dat creëert juist niets.
Dat is allemaal hypermodern, de
productiviteit stijgt, men verhuist
van oude naar nieuwe terminals.
Men zal hopelijk wat bijkomende
arbeidsplaatsen creëren. Maar als
je kijkt naar de statistiek, blijft die
altijd hangen rond 6.000 a 7.000
havenarbeiders. Terwijl de tonna
ges blijven stijgen. Antwerpen had
17.000 havenarbeiders en toen
deed de haven 16 miljoen ton. In
tussen is Antwerpen geëxplodeerd
en doen wij 160 miljoen ton. En
van de 17.000 havenarbeiders zijn
er vandaag nog 6.000 over." Aldus
Fernand Huts. Misschien is men
nog steeds te optimistisch bij Zee
land Seaports?
F. van Nieulande
Scheldepoortstraat 56, Nieuwland
Weeralarm!
Vanwege de weersomstandigheden kondigde het KNMI gisteren een weeralarm
af. Vond u het terecht of zien we de laatste tijd iets te vaak weeralarmen? Of
vindt u dat we niet voorzichtig genoeg zijn?
Ach, de mensen zitten achter de monitor, of televisie, of zitten druk te
sms'en met de I-pod aan het oor. De mensen moet je inderdaad waar
schuwen voor situaties die afwijken. Ze hebben geen enkele notie van
de wereld om hen heen. En wat was het resultaat: er reden meer
strooi-auto's dan gewoon verkeer. Wat een onzin....voor krap 10 cm
sneeuw. Marco
Doordat ik voorzorgsmaatregelen heb kunnen nemen, is de dag voor
mij rustig verlopen. Ik ben zeker niet de enige geweest.
Ik vind het goed dat zo een service bestaat. Het maakt het allemaal een
stuk veiliger en minder opgefokt.
Ruben Sijes
Hier in Zeeland stelde de sneew weinig voor, dan is zo'n alarm overdre
ven. Toen het stormde vond ik de waarschuwing wel terecht, omdat het
zeker voor vrachtwagens wel gevaarlijk was.
We moeten inderdaad niet zeuren, zeker niet in Zeeland. Waren we in
'53 maar goed gewaarschuwd...
Jozias de Zeeuw
DE JONGE
Goes, Pearyweg 10, 0113-214810
CAPPENDIJK
Terneuzen, Mr. F.). Haarmanweg 58, 0115-617751
DE JONGE
Vlissingen, Industrieweg 23, 0118-410800
ALEX V.D. VELDE
Zuidzande, Mariastraat 3, 0117-452232
Toyota Yaris TS v.a. €19.500,-.
Er is al eeri Yaris v.a. €11.900,-.
De nieuwe Toyota Yaris TS...
De nieuwe Yaris TS met zijn gloednieuwe
1.8 liter 132 pk Dual VVT-i benzinemotor
zorgt voor extra power, waarmee rijden in
de Yarls TS een dynamische belevenis wordt!
De Yaris TS heeft een sportieve uitstraling
TODAY TOMORROW TOYOTA
lekker slim en superstoeri
met o.a. 17 inch lichtmetalen velgen met
205/45R17 banden LED remlichten, side
skirts, verlaagde wielophanging en sport
stoelen voor extra comfort.
Test de TS zelf bij de Toyota dealer!