10 Zaterdag 10 februari 2007 PZC LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl Leegloop kerken In een reactie op het artikel over de leegloop van de kerk (PZC, 7 feb.) wil ik eerst een verklaring over de begrippen devotie en vro me verinnerlijking geven. Devotie is een beweging gericht op verdie ping van het godsdienstig gevoel en een vroom leven en eerbied voor de schepper en schepping. Vrome verinnerlijking is geestelijk dieper worden. Dat is naar het nu vertaald dat we uitstrekken naar een hartsrelatie met God de Schep per. Devotie en vrome verinnerlij king is een innerlijk verlangen om je naar hem uit te strekken. Een hartsrelatie heeft te maken met ge- loofj liefde, vertrouwen voor en in respect naar elkaar. Niet altijd op tradities gebaseerd, want als tradi ties de plaats gaan innemen van een hartsrelatie mis je een krachti ge geloofsbeleving. Als je een hartsrelatie hebt, dan ontstaat de praktijk van devotie en vrome verinnerlijking. De vraag is hoe uit zich dat, hoe voel je dat, hoe ervaar je dat. Voor een ieder is dat anders. Samen noemen we dat de geloofsbeleving. De een zal uit bundig zijn, de ander stil. De een zal het met orgelmuziek beleven, de ander met een band of in een oud kerkgebouw of in de buiten lucht rondom het kampvuur. Dat alle zijn momenten van verwonde ring binnen ieder zijn eigen ge loofsbeleving. Een hartsrelatie met God en ge loofsbeleving kunnen niet zonder elkaar, maar wel iri de juiste volgor de. Eerst moet er een hartsrelatie zijn, dan de geloofsbeleving. Ge loofsbeleving zonder hartsrelatie is religie in een religieus systeem. Dan wordt geloven een plicht zon der vrijheid/liefde. Coen van Dalen Voltaweg 3, Vlissingen Kabinetsformatie Het trio Balkenende, Bos en Rou- voet heeft met goed gevolg exa men afgelegd bij Wijffels en wil nu: samen werken, samen leven. De komende tijd en volgende ver kiezingen zullen ons leren of de kiezers en onze vertegenwoordi gers in het parlement zich herken- Uw Mening nen in de resultaten van hun on derhandelingen. Zou het een goed idee zijn het begrip democratie: re geringsvorm door gekozenen uit het gehele volk, zoals het in woor denboeken staat omschreven, in hoofdletters in de Tweede Kamer achter de voorzitter op te hangen? J. Rentmeester Hoofdstraat 56 Ovezande Fusie waterschappen De discussie is losgebrand, want de provinciale verkiezingen zijn in aantocht. Boven de Westerschelde is men voor. Ten zuiden van de Westerschelde wil men zelfstandig blijven. De gebieden zijn verschil lend en hebben nauwelijks iets met elkaar te maken. Het enige ge meenschappelijke is de Wester schelde en dat Zeeuws-Vlaanderen bij de provincie behoort. Een meer logische samenwerking en op termijn samengaan voor Zeeuws-Vlaanderen is met water schappen, of gelijksoortige organi saties, in West- en Oost-Vlaande ren. De waterlopen en afwaterings systemen zijn al onlosmakelijk met elkaar verbonden. Regelmatig is er goed en constructief overleg tussen Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen. Dat zal niet vergemakkelijken als Zeeland er zich mee gaat bemoeien. Dus poli tici, kijk eens wat verder dan uw politieke ambities. Het waterschap Zeeuws-Vlaanderen blijft zelfstan dig en krijgt de ruimte intensiever met de zuiderburen te werken. Henny Mercx Polderstraat 7, Zaamslag Ongeluk Wat mij stoort is dat partijen zich haasten te verklaren dat zij niet schuldig zijn aan het ongeluk in Middelburg waarbij een vrouw om het leven kwam. Prorail (PZC 6 feb): „Wij gaan er natuurlijk wel vanuit dat iedereen zich aan de re gels houdt." Daarmee suggereert Prorail dat het de schuld van de mevrouw zelf was. Blijkbaar is ze de 'verkeerde' kant van het spoor overgestoken. Verkeerde kant? Ko mende vanuit de Oude Vlissingse- weg mag je (met de fiets aan de hand en dus als voetganger) de Schroebrug aan de linkerkant over steken. Dit voetpad wordt niet afgesloten door een spoorboom. Wellicht is de mevrouw gedachteloos overge stoken. Als er ook aan de linker kant spoorbomen waren aange bracht, had dit tragische ongeluk mogelijk kunnen worden voorko men. Prorail zal in juridische zin gelijk hebben. Het had Prorail ge sierd zijn gelijk niet op deze ma nier te ventileren. Voor wethouder Streng ligt er de morele verplich ting om Prorail te dwingen nu al de extra spoorbomen aan te breng en. B. Rogge Van Reigersbergstraat 147, Middelburg Uitkeringsgerechtigden In december besloot de gemeente Goes een groep van 29 uitkerings gerechtigden via een detacherings- baan uit de bijstand te halen. Dit moest 31 dec. gebeuren. Een zorg vuldige uitvoering van dit besluit was kennelijk minder belangrijk. De commotie en negatieve publici teit die dit teweeg heeft gebracht heeft de gemeente over zichzelf af geroepen. Er is niet alleen slecht gecommuniceerd met de betrokke nen; er zijn ook domme fouten ge maakt. Sommige uitkeringen zijn zonder enige informatie vooraf stopgezet nog voordat het arbeidscontract bij het re-integratiebedrijf kon wor den getekend. Dat maar weinigen hun beklag hebben gedaan is niet verwonderlijk. Wat doe je als je, in zo'n afhankelijke positie, het mes op de keel wordt gezet? Goes schaart zich in het rijtje van goed- scorende gemeenten als het gaat om de uitstroom van mensen in de bijstand. Of de ingezette koers op langere termijn mensen uit de uitkering houdt valt nog te bezien. De uitvoering van het beleid ver dient geen schoonheidsprijs. Marga de Pundert Kapelseweg 31a, Kloetinge VCT Volgens de heer Vrijland (ZPPC) zou alleen de WCT de structurele daling van het aantal arbeidsplaat sen in positieve zin kunnen om buigen. Hierbij baseert hij zich on der andere op positieve cijfers in Antwerpen vanwege de aanleg van het Deurganckdok. Misschien kan de heer Vrijland zijn bewerin gen eens op de werkelijkheid base ren? Als onderbouwing hierbij een ci taat van iemand die de ontwikke lingen in Antwerpen waarschijn lijk beter kent, met name de Voor zitter Katoen Natie de heer Fer- nand Huts. Hij geeft duidelijk weer, dat de enorme gebruiksruim te voor containeroverslag in geen verhouding staat met werkgelegen heid: „Het nieuwe Deurganckdok in de Antwerpse haven zorgt voor relatief weinig nieuwe jobs. Er zul len veel containers passeren, maar omdat die veelal op 'doorreis' zijn en niet ter plaatse behandeld wor den, is de impact op de werkgele genheid en de inkomsten be perkt", zegt F. Huts van Katoen Natie. „Ik lees dat het Deurganck dok 2.500 nieuwe arbeidsplaatsen zal creëren. Dat creëert juist niets. Dat is allemaal hypermodern, de productiviteit stijgt, men verhuist van oude naar nieuwe terminals. Men zal hopelijk wat bijkomende arbeidsplaatsen creëren. Maar als je kijkt naar de statistiek, blijft die altijd hangen rond 6.000 a 7.000 havenarbeiders. Terwijl de tonna ges blijven stijgen. Antwerpen had 17.000 havenarbeiders en toen deed de haven 16 miljoen ton. In tussen is Antwerpen geëxplodeerd en doen wij 160 miljoen ton. En van de 17.000 havenarbeiders zijn er vandaag nog 6.000 over." Aldus Fernand Huts. Misschien is men nog steeds te optimistisch bij Zee land Seaports? F. van Nieulande Scheldepoortstraat 56, Nieuwland Weeralarm! Vanwege de weersomstandigheden kondigde het KNMI gisteren een weeralarm af. Vond u het terecht of zien we de laatste tijd iets te vaak weeralarmen? Of vindt u dat we niet voorzichtig genoeg zijn? Ach, de mensen zitten achter de monitor, of televisie, of zitten druk te sms'en met de I-pod aan het oor. De mensen moet je inderdaad waar schuwen voor situaties die afwijken. Ze hebben geen enkele notie van de wereld om hen heen. En wat was het resultaat: er reden meer strooi-auto's dan gewoon verkeer. Wat een onzin....voor krap 10 cm sneeuw. Marco Doordat ik voorzorgsmaatregelen heb kunnen nemen, is de dag voor mij rustig verlopen. Ik ben zeker niet de enige geweest. Ik vind het goed dat zo een service bestaat. Het maakt het allemaal een stuk veiliger en minder opgefokt. Ruben Sijes Hier in Zeeland stelde de sneew weinig voor, dan is zo'n alarm overdre ven. Toen het stormde vond ik de waarschuwing wel terecht, omdat het zeker voor vrachtwagens wel gevaarlijk was. We moeten inderdaad niet zeuren, zeker niet in Zeeland. Waren we in '53 maar goed gewaarschuwd... Jozias de Zeeuw DE JONGE Goes, Pearyweg 10, 0113-214810 CAPPENDIJK Terneuzen, Mr. F.). Haarmanweg 58, 0115-617751 DE JONGE Vlissingen, Industrieweg 23, 0118-410800 ALEX V.D. VELDE Zuidzande, Mariastraat 3, 0117-452232 Toyota Yaris TS v.a. €19.500,-. Er is al eeri Yaris v.a. €11.900,-. De nieuwe Toyota Yaris TS... De nieuwe Yaris TS met zijn gloednieuwe 1.8 liter 132 pk Dual VVT-i benzinemotor zorgt voor extra power, waarmee rijden in de Yarls TS een dynamische belevenis wordt! De Yaris TS heeft een sportieve uitstraling TODAY TOMORROW TOYOTA lekker slim en superstoeri met o.a. 17 inch lichtmetalen velgen met 205/45R17 banden LED remlichten, side skirts, verlaagde wielophanging en sport stoelen voor extra comfort. Test de TS zelf bij de Toyota dealer!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10